آموزش سرور

نصب و پیاده‌سازی سرور مانیتورینگ گرافانا


امروزه در دنیای فناوری اطلاعات، ابزارهای مانیتورینگ، جزئی لاینفک به شمار می‌روند که بدون آن‌ها، شاید بسیاری از امور، پیش نرود. ابزارها یا نرم‌افزارهای مانیتورینگ بسیاری در چند سال اخیر مورد استفاده قرار می‌گیرند و شاید بتوان از بین تمامی آن‌ها، گرافانا (Grafana) را یک سر و گردن از بقیه، بالاتر دانست. گرچه، ماهیت گرافانا اندکی با سایر نرم‌افزاهای مانیتورینگ متفاوت است؛ چراکه این ابزار، بیشتر برای بصری‌سازی یا همان visualize کردن داده‌ها و متریک‌ها به کار می‌رود. از همین روی، نصب و راه اندازی گرافانا، بسیار پرطرفدار است و متخصصان بسیاری، نسبت به آن توجه خاصی دارند. در ادامه‌ی مقاله، قابلیت‌ها و ویژگی‌های این سرور را در کنار هم بررسی خواهیم کرد.


نصب و پیاده‌سازی سرور مانیتورینگ با داشبورد گرافانا

سرور گرافانا مزایای بسیاری دارد و می‌تواند قابلیت‌های فراوانی را برای مهندسان به ارمغان بیاورد. قابلیت‌هایی مثل پشتیبانی از منابع اطلاعاتی (Data source) گوناگون، تنظیم هشدار یا همان Alert، و از همه مهم‌تر اینکه، به صورت متن باز است و می‌تواند شخصی‌سازی شود. 
با نصب و راه اندازی گرافانا، همانطور که گفتیم، امکانات و قابلیت‌های بسیاری را به دست خواهید آورد. به کمک این ابزار، می‌توانید داده‌ها و اطلاعات موجود بر روی تمامی سیستم‌های یک مرکز را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را به صورت کاملا بصری و به شکل نمودار، مشاهده کنید. این نرم افزار به خصوص برای سرورها و مراکز بزرگ، بسیار کارآمد است؛ حتی می‌توان آن را به خوبی بر روی مانیتورهای بزرگ نیز به صورت کاملا حرفه‌ای، به کار برد.
سرور گرافانا این امکان را به شما می‌دهد که داده‌های داشبورد را به صورت مداوم به‌روزرسانی کنید (هر 5 ثانیه، 10 ثانیه، هر 30 ثانیه و…)  و یا اینکه پیام‌های دریافتی از سیستم‌های مختلف را با پارامترهای مختلف، فیلتر نمایید. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از گرافانا به عنوان سرور مانیتورینگ، این است که می‌توان آن را با زبیکس (Zabbix) و یا پرامتئوس (Prometheus) هم‌سان‌سازی کرد و داده‌های تهیه شده توسط این دو را نیز به کمک گرافانا، بصری‌سازی نمود و به بهترین شکل، مشاهده کرد.


مانیتورینگ منابع سرور لینوکس

از جمله بهترین ابزارها برای سرور مانیتورنگ لینوکس، می‌توان سه ابزار را نام برد، Zabbix، Prometheus و از همه مهم‌تر، همان گرافانا که موضوع اصلی این گفتار، به آن اختصاص دارد. به کمک گرافانا و البته در کنار آن دو ابزار ذکر شده، به راحتی می‌توانید تمامی اطلاعات و داده‌های موجود در تمامی سرورهای لینوکس خود را بر روی سرور گرافانا جمع‌آوری کرده و در نهایت به صورت کاملا قابل فهم و چشم‌نواز، بصری‌سازی کرده و به صورت نمودارهای مختلف، مشاهده نمایید. با نصب و راه اندازی گرافانا بر روی لینوکیس، می‌توانید از تمامی قابلیت‌های نام‌برده در بخش‌های پیشین، استفاده کرده، سیستم‌ها را به راحتی کنترل کنید و از به وجود آمدن اثرات مخرب و غیرمترقبه، جلوگیری نمایید.


مانیتورینگ ویندوز سرور و اکتیو دایرکتوری

اکتیو دایرکتوری، در اصل یکی از سرویس‌های دایرکتوری مایکروسافت است که روی ویندوز سرور نصب و اجرا می‌شود. برای مانیتورینگ این سرور نیز می‌توان از سرور گرافانا کمک گرفت. یکی از کاربردهای اکتیور دایرکتوری ویندوز، آن است که ادمین‌ها را قادر می‌سازد تا مجوزهای مختلف را مدیریت کرده و اجازه دسترسی به شبکه‌های مختلف را صادر کنند. 
به طور مثال، دسترسی به یوزرهای موجود در شبکه، و یا دسترسی‌هایی که به این این یوزرها داده می‌شود، همگی در اکتیو دایرکتوری جمع‌آوری می‌گردد. حال با نصب و راه اندازی گرافانا بر روی این اکتیو دایرکتوری، می‌توان تمامی این اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری را شده به صورت نمودارهای آماری مختلف، مشاهده کرد.


مانیتورینگ تجهیزات شبکه snmp

شبکه snmp در حقیقت یک پروتکل مبتنی بر آی پی است و یکی از کارآمدترین فناوری‌های مانیتورینگ شبکه به شمار می‌رود. جالب اینجاست که ابزار سرور مانیتورینگ گرافانا را می‌توان با این شبکه ادغام کرد و اطلاعات موجود را بصری‌سازی نمود. Snmp به این صورت کار می‌کند که اطلاعات مربوط به managed objects را دریافت کرده، و سپس همین اطلاعات را به master agent منتقل می‌کند. با استفاده از پروتکل snmp و سرور گرافانا، می‌توان تمامی این داده‌های موجود را به سهولت بالا کنترل کرد و البته به صورت بصری و با نمودارهای گرافانا، به بهترین شیوه مدیریت نمود؛ از همین روی، نصب و راه اندازی گرافانا در کنار شبکه‌ی snmp، محبوبیت بسیاری دارد.


مانیتورینگ سیستم آموزش مجازی بیگ بلو باتن

بیگ بلو باتن، یک سیستم آموزش مجازی است که بیشتر از هر چیزی، برای برقراری ویدئو کنفرانس از آن استفاده می‌شود. کلاس‌های آنلاین دانشگاه و مدارس به راحتی بر روی این بستر قابل اجرا هستند. هر چیزی که برای یک کلاس آنلاین مورد نیاز است، بیگ بلو باتن آن را فراهم کرده و هر چیزی که برای سرور مانیتورینگ این بستر مورد نیاز است، به لطف گرافانا فراهم شده است.
با نصب و راه اندازی گرافانا و استفاده از آن در کنار سیستم آموزش مجازی بیگ بلو باتن، می‌توانید تمامی اطلاعات و داده‌های مربوط به کلاس‌های آنلاین را جمع‌آوری کرده و به صورت نمودارهای مختلف، به صورت بصری مشاهده نمایید.


مانیتورینگ آپ تایم سایت و سرور

هر وبسایت موجود در بستر نت، مفهومی به نام آپ تایم دارد. آپ تایم، به معنای مدت زمانی است که وبسایت و یا سرور شما، در حال کار کردن بوده و به طول دوره‌ای گفته می‌شود که در دسترس کاربر و مشتری است.
همانطور که در بخش‌های ابتدایی به آن اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین وظایف ابزارهای سرور مانیتورینگ، نمایش مدت زمان آپ تایم و جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مربوط به آن است. طبیعی است که شما می‌توانید به کمک این ابزارها، درست مثل استفاده از سرور گرافانا، تمامی این داده‌ها را به صورت بصری مشاهده نمایید. هم‌چنین شما قادر خواهید بود در صورت قطعی سرور آلارم دریافت کنید. 


ارسال آلارم در کانال تلگرام

به عنوان آخرین مزایای نصب و راه اندازی گرافانا، می‌توان به سیستم ارسال آلارم آن اشاره کرد. همانطور که در بخش‌های قبلی یادآور شدیم، گرافانا قابلیت این راه دارد که اطلاعات و داده‌های مربوط به سرور را جمع‌آوری کرده و نه تنها آن‌ها را بصری‌سازی کند، بلکه پیام‌ها و اطلاعیه‌های خاصی را نیز ارسال کند. حال با قابلیت شخصی‌سازی موجود در سرور گرافانا، شما می‌توانید این اطلاعات را در یک کانال تلگرام دریافت و با دیگر کاربران نیز، به راحتی به اشتراک بگذارید.

تیم زمین‌هاست با تجربه کافی در زمینه‌های ذکر شده، از نصب ایجنت مانیتورینگ و پیاده‌سازی دیتابیس، تا نصب و پیاده‌سازی گرافانا را انجام می‌دهد. 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا