آموزش سرورهک و امنیت

چرا نباید از رک و سرور در سازمان استفاده کنیم؟ معایب آن چیست؟

سرور در سازمان اهمیت بسیاری در رونق کسب و کار دارد و بسیاری از مشاغل فعال در حیطه فناوری اطلاعات و تجارت آنلاین سعی دارند هر چه سریعتر اتاق سرور راه اندازی کنند. اما همیشه سوالی قبل از راه اندازی اتاق سرور وجود دارد؛ اینکه چرا نباید از رک و سرور در محیط خود سازمان استفاده کنیم؟ معایب این کار چیست؟

مشکلات رایج در اتاق‌های سرور

مشکلات رایج در اتاق سرور باعث می‌شود مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها تصمیم بگیرند، اتاق سرور را در محیط خود سازمان قرار ندهند. چرا که اگر مشکلی برای اتاق سرور به وجود بیاید، ممکن است باعث آسیب رسیدن به سایر بخش‌های سازمان شود. اتاق سرور معمولا با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود که دلایل موجهی برای عدم استفاده از رک و سرور در محیط سازمان است:

کنترل ناکافی دما

برای ایجاد یک فضای امن برای سرورهای محلی سازمان، باید شرایط فیزیکی مناسبی را برای آن‌ها ایجاد کنید که تجهیزات از دمای مناسبی برخوردار باشند. دمای هوای اطراف سرورها باید طوری باشد که از آسیب رساندن به تجهیزات جلوگیری شود. به طور معمول این دما در محدوده 68 تا 72 درجه است.

دمای هوای خارج از اتاق سرور می تواند بر دمای اتاق سرور تاثیر زیادی بگذارد. مواردی مانند نور مستقیم خورشید یا عوامل دیگری که ممکن است دما را افزایش دهند، بر دمای اتاق سرور موثر است. سرورها گرمای زیادی تولید می‌کنند و محیط به خنک کننده‌ای نیاز دارد که بتواند به خوبی آن را خنک نگه‌ دارد. در حالت ایده آل، باید مطمئن شوید که می‌توانید دمای اتاق را به خوبی کنترل کنید.

قرار گرفتن تجهیزات سرور در دما و تهویه مناسب
تجهیزات سرور باید در فضایی قرار بگیرند که از دمای مناسب و تهویه خوب برخوردار باشند.

تهویه ناکافی

باید مطمئن شوید که فضای کافی در اطراف تجهیزات شما برای گردش هوا وجود دارد. میزان شکافی که نیاز دارید بستگی به شرایط سیستم‌ها و تجهیزات سازمان دارد. همه دستگاه‌های ذخیره‌سازی، تولید کننده گرما بوده و به گردش هوا نیاز دارند تا بیش از حد گرم نشوند.

تهویه ضعیف منجر به خنک سازی ناکافی می‌شود. بنابراین، اگر فضایی که برای سرورهای خود استفاده می کنید آن قدری کوچک است که باید آن‌ها را روی هم قرار دهید، مطمئن شوید که از قفسه‌های سرور اختصاصی استفاده کنید، نه اینکه سرورها را روی هم جمع کنید.

سطح رطوبت نامتعادل

به خاطر داشته باشید که دما تنها موضوع نگران کننده از شرایط محیطی که بر عملکرد سرور تأثیر می‌گذارد نیست. رطوبت کنترل نشده نیز می‌تواند به همان اندازه مهم باشد.

رطوبت بالا می‌تواند منجر به زنگ زدگی، خوردگی، اتصال کوتاه و حتی رشد قارچ شود که باعث آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی می‌شود. رطوبت بسیار کم در هوا نیز نگران کننده است، زیرا یک محیط بسیار خشک می تواند منجر به تخلیه الکترواستاتیک شود که به نوبه خود باعث نقص و آسیب به سیستم می گردد.

نوسانات برق

نوسان برق به شدت سرورها را تهدید می‌کند. قطع برق اعم از خاموشی، نوسان و ضعیف شدن جریان از مهم ترین عوامل قطعی و آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی است. برای جلوگیری از این امر، از تجهیزات الکترونیکی بدون وقفه مانند (UPS) استفاده می‌شود.

اغلب، در صورت نوسانات جریان برق، راه‌اندازی مجدد سیستم، باعث می‌شود که تجهیزات به حالت اول خود باز گردند اما هیچ تضمینی در برابر آسیب شدید وجود ندارد، بنابراین هر کاری می‌توانید انجام دهید تا از قطع شدن برق و افزایش فشار بر سرورهای خود جلوگیری کنید.

سیستم های پشتیبان برق باید به طور منظم تست و نظارت شوند. بهتر است کمبودهای سیستم پشتیبان را در طول آزمایش و قبل از قطع برق واقعی شناسایی کنید. از جمله مواردی که باید به دنبال آن باشید، باتری های خالی شده در UPS است. خوشبختانه اتاق های سرور اختصاصی خارج از سازمان به دلیل برخورداری از تجهیزات برق اضطراری قوی، به خوبی مشکلات ناشی از نوسان و قطعی برق را حل نموده‌اند. به همین دلیل اغلب اتاق‌های اختصاصی سرور آپتایم بالا دارند. فراهم کردن این شرایط در سازمان‌ها بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است.

اهمیت نظم در قرارگیری اجزای اتاق سرور
نظم و تمیزی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتاق سرور در سازمان است.

بهم ریختگی و بی نظمی

نظم و تمیزی از مهم ترین ویژگی‌های اتاق سرور در سازمان است و اتاق سرورهایی که داخل سازمان قرار دارند بیشتر دچار بهم ریختگی و بی نظمی می شوند. در سازمان‌ها به دلیل عدم وجود اتاق مخصوص برای نگه داری سرور، معمولا امکان پیاده سازی استانداردهای چیدمان سیم‌ها وجود ندارد و تجهیزات بیش تر در معرض بی نظمی هستند.

وجود بی نظمی و بهم ریختگی باعث می‌شود، عملیات رفع نقص و عیب یابی به سختی انجام شود.

عدم امنیت کافی

در سازمان‌ها افراد زیادی رفت و آمد دارند و ممکن است به صورت سهوی و عمدی وارد اتاق سرور شوند و حتی به راحتی به رک و سرور در محیط سازمان نزدیک شوند. نقض امنیت همیشه یک احتمال است و اطمینان از محافظت از سرورهای شما در برابر متجاوزان فیزیکی و سایبری بسیار مهم است.

اگر یک فرد متخاصم داده‌ها را بدزدد یا موفق شود کد ویروسی را در سرور نصب کند، علاوه بر بروز مشکلات فراوان امکان پیشبرد تجارت کاهش خواهد یافت. مسئولیت محافظت از اتاق در برابر هر یک از نیروهایی که ممکن است به سرورهای شما آسیب برساند، بر عهده شماست.

جمع بندی

سازمان‌ها به سرور و محل ذخیره سازی داده ها و اطلاعات نیاز ویژه‌ای دارند و از رک و سرور در سازمان استفاده می‌کنند. این شیوه دارای معایب بسیاری است که از جمله می‌توان به عدم حفظ شرایط ایده آل دمایی، تهویه، پایداری برق و رطوبت مناسب اشاره کرد.

با این اوصاف، سرویس‌های کولوکیشن و استفاده از دیتاسنتر ها برای ذخیره سازی داده ها، ایده بسیار خوبی به جای استفاده از اتاق سرور در داخل سازمان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا