آموزش سرور

خلاصه و مفید درباره وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed)

لایت اسپید یا LiteSpeed Web Server (LSWS) یک وب سرور اختصاصی و سبک است که به سرعت و مقیاس پذیری بالا شناخته می شود. این وب سرور محبوب توانایی بالایی در حفظ امنیت سرور دارد و می تواند از حملات DDOS جلوگیری کند.

اگر شما هم به دنبال یک وب سرور همه فن حریف هستید، برای آشنایی با یکی از بهترین وب سرورهای موجود، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

چرا وب سرور لایت اسپید مهم است و چطور کار می کند؟

مشکل اصلی کسب و کارها، عملکرد کند وب سایت شان است. وب سایتی که صفحات آن با سرعت پایینی آپلود می شود و تجربه کاربری ضعیفی در ذهن مخاطب به جا می گذارد. این مشکل مستقیماً به وب سرور برمی گردد. این وب سرور است که هنگام میزبانی از وب سایت، با سرور تعامل می کند و تصمیم می گیرد که صفحات وب سایت چطور بارگذاری شوند. LiteSpeed مشکل سرعت سایت را به خوبی حل کرده است.

از طرفی وب سرور لایت اسپید کاملاً با وب سرور آپاچی سازگار است و از پیکربندی مشابهی استفاده می کند. در نتیجه می توانید بدون هیچ گونه مشکل و بدون نیاز به هیچ تغییری در برنامه های کاربردی یا سیستم عامل فعلی، وب سرور خود را از آپاچی به LiteSpeed تغییر دهید.

LiteSpeed همان طور که از نامش پیداست، یک سرور سبک وزن و کارآمد است که بدون درگیر کردن بخش زیادی از حافظه و CPU، عملکرد و امنیت بسیار خوبی برای وب سایت شما فراهم می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیش تر با وب سرور لایت اسپید آشنا شوید و دلیل برتری آن به وب سروهایی مانند انجینکس را درک کنید.

ویژگی های وب سرور LiteSpeed

این وب سرور از نظر سرعت و مقیاس پذیری عملکرد برتری نسبت به سایر وب سرورها دارد و هنگام ارائه محتوای PHP سریع تر از Apache عمل می کند. لایت اسپید یک پلت فرم میزبانی ایده آل برای ارائه وب سایت های مبتنی بر وردپرس، جوملا و دروپال است؛ زیرا به راحتی عملکرد و امنیت PHP را افزایش می دهد.

امنیت و سرعت بالا از ویژگی های مهم لایت اسپید است.
امنیت و سرعت بالا از ویژگی های مهم LiteSpeed است.

مهم ترین ویژگی های لایت اسپید که آن را در جایگاه بهتری نسبت به اکثر وب سرورها قرار می دهد عبارتند از:

با وب سرور آپاچی سازگار است.

وب سرور LiteSpeed با وب سرور رایج Apache و ویژگی های آن مانند mod_rewrite، htaccess. و mod_security سازگار است. وب سرور لایت اسپید حتی می تواند فایل های پیکربندی آپاچی را بارگیری کند و اجازه می دهد تا به عنوان جایگزینی مستقیم برای آپاچی کار کند. همچنین با کنترل پنل های میزبانی پیشرو مانند cPanel، Plesk و DirectAdmin سازگار است.

عملکرد و مقیاس پذیری خوبی دارد.

معماری منحصر به فرد مبتنی بر رویداد در وب سرور LiteSpeed عملکرد و مقیاس پذیری پلت فرم های میزبانی وب را افزایش می دهد. می تواند به هزاران مشتری به طور هم زمان و با حداقل استفاده از منابع سرور مانند حافظه و CPU سرویس دهی کند. کد منحصر به فرد، توسعه یافته و بهینه شده وب سرور LiteSpeed عملکرد PHP را افزایش می دهد و وب سایت های استاتیک را سریع تر از آپاچی بارگذاری می کند. این قابلیت باعث می شود تا این وب سرور بتواند جهش های ناگهانی در ترافیک را مدیریت کرده و در برابر حملات DDOS (بدون هیچ سخت افزار کاهش DDOS) مقاومت کند.

امنیت بالایی دارد.

وب سرور LitSpeed با ویژگی mod_security آپاچی سازگار است و دارای قابلیت ضد DDoS داخلی است. با استفاده از ویژگی های قابل تنظیمی مانند اتصالات به ازای هر IP و محدود کردن پهنای باند، IPهایی که اتصالات یا درخواست های زیادی ایجاد می کنند یا بیش از حد پهنای باند درخواست می کنند، مسدود می شوند و مهاجمان را قبل از اینکه سرور شما را تحت فشار قرار دهند متوقف می کنند.

مقرون به صرفه است.

به راحتی می توانید وب سرور خود را از آپاچی به لایت اسپید تغییر دهید. این کار از نظر هزینه های پشتیبانی بسیار مقرون به صرفه است. هزینه های مجوز LiteSpeed در مقایسه با هزینه های ارتقا سخت افزاری مورد نیاز برای بهینه سازی سروری که Apache را اجرا می کند، بسیار پایین تر است. علاوه بر این، ویژگی های منحصر به فرد LiteSpeed با ارائه یک پلتفرم میزبانی بهینه، ایمن و پایدار به کاهش هزینه های پشتیبانی کمک می کند. این موضوع به نوبه خود به تکنسین های پشتیبانی و مدیران آرامش خاطر را می دهد.

انواع نسخه های وب سرور لایت اسپید

وب سرور LiteSpeed در سه نسخه ارائه می شود:

نسخه OpenLiteSpeed

 این نسخه که یک وب سرور متن باز و رایگان برای استفاده شخصی و تجاری است. معمولاً برای وب سایت های بزرگ و پربازدید استفاده می شود و با هیچ کنترل پنل میزبانی سازگار نیست.

نسخه استاندارد

این نسخه به طور کلی برای وب سایت های کوچک و کم بازدید استفاده می شود و با کنترل پنل های میزبانی مانند WHM/cPanel و DirectAdmin سازگار است. این نسخه نیز رایگان است و می توان از آن برای مقاصد شخصی یا تجاری استفاده کرد.

نسخه Enterprise

این نسخه به طور گسترده برای وب سایت های بزرگ و پربازدید استفاده می شود و با کنترل پنل های میزبانی متعددی سازگار است. سازمان های میزبانی وب پیشرو برای ارائه یک تجربه میزبانی وب عالی به مشتریان ارزشمند خود، از این نسخه استفاده می کنند. نسخه Enterprise دارای بالاترین سطح ثبات است و cPanel هم از آن پشتیبانی می کند. همچنین می تواند با کنترل پنل DirectAdmin ادغام شود.

انواع لایسنس ها یا مجوزهای لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید، 8 مجوز مختلف دارد که هر کدام از تعداد دامنه های مختلف، محدودیت RAM و تعداد فرایندهای کارگر مشخصی پشتیبانی می کند. نحوه تعریف لایسنس ها بر اساس این سه مؤلفه است:

  • دامنه: به تعداد کل دامنه ها اعم از دامنه اصلی و زیر دامنه ها اشاره دارد.
  • RAM Limit: به حداکثر مقدار RAM اختصاص داده شده به وب سرور اشاره دارد.
  • Worker: به تعداد فرایندهای LiteSpeed که برای انجام کار وب سرور تولید می شوند اشاره دارد.

در زیر هشت گزینه مجوز LiteSpeed وجود دارد:

انواع لایسنس و مجوزهای LiteSpeed
انواع لایسنس و مجوزهای LiteSpeed

کاربردهای وب سرور لایت اسپید

  • LSCache و WordPress

این ویژگی به عنوان یک راه حل همه کاره برای وردپرس است. تصمیم می گیرد چه چیزی را کش و چه زمانی آن را پاک کند. لایت اسپید ابزارهای مدیریت کش را بهینه سازی می کند که این کار سرعت وب سایت را افزایش می دهد.

  • LSCache برای Xenforo

این یک افزونه مبتنی بر PHP است که برای برقراری ارتباط با وب سرور LiteSpeed استفاده می شود. علاوه بر این، از HTTPS، HTTP/2 و QUIC هم بدون نیاز به پیکربندی اضافی پشتیبانی می کند. استفاده از این افزونه سرعت بارگذاری صفحات انجمن ها را افزایش و زمان انتظار بازدیدکنندگان را کاهش می دهد.

  • LiteMage در Magento 2

LiteMage یک افزونه برای Magento 2 است که با LiteSpeed و حافظه پنهان صفحه داخلی آن ارتباط برقرار می کند تا فروشگاه اینترنتی شما را سریع تر کند. این افزونه بسیار کارآمد است و زمان بارگذاری صفحه را سریع تر ارائه می دهد.

  • فشرده سازی Gzip و LiteSpeed

وب سرور LiteSpeed داده ها را به صورت فشرده (استاتیک یا پویا) انتقال می دهد. این فشرده سازی میزان مصرف پهنای باند شبکه را کاهش می دهد. همچنین، Enable Compression و Enable GZIP Dynamic Compression هم از جمله تنظیمات پیش فرض در هنگام نصب هستند.

چطور تشخیص دهیم وب سرور سایت ما لایت اسپید است؟

یک راه آسان برای بررسی اینکه آیا وب سایت شما از وب سرور LiteSpeed استفاده می کند یا خیر، این است که:

  • سایت خود در گوگل کروم باز کنید.
  • F12 را روی صفحه کلید خود فشار دهید تا Developer Tools راه اندازی شود.
  • تب Network را انتخاب کنید، صفحه را بازخوانی کنید و زیر نام هر موردی کلیک کنید.
  • تب Headers را انتخاب کنید. سپس در قسمت Response Headers به دنبال نام سرور بگردید.

توجه داشته باشید که همیشه نمی توانید نوع سروری که وب سایت از آن استفاده می کند، ببینید. اگر سایتی از سرویس پروکسی استفاده کند، به جای نام سرور، نام پروکسی را خواهید دید. البته شما می توانید مستقیماً با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید و از آنها نام سرور وب سایت خود را سؤال کنید.

نقاط ضعف استفاده از وب سرور لایت اسپید

دو دلیل اصلی برای استفاده نکردن از LiteSpeed وجود دارد:

اول اینکه لایت اسپید از ویندوز پشتیبانی نمی کند. در نتیجه بسیاری از شرکت ها این وب سرور را از میان کاندیدای خود حذف می کنند. مورد دوم اینکه نسخه رایگان و منبع باز لایت اسپید با آپاچی سازگار نیست که به دلیل فراگیر بودن آپاچی، کاربرد آن را تا حدی محدود می کند.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا وب سرور لایت اسپید را معرفی کردیم و با بیان ویژگی های بارز آن، مانند افزایش سرعت سایت با لایت اسپید، برتری های آن را در مقایسه با سایر وب سرورها بیان کردیم. در ادامه با معرفی نسخه های مختلف وب سرور لایت اسپید، انواع لایسنس های موجود آن و کاربرهای این وب سرور، تلاش کردیم تا راهنمای مناسبی برای خرید این وب سرور به شما ارائه دهیم. در نهایت روش تشخیص وب سرور سایت و نقص های وب سرور لایت اسپید را برای شما بازگو کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا