آموزش سرورهک و امنیت

آشنایی با رک، شلف، کابینت و سوئیت در دیتاسنترها و تفاوت های آنها باهم

برای همه صاحبان مشاغلی که به دنبال توسعه کسب و کار خود در مراکز اجاره ای هستند، ممکن است یک سؤال ایجاد شود که برای سازماندهی به تجهیزات دیتاسنتر خود، کدام ابزارها انتخاب مناسب تری هستند؟
انتخاب بین رک، شلف، کابینت، دراور، سوئیت و کیج کار دشواری است و اغلب افراد زیادی نمی توانند تفاوت بین این ابزارها را درک کنند. یک سرور دیتابیس (DBS) مولد و مدرن، می تواند کارایی فرایندهای تجاری را دو برابر کند. در نتیجه انتخاب درست تجهیزات یاد شده یکی از مهم ترین فاکتورها در ایجاد هر دیتابیس است. در ادامه همراه ما باشید تا با این تجهیزات همچون کابینت، شلف، سوییت و رک سرور آشنایی پیدا کنیم.

آشنایی با رک سرور

آشنایی با رک سرور (Server Rack)

رک دیتاسنتر وسیله ای است که از فولاد و فریم ورک های الکترونیکی ساخته شده است و برای سازماندهی و قرار دادن سرورها، دستگاه های شبکه، کابل ها و سایر تجهیزات محاسباتی در مرکز داده نصب می شود.

بسیاری از شرکت ها، از شرکتی که به تازگی چند سرور ایستاده خریده تا شرکتی کوچک و در حال توسعه که به فکر جایگزینی سیستم های قدیمی با سیستم های انعطاف پذیرتر است یا قصد دارد سیستم های جدیدی به دیتاسنتر اضافه کند، همگی به یک رک DBS نیاز دارند.

برای آشنایی بیشتر با رک سرور باید گفت این تجهیزات یک قاب عریض و بدون دیواره است که برای نصب ماژول های سخت افزاری استفاده می شود و نقش مؤثری در میزبانی اجزای یک دیتاسنتر اطلاعات دارد. اندازه این تجهیزات متفاوت است و عمق و عرض آنها به شرکت سازنده بستگی دارد.

 هر شرکت، رک ها را با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله صرفه جویی در فضا و اقتصادی بودن ایجاد می کند. چنین قفسه ای علاوه بر اینکه جای زیادی اشغال نمی کند، فضاهای خالی را برای تجهیزات دیگر باز می گذارد. این سیستم گزینه مناسب و انعطاف پذیری برای سفارشی سازی ماژول ها است.

نمونه از یک کابینت سرور

یونیت ها  که با حرف U مشخص می شوند، واحد اندازه گیری ارتفاع رک سرورها هستند. هر یونیت رک، یک جعبه فلزی مسطح و پهن است. ضخامت یا به طور دقیق ارتفاع آن (از آنجایی که سرور معمولاً به صورت افقی نصب می شود) برابر با یک یا دو یونیت است. بر خلاف سایر سرورها، ارتفاع و عرض این رک ها می تواند ثابت باشد.

کابینت سرور (Server Cabinet)

در آشنایی با کابینت باید گفت که شبیه ترین شی به رک است با این تفاوت که اطراف قاب ها، با دیواره های مشبک محدود شده است. به طوری که می توان چندین ماژول را در این محفظه ها نصب کرد. پوشش فلزی داخل کابینت از تجهیزات شبکه در برابر آسیب های تصادفی یا عمدی محافظت می کند. تجهیزاتی که در کابینت سرور قرار می گیرد معمولاً گران هستند و امنیت و کارایی آنها، مستقیماً بر کیفیت کار کلیه کارکنان و سیستم ها تأثیر می گذارد. در نتیجه به دلیل وجود قفل روی درها، اگر اتاق جدایی برای سرور دیتابیس در ساختمان وجود نداشته باشد و قصد نگهداری از سرور در محیط خود سازمان رو داشته باشیم، کابینت، بهترین انتخاب است.

نمونه از یک شلف یا سینی

سینی رک (Shelf Rack)

سینی های رک، تجهیزات ویژه ای هستند که برای نصب مناسب ماژول ها در داخل رک ها و کابینت ها، طراحی شده اند. یک شلف، یک قفسه باز است که روی قاب های رک نصب می شود. تجهیزاتی که نمی توان آنها را به قاب های رک پیچ کرد، روی سینی های رک قرار می گیرند. سینی ها با پیکربندی های مختلفی در بازار موجود هستند و می توانند ثابت، جمع شونده یا شکاف دار باشند.

یک شلف محکم در کابینت سرور، می تواند به عنوان یک عنصر اتصال اضافی، اطمینان و پایداری محفظه شبکه را افزایش دهد. طیف گسترده ای از سینی های رک وجود دارد که تفاوت آنها فقط در مواردی مانند ابعاد، چگالی (ضخامت) فلز و ویژگی های طراحی است.

کشوی رک (rack drawer)

نمونه از یک کشو یا دراور

کشوی رک تا حدودی شبیه به سینی رک است و داخل رک یا کابینت نصب می شود، با این تفاوت که کشوی رک درون یک جعبه قرار دارد. در واقع کشوی رک یک جعبه محصور شده است که برای نگهداری از فایل ها و تجهیزاتی که لازم است دائماً در دسترس باشند، ساخته شده است. این کشوها به دلیل متحرک بودن، می توانند قفل دار یا بدون قفل باشند.

نمونه از یک کیج یا قفس

قفس سرور (server cage)

قفس سرور یک محفظه ایمن و بزرگ است که همه رک سرورها و کابینت ها را در خود جای می دهد. دیواره های یک قفسه معمولاً از جنس یک فلز مرغوب است که برای کمک به تهویه بهتر و عبور هوا به شکل توری یا مشبک تولید می شود. قفس ها معمولاً به صورت جداگانه یا ترکیبی ارائه می شوند. به این معنی که در ساختمان های عمومی که چندین شرکت در کنار هم کار می کنند، از قفسه ای ترکیبی استفاده می شود و در ساختمان ها و شرکت های خصوصی، قفسه ای جداگانه به کار می رود.

قفسه های ایستاده، جمع و جور و سبک هستند؛ چرا که این قفس ها برای قرار گرفتن تجهیزات سبک شبکه طراحی شده اند. اما قفس های افقی طراحی محکمی دارند و قیمت آنها از قیمت قفسه ایستاده بیشتر است. در نتیجه می توانند بار دستگاه های بزرگ و سنگین شبکه را تحمل کند.

سوئیت مرکز داده (Data Center Suites)

سوئیت های مرکز داده، فضاهای انحصاری برای نگهداری از اجزای کوچک سرورها هستند و مانند قفسه های سرور از رک ها و کابینت ها میزبانی می کنند. با این تفاوت که سوئیت ها  فضای امن تر و محصورتری دارند و به صورت اختصاصی و متناسب با فضای مورد نظر مشتری ساخته می شوند. سوئیت ها محفظه های جداگانه ای هستند که با دیواره های شیشه ای از هم جدا می شوند.

نمونه ای از یک سوئیت سرور

ما در این مقاله سعی کردیم مهمترین تجهیزات موجود در دیتاسنترها را بررسی کنیم و ضمن آشنایی با تجهیزاتی همچون رک و کابینت و شلف و… درباره هر کدام از آن ها توضیحاتی را نیز در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا