آموزش وردپرس

چگونه مناسبترین قالب را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

به لطف وجود قالب های آماده وبسایت، برای ایجاد وبسایت حرفه ای نیازی نیست که حتما یک طراح یا توسعه دهنده وب باشید! کافی است با استفاده از قالب های آماده وبسایت و دانش استفاده از آن ها، یک سایت فوق العاده ایجاد نمایید. بنابراین اولین چالش، انتخاب قالب سایت است. برای انتخاب مناسبترین قالب وبسایت می توانید به موارد زیر توجه نمایید:

انتخاب قالب سایت متناسب با نوع وبسایت

اولین نکته هنگام انتخاب قالب وبسایت این است که ابتدا نوع وبسایتی که می خواهید بسازید را مشخص کنید. این امر در وهله اول ساده به نظر می رسد اما بسیار مهم و گاهی پیچیده خواهد بود. اگر شما تازه کار یا در حال توسعه وبسایت هستید ابتدا ویژگی های سایت خود را به صورت دقیق مشخص نمایید و سپس به بررسی امکانات قالب های مختلف بپردازید.

هر وبسایتی ویژگی های خاص خود را دارد. یک سایت فروشگاهی را نمی توان در قالب یک وبلاگ شخصی ایجاد نمود. حتی اگر یک وبلاگ شخصی بسیار ساده و زیبا طراحی شده باشد اما امکانات خوبی برای کاربر ارائه ندهد، گزینه مناسبی نخواهد بود. هر وبسایت ویژگی های خاص خود را دارد. یک وبسایت فروشگاهی را نمی توان در قالب یک وبسایت شخصی پیاده سازی نمود. درک ویژگی های وبسایت شما اولین و مهمترین بخش انتخاب یک قالب است.

بررسی بودجه مورد نیاز برای انتخاب قالب سایت

 قالب های وبسایت تنوع زیادی دارند و هر یک دارای امکانات بسیار زیادی هستند. برخی قالب ها به صورت رایگان ارائه می شوند و برخی دیگر پولی هستند. برخی قالب های آماده وبسایت دارای پشتیبانی فنی و برخی دیگر دارای بروزرسانی مداوم هستند. بنابراین برای انتخاب قالب وبسایت مناسب باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید و بدانید که فقط پول نیست که سرمایه گذاری می شود، بلکه وقت و زمان و تلاش نیز به نوعی سرمایه گذاری هستند و بهتر است برای انتخاب قالب به این فکر کنید که آیا ترجیح می دهید زمان و تلاش خود را صرف سفارشی سازی سایت خود نمایید و یا بهتر است وقت خود را صرف ارتقا کیفیت محصولات و خدمات نمایید؟

اگر می خواهید کیفیت محصولات را ارتقا دهید بهتر است به دنبال قالب های آماده با کیفیت باشید. با اینکه این قالب ها گرانتر هستند اما زمان مورد نیاز برای طراحی سایت را کاهش می دهند و می توانید با خیالی آسوده روی افزایش کیفیت خدمات کار کنید. البته کاهش هزینه های طراحی سایت کاملا وسوسه انگیز است برای این منظور می توانید به دنبال قالب های با کیفیت رایگان نیز باشید. ممکن است انتخاب قالب سایت رایگان با کیفیت کمی دشوار باشد اما ارزش آن را دارد که از دردسرها و مشکلاتی که بعدها حین کار به وجود می آید جلوگیری نمود.

قالب های رایگان معمولا با مشکلات زیادی از قبیل کیفیت پایین و عدم پشتیبانی همراه هستند. البته این بدان معنا نیست که هرگز نباید از قالب های رایگان استفاده کرد. به یاد داشته باشید که قالب های بسیار خوبی وجود دارد که می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه ای از آن ها استفاده کنید. با این حال، شما نباید کیفیت را برای مزایای کوتاه مدت به خطر بیندازید. اگر مجبور به پرداخت پول هستید، این کار را عاقلانه انجام دهید و به یاد داشته باشید که در حال سرمایه گذاری زمان و تلاش خود و همچنین پول خود هستید.

تفاوت قالب پولی با قالب رایگان

میزان تاثیر قالب روی سئو سایت

یکی دیگر از مهمترین معیارهای انتخاب قالب سایت، تاثیر آن روی سئو سایت است. حتی اگر بهترین قالب سایت را انتخاب کنید ولی از نظر سئو ضعیف باشد، لطمه زیادی به کسب و کار شما وارد خواهد کرد و باعث می شود در نتایج Serp گوگل رتبه خوبی نداشته باشید. برخی قالب های وبسایت به خوبی با الگوریتم های سئو بهینه سازی شده اند و معیارهای سئو را رعایت نموده اند. این قالب ها از نظر کدنویسی بهینه هستند و سرعت بارگذاری خوبی دارند و در صورتی که امکانات مورد نیاز شما را داشته باشند، گزینه خوبی خواهند بود.

قالب سایت باید با سئو متناسب باشد

جذابیت بصری و UX/UI

یکی دیگر از مهمترین معیارهای انتخاب قالب وبسایت برخورداری از جذابیت های بصری و UI/UX مناسب است. هارمونی رنگ قالب سایت متناسب با موضوع و کارایی سایت اهمیت زیادی دارد. اگر قالبی که انتخاب می کنید تجربه کاربری خوبی داشته باشد، کاربران به ندرت تصمیم به ترک سایت شما می گیرند و تمایل بیشتری خواهند داشت که از سایر صفحات سایت بازدید کنند.

UI و UX دو فاکتور مهم و اساسی در انتخاب قالب سایت

ریسپانسیو و موبایل فرندلی اصل اساسی رتبه بندی از نظر گوگل

ریسپانسیو و موبالی فرندلی بودن قالب سایت، یکی از ویژگی های قالب است که باعث می شود کاربر با هر دیوایسی (گوشی تلفن همراه، تبلت، مینی لپتاپ و کامپیوترهای دسکتاپ) به راحتی نمایش خوبی از سایت داشته باشد. یکی از فاکتورهای سئو نیز، قابلیت ریسپانسیو است که با رعایت آن می توانید رتبه خوبی کسب کنید. امروزه اغلب قالب های سایت از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند اما به یاد داشته باشید قبل از انتخاب قطعی، حتما این مبحث را به شخصه مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود نقص بتوانید تجدید نظر کنید.

ریسپاسیو بودن قالب سایت

سفارشی سازی قالب وبسایت

سفارشی سازی قالب وبسایت به شما کمک می کند، به هر نحوی که مایل هستید محل قرار گیری ماژول ها و فیچرهای مختلف سایت را تغییر دهید. با سفارشی سازی قالب می توانید در میان هزاران رقیب بدرخشید و گوی سبقت را بربایید. به همین دلیل توسعه دهندگان قالب سایت، گزینه های بسیاری را برای سفارشی سازی سایت قرار می دهند. بنابراین قالب هایی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی سفارشی سازی نمایید و از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار باشند. ممکن است در دراز مدت لازم باشد فیچرهای دیگری را به سایت خود اضافه کنید و تنها گزینه های سفارشی سازی انعطاف پذیر این امکان را فراهم می کند.

قالب وب سایت باید قابلیت سفارشی سازی داشته باشد

ارائه دهنده قالب و پشتیبانی را بشناسید

امروزه توسعه دهندگان بی شماری قالب های خود را به صورت رایگان یا غیر رایگان ارائه می دهند. هر قالبی از استانداردهای لازم پیروی نمی کند یا ممکن است بر خلاف داشتن ظاهری زیبا و رابط کاربری جذاب عملکرد خوبی نداشته باشد. قالب های ضعیف مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد می کنند. بنابراین اگر می خواهید قالب غیر رایگان تهیه کنید، به دنبال توسعه دهندگان و شرکت های معتبر باشید تا ارائه دهنده را به خوبی بشناسید و بتوانید از خدمات پشتیبانی به خوبی بهره مند شوید.

برای این منظور در سطح اینترنت تحقیق کنید و نظرات سایر مشتریان را مطالعه کنید تا در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند. حتی بهترین قالب‌های نوشته شده نیز می‌توانند نقص‌هایی داشته باشند و اگر به یکی از آنها برخورد کردید، تامین‌کننده شما باید رفع مشکل را در اولویت قرار دهد.

قالب باید دارای پشتیبانی باشد

پشتیبانی از افزونه های چند زبانه کردن

افزونه های چند زبانه کردن سایت یکی از قابلیت هایی است که به وبسایت های وردپرسی امکان می دهد که بدون تغییر قالب یا اضافه کردن دامین دیگر، تنها با یک کلیک، سایت را با چند زبان بین المللی، نمایش دهند. از این رو اگر شما هم قصد دارید تجارتی بین المللی ارائه دهید، قالب وبسایتی انتخاب کنید که از افزونه های چند زبانه کردن سایت پشتیبانی کند.

قالب باید امکان چند زبانگی داشته باشد

سهولت نصب و راه اندازی قالب وبسایت

برای انتخاب قالب وبسایت سهولت نصب و راه اندازی آن را در نظر داشته باشید. گاهی اوقات فرآیند نصب قالب های وردپرسی بسیار پیچیده هستند و نیاز به آموزش های مختلف دارند. اگر می خواهید به راحتی قالب را نصب و راه اندازی کنید، بهتر است قبل از تهیه و خرید قالب، داکیومنت های راهنمای نصب را نگاهی بیاندازید و با پشتیبانی قالب تماس بگیرید و مطمئن شوید که نصب قالب کاملا آسان و بدون مشکل است. در غیر اینصورت ممکن است هنگام نصب قالب دچار دردسرهای نصب قالب شوید. با این اوصاف نصب و راه اندازی قالب های معروف مانند انفلود، سون و زفایر و غیره بسیار ساده و تنها در چند دقیقه خواهد بود و شاید این قالب ها گزینه های مناسبی برای سایت شما باشند.

قالب باید ساده نصب شود

سبک بودن قالب وبسایت

یکی از مولفه های انتخاب قالب وبسایت سبک بودن آن است. قالب های سنگین علاوه بر اینکه حجم زیادی از فضای دیسک را پر می کنند، هنگام نصب ممکن است با مشکلاتی رو به رو شود و حتی روی سرعت لود سایت تاثیر منفی داشته باشند. بنابراین هنگام انتخاب قالب به سبک بودن و کم حجم بودن قالب توجه نمایید.

راست چین بودن قالب سایت برای فارسی زبان ها

با توجه به اینکه توسعه دهندگان بسیاری قالب های وردپرسی را از سایت های اصلی دریافت می کنند و سپس به زبان فارسی ترجمه می کنند. اگر قالب به درستی ترجمه نشده باشد، برخی فیچرها چپ چین خواهند بود. قالب های سایتی که بر پایه زبان انگلیسی نوشته می شود چپ چین هستند. این قالب ها برای وبسایت های زبان انگلیسی مناسب است. قالب های سایت فارسی زبان در بهترین حالت باید کاملا به زبان فارسی و راست چین شده باشند تا بتوانند جذابیت های بصری خود را حفظ کنند و مطابق با سلیقه کاربران و تجربه کاربری قابل استفاده و از بی نظمی دور باشند.

قالب وبسایت باید راست چین شود

قالب های سایت شخصی و نمونه کار

افراد بسیاری که به صورت فریلنسر فعالیت می کنند و یا در حوزه هنر به عکاسی، طراحی و فیلمبرداری مشغول هستند نیاز به وبسایت هایی دارند که بتوانند نمونه کارهای خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارند. برای این وبسایت ها قالب های پورتفولیو بهترین گزینه هستند. این قالب ها دارای طراحی ریسپانسیو، کدهای بهینه، رابط کاربری ساده و جذاب است. این قالب ها به شما کمک می کند بهتر دیده شوید و مخاطبان بیشتری با شما آشنا شوند.

قالب مناسب نمونه کار

قالب های فروشگاهی

قالب های فورشگاهی امکاناتی از قبیل معرفی محصول به همراه قیمت را فراهم می کنند. قالب های فروشگاهی مانند ویترین مغازه ها هستند. بنابراین دارای ویژگی هایی مانند رابط کاربری ساده، رنگ بندی مناسب، ماژول های سبد خرید، ثبت نام کاربر و پرداخت آنلاین هستند. یک نمونه مشهور قالب های فروشگاهی قالب دیجی کالا است که از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار است. برای انتخاب قالب وبسایت فروشگاهی سعی کنید، قالبی را انتخاب کنید که از افزونه ووکامرس پشتیبانی کند. یا اگر از قالب پرستاشاپ استفاده می کنید، سعی کنید کار با پنل های ادمین و پیشخوان آن را به خوبی فرا گیرید.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا