آموزش سرور

مقایسه هاست ویندوزی با هاست لینوکس

فرقی نمی کند به یک وب سایت برای ایجاد وبلاگ نیاز داشته باشید و یا اینکه بخواهید یک فروشگاه آنلاین تاسیس کنید یا کار با سرورها را تمرین کنید. در هر حالتی، شما با یک انتخاب بسیار مهم روبرو هستید: آیا باید سایت مورد نظر خودم را بر روی هاست ویندوزی اجرا کنم و یا لینوکس؟ مقایسه هاست ویندوزی و لینوکس یکی از کارهایی است که باید انجام دهید.

فرقی نمی کند از یک هاست اختصاصی ایرانی استفاده کنید یا یک هاست خارجی داشته باشید، بیشتر شرکت های ارائه دهنده میزبانی و هاستینگ، سرور لینوکس را پیشنهاد می دهند اما اگر بر روی ویندوز سایت خود را راه اندازی کنید گزینه بهتری نیست؟ در ادامه، این مقاله هر آنچه را که در مورد هاست ویندوزی و لینوکس نیاز دارید به شما می گوید. پس با ما همراه باشید.

ویندوز و لینوکس دو نوع سیستم عامل متفاوت هستند. لینوکس محبوب ترین سیستم عامل برای سرورهای وب است. از آنجایی که هاست مبتنی بر لینوکس از محبوبیت بیشتری برخوردار است، ویژگی های بیشتری را برای طراحان وب به همراه دارد. مگر اینکه وب ‌سایتی دارید که به برنامه ‌های کاربردی هاست ویندوزی نیاز داشته باشد.

ویندوز و لینوکس دو سیستم عامل متفاوت هستند

برنامه های خاص هاست ویندوزی

ویندوز، اگرچه یک سیستم عامل رایج برای توسعه وب است، اما سیستم عامل ویندوزی معمولا برای اکثر کاربران معمولی هاست مورد نیاز نیست. به طور کلی، کاربران سیستم عامل ویندوز برای انجام این کار الزامات خاصی دارند. در بیشتر موارد، به خصوص در محیط میزبانی اشتراکی، استفاده از سیستم عامل لینوکس راحت تر است.

از آنجایی که اکثر کاربران ویندوز دلیل انتخاب شان را می دانند، ما به طور خیلی عمیق به چرایی آن نمی‌پردازیم. با این حال، در زیر لیستی از برنامه هایی که شما را ملزم به داشتن یک سرور ویندوز می کند آماده کرده ایم. اگر حتی به یکی از برنامه های زیر نیازی ندارید، پس با استفاده از سیستم عامل لینوکس هم مشکلی نخواهید داشت.

برنامه های ویندوزی که به سرور ویندوز نیاز دارند:

  • ASP Classic
  • ASP.NET
  • MSSQL (Microsoft SQL Server)
  • MS Access (Microsoft Access)
  • توسعه ویژوال بیسیک
  • سی شارپ
  • ریموت دسکتاپ از راه دور (مخصوص سرور اختصاصی)
  • سرورهای اختصاصی ویندوز می توانند از برنامه های خاص ویندوز پشتیبانی کنند. ممکن است نیاز باشد برای برخی از برنامه ها مجوز خریداری کنید و نرم افزار را روی سرور اختصاصی ویندوز خود نصب کنید.
  • Microsoft Exchange (نیاز به مجوز و نصب دارد)
  • Microsoft SharePoint (نیاز به مجوز و نصب دارد)

برنامه های کاربردی خاص لینوکس

لینوکس در حالی که یک پلتفرم رایگان و منبع باز است، به عنوان یک استاندارد صنعتی از گذشته باقی مانده است و امروزه رایج ترین سیستم عامل مورد استفاده است. این سیستم عامل محبوب سرورهای وب دارای ویژگی های بیشتری برای طراحان حرفه ای وب است.

لینوکس یک سیستم عامل سبک و متن باز است که به توسعه دهندگان کمک می کند تا برنامه های کاربردی سفارشی تری را ایجاد و پیاده سازی کنند. همانطور که گفته شد، در زیر چند برنامه خاص که به سیستم عامل لینوکس نیاز دارند اشاره شده است:

برنامه هایی که به سرور مبتنی بر لینوکس نیاز دارند:

  • SSH
  • اسکریپت ها یا برنامه هایی که به ماژول های آپاچی خاصی نیاز دارند

مقایسه کنترل پنل های هاست ویندوزی و لینوکس

هاست ویندوزی و هاست لینوکس از کنترل پنل های متفاوتی استفاده می کنند. cPanel در برنامه های میزبانی مبتنی بر لینوکس، مانند لینوکس اشتراکی، VPS و سرورهای اختصاصی لینوکس در دسترس است. این کنترل پنل به طور گسترده ای به عنوان یک استاندارد صنعتی در نظر گرفته می شود.

تصویری از محیط سی پنل

کنترل پنل دایرکت ادمین نیز در Reseller، VPS و میزبانی های اختصاصی لینوکسی در دسترس است.

تصویری از محیط دایرکت ادمین

Plesk نیز یک کنترل پنل مناسب برای مدیریت هاست های ویندوزی است.

تصویری از محیط پنل پلسک

تفاوت ویژگی های هاست ویندوزی و لینوکس

نام فایل ها (File Names): یکی از تفاوت هایی که در مقایسه هاست ویندوزی و لینوکس باید توجه کرد این است که فایل های لینوکس به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند در حالی که فایل های ویندوز حساس نیستند.
مثلا:
در سرور لینوکس، home.html و Home.html نام های متفاوتی هستند.
در سرور ویندوز، home.html، Home.html و HOME.HTML همگی نام‌ های مشابهی دارند.

امنیت سرور: اگرچه بسیاری از مردم لینوکس را امن تر از ویندوز می دانند، اما هر دو سیستم عامل به یک اندازه ایمن هستند. امنیت بیشتر به تنظیمات سرور و مدیرانی که سرور را اجرا می کنند بستگی دارد. همه سرورهای مدیریت شده با آخرین امکانات امنیتی و عملکردی نگهداری می ‌شوند و برای امنیت مطلوب پیکربندی شده‌ اند.

لایسنس و هزینه: ویندوز توسط یک شرکت انتفاعی به نام مایکروسافت به فروش می رسد، در حالی که لینوکس منبع باز است. این بدان معناست که شرکت های میزبانی که سرورهای ویندوز را اجرا می کنند باید برای لایسنس هزینه پرداخت کنند. سپس شرکت رائه دهنده میزبانی این هزینه را بر عهده شما می ‌گذارد و میزبانی ویندوز را کمی گران ‌تر از لینوکس عرضه می کند.

لینوکس کاملاً منبع باز و رایگان است. فقط زمانی هزینه سخت افزار و خدمات را پرداخت می کنید که هاست لینوکس را دریافت کنید. برای کسانی که با نحوه کار میزبانی آشنا نیستند، نمی توانند سرور را روی ویندوز 10 رایگان اجرا کنند. برای آن به مجوز Windows Server Datacenter نیاز دارید. کمترین هزینه ای که برای هاست لینوکس مناسب می پردازید حدود 2 دلار در ماه است. برای میزبانی ویندوز، باید 4 دلار در ماه پرداخت کنید.

محبوبیت: وقتی صحبت از محبوبیت به میان می‌آید، یونیکس رهبر است. از سال 2020، بیش از 71 درصد از تمام وب سایت های موجود در اینترنت بر روی سیستم یونیکس اجرا می شوند. لینوکس، یک نسخه منبع باز یونیکس است که توسط 42.8% از تمام وب سایت هایی که از یونیکس استفاده می کنند استفاده می شود. 33 درصد از تمام وب سایت ها بر روی یکی از توزیع های اصلی لینوکس اجرا می شوند و سایر سیستم های یونیکس مانند BSD، داروین (Darwin)، سولاریس (Solaris) و مینیکس (Minix) تنها 0.1 درصد از وب سایت ها را ارائه می دهند.

این در حالی است که ویندوز فقط توسط ۲۸ درصد از وب ‌سایت‌ ها استفاده می‌ شود! چرا لینوکس آنقدر محبوب است که از نظر آمار استفاده، تقریباً ویندوز را 3 به 1 را شکست می دهد؟

جدا از رایگان بودن لینوکس، این سیستم برای مدت زمان زیادی است که وجود داشته و اکنون دارای ابزارهای مدیریتی ساده و بصری است. برخلاف زمانی که از لینوکس به عنوان یک سیستم عامل شخصی استفاده می کنید و برای هر اقدامی نیاز به برنامه نویسی و استفاده از ترمینال لینوکس دارید، برای استفاده از هاست لینوکس نیازی به برنامه نویسی ندارید. به راحتی می توانید یک وب سایت وردپرسی را راه اندازی کنید، افراد زیادی به این شیوه سایت راه اندازی کرده اند و در نتیجه تعداد زیادی وب ‌سایت بر روی لینوکس میزبانی می ‌شوند.

تکنولوژی: تا اینجای کار، تکنولوژی مهم ترین تفاوت در مقایسه هاست ویندوزی و لینوکس است. لینوکس از نرم افزارهای سفارشی استفاده می کند و از اکثر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند، در حالی که ویندوز از نرم افزار خاص مایکروسافت برای اجرا و مدیریت داده ها استفاده می کند. 

لینوکس روی دیتابیس MySQL کار می کند، در حالی که سرورهای ویندوز از MSSQL استفاده می کنند. هاست ویندوز همچنین از Microsoft ASP.NET به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی استفاده می کند. این موارد فناوری های بسیار گسترده ای نیستند و اکثر برنامه نویسان مبتدی باید زمان قابل توجهی را برای تسلط بر آن ها صرف کنند.

Datacenter سرور ویندوز و MSSQL بیشتر در شرکت های بزرگ برای توسعه سرورهای اختصاصی استفاده می شوند. اگر به دنبال شغلی در یکی از این زمینه ها هستید، یا فکر می‌کنید پروژه‌ های آینده شما ممکن است شامل مدیریت پروژه ‌های قدیمی از شرکت ‌های بزرگ باشد، میزبانی ویندوز ممکن است گزینه خوبی باشد. 

همچنین، اگر به MSSQL یا ASP.NET برای شغل آینده خود یا اجرای برنامه های کاربردی در وب سایت نیاز دارید، ویندوز گزینه ای برای انتخاب است. 
در بیشتر موارد دیگر، لینوکس به خوبی نیازهای شما را برآورده می کند.

قابلیت سفارشی سازی: آخرین تفاوت مهم در مقایسه هاست ویندوزی و لینوکس پتانسیل شخصی سازی آن است. لینوکس در اینجا نیز پیشرو است.

هاست ویندوزی یا لینوکس: کدام را انتخاب کنیم؟

بعد از این همه توضیحات کدام را باید انتخاب کنیم؟ اگر توسعه‌دهنده نیستید، احتمالاً باید به سراغ لینوکس بروید. سی ‌پنل اکثر نیازهای افرادی که وب‌سایت‌، وبلاگ‌ یا فروشگاه آنلاین دارند را پوشش می ‌دهد. شما همچنین به ابزارهای سفارشی سازی دسترسی دارید که نیاز به یادگیری زیادی ندارند.

اگر توسعه ‌دهنده هستید، کار کمی پیچیده‌ تر می ‌شود. برای توسعه دهندگان با سابقه شرکتی، استفاده از ویندوز منطقی تر است، زیرا همان چیزی است که بسیاری از شرکت ها برای سرورهای داخلی از آن استفاده می کنند.

در نهایت با همه چیزهایی که گفته شد اول از همه با در نظر گرفتن توانایی خود و سپس با در نظر گرفتن نیازهای تان می توانید به راحتی سرور مورد نظر خود را انتخاب کنید.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا