آموزش سرور

تفاوت VPS و VDS در چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت VPS و VDS چیست؟ هر کدام چه خدمات یا امکاناتی را ارائه می دهند و کدام یک بر دیگری برتری دارد؟ پیش از جواب دادن به این سوالات بهتر است ابتدا اندکی با هرکدام آشنا شویم:

هم VPS و هم VDS با استفاده از سیستم مجازی سازی ایجاد می شوند، اگرچه روش مورد استفاده در هر دو کمی متفاوت است. سرورهای خصوصی مجازی (VPS) محصول مجازی سازی در سطح سیستم عامل هستند، در حالی که سرورهای اختصاصی مجازی (VDS) در نتیجه فرا مجازی سازی ایجاد می شوند.

در هر کدام از آن ها، یک سرور فیزیکی به چندین بخش مجازی کوچکتر تقسیم می شود – یعنی یک سرور به طور مجازی به چند سرور تقسیم می شود و کاربران می توانند این سرورها را با توجه به نیاز خود سفارشی کنند. هر سرور مجازی که میزبان یک حساب است، از سایر سرورهای مجاور خود در همان سرور فیزیکی، جدا و ایزوله است.

با همه این توضیحات اگر هنوز به طور کامل متوجه تفاوت VPS و VDS نشده اید، پس بیایید هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

VPS چیست؟

همانطور که در بالا هم گفتیم VPS مخفف virtual private server یا سرور خصوصی مجازی است.

به زبان ساده، سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده ها و فایل های تشکیل دهنده وب سایت شما را ذخیره می کند. هنگامی که شخصی نام دامنه شما را در مرورگر وب خود تایپ می کند، آن رایانه قدرتمند، وب سایت شما را به صفحه جستجوگر ارائه می کند.

اما VPS با استفاده از فناوری مجازی سازی این سرور قدرتمند را به چندین سرور مجازی تبدیل می کند. برای مثال، یک پیتزا را تصور کنید، زمانی که از فر بیرون می آید، فقط یک پیتزای یک تکه است اما زمانی که آن را برش می زنیم، هر برش آن تکه ای از آن پیتزاست. حالا این سرور فیزیکی هم، با استفاده از مجازی سازی به چند تکه تقسیم شده است که هر تکه به صورت جداگانه عمل می کند.

منظور از کلمه خصوصی یعنی این که سرور مجازی شما، فقط و فقط برای شما رزرو شده است، بنابراین نیازی به اشتراک گذاری CPU ،RAM یا هر داده دیگری با دیگر کاربران را ندارید.

VPS چگونه کار می کند؟

میزبانی VPS تجربه یک سرور اختصاصی را شبیه سازی می کند حتی اگر از یک سرور فیزیکی مشترک با سایر کاربران استفاده می کنید. ارائه دهنده میزبانی وب با استفاده از فناوری مجازی سازی، یک لایه مجازی در سیستم عامل (OS) سرور نصب می کند. این لایه با جدا کردن سرور به بخش های جداگانه با دیوارهای مجازی، به هر کاربر اجازه می دهد تا سیستم عامل و نرم افزار خود را نصب کند.

از آنجایی که VPS فایل های شما را از سایر کاربران در سطح سیستم عامل جدا می کند، در واقع یک سرور خصوصی محسوب می شود. به این معنی که وب ‌سایت شما در یک محفظه امن با منابع سرور تضمین ‌شده مانند حافظه، فضای دیسک، هسته‌های CPU و غیره، فعالیت می کند؛ یعنی لازم نیست هیچ یک از آن ‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید.

VPS یک سرور مجازی خصوصی می باشد

مزایا و معایب VPS

میزبانی VPS می تواند یک گزینه ایده آل برای شما باشد البته اگر نیازهاتان متناسب با آن باشد. در زیر می توانید با مزایا و معایب سرور خصوصی مجازی آشنا شوید.

مزایا:

  1. سریعتر و امن تر از سرور میزبانی مشترک است.
  2. از آنجایی که منابعی مانند حافظه یا قدرت پردازش اختصاصا در اختیار شماست، مشکلی در منابع موجود را تجربه نخواهید کرد و یا اینکه ممکن است حداقل باشند.
  3. مشکلات و افزایش ترافیک سایر کاربران سرور بر روی سایت شما تاثیر نمی گذارند.
  4. به root سرور خود دسترسی دارید.
  5. از حریم خصوصی بهتری برخوردار هستید، زیرا فایل ها و پایگاه های داده شما از سایر کاربران سرور مجزا شده است.
  6. این میزبانی به راحتی مقیاس پذیر است. همانطور که وب سایت شما رشد می کند، می توانید به راحتی منابع سرور خود (RAM، CPU، فضای دیسک، پهنای باند و غیره) را ارتقا دهید.

معایب:

  1. گرانتر از هاست اشتراکی است.
  2. برای راه اندازی VPS به دانش فنی بیشتری نیاز است، اگرچه آموزش های زیادی به صورت آنلاین موجود است.
  3. مدیریت سرور vps فنی تر از میزبانی اشتراکی یا ابری است.
  4. اگر سرور به درستی پیکربندی نشود، ممکن است منجر به آسیب پذیری امنیتی شود.

VDS چیست؟

VDS که خلاصه شده virtual dedicated server یا سرور اختصاصی مجازی است که به عنوان سرویس IaaS ارائه می شود که به کاربران اجازه دسترسی به یک سرور ایزوله را از طریق اینترنت می دهد.

این سرورها با استفاده از ابزار مجازی سازی یا Hyper-visor ساخته می شوند که بر روی یک سرور اختصاصی نصب می شود. با این روش مجازی سازی، منابع سرور اصلی به چندین سرور کوچکتر اختصاص داده می شوند و هر سرور کوچکتر در اختیار مشتری قرار می گیرد.

این نوع سرورها (بسته به تعداد منابع تخصیص داده شده) برای وب سایت ها و خدمات با بار و ترافیک متوسط مناسب هستند. این سرورها گرانتر از هاست های اشتراکی هستند. همچنین محل قرارگیری این سرورها عامل مهمی در انتخاب مناسب می باشد.

VDS مزایای یک سرور اختصاصی را به صورت مجازی در اختیار کسب و کارهایی قرار می دهد که نمی خواهند برای یک سرور اختصاصی هزینه کنند اما می خواهند به قدرت و منابع آن دسترسی پیدا کنند.

در این نوع سرور RAM، CPU، فضای ذخیره سازی دیسک و غیره را به صورت اختصاصی در اختیار دارید. همچنین کنترل کاملی بر روی منابع سرور دارید تا بتوانید از تمام پتانسیل کامل سرور استفاده کنید. سرورهای اختصاصی مجازی بسیار انعطاف پذیر هستند که در آن ها به راحتی می توانید منابع خود را با توجه به نیازتان ارتقا دهید. 

سرور اختصاصی مجازی یا VDS

مزایای VDS

مقرون به صرفه نسبت به سرور اختصاصی: دلیل اصلی استفاده از VDS مقرون به صرفه بودن آن نسبت به سرور اختصاصی است. خرید VDS از نظر هزینه به مقدار قابل توجهی در بودجه تان صرفه جویی می کند و در مقابل خروجی مشابه سرور اختصاصی دریافت می کنید.

انعطاف پذیر: VDS انعطاف ‌پذیری کاملی را در ارتقا و تنزل سرور برای برآورده کردن نیازهای فعلی ارائه می ‌دهد. در حالی که سرورهای اختصاصی نیاز به نصب سخت افزار دارند که زمان بر است، VDS به شما امکان دسترسی فوری به منابع اضافی برای برآورده کردن نیازها را می دهد.

سرور اختصاصی مجازی برای سازمان هایی که به منابع قدرتمند برای اجرای نرم افزارها و برنامه های کاربردی پیشرفته نیاز دارند ضروری است. به طور کلی یکی از ویژگی های جذاب VDS منابع اختصاصی نصب شده بر روی ماشین مجازی است. در این حالت قدرت یک سرور اختصاصی اما در محیط مجازی را در اختیار دارید. ماشین های مجازی با ساخت پارتیشن بر روی سخت افزار، واحدهای اختصاصی به کاربران ارائه می دهند. 

VDS عملکردی قابل پیش بینی دارد، به این معنی که فضای کامل با دسترسی 100% به منابع مورد نیازتان دریافت می کنید و کنترل کاملی بر روی این منابع دارید. 

تفاوت VPS و VDS

با توجه به توضیحاتی که درمورد هر کدام از سرورها دادیم بیایید به طور خلاصه تفاوت VPS و VDS را بررسی کنیم:

VDSVPS
یک سرور اختصاصی را به صورت مجازی و از راه دور برای کاربران آماده می کند.یک ماشین مجازی در سرور فیزیکی است که سرور را تقسیم بندی می کند و منابع سرور اصلی را به اشتراک می گذارد.
VDS کل سرور را اشغال می کند.VPS سروری است که برای میزبانی چندین سرور مجازی پیکربندی شده است.
نسبت به VPS گران تر است.در مقایسه با VDS مقرون به صرفه تر است.
پیکربندی و مدیریت آن سخت تر است.نسبت به VDS مقیاس پذیرتر و مدیریت آن راحت تر است.
از فناوری KVM استفاده می کند که امکان نصب سیستم عامل را برای بازدید کنندگان فراهم می کند، این کار امکان اجرای سرور مجازی مانند بخشی از برنامه های رایانه دسکتاپ را فراهم می کند.از فناوری OpenVZ استفاده می کند. OpenVZ اساساً مجازی سازی در سطح سیستم عامل است و مزیت اصلی آن سرعت بیشتر کار است.
در اصطلاح هاستینگ، ماشین های مجازی ایجاد شده با فرا مجازی سازی به عنوان VDS شناخته می شوند.در اصطلاح هاستینگ، ماشین های مجازی از طریق مجازی سازی در سطح سیستم عامل ایجاد می شوند که به عنوان VPS شناخته می شوند.
سطح عملکرد بهتری را در مقایسه با VPS ارائه می دهد.در مقایسه با VDS عملکرد کمتری ارائه می دهد.
عملکرد آن توسط سخت افزار سرور مدیریت و کنترل می شود.عملکرد آن توسط سیستم عامل مدیریت و کنترل می شود.
دارای محیط تک کاربره است یعنی فقط یک مشتری به سخت افزار دسترسی دارد.در VPS سخت افزار مشترک است اما محیط دسترسی به منابع برای هر مشتری به صورت خصوصی در اختیارشان قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا