آموزش مجازی

سامانه آموزش مجازی دانشگاهی

سامانه آموزش مجازی دانشگاهی

بعد از اعمال محدودیت های مربوط به همه گیری ویروس کرونا، پیاده سازی کلاس های آنلاین و سامانه های آموزش مجازی رونق زیادی پیدا کرده است. ولی این رونق فقط مربوط به شرایط فعلی نیست. با افزایش پهنای باند اینترنت کشور، طی ۴ سال گذشته استفاده از سیستم‌های آموزش مجازی بیگ بلو باتن (BigBlueButton) و ادوبی کانکت (Adobe Connect) افزایش چشمگیری داشته است. در کنار سهولت استفاده و کاهش اتلاف وقت، هزینه این سیستم‌ها بسیار کمتر از آموزش حضوری است.

اقبال موسسات آموزشی و دانشگاه ها از این سیستم ها، ارائه دهندگان کلاس های مجازی را با چالش های زیادی مواجه کرده است. چراکه بسیاری از دانشگاه ها بطور همزمان کلاس های زیادی برگزار می کنند که نیازمند سامانه های آموزشی است که بطور همزمان از چندصد کاربر یا حتی از هزاران کاربر پشتیبانی کند. در کنار سیستم کلاس آنلاین، دانشگاه های نیازمند یک سیستم مدیریت آموزش (LMS) برای ساخت کلاس های درسی و مدیریت اساتید و دانشجوبان هستند. یکپارچه سازی این سیستم مدیریت آموزش با سامانه های کلاس مجازی از دیگر چالش های پیاده سازی سامانه آموزش مجازی است.

کلاسترینگ بیگ بلو باتن

سامانه بیگ بلو باتن یکی از سیستم های مشهور و قدرتمند برای ارائه کلاس های آنلاین و وبینار است، بطوری که بسیاری از دانشگاه های و موسسات آموزشی هم اکنون از این سیستم استفاده میکنند. اما منابع هر سرور، بخصوص پهنای باند شبکه، محدود است که با افزایش تعداد کاربران آنلاین از ۳۰۰ نفر هر سیستم کلاس مجازی را (چه بیگ بلو باتن چه ادوبی کانکت)‌ با مشکل مواجه می‌کند.

حل این مشکل تنها با کلاستر کردن سرورهای بیگ بلو باتن و تقسیم کلاس های آنلاین بین آن‌ها ممکن است. در این سناریو، چند سرور بیگ بلو باتن در یک کلاستر قرار گرفته و یک سرور لودبالانسر بیگ بلو باتن وظیفه تقسیم ترافیک بین سرورها را به عهده خواهد داشت. علاوه بر این، در صورت بروز اختلال در زیرساخت و از دسترس خارج شدن یک سرور، سیستم آموزش بیگ بولو باتن به کار خود ادامه داده و اختلالی در سیستم بوجود نخواهد آمد.

رفع مشکلات ضبط کلاس بیگ بلو باتن

کلاستر کردن بیگ بولو باتن نه تنها امکان پشتیبانی از هزاران کاربر را فراهم میکند، بلکه با جداسازی روند رکورد و تبدیل کلاس های ضبط شده، تاثیر چشمگیری در سرعت تولید کلاس های ضبط شده خواهد داشت.

مدیریت یکپارچه سیستم آموزش

ممکن است فکر کنید حالا که تعداد سرورهای بیگ بلو باتن بیشتر شده، مدیریت کلاس های آنلاین و کاربران هم سخت تر می شود. اما در واقعیت این چنین نیست. سیستم مدیریت آموزشی پیشگامان متن باز (که همان نسخه فارسی شده و بازطراحی شده ی مودل است)  کاملا با سیستم کلاستر بیگ بلو باتن هماهنگ است. بدین ترتیب کلاستر و لود بالانس کاملا در سمت سرور مدیریت شده و از دید کاربران نهایی پنهان خواهد بود. مدیریان، استادان و دانشجویان تنها با یک پرتال یکپارچه سروکار خواهند داشت.

مانیتورینگ سرورهای بیگ بلو باتن

با افزایش تعداد سرورها، ممکن است مانیتورینگ آن ها هم سخت تر به نظر برسد. اما سیستم مانیتورینگ پیشگامان متن باز، با استفاده از قدرتمندترین ابزارهای مانیتورینگ سرور مانند پرومتئوس (Prometheus) کار مانیتورینگ سرورهای شما را آسان می کند. با استفاده از این سیستم میتوانید کاربران آنلاین در سامانه آموزش مجازی بیگ بلو باتن را به تفکیک سرور، فعال بودن وبکم یا میکروفن و پهنای باند مصرفی تحت نظر داشته باشید. این سیستم قابلیت تنظیم ارسال پیام هشدار را نیز دارا می باشد.

پیاده سازی سامانه آموزش آنلاین

شرکت پیشگامان متن باز با سال ها تجربه در زمینه پشتیبانی سرورهای لینوکسی و پیاده سازی سیستم های آموزش مجازی بیگ بلو باتن و ادوبی کانکت آماده پاسخگویی به سوالات شما و ارائه مشاوره در این زمینه است. هم اکنون با ما تماس بگیرید.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا