آموزش سرورهک و امنیت

پروکسی سرور چیست؟ چه مزایایی دارد؟ انواع آن کدامند؟ چگونه کار می کند؟

در بخش قبل با سرور و انواع آن آشنا شدید، همانطور که در پست قبل نیز اشاره شد یکی از انواع سرور، سرور پروکسی است. در بخش قبل به طور کاملا مختصر درباره سرور پروکسی صحبت کردیم اما در این مقاله به طور مفصل توضیح خواهیم داد که پروکسی سرور چیست، انواع آن کدامند و این که استفاده از پروکسی سرور چه معایبی دارد، پس تا انتها با ما همراه باشید.

پروکسی سرور چیست؟

سرور پروکسی به سروری گفته می شود که به عنوان یک واسط بین کلاینت و سرور مقصد قرار گرفته و در خواست ارائه شده توسط کلاینت ابتدا به سرور پروکسی و سپس به سرور مقصد می رسد. پس از آماده شدن پاسخ درخواست نیز، این پاسخ ابتدا از سرور مقصد به سرور پروکسی منتقل شده و سپس به کلاینت می رسد.

کاربرد پروکسی سرور

انواع مختلفی از سرور های پروکسی موجود است که با توجه به نیازهای مشتریان به آن ها ارائه می شود. هدف اصلی استفاده از این سرورها محافظت از اتصال مستقیم کاربران و منابع اینترنتی می باشد. سرور پروکسی همچنین از شناسایی آدرس IP کلاینت، هنگام ارسال درخواست به سرور، نیز جلوگیری می کند.

Proxy Server

پس به طور خلاصه می توان کاربرد سرور پروکسی را در دو بخش توضیح داد:

  1. برای سرویس گیرندگان اینترنتی، سرور پروکسی هنگام درخواست کلاینت برای دسترسی به داده های ذخیره شده در سرور، به عنوان یک سپر در شبکه داخلی عمل می کند. این کار باعث می شود آدرس IP اصلی کاربر، هنگام دسترسی به داده ها در سرور، از آن پنهان بماند.
  2. باعث می شود ترافیک خروجی، از سرور پروکسی بنظر برسد و بدین ترتیب از هویت واقعی میزبان نیز محافظت می کند. برای استفاده در برنامه های خاصی مانند HTTP و یا FTP باید پیکربندی خاصی انجام شود. به عنوان مثال سازمان ها می توانند با استفاده از پروکسی، ترافیک دریافتی کارکنان خود را مانیتور نمایند و بر موثر بودن کار آن ها نظارت کنند. همچنین در بررسی نشت داده های محرمانه نیز کاربرد بسیاری خواهد داشت.

دلایل نیاز به پروکسی خصوصی

1-مقابله با هکرها: برای محافظت از داده های سازمان در برابر استفاده مخرب هکرها که با استفاده از بدافزارها انجام می شود، معمولا استفاده از رمزهای عبور قوی و یا معماری های مختلف پیشنهاد می شود. اما با این وجود ممکن است در صورت دسترسی آسان هکر به آدرس IP ، هک کردن این اطلاعات به راحتی صورت پذیرد. برای جلوگیری از چنین سوء استفاده ای، سرورهای پروکسی به گونه ای تنظیم شده اند که از ردیابی آدرس های IP اصلی جلوگیری می کنند و به گونه ای نشان داده می شود که داده ها از یک آدرس IP متفاوت است.

2-فیلتر کردن محتوا: با کش کردن محتوای وب سایت ها، امکان دسترسی سریع به داده هایی که پروکسی ها اغلب به آن دسترسی دارند، فراهم می شود.

3-بررسی عنوان packet ها و بارگذاری آن ها: سرور پروکسی عنوان و بارگذاری درخواست های کاربر که برای دسترسی به وب سایت ها ارسال می شوند، ردیابی کرده و به راحتی آن ها را محدود می کند.

کاربرد پروکسی سرور

4-کنترل استفاده اینترنت کارمندان و کودکان: از سرور پروکسی برای کنترل و نظارت بر نحوه استفاده کارمندان و یا کودکان از اینترنت استفاده می شود. بدین شکل سازمان ها می توانند تا دسترسی به وب سایت های خاصی را ممنوع کنند و یادداشتی را قرار دهند که توسط آن به کارمندان گفته شود تا از دیدن این سایت ها با اینترنت شرکت خودداری کنند.

5-صرفه جویی در پهنای باند و بهبود سرعت: استفاده از پروکسی به سازمان ها کمک می کند تا با یک سرور پروکسی خوب، عملکرد کلی شبکه را بهبود دهند.

6-حفظ حریم خصوصی: با تغییر آدرس IP توسط سرور پروکسی، شناسایی نمی شود که درخواست ها از کجا ارسال شده و بدین شکل حریم خصوصی در استفاده از اینترنت حفظ می شود.

7-امنیت: از سرورهای پروکسی برای رمزگذاری درخواست های وب استفاده می شود تا افراد دیگر تراکنش های شما را نبینند و بدین ترتیب سطح بالایی از امنیت فراهم می شود.

انواع پروکسی سرور

پروکسی سرور ها انواع مختلفی دارند و هر یک کاربرد خود را دارند که در ادامه به چند مورد از مهم ترین انواع پروکسی سرور اشاره می کنیم:

Web Proxy Server

وب پروکسی درخواست های HTTP را ارسال کرده ولی URL به جای مسیر ارسال می شود. این درخواست ها به سرور پروکسی خاصی مانند آپاچی یا HAP ، که پاسخ دهنده هستند، ارسال می شود.

Anonymous Proxy Server

این سرورها آدرس IP اصلی ایجاد نمی کنند و سرورهای قابل شناسایی هستند، اما برای کاربران امکان ناشناس ماندن را فراهم می کنند.

Reverse Proxy Server

وظیفه این پروکسی ها دریافت درخواست کاربر و تغییر مسیر به وب سرور خاصی است که در سرورهای مختلف وجود دارد. یکی از اصلی ترین کاربرد های آن، محدود کردن دسترسی کاربران به داده های محرمانه در سرورهای خاص است.

proxy server

Highly Anonymity Proxy

این سرور اجازه نمی دهد که آدرس IP اصلی و خود سرور به این عنوان، شناسایی شود.

Transparent Proxy

این نوع سرور قادر به پنهان کردن آدرس IP نیست، اما از آن به عنوان حافظه پنهان برای وب سایت ها استفاده می شود. این پروکسی درخواست های کاربران را ثبت می کند و در سازمان ها بیشتر استفاده می شود.

CGI Proxy

برای دسترسی بیشتر به وب سایت ها توسعه یافته است. درخواست های کاربر را پذیرفته و پس از پردازش نتیجه آن را به مرورگر وب باز می گرداند. یکی از دلایل عدم محبوبیت آن ترافیک بیش از حدی است که برای وب سایت ایجاد می کند.

Suffix Proxy

این پروکسی سطح بالایی از ناشناس بودن را حفظ می کند و استفاده از آن آسان بوده و به راحتی قابل پیاده سازی می باشد.

Distorting Proxy

این سرورهای پروکسی پس از شناسایی، یک آدرس IP اصلی و نادرست را برای کاربر ایجاد می کنند. برای حفظ محرمانگی آدرس IP مشتری از هدرهای HTTP استفاده می شود.

Tor Onion Proxy

هدف این پروکسی ناشناس ماندن اطلاعات کاربر است و برای هدایت ترافیک از طریق شبکه های موجود در سراسر جهان استفاده می کند تا ردیابی آدرس کاربران مشکل بوده و از حمله و فعالیت های ناشناس جلوگیری کند. در این مسیریابی اطلاعات در لایه های مختلف رمز گذاری می شوند و در هر مقصد یکی از لایه ها رمزگشایی می شود. بدین ترتیب اطلاعات و محتوای اصلی بدون دست خوردگی باقی می ماند.

12P Anonymous Proxy

از رمزگذاری برای پنهان کردن ارتباطات در سطوح مختلف استفاده می کند. این داده های رمز گذاری شده از طریق روترهای موجود در شبکه در مکان های مختلف توزیع می شوند. این پروکسی بدون هزینه و منبع باز است و سانسوری در پاسخ های ارائه شده ندارد.

how proxy servers work

DNS Proxy

درخواست ها را در قالب درخواست های DNS دریافت کرده و آن ها را به سرور دامنه ارسال می کند. همچنین امکان کش درخواست ها و پاسخ ها وجود داشته و جریان درخواست ها به مقصد مورد نظر هدایت می شود.

این ها تنها چند نوع از سرور های پروکسی موجود هستند که نام برده شد. انواع دیگری نیز وجود دارد که بسته به امکاناتی که ارائه می دهند توسط سازمان ها یا افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه کار سرور پروکسی

هر کامپیوتر دارای آدرس IP منحصر به فرد خود می باشد که از آن برای برقراری ارتباط با گره دیگری در شبکه استفاده می کند. به طور مشابه، سرور پروکسی آدرس IP خود را دارد که سیستم شما آن را می داند. هنگامی که یک درخواست وب ارسال می شود، درخواست شما ابتدا به سرور پروکسی می رود. پروکسی درخواست ارسال شده از طرف شما را به اینترنت ارسال می کند و سپس داده ها را جمع آوری کرده و در دسترس شما قرار می دهد.

یک پروکسی می تواند آدرس IP شما را تغییر دهد، بنابراین وب سرور نمی تواند موقعیت مکانی شما را در جهان تشخیص دهد. همچنین از داده ها در برابر هک شدن محافظت می کند. علاوه بر این می تواند برخی از صفحات وب را نیز مسدود نماید.

server

معایب سرور پروکسی

  • پروکسی رایگان: استفاده از پروکسی های رایگان باعث می شود تا مشکلاتی در عملکرد به وجود آمده و امنیت به خطر بیفتد. اگر از سرورهای پروکسی رایگان استفاده می کنید بهتر است جوانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا برخی از آن ها برای سرقت اطلاعات مهم تنظیم شده اند.
  • ثبت گزارش سابقه: سرور های پروکسی آدرس IP اصلی شما را ذخیره کرده و اطلاعات درخواست های شما را به صورت رمزگذاری نشده و محلی ذخیره می کنند. در استفاده از آن ها دقت داشته باشید تا اگر داده ها ثبت و ذخیره می شوند، چه سیاست هایی برای ذخیره سازی داده ها در نظر گرفته شده است.
  • عدم رمزگذاری: همیشه به یاد داشته باشید از پروکسی هایی استفاده کنید که رمز گذاری کامل را برای درخواست ها و پاسخ های شما ارائه دهند. عدم رمزگذاری درخواست ها در پروکسی باعث می شود تا اطلاعات همانند متنی باشد که به راحتی توسط افراد خوانده می شود، خصوصا اگر این اطلاعات شامل نام کاربری و رمز های عبور باشد.

سخن پایانی

با توجه به اطلاعاتی که در رابطه با پروکسی سرور خواندید می توانید با توجه به نیازهای خود بهترین نوع آن را برای استفاده انتخاب نمایید. پروکسی سرور از پرکاربرد ترین نوع سرور ها به شمار می رود که در گذر زمان استفاده از آن در سازمان ها افزایش پیدا کرده است. اگر نکات گفته شده در رابطه با نحوه استفاده از آن را بدانید به راحتی می توانید از مزایای آن در اتصالات خود استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا