آموزش لینوکس

ویژگی های توزیع اوبونتو

اوبونتو (Ubuntu) یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که Open Source (منبع باز) بوده و کاملا رایگان است. شما می توانید این سیستم عامل را بر روی رایانه شخصی خود یا سرورهای خصوصی مجازی نصب و استفاده کنید.

اوبونتو در سال 2004 توسط یک شرکت بریتانیایی به نام Canonical معرفی شد. در ابتدا بر پایه توزیع محبوب لینوکس (در آن زمان) Debian بود؛ اما به دلیل اینکه نصب آن دشوار بود با Ubuntu جایگزین شد.

Canonical هر شش ماه یک بار مسئول انتشار یک نسخه جدید از Ubuntu است، همچنین انجمن های Ubuntu را برای مشارکت مردم در رفع باگ های نرم افزاری، پاسخ به سوالات و ارائه پشتیبانی فنی به صورت رایگان ایجاد کرده است.

پس همانطور که دانستیم، اوبونتو یکی از پرکاربردترین توزیع های لینوکس است که اگر از علاقه مندان یادگیری لینوکس باشید، حتما باید با آن آشنایی داشته باشید. در ادامه این مقاله به معرفی کامل اوبونتو و ویژگی های آن می پردازیم.

تفاوت لینوکس و اوبونتو چیست؟

لینوکس مجموعه ای از سیستم عامل های مختلف است؛ یا به عبارت دیگر Linux هسته اصلی یک سیستم عامل (OS) محسوب می شود. این سیستم عامل امکان برقراری ارتباط بین قطعات سخت افزاری و نرم افزاری را فراهم می کند.

لینوکس مبتنی بر یونیکس است و در سال 1991 منتشر شد. لینوکس برای سرورهای وب، کنسول های بازی، دسکتاپ و رایانه های شخصی در دسترس است. این سیستم عامل در نسخه های مختلفی به نام “توزیع های لینوکس” عرضه می شود.

Ubuntu یکی از انواع توزیع لینوکس بر پایه دبیان است. این توزیع برای محاسبات ابری، سرورها، دسکتاپ ها و دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) مناسب است. تفاوت اصلی بین لینوکس و اوبونتو این است که اولی یک عضو خانواده از سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس است، در حالی که اوبونتو یک توزیع لینوکس است.

علت محبوبیت اوبونتو چیست؟

طبق وب سایت رسمی اوبونتو، این توزیع پرکاربردترین پلتفرم لینوکس در جهان است. در ادامه علت محبوبیت آن را با هم بررسی می کنیم.

1- کاربر پسند بودن

اوبونتو از محیط دسکتاپ لینوکس برای رابط کاربری (UI) خود استفاده می کند. از اوبونتو 17.10 به بعد، GNOME به عنوان رابط کاربری پیش فرض استفاده می شود. GNOME صفحه را با توضیحات زیادی شلوغ نمی کند، در عوض از نمادها برای آسان سازی جستجو استفاده می کند.

به  طور پیش  فرض، GNOME دارای پنل Activities در نوار ابزار سمت چپ است. آیکون کنترل ها نیز در گوشه سمت راست بالای صفحه قرار دارند.

محل پنل Activities  و Controls در اوبونتو

با کلیک کردن روی دکمه شبکه در گوشه سمت چپ و پایین صفحه، می توانید نمای کلی برنامه ها را مشاهده کنید.

نمای کلی برنامه ها در Ubuntuهمچنین جستجو در سیستم بسیار آسان است، زیرا تمام عناصر پیکربندی شده و برنامه ها از صفحه اصلی قابل دسترسی هستند.

2- امنیت قوی

اوبونتو یک پروژه منبع باز است که به طور مداوم توسط اعضای انجمن خود مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد. در نتیجه هر گونه آسیب پذیری امنیتی را می توان به سرعت شناسایی کرد و از بین برد. به طور کلی، توزیع های لینوکس در مقایسه با سایر سیستم عامل ها دارای نقص های امنیتی کمتری هستند.

قابل ذکر است که اوبونتو از AppArmor استفاده می کند، که مجوز برنامه ها و منابع دسترسی آن ها را محدود می کند. علاوه بر این Ubuntu از اقدامات امنیتی خاصی پشتیبانی می کند، مانند به روزرسانی های امنیتی، استفاده از sudo به جای root Linux user، استفاده از رمزهای عبور پیچیده، راه اندازی سرور VPN، پیکربندی فایروال با استفاده از ufw و فعال کردن iptables.

3- گزینه های نرم افزاری بیش تر

اکثر برنامه های محبوب در macOS و Windows از جمله Slack، Spotify و Firefox برای کاربران لینوکس در دسترس هستند و این امکان وجود دارد تا از طریق مرکز نرم افزار (Software Center) اوبونتو نصب شوند. حتی اگر نتوانستید برنامه مورد نظر خود را پیدا کنید، به احتمال زیاد یک جایگزین با کیفیت برای آن در دسترس است. به عنوان مثال، Libre Office به خوبی Microsoft Office کار می کند.

اکثر برنامه های محبوب در macOS و Windows از جمله Slack، Spotify و Firefox برای کاربران لینوکس در دسترس هستند

گزینه دیگری که می توانید به غیر از مرکز نرم افزار Ubuntu استفاده کنید Snapcraft است. برنامه ای که توسط Canonical ایجاد شده است. این برنامه حاوی بسته های نرم افزاری منبع باز و اختصاصی است که برای سیستم عامل های مبتنی بر لینوکس در دسترس می باشند. یکی از مزیت های اصلی اسنپ کرافت این است که از snapd daemon استفاده می کند که به طور خودکار برنامه ها را بررسی و به روز می کند.

4- حریم خصوصی پیشرفته

درست مانند هر سیستم عامل دیگری، Ubuntu سیاست حفظ حریم خصوصی داده های خود را دارد. چهار اصل اساسی وجود دارد که Ubuntu از نظر پردازش اطلاعات شخصی از آن ها پیروی می کند:

  • اوبونتو اطلاعات شخصی را از کاربر درخواست نمی کند؛ مگر اینکه واقعاً برای اهداف قانونی به چنین اطلاعاتی نیاز داشته باشد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی کاربران خود را جز برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان خود، پیروی از قانون و محافظت از حقوق خود با هیچکس به اشتراک نمی گذارد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی را ذخیره نمی کند مگر اینکه برای عملکرد خدمات، ارائه محصولات، پیروی از قانون یا محافظت از حقوق آن لازم باشد. Ubuntu برخی از اطلاعات سخت افزاری و داده های مکانی را جمع آوری می کند. با این حال، همیشه می توانید مانع این کار شوید. به عنوان مثال، خدمات مکانی را می توان از طریق تنظیمات حریم خصوصی، همانطور که در زیر نشان داده شده است، غیرفعال کنید.
غیر فعال کردن داده های مکانی در اوبونتو

5- عملکرد سبک و سریع

Ubuntu سنگین و فشرده نیست، بلکه به راحتی بر روی سیستم هایی با سخت افزارهای متنوع (قوی و ضعیف) نیز کار می کند. رابط پیش فرض آن می تواند با کمتر از 1 گیگابایت رم اجرا شود. علاوه بر این، بسیاری از محیط های دسکتاپ Ubuntu حتی سبک تر هم هستند. به عنوان مثال، Ubuntu می تواند بر روی سیستم هایی با حداقل 512 مگابایت رم اجرا شود.

در مقایسه، هم ویندوز و هم macOS به منابع بسیار بیش تری نیاز دارند. macOS Big Sur و Windows 11 برای اجرا به حداقل 4 گیگابایت رم نیاز دارند. به این دلیل که این سیستم عامل ها دارای رابط های کاربری با منابع سنگین (UI) و ویژگی های پیشرفته دیگر هستند.

6- کاملا رایگان است

اوبونتو یک سیستم عامل متن باز رایگان است که می توانید آن را از وب سایت رسمی Ubuntu دانلود کنید. همچنین می توانید کد منبع آن را به دلخواه تغییر دهید. تا کنون، پروژه های متعددی بر اساس اوبونتو ساخته شده اند. 

در مقایسه با اوبونتو، macOS و Windows سیستم عامل های منبع بسته هستند. برای استفاده از ویندوز، باید یک کامپیوتر همراه با آن بخرید یا مجوز آن را خریداری کنید که از 139 دلار به ازای هر مجوز شروع می شود. در همین حال، سیستم عامل macOS به تنهایی قابل خرید نیست؛ بلکه از قبل بر روی دستگاه های مک نصب شده است.

جمع بندی

در حالی که توزیع های مختلفی برای لینوکس به صورت آنلاین وجود دارد، محبوب ترین آن ها اوبونتو است که یک سیستم عامل رایگان و منبع باز است.

شش دلیل محبوبیت اوبونتو به طور خلاصه در زیر آمده است:

  • کاربر پسند بودن – اوبونتو رابط کاربری ساده و آسانی دارد.
  • امنیت قوی – اوبونتو از AppArmor و تدابیر امنیتی پیشرفته برای جلوگیری از نفوذها استفاده می کند.
  • گزینه های نرم افزاری بیش تر – اوبونتو تعداد زیادی برنامه کاربردی دارد که می توانید آن ها را نصب کنید، که بسیاری از آن ها منحصراً برای سیستم عامل Ubuntu موجود هستند.
  • حفظ حریم خصوصی پیشرفته – اوبونتو سیاست حفظ حریم خصوصی داده ها را تضمین می کند و به کاربران اجازه می دهد تنظیمات حریم خصوصی را سفارشی کنند.
  • عملکرد سبک – رابط پیش فرض اوبونتو تنها از کمتر از 1 گیگابایت رم استفاده می کند. بنابراین، سیستم عامل بر روی دستگاه های پایین رده هم می تواند کار کند.
  • رایگان – اوبونتو یک توزیع رایگان لینوکس و کاملا منبع باز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا