آموزش سرورهک و امنیت

آینده میزبانی و هاستینگ: بررسی تکنولوژی های موثر جدید

دنیای میزبانی وب از زمان شروع، راهی طولانی را پیموده است. هیجان انگیز است که بخشی از صنعتی باشید که به طور مداوم قدرتمند و قدرتمند تر می شود. مسائل بزرگ و احتمالی ، مانند تهدیدات امنیتی، هزینه های خرابی و نیاز به بهبود عملکرد، به طور مداوم با راه حل های جدید و نوآورانه ای همراه هستند. در چند سال گذشته، ما شاهد تغییرات گسترده ای به سمت میزبانی ابری و راه حل های میزبانی وب سریعتر و قابل اعتماد تر بوده ایم. اما سال 2023 با خود چه خواهد آورد؟ آینده هاستینگ چه خواهد شد؟ در ادامه در این خصوص توضیحات مفصلی خواهیم داد.

هاست های دوستدار محیط زیست (هاست سبز)

به گوشی خود نگاه کنید! تصور اینکه چنین فناوری مینیمالیستی بتواند تأثیر منفی بر محیط زیست داشته باشد. سخت است، اما با این حال، فناوری دیجیتال اکنون 4 درصد از انتشار گاز های گلخانه ای را به خود اختصاص می دهد. به علاوه مصرف انرژی فناوری دیجیتال حدود 9 درصد هر سال افزایش می یابد. در این بین پلتفرم های میزبانی، سهم بزرگی در این رقم دارند.

ممکن است از این موضوع آگاه نباشید اما برای نگهداری هر واحد داده در زیر ساخت های فیزیکی، به برق نیاز است. برای تولید برق نیز نیاز به سوخت داریم که این سوخت نیز به خودی خود باعث انتشار گاز های گلخانه ای و آلودگی زیست محیطی می شود. بنابراین جای تعجب نیست که این حجم عظیم داده ها به چه میزان زیادی برق احتیاج دارند؛ به همین خاطر بسیاری از شرکت ها در سال 2023 به سمت هاست های سبز و دوستدار محیط زیست رفته اند.

هاست سبز چگونه کار می کند؟

پلتفرم‌ های هاست سبز دوستدار محیط‌ زیست هستند زیرا انرژی آن ها از انرژی‌های تجدید پذیری همچون منابع خورشیدی و باد تامین می‌ شود که همگی پایداری بیشتری برای تامین انرژی دارند. شرکت های هاستینگ بسیاری در سراسر جهان از هاست های سبز استفاده می کنند از جمله:

  • شزکت HostPapa که یکی از اولین هاست هایی بود که وارد فضای میزبانی سبز شد.
  • شرکت Green Geeks نیز به عنوان یکی از سازگار ترین شرکت های خدمات میزبانی وب سه برابر مصرف برق خود را با رفتن به سوی هاست سبز کاهش داده است.
  • سرورهای میزبانی وب Kualo به طور کامل از انرژی های تجدید پذیر نظیر باد و سایر منابع سبز در انگلستان استفاده می کنند. به علاوه در این شرکت به هیچ عنوان کاغذ استفاده نمی شود. حتی کارمندان این شرکت می توانند به جای استفاده از ماشین برای رفت و آمد، در خانه بمانند و به کار خود ادامه دهند.

این ها فقط تعدادی از شرکت هایی بودند که به سمت هاست سبز رفته بودند. به زودی شرکت های بیشتری به این سمت و سو خواهد رفت.

دیتا سنتر های تکامل یافته

انتظار می‌رود میزان داده‌ های ایجاد شده، ذخیره شده، کپی‌ شده و مصرف‌ شده در سراسر جهان از حدود 59 زتابایت (ZB) در سال 2020 به حدود 149 زتابایت در سال 2024 افزایش یابد. طبق گفته Statista اگر این پیش‌ بینی درست باشد، دیتاسنتر های سال 2023 بسیار متفاوت تر از گذشته خواهند بود.

تا همین اواخر، ما به دیتاسنتر ها و میزبانی های قدیمی عادت داشتیم. اما به تدریج با آمدن میزبانی ابری، سرویس های میزبانی ابری مدیریت شده، جایگزین شدند. به علاوه در میزبانی ابری با قرار گرفتن داده ها در حوزه عمومی، خطرات امنیتی افزایش می یابد. انتظار می رود که ارائه دهندگان میزبانی ابری سال 2023 اقدامات پیشرفته ای مانند رمزگذاری و مدیریت دسترسی هویت (IAM) را برای محافظت از داده های کاربر اتخاذ کنند.

HTTPS یک پروتکل رایج

هر 39 ثانیه یک حمله سایبری رخ می دهد، بنابراین بیشتر شرکت های میزبانی پروتکل های امنیتی را جدی می گیرند. پروتکل HTTPS تضمین می کند که تمام داده های مبادله شده بین وب سایت و بازدید کنندگان رمزگذاری شده است و رهگیری اطلاعات برای هکرها دشوار می شود.

تا همین اواخر، HTTPS پروتکلی بود که شاید بسیاری از وب سایت ها از آن استفاده نمی کردند یا برایشان چندان اهمیت نداشت. اما در سال 2022 در لایه های امنیتی تقریبا 81.2٪ از تمام وب سایت ها، این پروتکل به طور پیش فرض قرار گرفت. استفاده از این پروتکل در حال تبدیل شدن به یک هنجار است و به احتمال زیاد تا سال 2024 شاهد افزایش این رقم به 100 درصد خواهیم بود.

ابزارهای ساخت و طراحی وب سایت بهتر

ابزارهای ساخت و طراحی وب سایت

امروزه ابزار های طراحی و ساخت سایت پیشرفته شده اند. به علاوه ارائه‌ دهندگان میزبانی وب ابزار های بصری‌ تری برای ساخت وب‌ سایت ارائه می‌ دهند تا فرآیند ساخت و طراحی یک سایت را آسان‌ تر و سریع‌ تر از همیشه کنند. همچنین به تازگی ابزار های مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به مبتدیان کامل طراحی شده است تا با کمترین تلاش وب سایت های بی نقصی بسازند.

به عنوان مثال، ابزار Wix دارای ویژگی به نام Wix ADI است که مخفف Artificial Design Intelligence به معنای هوش مصنوعی طراحی است. در این ابزار کاربر به سادگی به یک پرسشنامه پاسخ می دهد و وب سایت آن ها در حدود 3 دقیقه بر اساس پیشنهادات هوش مصنوعی برای آن ها طراحی می شود. در نهایت تنها چیزی که برای داشتن یک سایت حرفه ای باقی می ماند، خرید VDS یا یک VPS و یا حتی یک پلن میزبانی اشتراکی ارزان برای سایت طراحی شده است و تمام.

با این اوصاف پیشبینی می شود در سال آینده هاستینگ و میزبانی مبتنی بر هوش مصنوعی بازار طراحی سایت را قبضه کند.

خدمات هاستینگ مبتنی بر هوش مصنوعی

از آنجایی که هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) با اکثر صنایع در سراسر دنیا در هم تنیده شده اند، جای تعجب نیست که اکنون سر و کله شان در صنعت میزبانی وب نیز پیدا شود. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اکنون در صنعت میزبانی وب به روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند، از مقیاس‌ بندی پویا گرفته تا بهینه‌ سازی عملکرد، افزایش امنیت و کاهش هزینه ها.

از جنبه امنیتی، میزبانی های وب اکنون می‌ توانند از تجزیه و تحلیل پیش‌ بینی‌کننده برای تشخیص ناهنجاری‌ هایی که ممکن است نشان‌دهنده حمله باشند، استفاده کنند. این امکان را می توان با نظارت و تجزیه و تحلیل رفتار یک کاربر یا سیستم و علامت گذاری هر گونه فعالیت مشکوک، کاملا بدون دخالت انسان انجام داد.

به عنوان مثال، ابزار هایی مانند Sophos Intercept X یا Symantec Endpoint Security از یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند تا سیستم‌های امنیتی آن‌ ها در طول زمان با تهدیدات سازگار شوند و عملکرد بهتری داشته باشند.

کلام آخر

در سال 2023 می توان نسبت به آینده هاستینگ و میزبانی خوش بین بود چرا که به زودی تغییرات هوشمندانه، آگاهانه و کارآمد زیادی در صنعت میزبانی وب اتفاق خواهد افتاد و مطمئناً این تغییرات به نحوی برای هر یک از ما مفید خواهد بود. بنابراین به صورت پیوسته اخبار را دنبال کنید و از پیشرفت های میزبانی وب و آینده هاستینگ مطلع شوید، چرا که ممکن است جنبه ای جدید از فناوری، آینده کسب و کارتان را زیر و رو کند.

منبع: hostadvice.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا