آموزش سرور

خطای 400 چیست؟ چرا این خطا به وجود می آید و چگونه آن را رفع کنیم؟

خطای 400 (Bad Request)، یعنی اینکه سرور قادر به پردازش درخواست ارسال شده از طرف شما نیست و در خواست شما نامعتبر است.

اگر در حال گشت و گذار در اینترنت هستید و ناگهان با این خطا مواجه شدید، به راحتی می توانید آن را حل کنید. البته این نکته را هم بدانید که بعضی اوقات این خطا از طرف خود سایتی است که می خواهید به آن وارد شوید، در این صورت فقط خود مدیر سایت می تواند این مشکل را برطرف کند.

در طول این مقاله، خطای 400 را بررسی خواهیم کرد و ترفندهایی را هم برای حل این خطا به شما آموزش می دهیم. پس اگر خطای 400 بر روی مرورگر شما ظاهر شده است و به دنبال رفع آن هستید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

خطای 400 از سمت سرور است یا کلاینت؟

همه ارورهای HTTP که در دسته xx4 هستند، نوعی پاسخ خطا از سمت کاربر در نظر گرفته می شوند. این نوع پیام ها با خطاهای دسته xx5، مانند خطای 504 Gateway Timeout، در تضاد هستند، که آن ها خطای سرور (خطایی از سمت سرور سایت) در نظر گرفته می  شوند.

خطای 400 Bad Request نشان می دهد که درخواست ارسال شده توسط کاربر، به دلایلی نامعتبر بوده است. برای مثال ممکن است کاربر در حال تلاش برای ارسال فایلی باشد که حجم آن خیلی زیاد است و یا هر نوع درخواست دیگری که ممکن است، به هر نحوی نادرست باشد.

خطای 400 Bad Request نشان می دهد که درخواست ارسال شده توسط کاربر، به دلایلی نامعتبر بوده است.

علت ایجاد خطای 400 چیست؟

دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است باعث شوند خطای 400 Bad Request برای شما ظاهر شود.

زمانی که سعی می کنید به یک وب سایت دسترسی پیدا کنید، رایانه شما ابتدا درخواست را به سرور ارسال می کند. سپس سرور درخواست را پردازش می کند و صفحه مورد نظر را برای شما باز می کند.

خطای 400 زمانی رخ می دهد که سرور نتواند درک کند که درخواست چیست. بنابراین آن را پردازش نمی کند و در عوض، یک کد خطا برای شما ارسال می کند.

در بیشتر موارد، این خطا از جانب کاربر ایجاد می شود و دلایل رایج آن به شرح زیر می باشد:

  • URL نادرست – زمانی که آدرس URL را وارد می کنید، بررسی کنید که تمام کاراکترهای موجود در آن را به درستی درج کرده اید. گاهی اوقات وارد کردن کاراکترهای نادرست باعث ایجاد این خطا می شود.
  • اندازه بزرگ فایل – وب سایت ها محدودیت آپلود فایل دارند. اگر سعی کنید بیشتر از حجم در نظر گرفته شده، فایلی را بارگذاری کنید، با این خطا مواجه می شوید.
  • کوکی ها یا حافظه پنهان (Cache) خراب – کوکی های تاریخ گذشته، یا حافظه پنهان خراب شده، ممکن است باعث بروز خطای 400 شوند. این اتفاق معمولا در ورود به صفحات (مانند صفحه ورود وردپرس) اتفاق می افتد.
  • حافظه پنهان DNS خراب – اگر وب سایت به یک نام دامنه یا میزبان وب جدید منتقل شده باشد، ممکن است داده های ذخیره شده DNS سیستم عامل شما مشکل داشته باشند.

نحوه ظاهر شدن خطای 400 در مرورگر

مانند سایر کدهای وضعیتی HTTP، خطای 400 Bad Request می تواند در همه مرورگرها و همه دستگاه ها ظاهر شود. می توانید آن را در مرورگر Safari ،macOS و Google Chrome خود مشاهده کنید.

به غیر از صفحات خطای 400 سفارشی شده، به طور کلی این خطا با پیام های زیر برای کاربران ظاهر می شود:

  • 400 Bad Request
  • HTTP 400 Bad Request
  • HTTP Status 400 – Bad Request
  • 400 Bad Request Error
  • HTTP Error 400
  • Bad Request: Error 400
  • HTTP Error 400 – Bad Request
یکی از انواع نمایش خطای 400 در مرورگر Opera

چگونه خطای 400 را برطرف کنیم؟

در ادامه چندین نکته برای رفع این خطا آماده کرده ایم.

URL وارد شده را بررسی کنید

اگر خطای 400 را در سایت خود مشاهده کردید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ببینید آیا URL را درست تایپ کرده اید یا خیر.

بررسی کنید که آیا نام دامنه و صفحه وب خاصی که می خواهید به آن دسترسی داشته باشید، به درستی نوشته شده است یا نه. اگر URL حاوی کاراکترهای خاصی است، مطمئن شوید که به درستی آن ها را نوشته اید.

اگر مطمئن هستید که URL صحیح را تایپ کرده اید، اما همچنان خطای 400 را مشاهده می  کنید، حافظه پنهان مرورگر (کش) و کوکی ها را پاک کنید. (در ادامه این مورد را توضیح می دهیم.)

کش مرورگر و کوکی ها را پاک کنید

فایل های خراب یک وب سایت ممکن است باعث نمایش خطای 400 شوند. این مورد شامل همه فایل هایی است که یک سایت برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. مانند فایل های جاوا اسکریپت، HTML و CSS.

برای رفع این مشکل، باید کش مرورگر خود را پاک کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

  1. بر روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست صفحه مرورگر کلیک کنید.
  2. گزینه More Tools را انتخاب کنید.
  3. بر روی Clear Browsing Data کلیک کنید. از آنجا، کادر images and files Cached را علامت بزنید و بر روی دکمه Clear data کلیک کنید تا کش مرورگر حذف شود.
پاک کردن حافظه cache

اگر پاک کردن کش مرورگر شما خطا را برطرف نکرد، باید کوکی های مرورگر خود را نیز حذف کنید. کوکی های خراب و منقضی شده می توانند خطای 400 ایجاد کنند.

برای پاک کردن کوکی ها، مراحل زیر را طی کنید:

  1. بر روی نماد سه نقطه در گوشه سمت راست صفحه مرورگر کلیک کنید.
  2. گزینه More Tools را انتخاب کنید.
  3. به بخش Clear browsing data بروید.
  4. کادر Cookies and other site data را علامت بزنید و گزینه All time for the time range را انتخاب کنید.

با انجام این کار تمام کوکی های وب سایت حذف می شوند.

DNS خود را پاک کنید

داده های DNS خراب یا قدیمی دلیل دیگری برای مشاهده ارور 400 می باشند.

برای رفع آن، باید کش DNS خود را پاک کنید. داده های DNS در سیستم عامل دستگاه شما ذخیره می شوند، نه در مرورگر. بسته به اینکه از کدام سیستم عامل ویندوز، macOS یا Linux استفاده می کنید، محل آن در سیستم شما متفاوت است.

یکی از دلایل رایج مواجه شدن با ارور 400، آپلود فایل حجیم است.

 اندازه فایل را بررسی کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یکی دیگر از دلایل این خطا اندازه فایل است. اگر می  خواهید فایلی را آپلود کنید که بزرگتر از حد مجاز اندازه سرور است، با خطای 400 مواجه خواهید شد.

برای تأیید اینکه این موضوع باعث ایجاد مشکل شده است، سعی کنید فایلی با اندازه کوچکتر بارگذاری کنید. اگر موفق شدید، به این معنی است که فایل اصلی خیلی بزرگ است. برای کاهش اندازه آن، از ابزاری برای فشرده سازی فایل های حجیم استفاده کنید.

کامپیوتر خود یا هر دستگاه دیگری را ری استارت کنید

اگر همه گزینه های بالا ناموفق بودند، می توانید رایانه و سایر تجهیزات خود مانند روترها و مودم  را مجدداً راه اندازی کنید. اگرچه به ندرت اتفاق می افتد، اما ممکن است یک مشکل موقت در دستگاه یا تجهیزات شبکه شما باعث این مشکل شود.

با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید

در موارد نادر، دلیل خطای 400 Bad Request به دلیل مشکلات مربوط به سرور سایت است و نه کاربر. برای بررسی اینکه آیا مشکلی در سرور وجود دارد، سایت را از مرورگر و دستگاه دیگری بارگیری کنید.

اگر نمی توانید از مرورگر و دستگاه دیگری هم به سایت دسترسی پیدا کنید، احتمالاً مشکل از سمت سرور است.

با شرکت میزبانی خود تماس بگیرید تا آن ها را از موضوع مطلع کنید. به آن ها بگویید از چه مرورگر و سیستم عاملی استفاده می کنید. شرکت هاستینگ ممکن است بتواند نکاتی را برای حل مشکل ارائه دهد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز.
      امکان داره سرتیفیکیت یا همون SSL سرویس ادوبی به مشکل خورده باشه و به همین علت نتونه سرویس رو لود کنه. برای راهنمایی بیشتر، لطفا متن پیام خطا رو هم بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا