آموزش سرور

بهترین راهکار ها برای افزایش امنیت سرور اختصاصی

امنیت سرور اختصاصی باید اولویت اصلی شما باشد. استفاده از یک سرور اختصاصی بدون توجه به امنیت، می‌تواند به نقض امنیت، از دست دادن داده‌ها و وقفه در سرویس منجر شود. حملات سایبری به طور روزافزون در حال افزایش هستند و به طور میانگین هر حمله حدود 4 میلیون دلار هزینه برای کسب‌وکارها در سراسر دنیا همراه است. امنیت سرور اختصاصی هیچوقت به اندازه امروز اهمیت نداشته است. در این مقاله، به موارد نقض امنیتی معمول‌تر و بهترین روش‌ها برای مطمئن شدن از امنیت سرور های اختصاصی در برابر آن ها می پردازیم.

فهرست مطالب

چرا امنیت سرور اختصاصی مهم است؟

سرورهای اختصاصی کاملاً متعلق به شما هستند و پیکربندی آن ها نیز به عهده شماست. داشتن کنترل کامل بر سرور یکی از مزایای سرور اختصاصی است و به همین دلیل است که آنها بسیار محبوب هستند. با این حال، این بدان معناست که راه اندازی سیستم امنیتی و اطمینان از امنیت سرور اختصاصی نیز مسئولیت شماست. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا امنیت سایبری بسیار مهم است و برای محافظت از سرورهای خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • حفاظت از سرور در برابر بدافزار: بدافزار یک نوع نرم افزار است که برای دزدیدن اطلاعات به کار می‌رود. اغلب پنهان عمل می‌کند و همراه با برنامه‌های کاربردی یا اسکریپت‌های معمولی ارسال می‌شود. وقتی روی سرور شما نصب می‌شود، تلاش می‌کند تا اطلاعات شما را جمع‌آوری کند. بهترین روش برای محافظت از سرور در برابر بدافزار، انتخاب یک ارائه دهنده هاستینگ که به صورت مداوم آسیب‌پذیری‌ها را اسکن کرده و سرور را به صورت لحظه‌ای نظارت کند، است.
  • جلوگیری از نقض رمز عبور: استفاده از رمزهای عبور کوتاه و ضعیف یکی از عوامل اساسی نفوذ هکرها به سرورهای اختصاصی است. ساختن رمزهایی که شامل ترکیبی تصادفی از حروف، اعداد و نمادها هستند، فرصت نفوذ را در همان ابتدا از آن‌ها گرفته و امنیت سرور اختصاصی را افزایش می‌دهد. برای کنترل پنل، حساب FTP و خدمات ایمیل خود، باید از رمزهای عبور متنوع استفاده کنید. همچنین، تغییر دوره‌ای این رمزها نیز بهترین روش برای افزایش امنیت است.
  • محافظت از سرور در برابر آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزار: هکرها می‌توانند از نرم‌افزارهایی که روی سرور شما نصب شده استفاده کرده و به آن دسترسی پیدا کنند. برای جلوگیری از این نقض‌های امنیتی ناشی از آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری، تنها باید نرم‌افزارهایی را نصب کنید که به‌روزرسانی‌های منظم را دریافت می‌کنند و مطمئن شوید که آن‌ها با بروز ترین پچ‌های امنیتی اجرا می‌شوند.
  • پیشگیری از حملات DDoS: حمله DDoS برای اشغال سرور شما با ترافیک و هجوم پیام‌های اسپم استفاده می‌شود. این یک تهدید جدی در حوزه سایبری است که ممکن است زمان و هزینه‌های قابل توجهی برای شما ایجاد کند. برای جلوگیری از ضررر ناشی از حملات DDoS به سایتتان، بهترین راه انتخاب یک سرور اختصاصی با قابلیت حفاظت در برابر حملات DDoS است.

روش‌های بالا بردن امنیت سرور اختصاصی

روش‌های بالا بردن امنیت سرور اختصاصی

بسته به نوع نقض امنیتی مورد بحث، روش‌های گوناگونی برای حفاظت از سرور اختصاصی شما وجود دارد. بیایید به این اقدامات امنیتی مختلف نگاهی بیندازیم. شما می‌توانید این اقدامات را همین الان انجام دهید تا از سرور اختصاصی خود در مقابل آسیب‌پذیری‌های مختلف محافظت کنید.

به‌روزرسانی‌ها و پچ‌های امنیتی را نصب کنید

نرم افزار های قدیمی یکی از آسیب پذیری‌های راحتی هستند که هکرها از آن سوء استفاده می‌کنند. اکثر توسعه‌دهندگان برنامه‌ها پچ‌های امنیتی را به طور منظم منتشر می‌کنند که هر مشکلی را در امنیت نرم‌افزارشان برطرف می‌کند. اگر از دانلود چند مورد از این پچ‌ها صرف نظر کنید، ممکن است شخصی از آسیب‌پذیری آن ها به راحتی استفاده کند. بنابراین هرگز به برنامه ها و خدمات قدیمی اعتماد نکنید.

حتی یک تأخیر کوچک در اعمال به‌روزرسانی یک نرم افزار به آخرین پچ‌های امنیتی ممکن است عواقب جدی داشته باشد. به همین دلیل، همیشه باید به‌روزرسانی‌های نرم‌افزارهای مورد استفاده خود را به طور منظم بررسی کنید. اگر متوجه شدید که انجام این به‌روزرسانی‌ها و پچ‌های امنیتی به صورت منظم برای شما زمان‌بر است، بهتر است یک سرور اختصاصی مدیریت شده را انتخاب کنید.

اسکن بدافزارهای منظم را انجام دهید

ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها و جاسوس‌افزارها انواعی از تهدیداتی هستند که می‌توانند به سیستم شما آسیب برسانند و اطلاعات مهم را به سرقت ببرند. برای ایمن‌سازی سرور اختصاصی خود، بهتر است که زمانی را برای اسکن کردن برای بدافزارهای رایج اختصاص دهید. استفاده از یک نرم‌افزار ضدویروس یک تدبیر عقلانی است، زیرا می‌تواند نرم‌افزارهای مخرب را قبل از ورود به سیستم شناسایی‌کرده و از بین ببرد. همچنین، بهتر است از اسکنرهای بدافزار نیز استفاده کنید. این ابزارهای خودکار با اسکن‌کردن سرور شما برای یافتن بدافزارهای مختلف، شما را در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می‌کنند.

از DDoS Protection استفاده کنید

از DDoS Protection استفاده کنید

حملات DDoS برای ایجاد اختلال در عملکرد موقت وب‌سایت‌ها یا حتی سرورها استفاده می‌شوند. در این نوع حملات، ترافیکی ناگهانی به سرور شما ارسال می‌شود و در نهایت سرور را از کار می‌اندازد. هدف اصلی این حملات عمدتاً وارد کردن ضرر مالی به کسب و کار مورد نظر است. حملات DDoS باعث غیر قابل دسترس شدن وب‌سایت یا برنامه‌های وب شما برای کاربران می‌شود، بنابراین پیشگیری از این نوع حملات بسیار حائز اهمیت است.

برای محافظت از سرور خود در برابر حملات DDoS، بهترین راه انتخاب یک سرور اختصاصی با سیستم DDoS Protection است. این سرورها دارای یک سپر DDoS یکپارچه هستند که تمام ترافیک ورودی را نظارت می‌کند. هنگامی که ترافیک مخرب شناسایی می‌شود، درخواست‌های اتصال به سرور شما رد می‌شوند. در عین حال، ترافیک مجاز ادامه پیدا می‌کند، بنابراین کاربران شما هیچ نقصی را تجربه نخواهند کرد.

برای امنیت سرور اختصاصی فقط از شبکه‌های امن استفاده کنید

هنگام ورود به سرور اختصاصی خود، بهتر است تنها از اتصالات امن برای ورود به حساب هاستینگ استفاده کنید. شبکه‌های عمومی امنیت کافی را فراهم نمی‌کنند و امنیت سرور اختصاصی شما تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند. بنابراین اکنون اگر با استفاده از شبکه‌های وای فای عمومی، با اطلاعات کاربری خود وارد شوید، اطلاعات شما ممکن است در معرض خطر قرار گیرد. بنابراین، بهتر است تنها از شبکه‌های قابل اعتماد برای اتصال استفاده کنید.

پورت SSH خود را تغییر دهید

بسیاری از سرویس‌ها بر روی پورت پیش فرض SSH اجرا می‌شوند. هکرها می‌دانند که باید این پورت خاص را هدف قرار دهند تا به سرور اختصاصی شما نفوذ کنند. پورت SSH به‌طور کلی آسیب‌پذیرترین پورت است و به‌طور پیش‌فرض بر روی پورت 22 تنظیم شده است. بنابراین، هکرها از نرم‌افزارهای اسکن برای جستجوی هاست‌هایی استفاده می‌کنند که پورت SSH را تغییر نداده‌اند.

برای پیشگیری از حملات brute force، بهتر است فوراً پورت SSH خود را تغییر دهید. می‌توانید این پورت را به هر پورت دیگری تغییر دهید، اما توصیه می‌شود آن را به شماره‌ی پورت بالاتر از 1024 تغییر دهید. بیشتر اسکنرهای پورت در محدوده‌ی پایین تنظیم شده کار می‌کنند و به ندرت بالاتر از 1024 را اسکن می‌کنند. این کار باعث می‌شود پورت SSH شما از دید ربات‌ها و اسکنرهای خودکار مخفی بماند.

ایجاد حساب های جداگانه برای همه کاربران

تنها مدیر سیستم باید دسترسی root به سرور اختصاصی داشته باشد. هر فرد دیگری که از این سرور استفاده می‌کند، باید یک حساب کاربری با محدودیت‌های خاص داشته باشد. به عنوان مثال، همه افراد نباید قادر به نصب نرم‌افزارهایی باشند که در نهایت به بدافزار تبدیل شوند. این نوع مجوزها تنها باید به مدیر سرور اختصاص داده شود. سایر کاربران می‌توانند دسترسی محدودی داشته باشند که به راحتی به آن ها امکان انجام کارهای خود را می‌دهد.

علاوه بر این، مدیر می‌تواند یک حساب شخصی نیز داشته باشد. در صورتی که فراموش کردید از حساب مدیریت خارج شوید، همیشه ورود به سیستم با دسترسی سطح root ایده خوبی در نظر گرفته نمی شود.

یک سیاست رمز عبور دقیق ایجاد کنید

استفاده از یک رمز عبور ضعیف می‌تواند سرور اختصاصی شما را در برابر حملات brute force آسیب پذیر کند. برای افزایش امنیت، بهتر است یک رمز عبور قوی با ترکیبی از اعداد تصادفی، نمادها، و حروف کوچک و بزرگ انتخاب کنید. از استفاده از کلمات ساده یا اطلاعات شخصی به عنوان رمز عبور خود خودداری کنید. این نکته برای حساب‌های کاربری دیگر نیز اهمیت دارد. همه باید از یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد استفاده کنند.

به علاوه، تغییر دادن تنظیمات رمز عبور به طور دوره‌ای در بازه‌های زمانی مشخص، یک اقدام مهم است. این اقدام باعث می‌شود که هکرها نتوانند به راحتی رمز عبور شما را حدس بزنند یا به زور به سیستم وارد شوند. این روش باعث افزایش امنیت سرور اختصاصی شما می‌شود و از دسترسی غیر مجاز جلوگیری می‌کند.

از پایگاه داده خود محافظت کنید

پایگاه داده‌ها اطلاعات ارزشمندی را ذخیره می‌کنند که متخصصان سایبری این امر را به خوبی می‌دانند. به همین دلیل، پایگاه داده‌های آسیب‌پذیر اهدافی آسان برای حملات هستند. بنابراین برای پیشگیری از نفوذ به پایگاه داده، اهمیت دارد که اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده‌ شما در برابر تزریق‌های SQL مقاوم است. حملات تزریق SQL عبارات مخرب SQL را وارد می‌کنند که ممکن است باعث دستکاری داده‌ها در پایگاه داده شما شود.

از پایگاه داده خود محافظت کنید

برای محافظت حداکثری، باید دسترسی همه افراد به پایگاه داده‌های خود را تا حد امکان محدود کنید. حداقل نگه داشتن امتیازات کاربران به شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کند. علاوه بر این، فایل‌ها و سرویس‌های استفاده نشده را حذف کنید زیرا هکرهای باهوش می‌توانند راهی برای سوء استفاده از آن پیدا کنند. ویژگی‌ها و خدمات غیر ضروری که در حال اجرا هستند می‌توانند کاربران و پیوندهای ارتباطی مختلف را در معرض دید قرار دهند.

از داده های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

همیشه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم خود داشته باشید یا از همه آن ها نسخه پشتیبان تهیه کنید. چه به دلیل حمله هکر، خرابی سخت افزار یا به صورت اتفاقی ممکن است داده های شما از بین بروند، بنابراین مهم نیست که چقدر اقدامات امنیتی انجام می‌دهید.

با این حال، از قدیم گفته‌اند که بهتر است همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. شما باید چندین نسخه پشتیبان در انواع مختلف رسانه ذخیره‌سازی داشته باشید. بهترین روش پشتیبان گیری که می‌توانید استفاده کنید، استراتژی 3-2-1 پشتیبان گیری از داده ها است. در این استراتژی حداقل سه نسخه پشتیبان تهیه کنید و آنها را در دو دستگاه استوریج مختلف ذخیره کنید.

به عنوان مثال، می‌توانید یک نسخه پشتیبان را روی هارد دیسک در دفتر خود و دیگری را در یک سرور اختصاصی ایمن برای پشتیبان گیری نگه دارید. گفته می‌شود، یکی از نسخه‌های پشتیبان باید خارج از سایت باشد، هرگز همه آن ها را با هم نگه ندارید. اگر تمام نسخه‌های پشتیبان شما داخل یک ساختمان باشد و آن مکان به طور مثال آتش بگیرد، همه چیز را از دست خواهید داد.

حذف نرم افزارهای استفاده نشده

نادیده گرفتن نرم‌افزارهای استفاده نشده یک آسیب‌پذیری مهم است. این نرم‌افزارها را فراموش کردن آسان است و اگر آن‌ها را باز نکنید، از به‌روزرسانی‌های امنیتی محروم می‌شوند. این وضعیت به ویژه برای برنامه‌ها و سرویس‌هایی که یکبار نصب کرده و سپس فراموش کرده‌اید صادق است. هکرها می‌توانند از نرم‌افزارهایی که نادیده گرفته شده‌اند برای نفوذ به سرور اختصاصی شما و دزدیدن اطلاعات محرمانه استفاده کنند. راه حل این مشکل این است که به سادگی نرم‌افزارهای استفاده نشده را حذف کنید.

یک سرور اختصاصی مدیریت شده و با امنیت بالا تهیه کنید

ساده‌ترین راه برای اطمینان از امنیت سرور اختصاصی، انتخاب سرور اختصاصی مدیریت شده است. این سرویسی است که توسط اکثر ارائه دهندگان هاست ارائه می‌شود. سرورهای اختصاصی مدیریت شده توسط یک تیم از افراد متخصص IT کنترل می‌شوند، که تمام نرم‌افزارها و پایگاه‌ داده‌های شما را به‌روز نگه می‌دارند، از اطلاعات شما به صورت منظم نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند و به طور فعال نظارت بر فعالیت‌های مشکوک دارند. به علاوه در این سرور تمام جنبه‌های مرتبط با امنیت سرور توسط ارائه‌دهنده خدمات مدیریت می‌شوند.

نتیجه گیری

حالا، بایستی درک کرده باشید که چرا امنیت سرور اختصاصی اهمیت دارد و چه تکنیک‌هایی رامی‌توانید برای حفاظت از سرور اختصاصی خود به کار ببرید. اکنون بیایید به نکات اصلی نگاهی بیندازیم:

محافظت از سرور اختصاصی یک کار حیاتی است. بدون اقدامات امنیتی مناسب، خدمات میزبانی شده شما در برابر بدافزار، نقض رمز عبور و حملات DDoS آسیب‌پذیر هستند. انواع رایج نقض‌های امنیتی که ممکن است با آن ها روبرو شوید عبارتند از:

  • بد افزارها
  • رمز عبور ضعیف
  • سوء استفاده از آسیب پذیری نرم‌افزار
  • حملات DDoS

پیروی از بهترین روش‌ها در امنیت سایبری برای محافظت از سرور اختصاصی‌، در درازمدت در زمان و هزینه شما صرفه جویی می‌کند. اما در پایان امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد، مخصوصا اگر قصد مهاجرت به سرور اختصاصی را دارید.

سوالات متداول

آیا سرورهای اختصاصی امنیت بیشتری دارند؟

بله، سرورهای اختصاصی نسبت به سرورهای اشتراکی دارای سطح امنیت بالاتری هستند. در حالی که در یک سرور اختصاصی، تنها شما به عنوان کاربر وجود دارید و کنترل کامل سیستم امنیتی خود را دارید، در سرورهای اشتراکی چندین کاربر وجود دارند و تنها نیاز به نفوذ یکی از آن‌ها است تا امنیت شما به خطر بیفتد. حضور چند کاربر در یک سرور اشتراکی به این معناست که هر فرد می‌تواند یک تهدید امنیتی برای داده‌های شما باشد، زیرا قطعی نیست که همه آن‌ها از بهترین استانداردهای امنیتی پیروی کنند.

آیا سرور اختصاصی قابل هک است؟

هر سرور میزبانی در معرض تهدیدات هک و حملات مختلف قرار دارد. با این حال، همواره می‌توانید برخی از اقدامات پیشگیرانه را برای حفاظت از سرور اختصاصی خود انجام داده و از نقض امنیت جلوگیری کرد.

سرور هاردنینگ (server hardening) چیست؟

سرور هاردنینگ یک فرآیند بهینه‌سازی امنیت سرور است که از مجموعه‌ای از تکنیک‌ها استفاده می‌کند که به عنوان بهترین روش‌ها در حوزه امنیت سایبری شناخته می‌شوند. هدف این فرآیند، کاهش خطر نفوذ هکر برای تخریب امنیت سرور اختصاصی شما است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا