آموزش سرور

کنترل پنل سی پنل (cPanel) چیست؟ مزایا، معایب و معرفی بخش های مختلف آن

سی پنل (cPanel) یک کنترل پنل مبتنی بر لینوکس محبوب است که برای مدیریت میزبانی وب، سرور و هاست های لینوکسی از آن استفاده می شود. این کنترل پنل ساخت کشور آمریکا است و کار با آن نیز بسیار ساده است. با cPanel، می توانید به جای اجرای دستورات پیچیده، همه کار ها را از طریق یک داشبورد کاربر پسند انجام دهید.

علاوه بر این، داشبورد سی پنل به کاربران خود فایل های مختلف وب، MySQL، گزارش های آماری، ردیابی داده ها و ویژگی های SEO و غیره را ارائه می دهد. بنابراین جای تعجب نیست که cPanel یکی از محبوب ترین انواع کنترل پنل ها در بین توسعه دهندگان وب و شرکت های میزبانی وب است از این رو آشنایی با این کنترل پنل برای کسانی که قصد استتفاده از ان را دارند ضروری است.

از این رو در ادامه این مطلب شما را با مزایا، معایب، بخش های مختلف و نحوه کار با آن آشنا می کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با کنترل پنل سی پنل

آشنایی با کنترل پنل سی پنل

سی پنل را می توان در انواع میزبانی از جمله هاست اشتراکی، اختصاصی و مدیریت شده وردپرس استفاده کرد. این کنترل پنل انتخاب خوبی برای مبتدیانی است که، به دنبال راه حلی ساده برای کنترل پنل سایتشان هستند. با این حال، مانند سایر کنترل پنل های هاستینگ، cPanel نیز مزایا و معایبی دارد.

مدیریت سایت با استفاده از سی پنل برای هرکسی آسان استف بنابراین نیازی به مدیریت وب سایت یا تیم فنی نیست، زیرا تمام ابزارهای مورد نیاز در این کنترل پنل گنجانده شده است و کار با ان نیز کار سختی نیست. از طریق داشبورد cPanel، می‌توانید به راحتی سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس را نصب کنید و پایگاه‌های داده، ایمیل، نام‌های دامنه و موارد دیگر را مدیریت کنید که در ادامه در خصوص هر یک از این موراد به شما توضیحاتی ارائه خواهیم داد. اما پیش از آن لازم است تا کمی با مزایا و معایب استفاده از این کنترل پنل آشنا شوید.

مزایای سی پنل (Cpanel)

مزایای سی پنل (Cpanel)

1. کاربری ساده

همانطور که در بالا گفته شد، سی پنل برای ساده کردن کار اجرا و مدیریت یک وب سایت ساخته شده است و برای این کار از ابزار های مختلفی استفاده می کند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم:

Softaculous App Installer

Softaculous App Installer به شما این امکان را می دهد که چندین برنامه را با کلیک یک دکمه به وب سایت خود اضافه کنید. این برنامه ها شامل مواردی مانند سیستم های مدیریت محتوا (CMS)، سبد خرید، شبکه‌های اجتماعی، گالری تصاویر و غیره هستند.

داشتن یک CMS کاربر پسند بسیار مهم است، زیرا کل فرآیند را بسیار آسان تر می کند. بدون CMS شما باید با کد های HTML و CSS سر و کله بزنید. اما به کمک یک CMS، مانند وردپرس یا جوملا، می توانید به سادگی سایت خود را طراحی کنید.

بعد از راه اندازی و طراحی سایت، تعمیر و نگهداری منظم سایت، تقریباً به همان اندازه مهم است. خوشبختانه سی پنل بسیاری از وظایف را به صورت خودکار انجام می دهد، مانند اسکن سرور و سایت برای یافتن هرگونه مشکل. وقتی سی پنل چیزی را پیدا می کند که دچار مشکل شده است، سیستم را راه اندازی مجدد می کند تا مشکلات برطرف شوند.

Web Disk

یکی دیگر از قابلیت های سی پنل Web Disk است. Web Disk سازماندهی، دانلود، آپلود، مدیریت و پیمایش همه فایل های وب را آسان می کند. پس از فعال‌سازی آن، می‌توانید تمام فایل‌های سایتتان را از سرور میزبان خود به‌ گونه‌ ای مشاهده کنید که گویی مستقیماً روی رایانه شما هستند. سپس به سادگی تصمیم می گیرید که می خواهید با فایل های خود چه کنید.

2. فراوانی ابزار

سی پنل در کنار ویژگی های خود ابزارهای زیادی را به کاربران ارائه می دهد تا کاربران، میزبانی وبی تا حد امکان بدون دردسر تجربه کنند. تعدادی از این ابزارها عبارتند از:

Backup wizard

Backup wizard cPanel

برای اینکه هیچ داده ای را از دست ندهید، پشتیبان گیری منظم از وب سایت یک ضرورت است. با Backup wizard در cPanel، با چند کلیک ساده می توان یک نسخه پشتیبان تهیه کرد.

در Backup wizard مهم نیست که کدام فایل را برای پشتیبان گیری انتخاب می کنید، نسخه های پشتیبان به صورت یک فایل فشرده در کامپیوتر شما ذخیره می شوند. به این ترتیب کنترل کاملی بر روی تمام نسخه های پشتیبان خود خواهید داشت.

Email accounts

Email accounts

در سی پنل کنترل کاملی بر حساب های ایمیل شرکت خود دارید. می توانید هر تعدادی ایمیل که برای وب سایت خود نیاز دارید ایجاد کنید، یا آن ها را حذف کنید. به سادگی وارد داشبورد هاست خود شوید و روی My cPanel کلیک کنید. از آنجا، به بخش ایمیل بروید و با چند کلیک سریع می توانید آنچه را که می خواهید انجام دهید، از تنظیم رمز عبور گرفته تا کنترل هرزنامه، مدیریت فضای ذخیره سازی، راه اندازی پاسخ دهی خودکار؛ همه این کارها با cPanel ساده شده است.

Site Publisher

Site Publisher cPanel

Site Publisher، ابزاری است که با استفاده از آن می توانید یک وب سایت ساده را برای کاربران به نمایش بگذارید. اگر هنوز در حال آماده سازی سایتتان هستید، تا زمانی که وب سایت واقعی شما آماده شود، بازدیدکنندگان می توانند اطلاعات تماس و سایر جزئیات مهم شما را دریافت کنند.

می توانید در چند مرحله از Site Publisher استفاده کنید. ابتدا وارد cPanel خود شوید و به قسمت DOMAINS بروید و بر روی Site Publisher کلیک کنید. در صفحه بعد دامنه ای را انتخاب کنید که می خواهید یک صفحه وب برای آن ایجاد کنید. سپس باید یک قالب را انتخاب کنید و برخی از اطلاعات اولیه را پر کنید، انتشار (Publish) را بزنید و کار تمام است!

3. سازگاری

سی پنل نه تنها ابزارهای فراوانی دارد، بلکه می توانید آن را با تعداد زیادی از برنامه‌ های شخص ثالث دیگر سفارشی سازی کنید تا از مزایای آن بیشتر بهره مند شوید. همچنین، سی پنل را می توان بر روی محبوب ترین مرورگرهای وب اجرا کرد، بنابراین لازم نیست نگران این باشید که از کجا به آن دسترسی دارید. در زیر به معرفی برخی از بهترین برنامه های شخص ثالث برای استفاده در سی پنل می پردازیم:

Cloudflare

Cloudflare یک CDN و برنامه امنیتی و عملکردی است که به شما کمک می کند تا وب سایتتان را ایمن نگه دارید و با عملکرد مطلوب اجرا کنید. پس از نصب کلودفلر، محافظت DDoS Cloudflare و SSL رایگان، برایتان فعال می شود و وب سایت شما را در برابر بسیاری از حملات سایبری ایمن می گردد.

Cloudflare

Attracta

یکی از دلایل اصلی ساخت یک وب سایت این است که توسط کاربران زیادی دیده شوید. Attracta با بهبود سئوی سایت، به شما اطمینان می دهد تا توسط بزرگترین موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو شناخته شوید. پس از نصب، Attracta در صفحات وب سایتتان می خزد (crawl) و یک داشبورد SEO ایجاد می کند. این برنامه از طریق این داشبورد هر گونه خطای SEO را برطرف می کند و هر کاری که می تواند انجام می دهد تا صفحات سایتتان را در موتورهای جستجو رتبه بندی کند.

4. قابلیت اطمینان و امنیت

امنیت cPanel

هکرها به دنبال وب ‌سایت ‌هایی که می‌ خواهند به آن ها حمله کنند نمی گردند، اغلب ربات‌ها این کار را برای هکر انجام می ‌دهند. هکرها به کمک ربات و به سادگی به دنبال هر آسیب پذیری در وب سایت با هر اندازه ای می گردند و از آن ها سوء استفاده می کنند. به همین دلیل مهم است که تا آنجا که می توانید از وب سایت خود محافظت کنید. سی پنل می تواند اقدامات زیادی برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شما و بازدیدکنندگانتان انجام دهد.

سی پنل چندین راهکار امنیتی دارد که می توانید آنها را به حساب خود اضافه کنید (مانند رمزهای عبور). حساب cPanel شما با رمز عبور محافظت می شود، اما علاوه بر آن می توانید از هر یک از دایرکتوری هایی که در حساب خود ایجاد می کنید با رمز عبور محافظت کنید.

معایب سی پنل (cPanel)

معایب cPanel

1. آسیب پذیری امنیتی

تحقیقات نشان می دهد که روش احراز هویت دو مرحله ای cPanel، در برابر حملات brute force آسیب پذیر است. برای جلوگیری از این امر، همیشه از به روز بودن نسخه سی پنل خود مطمئن شوید.

2. لایسنس پرهزینه

 cPanel بالاترین هزینه لایسنس را در مقایسه با رقبای خود دارد. بنابراین، اگر فقط یک وب سایت را مدیریت می کنید، با خرید یک هاست cPanel از زمین هاست می توانید این مجوز را با قیمت کمتری دریافت کنید.

3. خطر از دست رفتن اطلاعات

 مواقعی وجود دارد که سیستم cPanel به طور تصادفی تنظیمات سرور را بازنویسی می کند و تمام داده ها را در طول به روز رسانی های اصلی، حذف می کند. این کار ممکن است به دلیل خرابی سیستم یا خرابی هارد دیسک رخ دهد. در چنین مواردی، سعی کنید برای بازیابی وب سرور خود، گزینه بازیابی کامل را انجام دهید.

نحوه ورود به cPanel

فقط در صورتی می توانید وارد cPanel شوید که شرکت هاستیگ ارائه دهنده خدمات به شما از این کنترل پنل استفاده کند. در این حالت آن ها برای شما یک ایمیل ارسال می کنند که حاوی اطلاعات ورودتان به این کنترل پنل است. اکنون برای ورود می توانید به یکی از سه روش زیر عمل کنید تا صفحه لاگین برای شما ظاهر شود:

  1. https://exapmpel.com/cPanel (به جای exapmpel.com آدرس سایت خود را وارد کنید)
  2. اگر سایت شما با http شروع می شود، :2082 را به انتهای نام دامنه خوداضافه کنید، مشابه مثال زیر: http://exapmpel.com:2082. (به جای exapmpel.com آدرس سایت خود را وارد کنید)
  3. اگر سایت شما با https شروع می شود، :2083 را مانند این اضافه کنید: https://www.exapmpel.com:2083. (به جای exapmpel.com آدرس سایت خود را وارد کنید)


پس از وارد کردن آدرس فوق در صفحه جستجو مرورگر خود صفحه لاگین زیر را مشاهده خواهید کرد که با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در ایمیل ارسال شده تسط شرکت هاستینگ بود وارد شوید.

cPanel Login

معرفی بخش های مختلف داشبورد cPanel

سی پنل بخش های مختلفی دارد که در زیر به معرفی برخی از مهم ترین و کاربردی ترین آن می پردازیم.

1. نصب وردپرس از سی پنل

نصب وردپرس از سی پنل

اکثر هاست ها یک ابزار نصب نرم افزار در سی پنل به شما ارائه می دهند که نصب وردپرس (یا سایر سیستم های مدیریت محتوای متن باز مانند دروپال یا جوملا) را آسان می کند. معمولاً می‌توانید ابزار نصب وردپرس را در بخشی به نام «Scripts» یا «App Installers» پیدا کنید.

فرآیند نصب وردپرس به طور کلی یکسان است، بنابراین مراحل نصب را طی کنید. سپس یک URL برای ورود به داشبورد وردپرس به شما نشان داده می شود.

2. مدیریت دامنه در cPanel

مدیریت دامنه در سی پنل

cPanel همچنین به شما امکان می دهد تمام دامنه ها و زیر دامنه های مرتبط با حساب میزبانی خود را مدیریت کنید. بخش Domains را بیابید تا همه چیز را از افزودن دامنه تا تغییر مسیرها مدیریت کنید. بخش های اصلی برای مدیریت دامنه ها شامل موارد زیر است:

  • Domains: به کمک این بخش می توانید یک دامنه جدید برای یک سایت وردپرس تازه نصب شده اضافه کنید.
  • Addon Domains
  • Aliases
  • Redirects: می توانید کاربران را از آدرس های URL های خاصی به آدرس های URL دیگر بفرستید.
  • Subdomains: به جای خرید و مدیریت یک دامنه کاملا جدید، زیر دامنه جدید ایجاد کنید.

3. مدیریت ایمیل در سی پنل

مدیریت ایمیل در سی پنل

ایمیل‌های تجاری ظاهری حرفه‌ای دارند. سرویس ایمیل سی پنل با نام دامنه شما آدرس ایمیل تجاری می سازد که می توانید با آن ایمیل هم ارسال کنید مثل: [email protected]. داشبورد cPanel در صورتی که کاربر سرویس ایمیل را درخواست داده باشد یک بخش ایمیل برای مدیریت و افزودن آدرس‌های ایمیل دارد و شامل بخش های زیر می شود:

  • Address Importer
  • Apache SpamAssassin
  • Autoresponders
  • Default Address
  • Email Wizard
  • Encryption
  • Forwarders
  • Global Filters
  • MX Entry
  • Track Delivery
  • User Filters

برای ایجاد ایمیل برای کسب و کار خود، روی Email Accounts کلیک کنید، دکمه Create را بزنید، سپس یک نام کاربری برای آدرس ایمیل خود انتخاب کنید، ر این بخش می توانید رمز عبور، فضای ذخیره سازی و غیره نیز تعین کنید و ساخت ایمیل خود را به پایان برسانید.

4. مدیریت فایل در cPanel

مدیریت فایل در سی پنل

بخش Files سی پنل شامل تمام فایل‌های وب‌سایت شما است. فایل های وردپرس شامل پوشه هایی برای تم ها، پلاگین ها، رسانه ها و بسیاری موارد دیگر هستند. فایل‌های وردپرس شما در سرور میزبان ذخیره می‌شوند، بنابراین یکی از دلایل اصلی نیاز شما به هاست همین موضوع است.

داشبورد cPanel دارای ویژگی هایی برای مشاهده این فایل ها، تهیه نسخه پشتیبان از آنها و تغییر کلی آنها است. برای دسترسی به فایل های سایت خود به قسمت Files رفته و سپس روی File Manager کلیک کنید. در این بخش، cPanel به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فایل‌ها و پوشه‌هایی را اضافه کنید و فایل‌هایی را که ممکن است گم شده باشند مجددا آپلود کنید.

آیتم هایی که در بخش Files وجود دارند عبارتند از:

  • Backup
  • Backup Wizard
  • Directory Privacy
  • Disk Usage
  • File Manager
  • FTP Accounts
  • FTP Connections: از این بخش می توانید برای یافتن جزئیات اتصال از طریق FTP استفاده کنید.
  • Images
  • Web Disk: در این بخش می توانید میزان استفاده از دیسک را بررسی کنید.

5. مدیریت پایگاه داده در سی پنل

مدیریت پایگاه داده در سی پنل

اگر سایت شما با وردپرس و جوملا کار می کند، قطعاً به دیتابیس‌ها برای نگهداری و دسته بندی مطالب، پست‌ها و تمامی اطلاعات موجود در وب‌سایت نیاز خواهید داشت. در ابتدایی ترین حالت، یک پایگاه داده، داده ها سایت شما را ذخیره می کند. این داده ها می توانند هر چیزی باشند، از اطلاعات کاربران گرفته تا اطلاعات محصول. همه اینها در یک لیست بزرگ ثبت شده است و داده ها را سازماندهی می کند تا وب سایت شما بتواند در هر زمان به آن ارجاع دهد.

این احتمال وجود دارد که هرگز با هیچ یک از گزینه های این بخش کار نکنید اما با این حال، رایج ترین گزینه های مورد استفاده شامل phpMyAdmin و پایگاه داده MySQL است. شما می توانید یک پایگاه داده کاملا جدید در این قسمت ها ایجاد کنید و دیتابیس هایی که در حال حاضر فعال هستند را مشاهده کنید. همچنین در این بخش می توانید یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید یا پایگاه داده قدیمی خود را تغییر دهید. در این قسمت می توانید گزینه های زیر را مشاهده کنید:

  • MySQL Database Wizard
  • MySQL Databases
  • phpMyAdmin
  • Remote MySQL

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا