آموزش سرورهک و امنیت

محاسبات ابری (Cloud Computing) چیست و چگونه کار می کند؟

رایانش ابری یک اصطلاح کلی برای انواع خدمات میزبانی است که از طریق اینترنت انجام می شود. هدف محاسبات ابری دسترسی آسان و مقیاس پذیر به منابع محاسباتی و خدمات فناوری اطلاعات است. زیرساخت های ابری شامل اجزای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برای اجرای پردازش های رایانش ابری می باشند. رایانش ابری به عنوان محاسبات کاربردی یا محاسبات بر اساس تقاضا در نظر گرفته می شود.

به صورت کلی یک ابر می تواند خصوصی یا عمومی باشد. یک ابر عمومی خدمات را به هر شخصی روی اینترنت ارائه می دهد. اما یک ابر خصوصی (شبکه خصوصی) به عنوان یک مرکز داده یا دیتاسنتر ابری عمل می کند که خدمات میزبانی را برای تعداد محدودی از افراد با تنظیمات دسترسی و مجوزهای خاص ارائه می دهد.

رایانش ابری با امکان دسترسی سرویس گیرنده به داده ها و برنامه های کاربردی ابری از طریق اینترنت کار می کند. محاسبات ابری به سه دسته اصلی زیرساخت های سرویس IaaS، پلتفرم به عنوان سرویس PaaS و نرم افزار به عنوان سرویس SaaS تقسیم می شود.

اجزای محاسبات ابری
محاسبات ابری به سه دسته اصلی زیرساخت های سرویس IaaS، پلتفرم به عنوان سرویس PaaS و نرم افزار به عنوان سرویس SaaS تقسیم می شود.

کاربردهای محاسبات ابری

از جمله کاربردهای محاسبات ابری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تست و توسعه: زیرساخت های رایانش ابری (Cloud Computing) گزینه مناسبی برای تست و توسعه نرم افزارهای مختلف می باشد.
  • میزبانی حجم کار بالا: سازمان ها از ابر عمومی برای میزبانی بارهای کاری استفاده می کنند. این امر مستلزم برخورداری از طراحی و معماری دقیق منابع و خدمات ابری است که برای ایجاد یک محیط عملیاتی مناسب برای حجم کار و سطح انعطاف پذیری بالا استفاده می شود.
  • تجزیه و تحلیل داده های بزرگ: مراکز داده از راه دور از طریق ذخیره سازی ابری انعطاف پذیر و مقیاس پذیر هستند و می توانند روش های ارزشمند مبتنی بر داده را ارائه دهند. ارائه دهندگان بزرگ ابر خدماتی را ارائه می کنند که برای پروژه های کلان داده، مانند Amazon EMR و Google Cloud Dataproc طراحی شده اند.
  • IaaS: شرکت ها را قادر می سازد تا زیرساخت های فناوری اطلاعات را میزبانی کنند و به قابلیت های محاسباتی، ذخیره سازی و شبکه به شیوه ای مقیاس پذیر دسترسی داشته باشند. مدل های اشتراک پرداختی می توانند به شرکت ها کمک کنند تا در هزینه های اولیه فناوری اطلاعات صرفه جویی کنند.
  • PaaS: می تواند به شرکت ها کمک کند تا برنامه ها را به روشی آسان تر و انعطاف پذیرتر توسعه دهند و با هزینه کمتری نسبت به نگهداری یک پلتفرم در محل خدمات، اجرا و مدیریت کنند. PaaS سرعت توسعه برنامه ها را افزایش داده و برنامه نویسی سطح بالاتر را ارائه می دهد.
  • ابر هیبریدی: ابر هیبریدی مخصوص سازمان هایی است که به صورت خصوصی یا عمومی، برای بارهای کاری و برنامه های مختلف از آن استفاده کنند تا کارایی را با توجه به شرایط بهینه کرده و هزینه ها را کاهش دهند. استفاده از چندین سرویس ابری مختلف از ارائه دهندگان ابری جداگانه می تواند به مشترکین کمک کند تا بهترین سرویس ابری را که برای بارهای کاری متنوع با شرایط خاص مناسب است، پیدا کنند.
  • ذخیره سازی: حجم زیادی از داده ها را می توان از راه دور در فضای ابری ذخیره کرد و به راحتی به آنها دسترسی داشت. مشتریان فقط برای فضای ذخیره سازی که از آن استفاده کرده اند، هزینه پرداخت می کنند.
  • بازیابی سریع تر: Cloud نسبت به DR سنتی داخلی، بازیابی سریع تری ارائه می کند. علاوه بر این، هزینه بازیابی داده ها در این روش کمتر از سایر روش ها است.
  • فایل پشتیبانی اطلاعات: استفاده از راه حل های پشتیبان گیری ابری معمولاً آسان تر است. کاربران لازم نیست نگران در دسترس بودن و ظرفیت باشند. ارائه دهنده ابر امنیت داده ها را نیز مدیریت می کند.
کاربرد محاسبات ابری
محاسبات ابری کاربرد زیادی در ذخیره سازی و بازیابی و پشتیبان گیری اطلاعات حجیم وب سایت ها و برنامه ها دارد.

ویژگی ها و مزایای محاسبات ابری

رایانش ابری چندین دهه است که فعالیت خود را آغاز نموده و تا کنون مزایای بسیاری را برای کاربران خود رقم زده است برخی از مهم ترین ویژگی های رایانش ابری به شرح زیر می باشد:

تامین منابع سلف سرویس:

کاربران نهایی می توانند منابع محاسباتی را برای هر نوع حجم کاری بنا به تقاضا انتخاب کنند. کاربر نهایی می تواند از قابلیت های محاسباتی مانند زمان سرور و سیستم ذخیره سازی شبکه استفاده کند. محاسبات ابری یا Cloud Computing می تواند نیاز سنتی مدیران فناوری اطلاعات را برای تهیه و مدیریت منابع محاسباتی از بین ببرد.

خاصیت ارتجاعی:

شرکت ها به راحتی و بدون محدودیت استفاده، می توانند با افزایش منابع رایانش ابری، پاسخگوی نیازهای محاسباتی خود باشند. همچنین با کاهش تقاضا شرکت ها می توانند منابع خود را کاهش دهند. این امر نیازی به سرمایه گذاری ندارد؛ چرا که به ازای میزان استفاده از منابع محاسباتی، هزینه به صورت دقیق و از طریق سیستم ها محاسبه می شود و به ازای حجم کاری استفاده شده، هزینه پرداخت می گردد.

محاسبات ابری و تاب آوری حجم کاری بالا:

CSP ها منابع اضافی را برای اطمینان از ذخیره سازی انعطاف پذیر و برای اجرای بارهای کاری مهم کاربران در چندین منطقه جهانی پیاده سازی می کنند و به کاربران این امکان را می دهند که با حجم کاری بالا فعالیت کنند.

انعطاف پذیری:

سازمان ها می توانند برای صرفه جویی در هزینه ها یا استفاده از سرویس های جدید، حجم های کاری خاصی را به ابر یا پلتفرم های ابری مختلف (به دلخواه یا به طور خودکار) منتقل کنند.

دسترسی به شبکه گسترده:

کاربر می تواند با اتصال به اینترنت و با استفاده از هر دستگاهی، به داده های ابری دسترسی داشته باشد یا داده ها را از هر کجا در ابر آپلود کند.

محاسبات ابری و تجمیع منابع:

تجمیع منابع به مشتریان متعدد اجازه می دهد تا زیرساخت های فیزیکی یا برنامه های مشابه را به اشتراک بگذارند، اما در عین حال حریم خصوصی و امنیت داده های خود را حفظ کنند.

با ادغام منابع، ارائه دهندگان ابر به مشتریان متعددی از منابع فیزیکی مشابه، خدمات ارائه می دهند. منابع ارائه دهندگان ابر باید به اندازه کافی بزرگ و انعطاف پذیر باشد تا بتوانند به نیازهای مشتریان خود پاسخ دهند.

مدیریت هزینه:

استفاده از زیرساخت های ابری می تواند هزینه های سرمایه ای را کاهش دهد، زیرا سازمان ها مجبور نیستند مبالغ هنگفتی را برای خرید و نگهداری تجهیزات صرف کنند. این امر هزینه های سازمان را کاهش می دهد، چرا که مجبور نیستند در سخت افزار، امکانات، خدمات شهری یا ساخت مراکز داده بزرگ برای تطبیق کسب و کارهای در حال رشد خود سرمایه گذاری کنند.

علاوه بر این، شرکت ها برای مدیریت عملیات مرکز داده ابری، نیازی به تیم های بزرگ فناوری اطلاعات ندارند، زیرا می توانند به تخصص تیم های ارائه دهنده ابر خود تکیه کنند. رایانش ابری همچنین هزینه های مربوط به خرابی را کاهش می دهد. از آنجایی که خرابی به ندرت در رایانش ابری اتفاق می افتد، شرکت ها مجبور نیستند زمان و هزینه ای را برای رفع هر گونه مشکلی که ممکن است با خرابی مرتبط باشد صرف کنند.

ذخیره اطلاعات:

رایانش ابری گزینه مناسبی برای ذخیره اطلاعات است. در این روش، کاربران برای دسترسی به اطلاعات خود مجبور نیستند درایوهای USB، یک هارد اکسترنال یا چندین CD و DVD را با خود حمل کنند. کاربران می توانند از طریق تلفن های هوشمند و سایر دستگاه های تلفن همراه به داده های شرکت دسترسی داشته باشند و کارمندان را قادر می سازد تا به صورت همزمان به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند.

کاربران می توانند به راحتی منابع را در ابر پردازش، ذخیره و بازیابی کنند. علاوه بر این، فروشندگان ابری تمام ارتقاء و به روز رسانی ها را به صورت اتوماتیک ارائه می دهند.

امنیت رایانش ابری

امنیت رایانش ابری یکی از مهمترین چالش های این فناوری است. امنیت همچنان یک نگرانی اصلی برای مشاغلی است که به فکر استفاده از ابر، به ویژه استفاده از فضای عمومی ابر هستند. CSPهای عمومی، زیرساخت سخت افزاری خود را بین مشتریان متعدد به اشتراک می گذارند، زیرا ابر عمومی یک محیط اشتراکی است. این محیط نیازمند جداسازی قابل توجهی بین منابع محاسباتی منطقی است. در عین حال دسترسی به فضای ذخیره سازی ابری عمومی و منابع محاسباتی، توسط اعتبار ورود به حساب کاربری محافظت می شود.

بسیاری از سازمان هایی که به تعهدات نظارتی پیچیده و استانداردهای خاص محدود شده اند، به دلیل ترس از قطعی، از دست دادن یا سرقت داده ها، هنوز برای قرار دادن داده ها در ابر عمومی مردد هستند. با این حال، این مقاومت در حال محو شدن است، زیرا افزودن رمزگذاری داده ها و ابزارهای مختلف مدیریت هویت و دسترسی، امنیت را در فضای ابر عمومی بهبود بخشیده است.

در نهایت، مسئولیت ایجاد و حفظ یک محیط ابری ایمن بر عهده فردی است که مسئول ایجاد معماری زیرساخت ها، منابع و سرویس های ابری است که حجم کاری بالا در آن پردازش می شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا