آموزش مجازی

بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین و آموزش مجازی

انتخاب بهترین نرم افزار کلاس آنلاین برای شرکت، مدرسه یا سازمان، کار بزرگ و مهمی است. بنابراین بسته به هزینه ای که می کنید باید ببینید که برنامه مدنظر، اهداف شما را برآورده می کند یا خیر. برای مثال آیا دسترسی و کانکت شدن به آن آسان است؟ کدام نرم افزار کلاس مجازی مناسب بزرگسالان و کدام برای کودکان سرگرم کننده تر است؟ بسته به نوع کلاس و آموزشی که قرار است برگزار شود آیا قابلیت های لازم برای ارائه یک کلاس مفید و موثر را دارد یا خیر؟

البته خبر خوب این است که به لطف کرونا و دوره اجباری آن، پلتفرم های زیادی برای برگزاری کلاس ها آماده و روانه بازار شدند که هر کدام قابلیت های مختلفی دارند و سعی کرده اند بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کنند.

منظور از نرم افزار کلاس آنلاین چیست؟

قبل از اینکه به نحوه انتخاب بهترین نرم افزار کلاس آنلاین برای سازمان خود بپردازیم، مهم این است که ابتدا تعریف و شناخت درستی از آن داشته باشیم.

اول از همه باید بگوییم که نرم افزار های کلاس آنلاین با وبینار یا کنفرانس ها متفاوت هستند. شاید این سوال پیش بیاید مگر چه تفاوت خاصی با هم دارند؟ در هر دو آن ها استاد می تواند آموزش دهد و مطالب را به اشتراک بگذارد و یا در صورت لزوم مخاطبان هم در گفتگوی کلاس مشارکت داشته باشند. اما تفاوت عمده آن ها در ارائه آزادی عمل برای استفاده از ابزارهای مختلف در جهت آموزش است.

قطعا یک گفتگوی یک طرفه برای کلاس درس اصلا و ابدا جذاب نیست و حوصله مخاطبان سر می رود.

وقتی درباره تفاوت بین برنامه های کنفرانس ویدیویی یا نرم افزارهای کلاس آنلاین بحث می کنیم، فرض کنید که درمورد تفاوت ماشین ها با هم صحبت می کنیم. ماشین های مختلف زیادی وجود دارند که برای کارهای مختلف عالی هستند. اگر من در شهری کوچک زندگی می کنم، پس یک خودروی جمع و جور برای انجام امور و جابجایی در مکان های شلوغ و کوچک مناسب است، اما اگر 2 ساعت برای رسیدن به مقصد در رفت و آمد باشم، احتمالاً یک خودروی مناسب جاده انتخاب مناسب تری است. نکته مهم این است که سرمایه خود را باید روی راه حلی بگذارید که نیازهای خاص تان را برآورده می کند.

نوع کلاسی که قصد برگزاری آن را دارید در انتخاب نوع نرم افزار آموزش مجازی، موثر است

نحوه انتخاب بهترین نرم افزار کلاس آنلاین

آیا به چندین دانش آموز به طور همزمان درس می دهید یا در هر زمان فقط یک شاگرد دارید؟ آیا مخاطب شما بزرگسال است یا به کودکان تدریس می کنید؟ امروزه افراد زیادی برای آموزش دیدن و یا آموزش دادن از پلتفرم های کلاس مجازی استفاده می کنند. بنابراین چگونه بهترین نرم افزار کلاس آنلاین را برای هدف خاص خود انتخاب کنیم؟

خوب، باید درک کنید که چه چیزی برای شما، معلمانتان، فراگیران و یا دانش آموزانتان مهم است. بهترین راه برای انجام این کار این است که ابتدا نیازهای خود و مخاطبان تان را در لیستی آماده کنید. سپس فهرستی از ویژگی هایی که «باید» باشند، به همراه فهرستی از ویژگی هایی که «داشتن آن ها خوب است» تهیه کنید. سپس می توانید ویژگی های نرم افزارهای مختلفی را که می بینید مقایسه و بررسی کنید که آیا نیازهای لیست شما را برآورده می کنند یا نه.

هنگامی که گزینه های لیست خود را محدود کردید، می توانید از پلن آزمایشی هر نرم افزاری استفاده کنید و مجددا نیازهای تان و ابزارهای ارائه شده را بررسی کنید. آزمایش کردن پلتفرم انتخابی قبل از خریدن آن نکته بسیار مهمی است.

در ادامه این پست به معرفی دو مورد از بهترین نرم افزار های کلاس آنلاین پرداخته ایم، که دوتا از بهترین گزینه ها برای برگزاری کلاس های مجازی در سراسر دنیا هستند.

نرم افزار کلاس آنلاین بیگ بلو باتن (BigBlueButton)

بیگ بلو باتن (BigBlueButton) یک پلفترم منبع باز (open source) به همراه سیستم کنفرانس وب (وبینار) و سیستم یادگیری آنلاین است. این نرم افزار می تواند گزینه ای عالی برای اهداف خاص شما باشد. از آنجایی که بر روی تمامی قسمت های پلتفرم بیگ بلو باتن کنترل و دسترسی دارید، حریم خصوصی کاربران شما هرگز فاش نخواهد شد. به دلیل منبع باز بودن این پلتفرم، می توانید به راحتی ویژگی های آن را با تغییر کدها سفارشی سازی کنید.

نرم افزار آموزش مجازی بیگ بلو باتن

اما بیگ بلو باتن چه ابزارها و ویژگی ها خاصی ارائه می کند؟

با BigBlueButton بلافاصله احساس آشنایی و راحتی می کنید. این نرم افزار کلاس آنلاین دارای کنفرانس وب (وبینار)، لیست کاربران، چت و اشتراک صفحه نمایش است و قالب آن به صورت چپ به راست برای خوانایی آسان تر چیده شده است. صرف نظر از تعداد دانش آموزان، همیشه می توانید ببینید چه کسی صحبت می کند، زیرا نام افراد در بالای لیست نام ها برجسته می شود. در زمان چت هم همیشه نشان می دهد که چه کسی در حال تایپ کردن است. از دیگر ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آپلود فایل: امکان آپلود آسان فایل ها با پشتیبانی از فرمت های PDF، متن و تصویر و به طور کلی پشتیبانی از تمامی فایل های Microsoft Office.
  • وایت برد: وجود وایت برد برای نوشتن و یا هایلایت کردن محتوا در اسلایدها
  • دسترسی دانش آموزان به ابزار کلاس: به منظور مشارکت دادن دانش آموزان برای کمک به یادگیری بیشتر آن ها
  • ویدیو: امکان پلی کردن ویدیو با وضوح کم، متوسط یا بالا بسته به سرعت و پهنای باند اینترنت
  • چت: ارسال پیام های متنی به صورت عمومی و خصوصی در کلاس
  • نظرسنجی: نظرسنجی سریع و آسان برای درگیری بیشتر مخاطبان در کلاس
  • وایت برد چندکاربره: اجازه دسترسی دانش آموزان به وایت برد به طور همزمان
  • و همچنین قابلیت هایی همچون بلند کردن دست، ارسال ایموجی، اشتراک صفحه نمایش و اشتراک لینک ویدیو برای نشان دادن کلیپ ها با قابلیت کنترل ویدیو

آیا بیگ بلو باتن رایگان است؟

به طور کلی این نرم افزار آموزش آنلاین رایگان است اما برای استفاده از تمامی قابلیت های آن باید سرور آن را تهیه کنید که مستلزم هزینه است.

نرم افزار کلاس آنلاین ادوبی کانکت (Adobe Connect)

اگر شما هم چند سالی است که در فضای نرم افزارهای کلاس مجازی حضور داشته اید، بدون شک با ادوبی کانکت مواجه شده اید. Adobe Connect یک نرم افزار استاندارد برای برگزاری کلاس های مجازی بوده و با استقبال عمومی زیادی در سرتاسر دنیا برای آموزش عالی مواجه شده است.

همچنین یک وب کنفرانس برای برگزاری جلسات آنلاین، وبینارها و جلسات آموزشی است. از ادوبی کانکت می توان هم به صورت تحت وب و هم از طریق نرم افزار نصبی بر روی گوشی و کامپیوتر استفاده کرد.

به طور کلی از Adobe Connect می توان برای 3 هدف اصلی استفاده کرد. برگزاری کلاس آنلاین، وبینار و جلسات.

نرم افزار آموزش مجازی ادوب کانکت

ویژگی های نرم افزار ادوبی کانکت به عنوان یک کلاس آنلاین

نرم افزار Adobe Connect ویژگی های متفاوت و جذابی ارائه می دهد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

درگیر کردن دانش آموزان

نیازی نیست که فقط معلم حرف بزند و یا تنها کسی باشد که همه کار در کلاس می کند. می توان با ایجاد چیدمان های متفاوت در صفحه، گرفتن کوئیز، ارائه عنوانی برای چت کردن درمورد آن، پرسیدن سوال و درخواست اکشن از جانب فراگیران، نوشتن بر روی تخته و گرفتن نظر سنجی، شاگردان را درگیر کرد.

روش های آموزش مدرن

ادوبی کانکت قابلیت ادغام با انواع مختلفی از LMS ها (سیستم مدیریت آموزش) را دارد که در صورت نیاز می توان از آن ها استفاده کرد و یا اینکه کلاس را به گروه های کوچکتر تقسیم کرد تا هر کدام به طور اختصاصی درمورد موضوع تعیین شده صحبت کنند و سپس دوباره به کلاس اصلی برگردند و این دفعه در قالب گروه بزرگتری به بحث و بررسی ادامه دهند.

کنترل کلاس

در ادوبی کانکت به عنوان پیش فرض میزبان توانایی کنترل تمام فعالیت های دانش آموزان را در دست دارد. میزبان یا معلم کنترل می کند که چه کسی وارد کلاس یا جلسه شود و میزان مشارکت آن ها از طریق صدا، تصویر، چت و … چقدر باشد.

فرصت برابر

شرکت در نرم افزار کلاس آنلاین این فرصت را ایجاد می کند تا افرادی با سابقه معلولیت هم بتوانند به تمامی امکانات دیگر افراد معمول دسترسی داشته باشند. به طور کلی امکان دسترسی به تمام محتواهای آموزشی مانند چت ها، فایل ها و ویدیوها را در صورت اجازه میزبان به همه افراد حاضر در کلاس وجود دارد.

سخن آخر

در نهایت باید گفت تنوع نرم افزار های کلاس آنلاین بسیار زیاد است که با کمی جستجو در گوگل می توان به همه آن ها دسترسی پیدا کرد که در این جا ما تنها به دوتا از بهترین های این حوزه اشاره کردیم که می توانند طیف وسیعی از نیازهای شما را برآورده کنند. در نهایت این شما هستید که بسته به نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب می کنید و در جهت برآورده کردن اهداف تان بهترین بهره را از آن می برید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا