آموزش سرورهک و امنیت

دیتاسنتر خوب دارای چه ویژگی هایی است؟ بهترین دیتاسنترهای ایران و جهان کدامند؟

برای انتخاب بهترین دیتاسنتر چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم؟ بهتر است بگوییم که اطلاعات مهم ترین کالا در جهان است و به صورت داده هایی در اینترنت ذخیره می شوند.

با توجه به اهمیت ذخیره سازی، امنیت و مدیریت مناسب داده ها، ضروری است که کسب و کار شما مکان مناسبی برای نگهداری آن ها داشته باشد. مدیریت صحیح داده ها باعث شده است تا دیتاسنترها تبدیل به یک دارایی با ارزش برای هر شرکتی شوند. اما با توجه به گزینه های زیادی که وجود دارد، بر چه اساسی می توان بهترین دیتاسنتر را متناسب با کسب و کارتان انتخاب کنید؟ چه فاکتورهایی در این تصمیم گیری مهم هستند؟

مزیت استفاده از دیتاسنتر خوب این است که دیگر نگران داده های ارزشمندتان نیستید و با خیال راحت می توانید به امور کسب و کارتان بپردازید.

در ادامه این مقاله نکات مهمی که هر دیتاسنتر خوب باید به مشتریان خود ارائه دهد برای تان لیست کرده ایم تا در انتخاب صحیح به شما کمک کنند.

این نکات عبارتند از:

  1. موقیعت
  2. قابلیت اطمینان
  3. امنیت
  4. ظرفیت خدمات شبکه
  5. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری
  6. پشتیبان گیری اضطراری
  7. شهرت و اعتبار
  8. پشتیبانی و نظارت 24 ساعته
  9. راندمان خنک کنندگی
  10. قیمت

چرا فرآیند انتخاب دیتاسنتر برای شرکت ها حیاتی است؟

هر شرکتی، نیازهای اختصاصی خودش را از یک دیتاسنتر دارد. این نیازها تعیین کننده این هستند که بهترین دیتاسنتر برای شما کدام است. انتخاب یک مرکز داده اشتباه می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی مانند قطع اتصال، دسترسی به داده ها و موارد دیگر شود.

درست همانند ابزارهای مختلف، قابلیت های مراکز داده می تواند با هم متفاوت باشد. باید گزینه ای را انتخاب کنید تا نیازهای شما را برطرف کند.

در ادامه هر کدام از فاکتورهای لیست شده در بالا را با هم بررسی می کنیم تا به علت اهمیت آن ها پی ببریم.

1- موقعیت

انتخاب مکان دیتاسنتر یکی از مهم ترین عوامل است. اگرچه می توانید با انتخاب یک دیتاسنتر دورتر در هزینه هایتان صرفه جویی کنید اما برخی از مزایای دسترسی نزدیک به مرکز داده را از دست می دهید.

در مناطقی که مستعد بلای طبیعی هستند یافتن دیتاسنتری که شبکه برق جداگانه داشته باشد، گزینه ایمن تری است. با استفاده از دیتاسنتری با شبکه برق جداگانه، داده هایتان تحت تاثیر قطعی برق قرار نمی گیرند.

در نهایت اطمینان حاصل کنید که دیتاسنتر انتخابی به راحتی در دسترس است. اگر کارمندان IT نیاز به انجام ارتقاء یا تعمیرات داشته باشند، مجبور نیستند که برای انجام این تغییرات به یک سفر طولانی و پر هزینه بروند.

2- قابلیت اطمینان

وجود یک منبع برق پشتیبان برای یک مرکز داده مناسب ضروری است. حتما در زمان انتخاب دیتاسنتر به سیستم های اضافی آن در مواقع اضطراری و آب و هوای نامساعد دقت کنید. علاوه بر این، از وجود سیستم خنک کنندگی مناسب در آنجا اطمینان حاصل کنید.

93 درصد از شرکت هایی که به مدت 10 روز یا بیشتر ارتباط با دیتاسنترشان را از دست داده بودند، ظرف یک سال اعلام ورشکستگی کردند. برای جلوگیری از پیوستن به آمار ورشکستگی به دنبال درصد قابلیت اطمینان بالای 99 درصد باشید.

3- امنیت

داشتن یک سیستم امنیتی مناسب برای یک مرکز داده بسیار مهم است. از آنجایی که تمام داده های مهم و برنامه های شرکت تان در دیتاسنتر قرار می گیرند، نقض امنیتی می تواند به معنای یک فاجعه برای کسب و کارتان باشد.

مراکز داده باید از نرم افزار و فناوری هایی استفاده کنند که از دارایی های شما محافظت کنند اما باید از امنیت فیزیکی قوی هم برخوردار باشند. بهترین دیتاسنتر باید دارای قفل مناسب، نظارت و بسته به اندازه اش حتی دارای پرسنل امنیتی درون سازمانی باشد.

همچنین باید بررسی کنید که ویژگی ها و اهداف امنیتی آن ها مقیاس پذیری سرویس شما را محدود نمی کند.

4- ظرفیت خدمات شبکه

همه مراکز داده باید زیرساخت های لازم را داشته باشند تا در آینده بتوانند ظرفیت خود را با توجه به نیاز مشتریان شان افزایش دهند.

پیش از انتخاب یک دیتاسنتر باید مشخص کنید که با رشد شرکت به چه مقدار ظرفیت نیاز دارید تا از همان ابتدا برای دریافت پهنای باند بیشتر برنامه ریزی کنید.

5- انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

اگر شرکت شما در حین کار با پروژه های مختلف با تغییرات زیادی روبرو می شود، یافتن دیتاسنتری که بتواند خواسته های شما را برآورده کند بسیار حیاتی است. خوشبختانه با تکنولوژی های مدرن و به روز این انعطاف پذیری در مراکز داده بیشتر شده است.

6- پشتیبان گیری اضطراری

بهترین دیتاسنتر نقاط خطر را شناسایی می کند و راه هایی برای کاهش این خطرات ارائه می دهد. همانطور که قبلا گفتیم، بلایای طبیعی و قطع برق از مشکلات اساسی این تاسیسات هستند.

هر دیتاسنتر متوسط تا بزرگ از یک سیستم برق اضطراری متمرکز (UPS) برای تامین برق اضطراری استفاده می کند. این سیستم ‌ها به‌طور خودکار با قطع منبع برق اولیه روشن می ‌شوند و مقدار انرژی باقی ‌مانده را قبل از تمام شدن در اختیارتان قرار می دهند. ژنراتورهای پشتیبان باید در محل نصب شوند، حتی اگر در منطقه ای نباشید که دائماً دچار قطعی برق می شوید.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که مرکز دارای سیستم اطفاء حریق مناسب است، بنابراین احتمال کاهش آسیب در صورت آتش سوزی وجود دارد.

بهترین دیتاسنتر

7- شهرت و اعتبار

مانند هر خرید دیگری، قبل از انتخاب یک دیتاسنتر از میزان شهرت و اعتبار آن ها اطلاع پیدا کنید. قطعا هیچ ارائه دهنده ای بی نقص نیست، خواندن نظرات مشتریان برای تصمیم گیری بهتر به شما کمک می کند.

8- پشتیبانی و نظارت 24 ساعته

همه شرکت ها می خواهند که به راحتی و با اطمینان خاطر بر روی سرورها و داده هایشان نظارت داشته باشند. دانستن میزان استفاده از پهنای باند، سطوح ذخیره سازی، فضای فیزیکی زمین و همچنین هشدارهای خاموشی تنها بخشی کوچک از مواردی هستند که در هنگام انتخاب بهترین دیتاسنتر باید به آن ها توجه کنید. هنگام بررسی یک مرکز داده، حتما این سوالات را بپرسید:

  • چه نوع خدمات پشتیبان گیری ارائه می شوند؟
  • اگر تیم IT شما اجازه ورود به دیتاسنتر را نداشته باشد، چه گزینه هایی برای پشتیبان گیری وجود دارد؟
  • تیم پشتیبانی دیتاسنتر چقدر پاسخگوی مشتریان خود است؟ چقدر از نیازهای مشتریان شان آگاه هستند؟
  • کانال های تماس آن ها (پیامک، چت، ایمیل یا تلفن) چقدر قوی هستند؟
  • سیستم تیکت آن ها چگونه است؟ از زمان آغاز درخواست تا پایان مسئله چگونه این فرآیند مدیریت می شود؟ آیا این پشتیبانی به صورت 24/7 است؟

9- راندمان خنک کنندگی

داشتن یک زیرساخت خنک کنندگی مناسب می تواند تفاوت بزرگی در بهره‌وری انرژی دیتاسنتر ایجاد کند. اگرچه روش های مختلفی در مراکز داده در سرتاسر جهان استفاده می شود، معماری راهروهای سرد/گرم مصرف انرژی برای خنک سازی را کاهش می دهد، امکان قرار دادن تجهیزات به صورت متراکم تر را فراهم می کند و با اطمینان از دمای هوای ورودی در داخل رک، عمر قطعات را افزایش می‌دهد.

10- قیمت

آخرین گزینه ای که باید به آن توجه کنید، قیمت است. شما برای پیدا کردن بهترین دیتاسنتر وقت می گذارید و هزینه می کنید و باید مطمئن شوید که سرمایه خود را در جای درستی قرار داده اید. حتما در هنگام بستن قرارداد با مرکز داده مورد نظر سوالات زیر را از آن ها بپرسید:

  • چگونه نوسانات قیمت برق و آب را کاهش می دهند؟
  • استراتژی آن ها برای افزایش ظرفیت در مقابل کاهش هزینه های برق چگونه است؟

فرآیند انتخاب بهترین دیتاسنتر: سخن آخر

با همه نکاتی که گفته شد و براساس نیازی که شرکت تان دارد می توانید بهترین گزینه را به عنوان دیتاسنتر انتخاب کنید. انتخاب یک مرکز داده اشتباه می تواند منجر به مشکلات زیادی در خدمات ضعیف اینترنت، مقیاس پذیری محدود و مشکلات امنیتی شود.

بنابراین برای انتخاب خود باید وقت و زمان بگذارید و میزان مشکلات را تا 99 درصد کاهش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا