آموزش سرور

کنترل پنل hpanel چیست؟ چه تفاوتی با cpanel دارد؟

وقتی نوبت به ساختن یک وب سایت می رسد، دانستن اصول اساسی میزبانی وب بسیار مهم است، چرا که دانستن این اصول، وب سایت شما را بهبود می بخشد تا به کاربرانی که از وب سایت شما بازدید می کنند خدمات بهتری ارائه شود. کنترل پنل رابط کاربری است که به کمک آن می توانید همه جنبه‌های حساب کاربری هاستینگ وب‌سایت خود را مدیریت کنید. معمولاً در کنترل پنل همه بخش‌های سایت بدون افزودن هیچ نوع نرم‌افزاری قابل‌کنترل است.

کار با کنترل پنل به دانش کافی نیاز دارد، چرا که یک اشتباه می تواند کل سایت را خراب کند. بنابراین، استفاده از کنترل پنل به یک راه حل مناسب برای کاربران تبدیل شده است. cPanel محبوب ترین کنترل پنل است، اما کنترل پنل های مختلف دیگری چون دایرکت ادمین، پلسک، aapanel ،hPanel و غیره نیز وجود دارند که ما در این مقاله قرار است به سراغ معرفی کنترل پنل قدرتمند hPanel برویم و با معرفی امکانات و بررسی مزایا و معایب آن به مقایسه این کنترل پنل با کنترل پنل cPanel بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

به طور کلی از آنجایی که برای یادگیری کار با کنترل پنل سی پنل منابع زیادی وجود دارد این کنترل پنل نسبت به hPanel محبوبیت بیشتری دارد. اما hPanel با داشبوردی با قابلیت پیمایش آسان، منوهای خود توضیحی و در کل یک حس دلپذیر را هنگام استفاده از آن به شما منتقل می کند.

cPanel چیست؟

cPanel یک کنترل پنل مبتنی بر لینوکس است و به طور گسترده در بین توسعه دهندگان استفاده می شود. با کمک رابط کاربری این کنترل پنل، کاربران می توانند حساب های میزبانی وب را به راحتی مدیریت کنند. اما این کنترل پنل نیز مانند سایر کنترل پنل ها مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه به بیان مزایا و معایب آن می پردازیم.

مزایا سی پنل

در طول سال‌ها، سی پنل به یک معیار برای استفاده گسترده در بین توسعه‌دهندگان وب و شرکت‌های میزبان تبدیل شده است. با گذشت زمان، سی پن توسط افراد بسیاری آزمایش و استفاده شده است، بنابراین به طور طبیعی، به یک گزینه محبوب تبدیل شده است.

کاربران سی پنل منابع زیادی را برای یادگیری کار با آن منتشر کرده اند که این یکی از مزایای بزرگ درکنار پشتیبانی آنلاین خوب است. به علاوه cPanel ایجاد پایگاه داده را آسان کرده است و با قابلیت نصب خودکار و ده ها ویژگی دیگر به گزینه ای عالی تبدیل شده است.

معایب سی پنل

همانطور که گفته شد سی پنل امکانات و ویژگی های بسیاری دارد که ممکن است استفاده از آن را کمی پیچیده و دشوار کند. بنابراین برای کار با نیاز به آموزش بیشتری دارید اما می توانید به کمک آن به امکانات زیادی دسترسی داشته باشید. همچنین یکی از معایب دیگر این کنترل پنل رایگان نبودن آن است.

hPanel چیست؟

hPanel چیست؟

hPanel یک کنترل پنل میزبانی سفارشی است که توسط توسعه دهندگان تیم هاستینگر، مهندسان UX و محققان ایجاد شده است. این کنترل پنل برای کاربرانی که از سیستم عامل لینوکس و میزبانی وب اشتراکی استفاده می کنند قابل استفاده می باشد. هنگام استفاده از آن، کاربران می توانند از امکان مدیریت دامنه، ایمیل، فایل،پایگاه داده و غیره نهایت استفاده را ببرند.

همچنین کاربران می توانید امنیت حساب خود را مدیریت کنند،گذرواژه های دشواری را برای دایرکتوری ها تنظیم کنند، IP ها را مسدود کنند و محافظت از لینک مستقیم را پیکربندی کنند. همچنین این کنترل پنل این امکان را به شما می دهد که همه محصولات خود را در یک صفحه مدیریت کنید. به طور مثال، می توانید تاریخچه پرداخت خود را مشاهده کنید، پلن های میزبانی جدید خریداری کنید و آن ها را به روز کنید.

hPanel به دلیل رابط کاربری خود از همتایان خود متمایز است. این کنترل پنل، سهولت استفاده، ویژگی های پیشرفته و UI/UX را در اولویت قرار می دهد. به عنوان یک ابزار راحت، hPanel همچنین به شما امکان می دهد از file manager، manage hosting ، email accounts و FTP users استفاده کنید. همچنین می‌توانید پهنای باند، فضای دیسک و دامنه‌ها را به راحتی کنترل کنید و نرم‌افزارهای دلخواه مانند وردپرس، جوملا و غیره را نصب کنید.

مزایا و معایب استفاده از hPanel چیست؟

مزایا و معایب استفاده از hPanel چیست؟

همانند هر کنترل پنل، hPanel نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به هر یک از آن ها اشاره می کنیم.

مزایای hPanel

  • طراحی بصری ساد و مینیمال
  • استفاده از آن آسان است
  • امکان مدیریت دقیق و تنظیمات نمای کلی
  • امکان مشاهده اطلاعات مفید در مورد عناصر فنی میزبانی وب مانند CPU، Ram، حافظه و پهنای باند
  • امکان ایجاد نسخه پشتیبان برای بازیابی فایل ها و پایگاه داده وب سایت
  • امکان بهینه سازی به درخواست مشتری
  • به روزرسانی مداوم کنتل پنل متناسب با بازخورد کاربران

معایب hpanel

پس از استفاده از cPanel، استفاده از کنترل پنلی مانند hpanel ممکن است سخت باشد.

تفاوت بین cPanel و hPanel چیست؟

hPanel از installer خودکار گرفته تا پایگاه‌های داده MySQL شبیه به cPanel است. تفاوت اصلی بین این دو در developer hPanel است که یک ابزار داخلی است و با این هدف که تجربه آنلاین همه را تا حد امکان آسان کند طراحی شده است.

hPanel کمی شبیه به cPanel است، اما کار با آن بسیار راحت تر از سی پنل است. به طور مثال، همه گزینه ها در صفحه اول قرار دارند اما وقتی یکی از آن ها را انتخاب می کنید، یک منو در سمت چپ صفحه ظاهر می شود که حرکت بین بخش های مختلف آسان تر خواهد بود.

بخش سمت کلاینت hPanel مبتنی بر ابر است و به راحتی در دسترس است و سطح قابل توجهی از امکانات را ارائه می دهد. همه اینها رابط hPanel را بهتر سازماندهی کرده و از نظر بصری جذاب تر می کند.

همچنین این کنترل پنل برای افزایش سرعت و امنیت، روی هر سرور فقط یک API دارد که به قسمت Front hPanel متصل می شوند. در مقابل، سی پنل به طور کامل بر روی هر سرور به صورت جداگانه میزبانی می شود. این بدان معنی است که خود پنل از منابع سرور برای داشتن مقیاس پذیری بهتر استفاده نمی کند. حال از آنجایی که بار توزیع شده است، هیچ افت عملکردی با hPanel وجود ندارد.

سی پنل به‌روزرسانی‌هایی را ارائه می‌کند اما به طور کلی روی نرم‌افزار های قدیمی اجرا می‌شود. این بدان معناست که افزونه‌های جدید همگی بر روی زیرساختی اجرا می‌شوند که به‌روز نیست. سی پنل عمدتا از وب سرور آپاچی یا LiteSpeed استفاده می کند. اما با hPanel، شما آزادی انتخاب هر وب سرور را دارید.

همچنین معماری hPanel به دلیل چند لایه کش کردن، زمان پاسخگویی سریع‌تر را ممکن می‌سازد و به کاربران اجازه می دهد تا حساب های بیشتری را روی یک سرور واحد میزبانی کنند و هزینه های ثابت را کاهش دهند.اکنون که اطلاعاتی در مورد هر دو پنل دارید، وقت آن است که ویژگی های اصلی hPanel را با جزئیات بیشتری بررسی کنید.

امکانات hPanel و آشنایی با بخش های مختلف آن

امکانات hPanel

این کنترل پنل نیز مانند سایر کنترل پنل های از امکانات بسیاری برخوردار است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

امکانات منو بالای صفحه

ابتدا با منوی بالای صفحه شروع می کنیم:

Hosting (میزبانی)

پس از ورود به hPanel، منویی در بالا صفحه پیدا خواهید کرد. با کلیک بر روی تب Hosting، لیست واضحی از وب سایت های شما ظاهر می شود که شامل برنامه های میزبانی اختصاصی آن ها می شود و شما می توانید وب سایت های جدیدی اضافه کنید و پلن هاست خود را تمدید کنید یا آن ها را ارتقا دهید.

Email

در بخش ایمیل می توانید یک حساب های ایمیل فعال خود را مشاهده کنید. همچنین می توانید تاریخ انقضا آن ها را ببینید و یک پلن جدید سفارش دهید.

Domains (دامنه ها)

بخش دامنه hPanel شامل تمام دامنه های ثبت شده در هاستینگ است. در اینجا، چندین گزینه در دسترس دارید، مانند ثبت دامنه های جدید، انتقال دامنه های موجود، و تغییر سرورهای نام یا اطلاعات تماس.

Servers (سرور ها)

در بخش Servers، مقایسه قیمت، مزایا و ویژگی های پلن های VPS را میبینید. بنابراین می توانید مناسب ترین پلن را متناسب با نیاز خود پیدا کنید. در همین صفحه می توانید سرورهای خصوصی مجازی خود را نیز مدیریت کنید، سیستم عامل ها و کنترل پنل ها را نصب کنید و میزان استفاده از منابع سرور خود را بررسی کنید.

SSL

امنیت بالاترین اولویت در سرور است، بنابراین دیدن اینکه یک تب اختصاصی برای این موضوع در این کنترل پنل جای داری تعجب برانگیز نیست. در اصل، گواهی SSL یک لایه امنیتی است که به اعتبار، رتبه بندی و امنیت کلی وب سایت شما کمک می کند.

تمامی وب سایت های معتبر و با کارایی بالا دارای SSL هستند. اگر SSL را روی وب سایت های خود نصب نکرده اید می توانید برای افزایش اعتماد بازدید کنندگان در بخش SSL گواهینامه های SSL را برای وب سایت خود در عرض چند ثانیه مدیریت، نصب و راه اندازی کنید.

Customer Support (پشتیبانی)

یکی از با ارزش ترین بخش های hPanel بخش help است. در این کنترل پنل می توانید به آموزش های کار با آن دسترسی داشته باشید و با تیم پشتیبانی برای رفع مشکلات خود در ارتباط باشید.

امکانات بیشتر

در این کنترل پنل افزونه‌هایی مانند Cloudflare Protection، پشتیبان‌گیری روزانه، و ایمیل تجاری نیز وجود دارند. این یک راه مطمئن برای رساندن وب سایت شما به سطوح بالا تر است تا در بین رقبا خود را بالا بکشید و در رتبه های بالاتر قرار بگیرد.

قابلیت های hPanel

بیایید مروری دقیق تر داشته باشیم و در مورد قابلیت های hPanel بحث کنیم. به تب اول یعنی قسمت Hosting برگردید. سپس روی Manage در صفحه وب مربوطه کلیک کنید. اکنون در این صفحه با گزینه های زیر رو به رو خواهید شد:

WordPress

بخش وردپرس به کاربران امکان کنترل نصب، نظارت بر به روز رسانی ها و مدیریت افزونه های سایت را می دهد. همچنین می توانید اتصال وب سایت ایمن را نیز فعال کرده و حالت maintenance mode را روشن کنید.

Order (سفارش)

بخش سفارش امکان ردیابی روزانه آمار عملکرد وب سایت، استفاده از برنامه و داده های وب سایت را فراهم می کند. از قدرت پردازش و حافظه گرفته تا خطاهای وب سایت، به تمام جزئیاتی که برای نظارت و درک سایت خود نیاز دارید دسترسی خواهید داشت.

Accounts (حساب ها)

بخش حساب ها شما را به تمام اطلاعات فنی میزبانی خود مانند Name Server ها، آدرس های IP، جزئیات FTP و موارد مشابه هدایت می کند. در صورت نیاز، پسوردهای FTP یا SSH یک برنامه میزبانی را می توانید از این قسمت تغییر دهید.

Website

قابلیت نصب خودکار hPanel

این بخش از hPanel دارای گزینه های متعددی است که امکان کنترل جنبه های مختلف وب سایت شما را فراهم می کند. برای مثال، می‌توانید از Auto Installer برای نصب خودکار بیش از 50 برنامه مختلف از جمله WordPress استفاده کنید.

Files

File Manager

File Manager به شما امکان دسترسی مستقیم به فایل‌های وب‌سایت را می‌دهد و به کاربران امکان ویرایش، حذف، استخراج یا جابجایی در پوشه‌ها را می‌دهد. همچنین کاربران می توانند فایل ها را مستقیماً روی سرور آپلود کنند. همچنین، می توانید اندازه دایرکتوری ها را محاسبه کنید و متوجه شوید که کدام یک از کاربران از فضاهای بیشتری استفاده می کنند.

Database (پایگاه داده)

در hpanel می توانید پایگاه داده های خود را با استفاده از محبوب ترین ابزار های مدیریت، phpMyAdmin، ایجاد، وارد و ویرایش کنید. سپس از راه دور به پایگاه داده خود متصل شوید و تغییراتمورد نظر خود را اعمال کنید. آنچه قبلاً یک فرآیند بسیار فنی به نظر می رسید اکنون با چند کلیک انجام می شود بنابراین لزوما نیازی به یک فرد متخصص نیست.

Advanced (پیشرفته)

اگر بخواهید نسخه PHP خود را انتخاب کنید، برنامه‌های افزودنی را روشن کنید، مناطق زمانی را مدیریت کنید یا حافظه پنهان را پاک کنید، همه چیز در این قسمت قابل انجام است. این بخش همچنین به cron job ها اجازه می دهد تا اسکریپت ها را اجرا کنند و از طریق SSH به انتقال داده ها به صورت خودکار متصل شوند.

می توانید فایل ها را ویرایش، استخراج و از راه دور نرم افزار جدید نصب کنید. همچنین مکانی است که می توانید برنامه ها را مستقیماً از مخزن Git مستقر کنید. و گواهینامه های SSL را برای امنیت بهتر نصب و مدیریت کنید.

Other

این بخش برای مسدود کردن آدرس های IP برای دسترسی به سایت شما و محافظت از وب سایت یا صفحه شما با رمز عبور است. بنابراین در این بخش می‌توانید دسترسی مستقیم به انواع فایل‌های خاص وب‌سایت خود را مسدود کنید. همچنین در این بخش، می توانید گزارش های تمام فعالیت های انجام شده در وب سایت شما را مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید حساب خود را بازنشانی کنید، تمام فایل‌ها و اطلاعات را از آن پاک کنید و به حالت پیش‌فرض برگردید. حتی می توانید حساب خود را به طور کامل غیر فعال کنید و فایل ها، ایمیل ها و تمام وب سایت های مرتبط را بدون امکان بازیابی لغو کنید.

به روز رسانی های اخیر hPanel

در این کنترل پنل دو گزینه برای ارتقا وجود دارد که می توانید هر یک از آن ها را انتخاب کنید که به شرح زیر است:

  1. امکان ارتقا با کاهش تاریخ تمدید، بدون پرداخت هزینه اضافی
  2. پرداخت هزینه برای تمدید تاریخ انقضا

اکنون بیایید نگاهی به آخرین به‌روزرسانی‌های hPanel و ویژگی‌های آن بیاندازیم:

File Manager (مدیریت فایل)

به روز رسانی ها و ارتقا دادن حجم آپلود فایل را افزایش می دهد اما یک پوشه Trash، inodes و شاخص های اندازه فایل ها و پوشه ها را در این نسخه را در اختیار شما قرار داده است. علاوه بر این، با ارتقا آن عملکرد دانلود بهبود می بخشد تا کاربران بتوانند شیوه دانلود مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

امکان تغییر Data Center توسط مشتری

امکان تغییر Data Center توسط مشتری

از آنجایی که شرکت هاستینگر دارای Data Center در سر تا سر جهان است، مشتریان معمولا برای تغییر دیتا سنتر در خواست خود را به تیم پشتیبانی این مجموعه ارائه می دهند. اما اکنون با بروزرسانی های اخیر یک سرویس انتقال خودکار جدید وجود دارد تا هر کسی بتواند تغییر دیتاسنتر را کاملاً خودکار و رایگان انجام دهد.

این امکان با Access Logs استفاده می شود. این امکان به شما کمک می کند که پس از گذشت مدت زمانی از بازدید سایت و مشخص شدن محدوده جغرافیایی بازدید کنندگان، بتوانید سرور خود را خودتان به نزدیک‌ترین دیتا سنتر منتقل کنید تا سرعت پاسخگویی به کاربران بیشتر شود.

Hosting Activity Logs (گزارش‌های فعالیت میزبانی)

گزارش فعالیت یک ویژگی مفید است اگر می خواهید تغییراتی را که در گذشته انجام داده اید، تمام اطلاعات ضروری در مورد بازدیدهای وب سایت شما شامل: (تعیین موقعیت جغرافیایی عمده بازدید کنندگان، تعیین نوع دستگاه مورد استفاده بازدیدکنندگان برای مشاهده سایت و غیره) و هر اقدامی را که در حساب خود انجام می دهید را یکجا با این امکان مشاهده کنید.

با این ویژگی به روز شده، می توانید نگاه دقیق تری به نوع و تعداد درخواست هایی که وب سایت های شما دریافت می کنند، از جمله داده ها بر اساس ساعت، روز و هفته داشته باشید. با این امکان با شناسایی ترافیک ناخواسته از آن نهایت استفاده را ببرید و با شناسایی اینکه آیا وب سایت های کاربران تحت حمله DDoS هستند به کاهش مشکلات امنیتی کمک کنید.

WordPress Staging

این ویژگی کل سایت شما را شبیه سازی می کند. بنابراین، به‌روزرسانی تم، حذف یا اضافه کردن افزونه یا هر تغییری در با این امکان هیچ تأثیری بر نسخه اصلی وب‌سایت شما ندارد.

آموزش راه ادازی سایت

برای کاربران جدید وردپرس، یک راهنما برای کمک به راه اندازی وب سایت به زودی ایجاد خواهد شد. همچین در صورت نیاز به کمک، می توانید به آموزش های تخصصی تر مراجعه کنید.

ارتقا پایگاه داده

این امکان به شما اطلاع می دهد که پایگاه داده شما در آستانه بروز محدویت ها است. با این امکان که به زودی ایجاد خواهد شد، یک اعلان دریافت خواهید کرد که در بالای صفحه پایگاه داده MySQL ظاهر می شود و وضعیت فعلی پایگاه داده را به شما اطلاع می دهد.

مشاهده و تست سرعت سایت

 مشاهده سرعت سایت

بخش جدیدی به عنوان Speed Test (تست سرعت) در دسته وب سایت میزبانی وجود دارد که به شما بینشی در مورد عملکرد وب سایت شما می دهد و در صورت نیاز مراحل بهبود و بهینه سازی سایت را برای افزایش سرعت ارائه می دهد.

منبع: hostinger.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا