آموزش سرور

خطا 403 چیست؟ چرا این خطا به وجود می آید و چگونه آن را رفع کنیم؟

ممکن است در مراحل استفاده از وب سایتی با خطا 403 یا همان خطای Forbidden مواجه شده باشید. به زبان ساده خطا 403 به این معنی است که شما اجازه دسترسی به منبع را ندارید.

در ادامه این مقاله علاوه بر توضیح بیش تر در مورد این خطا، روش های رفع آن را هم برای شما آماده کرده ایم. پس اگر صاحب یک وب سایت هستید یا به عنوان یک کاربر در حال جستجو، با این خطا روبرو شدید، برای بررسی راه های رفع خطا 403 با ما همراه باشید.

علت خطا 403 چیست؟

خطاهای 403 به این دلیل رخ می دهند که شما در حال تلاش برای دسترسی به صفحه وبی هستید که اجازه دیدن آن را ندارید. اگر آن را مانند خطای 404 در نظر بگیرید، به این معنی است که صفحه مورد نظر وجود ندارد (در اصل اجازه دسترسی ندارید).

هر وب سایتی دارای صفحاتی است که عمومی نیستند و تنها برای برخی افراد (از جمله مالک وب سایت) قابل دسترس می باشند. تلاش برای دسترسی به این صفحات باعث می شود که با خطا 403 مواجه شوید. دومین دلیل رایج مواجهه با خطا 403، تنظیمات خراب یا نادرست در فایل htaccess سایت می باشد. این خطا ممکن است پس از ایجاد تغییرات در فایل رخ دهد.

به غیر از این دو دلیل رایج، علت های احتمالی دیگری برای این خطا وجود دارد:

  • پلاگین معیوب وردپرس – اگر یک افزونه وردپرسی به درستی پیکربندی نشده باشد یا با افزونه دیگری ناسازگار باشد، ممکن است خطای 403 ایجاد کند.
  • آدرس IP اشتباه – نام دامنه به یک آدرس IP اشتباه یا قدیمی اشاره می کند که اکنون میزبان وب سایتی است که دسترسی شما را مسدود کرده است.
  • وجود بدافزار – یک بدافزار ممکن است باعث شود فایل htaccess دائماً خراب شود. قبل از بازیابی فایل، باید بدافزار را حذف کنید.
  • لینک صفحه تغییر کرده – مالک سایت ممکن است لینک صفحه را به روز کرده باشد، که اکنون با نسخه کَش (ذخیره) شده متفاوت است.
نمایش خطا 403 در گوگل

روش های نمایش خطای 403

خطای 403 به اشکال مختلفی نمایش داده می شود. بنابراین بهتر است با رایج ترین شیوه های نمایش خطاهای 403 در صفحات وب آشنا شوید. ارور 403 با پیام های زیر به کاربران نمایش داده می شود:

  • 403 Forbidden
  • HTTP 403
  • Forbidden: You don’t have permission to access [directory] on this server
  • Forbidden
  • Error 403
  • HTTP Error 403.14 – Forbidden
  • Error 403 – Forbidden
  • HTTP Error 403 – Forbidden

روش های رفع خطا 403 توسط بازدید کنندگان صفحات وب

اگر بازدید کننده سایتی هستید و با خطای 403 Forbidden مواجه شده اید، چند راهکار وجود دارد که می توانید برای حل این مشکل انجام دهید:

1) خطاهای URL را بررسی کنید

address bar مرورگر را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آیا آدرس درستی را وارد کرده اید یا خیر.

بسیاری از وب سایت ها به گونه ای پیکربندی شده اند که دسترسی به دایرکتوری را مجاز نمی دانند. بنابراین، اگر بخواهید به جای یک صفحه خاص، یک پوشه را مشاهده کنید، احتمالاً خطا 403 Forbidden رخ می دهد.

2) کش و کوکی های مرورگر خود را پاک کنید

سعی کنید نسخه کش (Cache) شده صفحه را پاک کنید. ممکن است این علت همان چیزی باشد که باعث بروز خطای 403 شده است. همچنین، مطمئن شوید که کوکی ها را در مرورگر خود برای این وب سایت فعال کنید. مخصوصا اگر دفعات زیادی وارد این سایت می شوید، از ذخیره کوکی ها بر روی مرورگرتان مطمئن شوید.

3) در وب سایت Log In شوید

خطای 403 گاهی اوقات می تواند به این معنی باشد که برای دسترسی به صفحه یا منبع مورد نظر، باید وارد وب سایت شوید. در صورت امکان، برای دسترسی بیش تر، در سایت مدنظر ثبت نام کنید و وارد وب سایت شوید.

4) افزونه های مرورگرتان را غیرفعال کنید

ممکن است مرورگر شما دارای افزونه هایی مانند مسدود کننده تبلیغات یا پروکسی باشد. در صورت مواجه با خطا، افزونه های خود را غیرفعال کنید و سپس سعی کنید دوباره به URL دسترسی پیدا کنید.

5) تنظیمات فایروال

اگر در روش های قبلی، پاک کردن حافظه کش کمکی به شما نکرد، ممکن است بین وب سرور و فایروال سیستم تان مشکلی وجود داشته باشد که باعث بروز خطا 403 شده است.

ااگر به آدرسی که می خواهید وارد شوید از نظر امنیتی مطمئن هستید، ابتدا فایروال خود را غیرفعال کنید و دوباره صفحه وب مورد نظر را باز کنید. در نهایت اگر مشکل حل شد، باید تنظیمات فایروال خود را طوری تنظیم کنید که دسترسی به این صفحه مجاز باشد.

خطا 403

روش های رفع خطا 403 توسط صاحبان وب سایت

اگر صاحب یک وب سایت هستید، برای رفع خطاهای 403 می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

1) بازنشانی مجوزهای فایل و دایرکتوری

هر فایلی که در وب سایت شما ذخیره می شود دارای مجوزهای فایل است. این مجوزهای فایل، کنترل می کنند که چه کسی می تواند به فایل ها و پوشه های سایت شما دسترسی داشته باشد. این مجوزها ممکن است یکی از دلایلی باشند که بازدید کنندگان شما با پیام خطای 403 مواجه می شوند. اعمال محدودیت های زیاد بر روی فایل ها، برای وب سایت شما مفید نخواهد بود.

اگر می خواهید از خطاهای 403 در این موارد جلوگیری کنید، جستجوی دایرکتوری را در نرم افزار وب سرور خود فعال کنید. اگر خودتان از انجام آن مطمئن نیستید، با یک توسعه دهنده وب یا شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید.

2) تماس با شرکت هاستینگ وب سایت

اگر اطلاعات فنی کمی دارید و آشنایی زیادی با مدیریت هاست خود ندارید، با شرکت میزبانی وب تان تماس بگیرید. مشکلاتی را که با آن مواجه هستید برای آن ها توضیح دهید و اجازه دهید بررسی کنند که علت اصلی مشکل چیست. در صورتی که هنوز مشکل برطرف نشده باشد، آن ها می توانند شما را راهنمایی کنند تا خطا را رفع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا