آموزش مجازی

مجازی ساز Hyper-V چیست؟ مزایا، معایب و آموزش کار با آن

مجازی ساز ها انواع مختلفی دارند و برای کاربرد های مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. بسیاری از کسب و کار های بزرگ، با توجه به نیاز های خود، از یکی از انواع این مجازی ساز ها استفاده می کنند. در این مطلب شما را با مجازی ساز Hyper-V آشنا خواهیم کرد. همچنین در خصوص مزایا، معایب و آموزش کار با این مجازی ساز پرکاربرد نیز مطالبی ارائه خواهد شد.

مجازی ساز چیست؟

مجازی سازی یا همان Virtualization روشی مدرن برای بهره برداری از منابع سخت افزاری یک شبکه یا سرور است. به کمک این فناوری بخش ‌های سخت افزاری یک کامپیوتر به کمک نرم افزار های خاصی به بخش ‌های مستقل از هم تقسیم می ‌شود. در این صورت هر بخش از سخت افزار به عنوان یک بخش جدید و مستقل از سایر بخش‌ ها عمل می ‌کند.

مجازی سازی (Virtualization) یعنی اینکه شما از یک سخت ‌افزار، دو یا چند نسخه مجازی داشته باشید. مثلا وقتی ما از مجازی سازی سرور حرف می ‌زنیم، یعنی اینکه یک نسخه‌ مجازی از یک سرور را با استفاده از نرم ‌افزار هایی که برای همین کار طراحی شده ‌اند، تولید کنیم و با این راهکار، عملکرد سرور را افزایش دهیم و بتوانیم از منابع سرور به‌ صورت بهینه ‌تر استفاده کنیم و به‌ دلیل جدا بودن ساختار هر یک از نسخه‌ های مجازی، دیگر نگران این نباشیم که در صورت ایجاد مشکل در یکی از نسخه ‌ها، کل سیستم با مشکل مواجه شود.

انواع مجازی ساز های معروف

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از مجازی ساز ها وجود دارند که برای کاربردهای مختلفی استفاده می شوند. شرکت های ارائه دهنده این مجازی ساز ها با اهداف مختلفی در این زمینه فعالیت دارند. مجازی ساز های معروف عبارتند از:

VMware: این شرکت در میان شرکت های ارائه دهنده ی محصولات مجازی سازی، قطعا جلودار و پیشتاز بوده و محصولات آن کمک شایانی به پیشرفت صنعت مجازی سازی کرده است. علاوه بر مجازی ساز VMware از مهم ترین محصولات این شرکت که در بازار مجازی سازی سرور حاکم است و سلطه گری می کند، VMware vSphere می باشد. مجازی ساز vSphere نیز محصولی کاربردی است که مزایای بسیاری دارد.

Microsoft: مایکروسافت که به عنوان غول نرم افزاری در دنیا شناخته می شود، در بدو معرفی سرویس مجازی سازی خود یعنی Hyper-V ادعا کرد که می خواهد در صنعت مجازی سازی نیز به عنوان شماره یک دنیا مطرح شود.

مجازی ساز Hyper-V

Citrix: سیتریکس (Citrix) یک شرکت نرم افزار آمریکایی است که در زمینه مجازی سازی سرور ها، نرم افزار ها، دسکتاپ و شبکه، سرویس SaaS و تکنولوژی های رایانش ابری خدمات ارائه می دهد.

 Red Hat : Red Hat به عنوان موفق ترین شرکت منبع باز، در سال 2008 با خرید Qumranet، راهکار مجازی سازی خود را عرضه نمود.

دو راهکار مجازی سازی این شرکت عبارتند از:

  • KVM (Kernel-Based Virtual Machine)
  • SPICE (Simple Protocol for Independent Computing Environment)

OpenVZ: OpenVZ یک مجازی ساز سطح سیستم عامل است که از طریق تکنولوژی ویژه ای محیط های مجازی ایجاد می کند.

KVM: مجازی ساز KVM از لحاظ عملکرد و قابلیت‌ ها با VMware رقابت‌پذیر است و قابلیت اجرای سیستم ‌عامل‌ های متنوع را دارا می باشد.

Proxmox : Proxmox نیز یک پلتفرم مجازی ‌سازی کامل است که بر اساس KVM و OpenVZ ایجاد شده است.

Xen : Xen نوعی مجازی ساز محبوب است که بر روی سیستم‌ عامل لینوکس به خوبی کار می‌ کند.

VirtualBox : VirtualBox یک مجازی ساز متن باز است که توسط شرکت Oracle پشتیبانی می‌ شود و امکان اجرای چندین سیستم عامل به صورت مجازی را بر روی یک کامپیوتر فراهم می‌ کند.

مجازی ساز Hyper-V چیست؟

هایپر وی یا Hyper-V پلتفرم مجازی سازی شرکت مایکروسافت است که در سال 2008 رسما معرفی شد. این فناوری روی سیستم عامل های ویندوز 8 و 10 و ویندوز سرور ها قابل نصب و راه اندازی است. هایپر وی به شما اجازه می دهد که چند سیستم عامل را به عنوان ماشین های مجازی در ویندوز اجرا کنید.

Hyper-V

مایکروسافت، سرویس Hyper-V را برای بهینه‌ سازی اجرای ماشین‌ های مجازی و در حقیقت بهبود سرعت اجرا سیستم عامل‌ های مختلف در محیط ویندوز، طراحی کرده است. این فناوری به کاربران اجازه می ‌دهد تا محیط سیستم عامل مورد نیاز خود را مجازی ‌سازی کنند. همچنین بتوانند چندین سیستم عامل را روی یک سرور یا سیستم فیزیکی مستقل به صورت مجزا اجرا و مدیریت کنند.

برای استفاده از Hyper-V به قابلیت‌ های سخت‌ افزاری خاصی نیاز است:

  • سی پی یو Intel یا AMD که از Virtualization و تکنولوژی کامپایل آدرس سطح دو یا Second Level Address Translation پشتیبانی کند. این تکنولوژی به اختصار SLAT گفته می‌شود.
  • ویندوز سرور یا نسخه‌ی 64 بیتی ویندوز 8 پرو یا 8.1 پرو و یا ویندوز 10 و نسخه‌ های کامل‌ تر مثل Enterprise
  • 4 گیگا بایت حافظه RAM
  • فعال بودن تکنولوژی Virtualization اینتل یا AMD

Hyper-V چگونه کار می‌ کند؟

Hyper-V یک فناوری مجازی سازی بر مبنای hypervisor است. Hypervisor نقش مدیریت و نظارت بر تمام ارتباطات بین سخت افزار و ماشین های مجازی را بر عهده دارد. این دسترسی کنترل شده hypervisor به سخت افزار ماشین های مجازی محیط جداگانه ای را برای انجام فعالیت ها می دهد.

در برخی از پیکربندی ها، ماشین مجازی یا سیستم عامل در حال اجرا، دسترسی مستقیم به گرافیک، شبکه یا سخت افزار ذخیره سازی را نیز، دارد. Hyper-V از بخش هایی تشکیل شده است که با هم در جهت ایجاد و راه اندازی ماشین های مجازی کار می کنند. این بخش ها شامل: hypervisor ویندوز، سرویس مدیریت ماشین مجازی، ارائه دهنده مجازی سازی WMI، گذرگاه ماشین مجازی (VMbus)، ارائه دهنده خدمات مجازی سازی (VSP) و درایور زیر ساخت مجازی (VID) می باشند.

مجازی ساز Hyper-V چه مزایایی دارد؟

هر مجازی ساز مزایای خاصی دارد و برای کاربردی خاص استفاده می شود. مجازی ساز Hyper-V نیز مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

کاهش هزینه خرید تجهیزات سخت ‌افزاری: با استفاده از Hyper-V، شما می‌ توانید از منابع سخت ‌افزاری سرور خود به شکلی بهینه ‌تر و انعطاف‌ پذیر تر استفاده کنید. این ویژگی باعث می شود تا هزینه خرید سخت افزار به شدت کاهش پیدا کند.

متمرکز سازی سخت افزاری و نرم افزاری: با استفاده از Hyper-V، می‌ توانید سخت ‌افزار و نرم ‌افزار خود را متمرکز کنید. این متمرکز سازی در اجرای برنامه ها کمک شایانی را در بالا بردن سرعت اجرا خواهد کرد.

کاهش هزینه‌ های جاری: استفاده از Hyper-V باعث می شود تا هزینه‌ های جاری نظیر برق، نگهداری و تعمیرات کاهش پیدا کند.

architecture

کاهش گرمای تولیدی توسط دستگاه‌ ها: با کاهش تعداد سرور های فیزیکی، میزان گرمای تولیدی در اتاق سرور نیز کاهش می ‌یابد. این ویژگی در ایجاد عملکرد بهتر و عدم خرابی سرور ها نقش مهمی دارد. در ضمن نیاز به تجهیزات خاصی که برای رفع این گرما نیاز است را نیز به شدت کاهش می دهد.

عدم نیاز به فضای فیزیکی زیاد: با استفاده از مجازی ‌سازی، نیاز به فضای فیزیکی برای نگهداری سرور ها کاهش می ‌یابد. همانطور که می دانید فراهم کردن این فضا هزینه های بسیاری را برای شرکت ها به دنبال دارد.

استفاده از بیشترین ظرفیت تجهیزات سخت ‌افزاری: با استفاده از Hyper-V، می‌توانید از بیشترین ظرفیت تجهیزات سخت‌افزاری خود استفاده کنید. بدین ترتیب با استفاده بهینه از منابع می توان تمام اهداف سازمان را برآورده کرد.

جابجایی راحت: با استفاده از Hyper-V، می‌توانید به راحتی ماشین‌ های مجازی را بین سرور های فیزیکی منتقل کنید. این ویژگی دردسر های موجود در هنگام انتقال داده ها را به شدت کاهش می دهد.

پشتیبان‌گیری آسان از اطلاعات: تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات از جمله موارد مهمی است که همواره باید در نظر گرفته شود. با استفاده از Hyper-V، پشتیبان‌گیری از اطلاعات بسیار آسان ‌تر انجام می‌ شود.

تسریع امور به دلیل وجود دستگاه ‌ها و عدم نیاز به صرف زمان برای خرید، نصب و آماده ‌سازی: با استفاده از Hyper-V، می ‌توانید به سرعت محیط‌ های تست و توسعه مد نظرتان را ایجاد کنید.

امکان تنظیم و نصب سرورها و تجهیزات مجازی با استفاده از الگو و کپی برداری: با استفاده از Hyper-V، می ‌توانید به راحتی محیط ‌های تست و توسعه را ایجاد کنید. در این نرم افزار مجازی ساز گزینه های بسیاری وجود دارد که باعث می شود تا تنظیم و نصب سرورها به آسانی و در کمترین زمان ممکن انجام شود.

معایب مجازی ساز Hyper-V

با وجود مزایای بسیاری که برای این مجازی ساز گفته شد. مجازی ساز Hyper-V چندین عیب نیز دارد:

محدودیت در سیستم عامل های مهمان: اگرچه Hyper-V با ویندوز سازگاری بسیار خوبی دارد، اما این نرم افزار هنگام کار با سایر سیستم عامل ها با محدودیت هایی رو به رو می باشد. Hyper-V جهت اجرا بر روی سیستم های دیگر طراحی نشده است و سیستم های مهمان احتمالی بسیار محدود هستند. به غیر از ویندوز، تنها چند توزیع لینوکس منتخب می توانند در ماشین مجازی اجرا شوند.

محدودیت در استفاده از حافظه: به طور معمول، حافظه با ارزش ترین منبع موجود در میزبان مجازی سازی است. هیچ راهی برای اشتراک گذاری آن بین ماشین های مجازی وجود ندارد. همچنین هزینه محاسباتی مرتبط با فشرده سازی یا حذف آن بسیار زیاد است.

ناسازگاری با سخت ‌افزار هایی که VMware پشتیبانی نمی ‌کند: این عیب می ‌تواند در برخی موارد محدودیت ‌هایی برای استفاده از Hyper-V ایجاد کند.

سختی یادگیری کار با نرم‌ افزار: برای برخی کاربران ممکن است یادگیری و استفاده از Hyper-V سخت باشد و مشکلاتی را هنگام کار برای آن ها ایجاد کند.

هرگونه کد مخرب ممکن است باعث کندی سیستم یا از کار افتادن آن شود: این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که می ‌تواند امنیت و عملکرد سیستم را تحت تاثیر قرار دهد.

نسخه آزمایشی آن بسیاری از عملیات ‌ها را پشتیبانی نمی‌ کند: عدم پشتیبانی از بسیاری از عملیات ها در نسخه های آزمایشی، می‌ تواند محدودیت ‌هایی برای تست و توسعه با استفاده از Hyper-V ایجاد کند.

آموزش کار با مجازی ساز Hyper-V

برای کار با مجازی ساز Hyper-V، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

نصب و فعال سازی Hyper-V

 ابتدا باید Hyper-V را روی سیستم خود نصب و فعال کنید. این کار را می‌ توانید از طریق PowerShell یا GUI انجام دهید.

Hyper-V

پیکربندی Hyper-V

 پس از نصب، باید Hyper-V را پیکربندی کنید. برای این کار، می ‌توانید از Hyper-V Manager استفاده کنید.

ساخت ماشین مجازی

پس از پیکربندی Hyper-V، می‌ توانید یک ماشین مجازی ایجاد کنید. در این مرحله، باید سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کنید.

در ابتدا از New > Virtual Machine را در پنل Action انتخاب کرده تا یک ماشین مجازی جدیدی را ایجاد شود. اکنون پنجره ویزارد ایجاد یک ماشین مجازی جدید برایتان ظاهر خواهد شد. توسط گزینه ‌های ارائه شده، نام و کانفیگ ‌های مورد نیاز ماشین مجازی خود را تعیین کنید.

پیکربندی ماشین مجازی

پس از نصب سیستم عامل، باید ماشین مجازی را پیکربندی کنید. این شامل تنظیم حافظه، تعداد هسته ‌های پردازنده، حجم هارد دیسک و تنظیمات دیگر می‌شود.

بوت کردن ماشین ‌مجازی ایجاد شده

درصورتی که فایل ISO سیستم‌ عامل مورد نیازتان را دارید، می ‌توانید در بخش Installation Options آن را تعیین کرده تا بلافاصله پس از اتمام این بخش، شروع به نصب آن سیستم عامل نمایید.

اجرای ماشین مجازی

پس از پیکربندی، می ‌توانید ماشین مجازی را اجرا کنید.

جمع بندی

مجازی ساز Hyper-V همانند دیگر مجازی ساز ها مزایای بسیاری را برای استفاده کنندگان از آن فراهم می کند. در ابتدا بهتر است نیازهای خود را بسنجید و سپس به انتخاب مجازی ساز مد نظرتان و نصب بسته نرم افزاری آن اقدام نمایید. تا حدود زیادی روند کلی نصب و استفاده از این نرم افزارها یکسان است. اما در برخی از انواع جزئیات در هنگام نصب و تنظیمات متفاوت می باشد. در این مطلب در خصوص مجازی ساز Hyper-V اطلاعات خلاصه و کاملی در اختیار شما عزیزان قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا