آموزش سرور

خلاصه و مفید درباره وب سرور تامکت (Apache Tomcat)

آپاچی تامکت، یک کانتینر سرولیت جاوا و متن باز است که و ویژگی های اصلی جاوا مانند Jakarta Servlet، Jakarta Server Pages و Jakarta WebSocket را پیاده سازی می کند. بنیاد نرم افزار وب سرور آپاچی، اولین بار در سال 1998 یعنی چهار سال قبل از انتشار جاوا، تامکت را ایجاد کرد.

Tomcat در ابتدا مرجعی برای پیاده سازی API و صفحات Jakarta Servlet بود. امروزه و در سال 2022 چیزی در حدود 48 درصد از توسعه دهندگان جاوا از تامکت استفاده می کنند. تامکت به دلیل این که بسیاری از مشخصات Java EE را اجرا می کند و قابلیت توسعه خوبی هم دارد، هنوز هم پرکاربردترین سرور برنامه جاوا است.

چرا وب سرور تامکت محبوبیت بالایی دارد؟

وب سرور تامکت یک نرم افزار بسیار سبک و رایگان است که بیش تر قابلیت های اساسی و مورد نیاز بسیاری از برنامه ها را ارائه می دهد. به سرعت راه اندازی می شود و در مقایسه با سایر ابزارهای موجود در بازار، زمان کمتری برای راه اندازی مجدد نیاز دارد.

اگر هنگام استفاده از آن، به مشکلی برخورد کردید، به احتمال زیاد با استفاده از فایل های کمکی گسترده تامکت، می توانید مشکل خود را برطرف کنید. تامکت فایل های پشتیبانی بسیار خوبی در اختیار عموم قرار داده است. از طرفی به دلیل وجود طیف گسترده ای از آموزش های اینترنتی، اگر به هر دلیلی نتوانید مشکل خود را با استفاده از فایل های تامکت برطرف کنید، سؤال شما بدون جواب نمی ماند.

در نهایت لازم است توجه داشته باشید که وب سرور تامکت تمام نیازهای همه اپلیکیشن های جاوا را برطرف نمی کند و انتخاب سرور مناسب به نیازهای شما برای برنامه بستگی دارد.

دلایل محبوبیت سرور تامکت
دلایل محبوبیت وب سرور تامکت

تامکت یک اپلیکیشن سرور است یا یک وب سرور؟

عملکرد Tomcat بیش تر شبیه به یک وب سرور است تا یک اپلیکیشن سرور. این نرم افزار همه ویژگی های Java EE را ارائه نمی دهد، اما این لزوماً یک نقطه ضعف نیست. بسیاری از برنامه ها فقط به ویژگی هایی نیاز دارند که Tomcat ارائه می کند، پس وجود ابزارهای سنگین تر روی این نرم افزار، اصلاً منطقی نیست.

اگر ویژگی هایی وب سرور آپاچی تامکت برای شما کافی باشد، می توانید از آن برای ایجاد اپلیکیشن های تولید که هزاران درخواست را هم زمان پردازش می کنند، استفاده کنید.

تامکت از چندین نوع سرور کاربردی پشتیبانی می کند:

  • تامکت یک servlet container است که در درجه اول برای میزبانی سرور استفاده می شود و ویژگی های Jakarta Servlet را پیاده سازی می کند.
  • تامکت یک web server است که مانند آپاچی برای ارائه فایل های سیستم محلی، طراحی شده است.
  • تامکت یک سرور برای برنامه های سازمانی جاوا است که تمام مشخصات Jakarta EE را پیاده سازی می کند.

Tomcat ذاتاً یک کانتینر سرولیت و یک JSP است:

  • تامکت یک سرولیت جاوا (یا جاکارتا) است که نقاط پایانی را برای درخواست های HTTP تعریف می کند و آنها را برای مدیریت به کد بیزینس لاجیک هدایت می کند.
  • JSP یا Jakarta Server Pages یک فناوری رندر سمت سرور است که امکان تعریف رابط های HTML را با استفاده از داده های داخل سرور و اطلاعات درخواست و پاسخ فراهم می کند. به عنوان یک توسعه دهنده، شما فقط صفحه servlet یا JSP را کد نویسی می کنید و قوانین را برای درخواست ها و پاسخ ها تعریف می کنید. در نهایت فقط به Tomcat اجازه می دهید که فرایند مسیریابی را مدیریت کند.

Tomcat شامل وب سرور Coyote نیز هست. این وب سرور به شما اجازه می دهد که برای ارائه فایل های استاتیک، در کنار وب سرور تامکت از وب سرور آپاچی هم استفاده کنید. همچنین نسخه توسعه یافته Tomcat به نام TomEE، شامل طیف گسترده تری از مشخصات و قابلیت های جاکارتا، از جمله Jakarta Persistence API است.

تا اینجا ما بارها از اصطلاح “servlet” استفاده کردیم که لازم است با معنی آن نیز آشنا باشید. سرولت نوعی نرم افزار است که به وب سرور کمک می کند تا محتوای پویا (مبتنی بر جاوا) را با استفاده از پروتکل های Http مدیریت کند.

وب سرور تامکت در مقابل وب سرور جتی

وقتی نام سرورهای سبک وزن به میان می آید، وب سرور تامکت اغلب با Jetty مقایسه می شود. Jetty یک سرور HTTP و یک کانتینر سرولیت است که اغلب به عنوان یک سرور جاسازی شده استفاده می شود. وب سرور جتی زمانی تنها ابزاری بود که می توانست در حالت تعبیه شده کار کند. اما در حال حاضر، تامکت هم قادر است در حالت تعبیه شده اجرا شود.

هر دو وب سرور متن باز هستند. تامکت، تحت مجوز متن باز Apache 2.0 توسعه یافته و مجوز Jetty توسط بنیاد Eclipse مدیریت می شود و با Apache 2.0 و Eclipse Public License 1.0 در دسترس است.

در نهایت باید گفت که هر دو ابزار، بسیار خوب هستند و ویژگی های مشابه بسیاری دارند. Tomcat نرم افزار بسیار مستندی است و سهم بازار زیادی دارد. اما Jetty به دلیل سبک بودن، انتخاب بهتری برای برنامه هایی است که بر روی حافظه کمتری دارند.

جتی در برابر تامکت
وقتی نام سرورهای سبک وزن به میان می آید، وب سرور تامکت اغلب با Jetty مقایسه می شود.

وب سرور تامکت در مقابل وب سرور WebLogic

در سرور Oracle WebLogic استانداردهای Java EE کاملاً پیاده سازی شده است. WebLogic یک پروژه تجاری است که توسط Oracle Corporation توسعه یافته است؛ بنابراین برای استفاده از آن به منظور اهداف تجاری، باید آن را بخرید و مجوزش را دریافت کنید.

WebLogic مزایای متعددی نسبت به Tomcat دارد. مثلاً با استفاده از مدیریت تراکنش ها، از تراکنش های توزیع شده پشتیبانی می کند، از Enterprise Java Beans پشتیبانی می کند و امکانات دیگری نیز ارائه می دهد که آن را به انتخاب خوبی برای برنامه های تجاری و سازمانی تبدیل می کند. علاوه بر این، کنسول مدیریت عالی WebLogic، مدیریت سرور را یکپارچه می کند.

اگر برنامه شما به همه یا بیش تر ویژگی های Java EE نیاز دارد و به پشتیبانی تجاری نیز احتیاج دارید، WebLogic راه حل مشکل شما است. فقط باید بدانید که این وب سرور رایگان نیست!

وب سرور وب لاجیک در برابر  تام کت
وب سرور WebLogic رایگان نبوده و بابت امکاناتی که ارائه می دهد، مشتریان را پشتیبانی می کند.

تامکت در مقابل جی باس / Wildfly

یکی دیگر از سرورهای کاربردی که مشخصات کامل Java EE را پیاده سازی می کند JBoss AS است. JBoss Application Server که توسط Red Hat توسعه یافته است، یک پلتفرم متن باز است که مجموعه ای از ویژگی های غنی را ارائه می دهد و برای همه پلتفرم های جاوا، در دسترس است. اگر هنوز نمی دانید که این وب سرور را باید با چه اسمی خطاب کنید، باید بگوییم که JBoss AS به WildFly تغییر نام داده است.

Red Hat از پروژه اجتماعی WildFly پشتیبانی نمی کند، اما به دلیل محبوبیت این وب سرور، اگر با مشکلی مواجه شوید به راحتی می توانید راه حل آن را از طریق آموزش های موجود در اینترنت و پایگاه StackOverflow به دست آورید.

 اگر قصد دارید از JBoss برای برنامه های تولید استفاده کنید، تنها راه دریافت پشتیبانی، گرفتن اشتراک Red Hat است. محصول تجاری پشتیبانی شده، JBoss EAP نام دارد که بخشی از پروژه جامعه WildFly است.

JBoss Wildfly در برابر Tomcat

سخن آخر

انتخاب یک سرور مناسب به دلیل پیچیدگی های موجود، تصمیم سختی برای تیم های توسعه جاوا است. اما مهم ترین موضوعی که برای انتخاب وب سرور باید به آن توجه داشته باشید، این است که همیشه باید نیازهای برنامه خود را در نظر بگیرید. توجه نکردن به این موضوع باعث می شود که به اشتباه وب سروری انتخاب کنید که ابزارهایی اضافه تر از نیاز شما ارائه می کنند و وجود ابزارهای غیرضروری، بار اضافی به سیستم وارد می کند.

توضیحاتی که درباره مقایسه وب سرور تامکت با سایر وب سرورهای مشابه داده شد، دید خوبی برای انتخاب وب سرور به شما خواهد داد. اگر هنوز برای انتخاب سرور مطمئن نیستید، می توانید با Tomcat شروع کنید. این نرم افزار رایگان است و نصب و راه اندازی آن، فقط چند دقیقه طول می کشد. اما اگر به دنبال یک نرم افزار سبک هستید، Jetty رقیب اصلی تامکت است و اگر به پشتیبانی سازمانی نیاز دارید، باید از JBoss EAP استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا