آموزش سرورهک و امنیت

مزایای استفاده از سرورهای موجود در دیتاسنتر برای سازمان ها و کسب و کارها چیست؟

سرورها بزرگترین دارایی‌های سازمان محسوب می‌شوند. بنا به دلایلی همچون عدم وجود زیرساخت‌ های مناسب در سازمان و وجود مزایای زیاد دیتاسنتر، سازمان‌ها سعی می‌کنند از سرور در دیتاسنتر استفاده کنند. در این مقاله در رابطه با مزایای به کار گرفتن دیتاسنترها توضیح می دهیم. همچنین نحوه کارکرد مراکز داده را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

مراکز داده یا دیتا سنترها چگونه کار می‌کنند؟

مراکز داده شامل سرورهای فیزیکی یا مجازی هستند که به صورت داخلی و خارجی از طریق شبکه و تجهیزات ارتباطی به یکدیگر متصل می شوند. از شبکه به وجود آمده برای ذخیره، انتقال و دسترسی به اطلاعات دیجیتال استفاده می شود.

هر سرور دارای یک پردازنده، فضای ذخیره سازی و حافظه شبیه به یک کامپیوتر شخصی، اما با قدرت بیش تر است. دیتاسنتر برای خوشه بندی سرورها و توزیع حجم کاری بین آن‌ها از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کند. یک سرور در دیتاسنتر با استفاده از نرم‌افزارهای مجازی ساز، به چند سرور مجازی منحصر به فرد و ایزوله تقسیم می‌شود که به صورت مستقل، سیستم عامل مخصوص خود را دارد.

ساختمان یا فضایی که برای قرار دادن سیستم‌ها یا سرورهای کامپیوتری تحت شبکه و سیستم‌های مرتبط مانند سیستم‌های مخابراتی و اجزای شبکه (سوئیچ‌ها، روترها) استفاده می‌شود، دارای شرایط محیطی و فیزیکی خاص مانند امنیت بالا، تهویه مناسب و سیستم اطفاء حریق است.

کاربرد مراکز داده
مراکز داده شامل سرورهای فیزیکی یا مجازی هستند که به صورت داخلی و خارجی از طریق شبکه و تجهیزات ارتباطی به یکدیگر متصل می شوند.

مزایای استفاده از سرور در دیتاسنتر

گاهی اوقات افزایش نیاز به منابع برای بسیاری از شرکت ها بیش از حد است و شرکت ها به صورت داخلی با زیرساخت های موجود نمی توانند نیازهای جدید را پوشش دهند. ممکن است شرکت نیاز به سرمایه گذاری زمانی و پرسنل زیادی برای رفع چنین تقاضای بالایی داشته باشد. مراکز داده به چنین شرکت هایی اجازه می‌دهد تا نیازهای برق خود را برون سپاری کنند.

مهم ترین مزایای استفاده از دیتاسنترها به جای استفاده از اتاق سرور در داخل خود سازمان، عبارتند از:

قدرت حفاظتی

سرورهایی که در محل نگهداری می‌شوند مستعد مشکلات پهنای باند بیش تری هستند. این موضوع می‌تواند سیستم سازمان ها را به دلیل قطعی های تکنولوژیکی و طبیعی برق خراب کند. کسب‌ و کارهایی که داده‌ها را برون‌سپاری می‌کنند، می‌توانند تأثیر قطع برق یا سایر فاجعه‌ها را کاهش دهند. علاوه بر این، در صورت قطع برق حتی برای 1/50 ثانیه، تجهیزات فناوری اطلاعات ممکن است برای 15 دقیقه تا چند ساعت در دسترس نباشند.

عواقب قطعی برق گاهی غیر قابل جبران می شود؛ چرا که در برخی مواقع این موضوع منجر به از دست رفتن اطلاعات می گردد.

ذخیره سازی امن داده‌ها

در سال‌های اخیر، تعداد حملات سایبری به شرکت‌ها افزایش یافته است. این موضوع مشکلات و خطرات مرتبط با از دست دادن داده‌ها را تشدید کرده است. مراکز داده نسبت به روش‌های سنتی ذخیره‌سازی، گزینه بسیار امن‌تری برای ذخیره‌سازی داده ها هستند.

سیستم‌های ذخیره‌سازی، دستگاه‌های شبکه و سرورها همگی کوچک‌تر شده‌اند، بنابراین در شرایطی که برق از کار می‌افتد، این دستگاه ها نیز قطع می شوند. مراکز داده نه تنها ذخیره سازی قابل اعتمادی را فراهم می‌کنند، بلکه اشکالات فناوری قابل حمل را نیز از بین می‌برند.

کاهش هزینه‌ها

استفاده از سرور در دیتاسنتر باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. با توجه به اینکه دیتاسنترها از منابع زیادی برای ارائه خدمات به کاربران استفاده می‌کنند و کاربران صرفا هزینه دریافت خدمات را پرداخت می‌کنند، باعث کاهش هزینه‌های کاربران می‌شود.

سازمان‌ها برای فراهم ساختن زیرساخت فناوری اطلاعات، باید متحمل هزینه‌های بسیاری مانند هزینه سیستم اطفا حریق، سیستم تهویه، سیستم امنیتی و تجهیزات سخت افزاری قدرتمند شوند. در مراکز داده یا دیتاسنترها این زیرساخت به خوبی فراهم است و کاربران می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

کاهش هزینه ها با استفاده از دیتا سنتر
با استفاده از خدمات مرکز داده، شرکت ها می‌توانند تا حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.

بهبود کارایی

بر اساس قانون، توان الکتریکی می‌تواند بسیار متفاوت باشد و مشکلات متعددی را برای تجهیزات IT ایجاد کند. ولتاژ می‌تواند از 5.7٪ تا 8.3٪ متغیر باشد؛ به این معنی که خدمات شهری ممکن است ولتاژ 208 ولت را وعده دهد، اما به طور قانونی 191 تا 220 ولت ارائه گردد. این عدم اطمینان در مورد سطوح قدرت را می‌توان توسط مراکز داده با دستورالعمل‌های دقیق و فرآیندهای نظارتی از بین برد.

از این رو سرورها در دیتاسنتر از آپتایم بالا برخوردار هستند و استفاده از آن توسط سازمان باعث افزایش کارایی می‎‌شود. علاوه بر موارد قبلی، به کار گرفتن مرکز داده مزیت های دیگری را فراهم می کند. از دیگر مزایای استفاده از سرور در دیتاسنتر برای سازمان‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از قیمت مناسب: دیتاسنترها خدمات مختلفی را بر اساس نرخ‌های مصوب مقرون به صرفه، به صورت پلن‌های مختلف ارائه می‌دهند.
  • برخورداری از سیستم سخت‌افزاری قوی: دیتاسنترها نرم افزار و اکوسیستم سخت افزاری قوی را ارائه می‌دهند.
  • عملکرد مناسب: یکی دیگر از مزایای استفاده از سرور در دیتاسنتر توزیع بار در سرورهای مختلف است که باعث کاهش حجم باری روی یک سرور می‌شود.
  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری: با استفاده از سرور در دیتاسنتر، کاربران یا مشتریان دغدغه استخدام افراد متخصص برای تعمیر و نگهداری مدیریت مراکز داده را نخواهند داشت.
  • مقیاس پذیری فوری: مراکز داده بر اساس تغییرات در ظرفیت مورد نیاز مشتریان، مقیاس پذیری خوبی دارند.
  • آپتایم بالا: سرور در دیتاسنتر از آپتایم بالا برخوردار است.

کلام آخر

پیشرفت‌های فناوری در حال تغییر مدل‌های کاری می باشد. اگر شرکت ها و کسب و کارها می خواهند به طور کامل از مزایای مرکز داده بهره ببرند، ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در روش کار خود داشته باشند. مزایای بالقوه می‌تواند هم از نظر مالی و هم از نظر عملیاتی برای مشاغلی که آماده پذیرش و ابداع مجدد استراتژی‌های داده و مرکز داده خود هستند، دگرگون کننده باشد.

با استفاده از سرور در دیتاسنتر، شرکت ها با هزینه ای معقول می توانند از سیستم سخت افزاری قوی تری بهره مند شوند و در هزینه های تعمیر و نگهداری و سایر هزینه های عملکردی شان صرفه جویی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا