آموزش مجازی

سرور بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) یکی از بهترین سرویس های آموزش آنلاین است که در چند سال گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. استفاده گسترده از کلاس های مجازی بیگ بلو باتن دلایل زیادی دارد که در زیر به صورت خلاصه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:
امکان اشتراک گذاری صوت و تصویر با کیفیت و سرعت بسیار بالا
امکان اشتراک گذاری صفحه دسکتاپ، داکیومنت یا فایل پاورپوینت
امکان ورود به کلاس بوسیله موبایل، تبلت یا کامپیوتر شخصی
قابلیت مدیریت کاربران و اساتید و تعیین سطح دسترسی برای آن ها
امکان ضبط کلاس های درسی
امکان اجرا روی سرور با منابع کمتر (به نسبت سرور ادوبی کانکت)
امکان کلاستر کردن سرورهای بیگ بلو باتن برای ساخت سیستم آموزش مجازی با ظرفیت چند هزار کاربر همزمان
عدم نیاز به نصب اپلیکیشن و قابلیت اجرا روی هر دو پلتفورم اندروید و اپل
امنیت بالای اتصال به کلاس های مجازی در بستر https
امکان اتصال به پورتال آموزش مجازی دانشگاهی مانند مودل
 

سرور بیگ بلو باتن BigBlueButton

ویژگی هایی که به آن ها اشاره کردیم باعث شده است تا بسیاری از مدارس و دانشگاه ها از سرورهای بیگ بلو باتن برای برگزاری کلاس های آنلاین خود استفاده کنند. اما هنگام خرید سرور بیگ بلو باتن باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟
 

استفاده از سرور VDS برای هاست بیگ بلو باتن

با توجه به اینکه افراد زیادی به صورت همزمان در کلاس های مجازی حضور خواهند داشت، پردازش صوت و تصویر آن ها نیازمند داشتن منابع کافی در سرور بیگ بلو باتن شما است. بنابراین استفاده از VPS یا سرورهای مجازی اشتراکی ارزان قیمت اصلا برای میزبانی بیگ بلو باتن مناسب نبوده و باعث کندی، اختلال و تاخیر در صوت و تصویر خواهد شد. بنابراین توصیه ما به شما استفاده از VDS یا همان سرور مجازی اختصاصی برای هاست بیگ بلو باتن است. در این صورت منابع سرور شما با کسی به اشتراک گذاشته نمی شود و سیستم بیگ بلو باتن شما قادر خواهد بود از تمام منابع تخصیص یافته به سرور بهره‌مند شود.
 

سرعت بالای شبکه و ترافیک داخلی

برای کارایی بهتر و همچین ترافیک رایگان سرور بیگ بلو باتن، باید از دیتاسنترهای داخلی برای هاست سرور آموزش مجازی خود استفاده کنید. اما کدام دیتاسنتر و کدام ارائه دهنده؟ در انتخاب دیتاسنتر باید به پشتیبانی ۲۴ ساعته و همچنین عدم قطعی شبکه دیتاسنتر توجه کنید. متاسفانه بسیاری از سرویس دهندگان برای کاهش هزینه های خود و ارائه سرور بیگ بلو باتن بسیار ارزان، سرورهای خود را در دیتاسنتر های بی کیفیت، که دارای پهنای باند پایین و قطعی زیاد است، کولوکیت یا میزبانی می کنند. پس هنگام خرید سرور بیگ بلو باتن، علاوه بر دیتاسنتر، به پلن میزبانی شرکت سرویس دهنده نیز دقت کنید.
 

تنظیمات بهینه بیگ بلو باتن

تنظیمات پیشفرض بیگ بلو باتن الزاما بهنیه نیست. تنظمیات بیگ بلو باتن، با توجه به تعداد کاربرانی که بطور همزمان آنلاین هستند و همچنین نسبت تعداد وب کم های فعال به میکفروفن های فعال در هر کلاس یا میتینگ، ممکن است متفاوت باشد. همچنین در صورتی تمام کلاس های خود را ضبط می کنید، باید از بهینه بودن تنظیمات رکورد کلاس مطمئن شوید تا عملیات تبدیل و انشار ویدیوهای ضبط شده با کندی مواجه نشود.

کلاستر بیگ بلو باتن

موارد فوق نکاتی بود که هنگام خرید هر سرور بیگ بلو باتن باید مد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که هر سرور بیگ بلو باتن (در صورت نسبت مناسب کاربران صوتی و تصویری)، حدودا بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کاربر همزمان را پشتیبانی می کنند. بنابراین در صورت نیاز به ساپورت همزمان ۵۰۰ تا چند هزار کاربر، باید از سرورهای بیگ بلو لاتن خود را کلاستر کنید. در این صورت یک سرور لود بالانسر به کلاستر شما اضافه خواهد شد که وظیفه ساخت کلاس ها در سرورهای مختلف را به عهده خواهد داشت. البته همه عملیات مربوط به کلاستر در پشت پرده اتفاق افتاده و از کاربران مخفی است؛ پس از نظر تجربه کاربری شما با یک بیگ بلو باتن واحد سر و کار خواهید داشت.

مزایای لود بالانسر بیگ بلو باتن

مزیت اصلی کلاستر کردن بیگ بلو باتن، پشتیبانی از چند هزار کاربر بصورت همزمان است. بنابراین استفاده از این سیستم آموزش مجازی مناسب دانشگاه ها، مدارس و موسسات أموزشی است که میخواهند با یک سیستم واحد از چند هزار دانشجو بصورت همزمان پشتیبانی کنند.
مزیت دیگر کلاستر سرورهای بیگ بلو باتن، تحمل خرابی و قطعی های سرور است. سرورهای شرکت زمین هاست در دیتاسنترهای مختلف میزبانی می شوند تا در صورت قطعی موقت یک دیتاسنتر، سیستم آموزش مجازی بیگ بلو باتن با خرابی روبرو نشود. در این صورت مابقی سرورها، تا زمان درست شدن سرور قطع شده و بازگشت به مدار، سیستم آموزش مجازی شما را أنلاین نگه خواهند داشت.
 

مانیتورینگ سرورهای بیگ بلو باتن

درصورتی که از چند سرور بیگ بلو باتن استفاده می کنید، مانیتورینگ و بررسی مداوم منابع سرورها و تعداد کاربران آنلاین بسیار وقتگیر خواهد شد. در این صورت استفاده از یک داشبورد مانیتورینگ یکپارچه و سیستم هشدار اجتناب ناپذیر خواهد بود. سیستم مانیتورینگ بیگ بلو باتن زمین هاست، نمودارهای منابع سیستم عامل، پهنای باند شبکه و همچنین متریک های بیگ بلو باتن رو در یک داشبورد واحد برای شما فراهم می کند. همچنین با استفاده از این سیستم شما می توانید برای هر کدام از منابع یا متریک ها یک آلارم تنظیم کنید تا در صورت نیاز برای شما پیام ارسال کند.

زمین هاست با سال های تجربه در ارائه خدمات تخصصی سرورهای مدیریت شده لینوکس، آماده میزبانی، پیاده سازی و پشتیبانی سرورهای بیگ بلو باتن و خدمات مربوطه از جمله کلاسترنیگ، بهینه سازی رکورد کلاس، مانیتورینگ، اتصال به مودل و … می باشد. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در زمینه خرید سیستم کلاس مجازی با شرکت تماس بگیرید.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا