آموزش مجازی

XAMPP یا زمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر شما هم به دنبال ایجاد وب سایتی هستید که ساخت آن ساده باشد و در عین حال برای تست ایده های جدید و یادگیری، قوی و کم هزینه باشد، انتخاب درستی داشته اید. در این مقاله ابتدا به شما خوایم گفت Xampp چیست و در ادامه شما را با کاربرد ها، مزایا، ویژگی ها و نحوه کار کردن با آن آشنا می کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

XAMPP چیست؟

XAMPP یک محیط توسعه وب منبع باز است که برنامه نویسان را قادر می سازد تا وب سایت ها و برنامه های dynamic را بدون پرداخت هزینه های اولیه ایجاد کنند. این برنامه همه ابزارهای لازم برای وب، پایگاه داده و برنامه نویسی با PHP را ارائه می دهد. وب سرور آپاچی، پایگاه داده MySQL و زبان برنامه نویسی PHP و بسیاری ابزارهای کاربردی دیگر از جمله آن ها می باشند.

XAMPP چیست

نصب این بسته نرم افزاری باعث صرفه جویی در زمان و اقدامات لازم برای ایجاد هر بخش از ابتدا می شود. علاوه بر این بخش های مختلف به گونه ای در این بسته تنظیم شده اند، که افراد بتوانند سریع تر و موثر برنامه های مبتنی بر وب را ایجاد نمایند.

Apache Friends به طور مرتب XAMPP را به روز می کند و آن را در برابر آسیب پذیری ها ایمن می کند. گزینه های پیکربندی متعدد این بسته نرم افزاری باعث می شود تا کاربران بتوانند آن را شخصی سازی کنند.

وب سایت هایی که به صورت محلی یا با میزبان وب با استفاده از XAMPP میزبانی می شوند، می توانند قبل از انتشار بر روی سرورهای اصلی، به صورت محلی تست شوند. XAMPP  ابزارهای لازم برای تست را قبل از انتشار، در سرورهای اصلی، به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

نگاهی دقیق تر به چیستی XAMPP و کاربردهایش

جهت رفع نیاز توسعه و تست به صورت محلی، XAMPP یک وب سرور با امکانات کامل را ارائه می دهد. این امکانات شامل Apache، MySQL، PHP و Perl است. در نتیجه این بسته محیطی ایده آل برای تست وب سایت های محلی در محیط های بدون زیرساخت سرور مانند Cloudflare یا راه حل های مشابه را ارائه می دهد.

زمپ

XAMPP همچنین مجهز به ابزار مبتنی بر وب phpMyAdmin برای مدیریت آسان پایگاه‌های داده MySQL است. این بسته به توسعه دهندگان محیطی با قابلیت نصب آسان و از پیش پیکربندی شده برای ساخت سریع وب سرورهای محلی، برای تست را ارائه می‌ دهد. از XAMPP در تنظیمات بخش production نباید استفاده شود و تنها برای محیط های آزمایشگاهی با توسعه مستقل، طراحی شده است.

کاربرد XAMPP چیست؟

برنامه نویسان به کمک XAMPP می توانند وب سایت ها را به صورت محلی در سیستم شخصی خود و بدون نیاز به دسترسی به سرور خارجی یا اتصال به اینترنت ایجاد و تست کنند. به دلیل ساده بودن فرآیند راه اندازی و مدیریت برای توسعه نرم افزار وب به صورت محلی، استفاده از XAMPP در بین مبتدیان و افراد حرفه ای بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

XAMPP چه کاری انجام می دهد و برای چه مواردی استفاده می شود؟

در ادامه خلاصه ای از مجموعه ابزارهای XAMPP و عملکرد هر یک را می خوانید.

XAMPP محیط وب سرور به صورت محلی را در سیستم شخصی شما برای تست و توسعه وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها فراهم می کند. در صورت استفاده از این ابزار به صورت محلی در سیستم شخصی، توسعه دهندگان نیاز به اتصال به سرور خارجی برای ایجاد و تست ندارند.

  • Content Management System (CMS) یا توسعه سیستم مدیریت محتوا: XAMPP برای ساخت و سفارشی سازی پلتفرم های CMS مانند وردپرس، جوملا، دروپال و مجنتو استفاده می شود. توسعه دهندگان قبل از ارسال کد یا سایت نهایی خود به سرورهای اصلی، در محیط محلی روی تم ها، پلاگین ها و افزونه ها کار می کنند.
 XAMPP چیست
  • Application Prototyping یا ساخت نمونه از اپ ها: نمونه سازی سریع وب اپلیکیشن ها به لطف محیط محلی XAMPP با اجزای سرور از پیش پیکر بندی شده، بسیار ساده و سریع است. کاربران می توانند به سرعت نمونه های اولیه کاملا کاربردی را جهت تست در محیط محلی بسازند و پس از آن برای عموم ارائه دهند.
  • Education and Learning یا آموزش و یادگیری: XAMPP را می توان در کلاس های درس و برای یاد دادن مقدمه توسعه وب و برنامه نویسی به دانش آموزان به کار برد. XAMPP محیطی ایده آل برای یادگیری اصول کدنویسی، تست فناوری های سمت سرور و انجام آزمایش های توسعه وب ارائه می دهد.

نحوه کار XAMPP

بسته وب سرور XAMPP نرم افزاری را ارائه می دهد که راه اندازی وب سرورهای شخصی را ساده می کند. بدین ترتیب شامل Apache HTTP Server، سیستم مدیریت پایگاه داده MariaDB و PHP و Perl به عنوان زبان های برنامه نویسی با مترجم مربوطه می باشد.

مزایای XAMPP چیست؟

نه تنها راه اندازی آن ساده و سریع است، همچنین ابزارهای آسانی برای کار با پایگاه‌ های داده، توسعه برنامه‌ها و راه ‌اندازی CMS جود دارد. XAMPP علاوه بر Apache، MySQL و PHP ، ابزارهای اضافی برای مدیریت فایل و دایرکتوری و راه اندازی میزبان مجازی ارائه می دهد.

  • رایگان با نصب ساده: این بسته نرم‌افزاری متن ‌باز را می ‌توانید به‌ راحتی به‌صورت رایگان بر روی سیستم شخصی یا رایانه‌ های Mac نصب کنید و پس از دانلود بسته و نصب آن، ساخت وب سایت خود را به آسانی شروع کنید.
  • محیط های از پیش پیکربندی شده: XAMPP یک پلت فرم از پیش پیکربندی شده، از جمله سرورهای Apache، MySQL، PHP و Perl و همچنین پشتیبانی از سرور FTP و همچنین بسیاری از ابزارها و پروکسی های اضافی را ارائه می دهد.
تنظیمات زمپ
  • امنیت: با XAMPP ، کاربران قابلیت رمزگذاری پایگاه داده MySQL و تنظیم رمز عبور برای جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به داده ها را دارند.
  • در دسترس بودن: XAMPP محیطی اقتصادی، محلی و در دسترس را برای توسعه، آزمایش و اشکل زدایی وب اپلیکیشن ها فراهم می کند. برنامه نویسان می توانند به سرعت برنامه های خود را بدون نیاز به سرورهای جداگانه برای هر مرحله از فرآیند ایجاد و انتشار، روی XAMPP تست کنند.
  • سازگاری با پلتفرم های مختلف: XAMPP با سیستم عامل های مختلف که برای اجرای یکپارچه بر روی ویندوز، Mac OS X یا لینوکس طراحی شده اند، سازگار است و کد به راحتی بین محیط ها قابلیت انتقال دارد. XAMPP در طیف گسترده ای از پلتفرم ها از جمله در ویندوز، Mac OS X و لینوکس در دسترس است، به طوری که برنامه های وب را می توان بدون نصب نرم افزار خاص برای هر دستگاه استفاده کرد.
  • کاهش نیاز به نصب و راه اندازی: نصب و پیکربندی XAMPP به زمان کمتری نیاز دارد. وظایف متداول مربوط به راه اندازی محیط های وب سرور شامل پیکربندی تنظیمات سرور، نصب بسته ها و ایجاد کاربران پایگاه داده در زمپ انجام شده است. با XAMPP زمان زیادی را صرف پیکربندی محیط خود نخواهید کرد!
  • تجربه کاربری آسان: رابط کاربری گرافیکی XAMPP (GUI) برای کاربران مبتدی و  حرفه ای ساده است و این ویژگی برنامه XAMPP را به راه حل ایده آل تبدیل می کند.
  • تهیه نسخه پشتیبان در زمان های تعیین شده: با ویژگی پشتیبان گیری زمان بندی شده XAMPP، ایجاد بکاپ خودکار از پایگاه های داده و فایل های وب سایت در فواصل زمانی معین ساده و بی دردسر است. در نتیجه امکان بازیابی سریع را در مواقع اضطراری از دست دادن داده ها، فراهم می کند.
  • منبع باز: از آنجایی که XAMPP به عنوان بخشی از یک تلاش مشترک جامعه توسعه داده شد، XAMPP رایگان و منبع باز باقی می ماند و هر گونه مانع مالی را برای برنامه نویسانی که به دنبال استفاده از این نرم افزار هستند از بین می برد.

چگونه از XAMPP استفاده کنیم؟

1- دانلود و نصب XAMPP:  از وب سایت Apache Friends می توان برای  ویندوز، macOS و Linux نسخه مناسب را دانلود کرد. به سادگی فایل نصبی آن را راه اندازی کنید. برنامه های لازم (Apache، MySQL و PHP و …) را که می خواهید نصب کنید، انتخاب کنید و مطابق دستورات آن عمل کنید.

2- راه اندازی کنترل پنل XAMPP: هنگامی که همه چیز پیکربندی شد، پنل مدیریت XAMPP را می توان با جستجو xampp (برای ویندوز) در درایو C سیستم خود و جست و جو پوشه Applications در macOS (که باید در پوشه appsx/xampp نیز وجود داشته باشد) پیدا کرد یا با دوبار کلیک روی برنامه manager-osx صفحه تنظیمات ظاهر می شود.

XAMPP چیست

3- راه ‌اندازی سرویس‌های Apache و MySQL : خدماتی مانند XAMPP Apache، MySQL و FileZilla را می ‌توانید در کنترل پنل XAMPP پیدا کنید. برای فعال کردن آن ها کافی است قبل از کلیک کردن روی ” Start” آن ها را انتخاب کنید، همه سرویس ها اکنون باید در نشانگر وضعیت خود، به صورت در حال اجرا (running) نشان داده شوند.

4- تأیید سرور : دسترسی به کنترل پنل XAMPP، به این معنی است که سرور شما فعال است و با موفقیت کار می کند.

5- پیکربندی PHP و MySQL: با XAMPP که از قبل برای استفاده تنظیم شده است، محیط PHP و سرور MySQL نیز از قبل آماده شده اند. در نتیجه به راحتی با استفاده از دایرکتوری “htdocs” در XAMPP برای استفاده سریع می توانید به فایل های PHP دسترسی داشته باشید. PHPMyAdmin یک روش کارآمد برای مدیریت پایگاه داده MySQL است.

6- ایجاد وب‌سایت‌ها: با نصب XAMPP، ایجاد وب‌سایت یا برنامه‌های وب اکنون بسیار ساده است. برای دسترسی سریع در مرورگر، فقط کافی است تا فایل های سایت خود را در فهرست “htdocs”قرار دهید.

ویژگی های XAMPP چیست؟

کنترل پنل XAMPP: کنترل پنل XAMPP یک رابط آنلاین برای کنترل تمام بخش های سرویس XAMPP مانند راه اندازی و توقف آن ها، مشاهده گزارش ها و کنترل های امنیتی و همچنین تغییر تنظیمات فراهم می کند.

XAMPP Stack :XAMPP Stack نرم افزاری است که یک وب سرور آپاچی را با پایگاه داده های MariaDB یا MySQL و زبان های برنامه نویسی PHP و Perl در قالب یک بسته، یکپارچه می کند.

Bitnami :Bitnami یک نصب کننده بین پلتفرمی است که برای افزایش قابلیت های XAMPP با گنجاندن سیستم های مدیریت محتوای محبوب مانند WordPress، Drupal، Joomla و MediaWiki طراحی شده است.

هاست های مجازی XAMPP: هاست های مجازی یک رابط برای مدیریت چندین سایت در حال اجرا بر روی پلتفرم XAMPP ارائه می دهند.

نتیجه گیری

در این مطلب در رابطه با اینکه XAMPP چیست و چه کاربردی دارد آشنا شدید. همانطور که گفته شد این بسته نرم افزاری محیطی مناسب به صورت محلی را برای ایجاد وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها فراهم می کند. ارائه دادن ویژگی های کاربردی باعث شده تا بسیاری از افراد مبتدی و حرفه ای از آن استفاده کنند. از این رو اکنون که با Xampp آشنا شده اید اگر قصد توسعه و تست وب سایت خود را با Xampp داردید می توانید با مطالعه مقاله نصب وردپرس روی لوکال هاست با استفاده از Xampp شروع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا