آموزش وردپرس

وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ چرا با ورد پرس سایت بسازیم؟

همانطور که می دانید برای گسترش کسب و کار و فروش بالا نیازمند داشتن وب سایت هستید؛ حال اگر با این معقوله آشنایی ندارید و از راه اندازی یک سایت به کمک وردپرس هراس دارید آن دارید، نیاز است تا در ابتدا با وردپرس، ویژگی ها، مزایا و نحوه استفاده از آن آشنا شوید. پس با ما همراه باشید و این مطلب مفید را از دست ندهید.

وردپرس چیست؟

wrdpress

وردپرس workpress به یک سیستم توزیع محتوا content management system است که امروزه به آن cms نیز می گویند. اگر بخواهیم بیشتر آن را تعریف کنیم باید بگوییم وردپرس یکی از بهترین cms هاست و به عبارت دیگر سیستمی است که به کاربران اجازه می دهد بدون اینکه برنامه نویسی انجام دهند یک وب سایت جذاب داشته باشند این سیستم امروزه به قدری پیشرفته شده است که شما می توانید به کمک آن یک وب سایت نیمه حرفه ای داشته باشید.

تاریخچه وردپرس

در این قسمت قصد داریم به پیشرفت این سیستم از گذشته تاکنون بپردازیم؛ وردپرس به زبان ساده تر یک سیستم مدیریت محتوای است که داستانی طولانی دارد. این سیستم در ابتدای پیدایش فقط در زمینه تولید محتوا (وبلاگ نویسی) بوده است که توسط مت مولنوگ و مایک میلر دو توسعه دهنده آمریکایی در سال 2003 ایجاد و تولید شده است. که به مرور زمان به دلیل نیاز های جامعه به سرعت گسترش یافت و در سال 2005 به یک سیستم مدیریت محتوا کاربردی و جامع در جهان تبدیل شد.

شکوفایی این سیستم از همان سال 2005 شروع شد که در آن امکاناتی از جمله برچسب زدن، اضافه کردن نظرات، قالب های متنوع و غیره به آن اضافه شد. استفاده از این سیستم برای ساخت آسان و سریع انواع وب سایت بزرگ و کوچک سبب همه گیری آن و استفاده اکثریت مردم از آن شده است جالب است بدانید تا سال 2023 تقریبا 40 میلیون از مردم دنیا از این سیستم برای طراحی وب سایت هایشان استفاده می کنند و تاکنون بالغ بر 50 هزار افزونه برای آن طراحی شده است. ازجمله افزونه های قابل استفاده در این سیستم می توان به افزونه های امنیتی وردپرس و غیره آن اشاره کرد.

کاربرد های وردپرس چیست؟

حال که اطلاعات پایه درباره این سیستم را کسب کرده اید زمان آن رسیده که با کاربردهای آن آشنا شوید؛ شما می توانید با نسخه های جدید وپیشرفته این سیستم بهترین و حرفه ای ترین وب سایت ها را طراحی کرده و وب سایت های شخصی و شرکتی را مدیریت کنید. البته لازم است بدانید این سیستم به تنهایی قادر به برآورده کردن نیاز های شما نیست و در این مرحله نیازمند نصب افزونه ها و قالب ها هستید.

با وردپرس چه سایت هایی را می توان راه اندازی کرد؟

شما می توانید به کمک این سیستم وب سایت های مختلف را راه اندازی و مدیریت کنید تا بدین صورت بتوانید کسب و کارتان را رونق دهید و در سراسر جهان مطرح شوید. برخی از وب سایت هایی که می توانید با این سیستم راه اندازی کنید شامل موارد زیر می شود:

  1. وب سایت های شخصی
  2. وب سایت های فروشگاهی
  3. وبلاگ
  4. سایت های آموزشی
  5. وب سایت برای کاریابی
  6. سایت پادکست
  7. نمایش رزومه
  8. سفارش پروژه و نمایش نمونه کار
  9. وب سایت معرفی کسب و کار
  10. سایت خبری
  11. وب سایت شرکتی و بیزنسی
  12. سایت نمایش آنلاین ویدیو
  13. سایت موسیقی آنلاین
  14. و غیره

تفاوت wordpress.org و wordpress.com چیست؟

هر دوی این موارد برای ایجاد وب سایت استفاده می شود و هدف آن ها تولید محتوای وردپرس است اما wordpress.org منبع بازی دارد و هر شخصی به سادگی می تواند با دانستن یک سری نکات از آن استفاده کند در صورتی که wordpress.com توسط automatic مدیریت می شود و این جمله بدین معناست که همان شرکت تولید کننده وردپرس بر آن نظارت دارد و منبع بازی برای تمام افراد نیست و بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که هیچ اطلاعاتی از دنیای وب ندارند اما به ساخت یک وب سایت نیاز دارند. در ادامه جدولی برایتان تهیه کرده ایم تا تفاوت های این دو را با یکدیگر بررسی کنیم و بدین صورت بتوانید بهترین انتخاب را میان این دو داشته باشید.

ویژگی هاWordpress.comWordpress.org
رایگان بودن و هزینهرایگان استهزینه دارد
نوع سورس کدهامنبع بازی نداردمنبع باز است
امکان انتخاب هاست مورد نظرندارددارد
انعطاف پذیریکمزیاد
نحوه پشتیبانیاز طرف وردپرس انجام می شود.از طرف توسعه دهندگان وب
آپشن و ویژگی هاکمزیاد
امکان کنترل سیستمکمزیاد

کدام برند ها از این سیستم استفاده می کنند؟

وردپرس

همانطور که متوجه شده اید در گذشته افراد برای راه اندازی و استفاده از خدمات بلاگ از این سیستم استفاده می کردند اما امروزه وردپرس به یکی از اصلی ترین گزینه ها برای طراحی وب سایت تبدیل شده است و در حال حاضر می توان گفت شرکت های بزرگ، موسسات سیاسی و افراد معروف مانند کاخ سفید، ستاره های بزرگ جهان مانند کیتی پری، یوسین بولت و غیره از این پلتفرم استفاده می کنند. برخی دیگر از این مجموعه های بزرگ شامل موارد زیر می شوند:

  1. سونی موزیک: سونی موزیک یکی از سه برند معروف و مطرح جهان در دنیای موسیقی بوده و این وب سایت اطلاعاتی درباره موزیک، اخبار و هنرمندان را منتشر می کند.
  2. وبلاگ موزیلا: این وبلاگ وردپرسی اطلاعاتی درباره موزیلا و اخباری را روزانه منتشر می کند.
  3. نیویورک تایمز: همانطور که می دانید این سیستم برای تولید محتوای متنی است و منطقی است که مجله های خبری بزرگ از این سیستم استفاده کنند.
  4. مایکروسافت نیوز: مایکروسافت نیوز امروزه در قالب مجله خبری اخبار مربوط به توسعه و تحقیقات خود را در قالب محتوای متنی منتشر می کند.
  5. شرکت والت دیزنی: امروزه شرکت دیزنی نزد کودکان و بزرگسالان محبوبیت زیادی پیدا کرده است؛ این مجموعه برای پیشرفت خود وب سایتی را طراحی کرده است تا شما را با محصولات جدید خود، سرمایه گذاران، مشاغل، فعالیت های خیریه و دیگر اطلاعات درباره این شرکت آشنا کند.

بهترین افزونه های وردپرس کدامند؟

این سیستم برای افزایش بهره وری و جلب رضایت استفاده کنندگان دارای افزونه های مختلفی بوده که شما می توانید با نصب آن ها از امکانات فوق العاده آن استفاده کنید. برخی از افزونه های مهم و پرکاربرد آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزونه ووکامرس وردپرس

شما با نصب این افزونه برای تبدیل یک وب سایت ساده به وب سایت فروشگاهی نیاز دارید؛ این افزونه 60 میلیون کاربر دارد. بنابراین اگر قصد راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی را دارید می توانید با نصب این افزونه شروع کنید. امکانات این افزونه بسیار زیاد است و شما می توانید با نصب آن از امکانات سبد خرید، پرداخت آنلاین، گزینه حمل و نقل، هزینه و مالیات های خود را مدیریت کنید.

2. افزونه سئو وردپرس

اگر قصد گرفتن رتبه های اول گوگل را دارید از نصب این افزونه بی نصیب نمانید. در صورتی که قصد دارید وب سایتتان ورودی های بیشتری جذب کند تا به درآمد بیشتری برسید نیاز دارید تا این افزونه را نصب کنید. شما با نصب این افزونه می توانید محتوای سئو شده و بهینه ای را تولید کنید.

3. المنتور

المنتور افزونه ای است که شما به کمک آن می توانید هر المانی را به وب سایتتان اضافه کنید؛ شما می توانید با استفاده از این المنتور از تصاویر گرفته تا فرم تماس با ما و یا حتی انیمیشن هایی که بعد از کلیک کردن بر روی یک گزینه اجرا می شود را در وب سایتتان پیاده سازی کنید.

افزونه المنتور نیز مانند سایر افزونه های وردپرس دارای دو نسخه رایگان و پولی بوده که شما می توانید ابتدا با نسخه رایگان آن شروع به کار کنید و پس از آن در صورت نیاز اقدام به خرید نسخه پولی آن بکنید.

4. افزونه فرم ساز Gravity form

شما هر وب سایتی که داشته باشید باید با مخاطبان و مشتریان خود در ارتباط باشید؛ می توانید در این قسمت از مشتریان و یا مخاطبان خود شماره تماس یا آدرس ایمیل درخواست کنید و از آنان برای دریافت پیام های متعدد اجازه بگیرید. این افزونه امکانات گرافیکی مناسب به همراه استفاده از تقویم شمسی را برایتان فراهم می کند. ضمن اینکه شما با استفاده از این افزونه می توانید از امنیت بالا در وب سایتتان نیز بهره مند شوید.

5. افزونه های امنیتی

شمایی که قصد راه اندازی فروشگاه و یا وب سایت دارید باید از افزونه امنیتی وردپرس نیز استفاده کنید تا از هرگونه هک شدنتان جلوگیری کرده باشید. یکی از بهترین افزونه های امنیتی می توان به wordfence security اشاره کرد. این پلاگین هم نسخه پولی و هم نسخه رایگان دارد و شما می توانید ابتدا با نسخه رایگان آن کار کنید و در صورت برآورده نشدن نیازهایتان اقدام به خرید نسخه پولی آن بکنید.

برای طراحی سایت با وردپرس به چه چیزی هایی احتیاج دارید؟

برخی از مواردی که برای طراحی سایت نیاز دارید شامل موارد زیر می شود:

  1. آشنایی با فضای وب و کامپیوتر
  2. انتخاب نام و دامنه مناسب با توجه به زمینه فعالیتتان
  3. خرید هاست مناسب
  4. نصب وردپرس و آشنایی با فضای آن
  5. انتخاب قالب مناسب بر اساس نوع و زمینه فعالیت
  6. انتخاب و نصب افزونه ها
  7. ساخت صفحات اصلی و مورد نیاز
  8. ایجاد بلاگ در سایت
  9. شروع تولید محتوا

قالب وردپرس چیست؟

اگر بخواهیم به ساده ترین زبان ممکن بگوییم قالب وردپرس یک لباس آماده برای کسب و کار شماست که بر روی سایتتان بارگذاری می شود و بدین صورت نمایش داده می شود و یا به عبارت دیگر یکی از ابزارهای ضروری برای وب سایتتان است.

به عنوان مثال فرض کنید قصد راه اندازی وب سایت بزرگی مانند دیجی کالا یا افق کوروش را دارید در این قسمت باید کارتان را با کد نویسی و یا پلاگین المنتور شروع کنید. قطعا که همچین وب سایتی زمان زیادی برای راه اندازی نیاز دارد اما شما می توانید با انتخاب قالب مناسب وردپرس میان بر زده و در عرض چند دقیقه وب سایت زیبایی را راه اندازی کنید.

مخزن وردپرس چیست؟

مخزن وردپرس را می توان به یک گنجینه تشبیه کرد که در آن تم ها و افزونه های بسیار زیادی قرار دارد. بنابراین شما می توانید در این مخزن هر آن چیزی که نیاز دارید را پیدا و نصب کنید. برای استفاده از این مخزن شما باید به داشبورد اختصاصی سایتتان بروید و سپس بر روی گزینه افزونه های آن کلیک کنید تا تمامی پلاگین های موجود را بتوانید مشاهده و نصب کنید.

مزایا و معایب

وردپرس

تاکنون هر آنچه گفته شد از مزایا و کاربردهای این سیستم بود. بنابراین احتمالا اکنون برای شما هم سوال شده است که آیا وردپرس نطه ضعف و معایبی هم دارد؟ در این پاسخ باید به شما بگوییم که هر تکنولوژی نقاط قوت و یا ضعف های خود را دارد که در این قسمت قصد داریم آن ها را برایتان بگوییم.

مزایا

  1. یادگیری آسان: این سیستم پیچیدگی خاصی ندارد و شما می توانید به سادگی کار کردن با آن را یاد بگیرید؛ ضمن اینکه امروزه ویدئو های آموزشی آن در فضای اینترنت بسیار زیاد شده است.
  2. هزینه رایگان: خود سیستم منبع باز و رایگانی بوده که شما می توانید توسط افزونه ها و دیگر ابزار های موجود آن را ارتقا دهید.
  3. قالب ها و افزونه های جذاب: بیزینس قانون جذابی دارد و آن هم این است هر کجا که مشتری باشد امکانات نیز وجود دارد. از این رو به دلیل استقبال و استفاده زیاد کاربران این سیستم همه روزه در حال ارتقا می باشد تا بهترین ها را برای شما فراهم سازد.
  4. امنیت بالا: مشتریان شما به شما اعتماد می کنند و این شما هستید که باید خیال آن ها را از بابت امنیت سایتتان بالا ببرید. در وردپرس نیز با نصب افزونه های امنیتی می توانید امنیت سایتتان را تقویت کنید.

معایب

  1. نیاز به پلاگین های متعدد: در صورتی که نیاز های زیادی دارید مجبورید با نصب افزونه های متعدد نیاز های خود و مشتریانتان را برطرف سازید.
  2. نیاز به به روز رسانی: این سیستم در حال به روز رسانی بوده و هر چند وقت یکبار آپدیت جدیدی را ارائه می کند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید. لازم است بدانید نسخه های جدید قطعا دارای باگ نیز هستند بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم پس از نصب آپدیت جدید از stable بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  3. سرعت پایین: همانطور که می دانید برای داشتن یک وب سایت ایده آل نیازمند به نصب افزونه های مختلف هستید و نصب این افزونه ها به مرور سرعت سایت را کاهش داده و سبب کندی آن می شود. شما به مدت 6 ثانیه فرصت دارید تا مخاطب را جذب وب سایتتان کنید، حال با افزایش افزونه های نصبی روی سایتتان سرعت بارگذاری و لودینگ سایتتان پایین خواهد آمد در نتیجه به احتمال زیاد مشتریان را از دست خواهید داد. اما می توانید با تهیه هاست مناسب تا حد زیادی سرعت سایتتان را بالا ببرید.
  4. نصب افزونه: اگر خیال می کنید که تمامی این افزونه ها توسط تیم امنیتی وردپرس طراحی و بررسی شده است سخت در اشتباه هستید. بنابراین در انتخاب قالب و پلاگین هایی که نیاز دارید احتیاط کنید و فقط از آن هایی استفاده کنید که از امنیت کامل آن ها اطمینان دارید.

هزینه راه اندازی سایت با وردپرس چقدر است؟

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم میزان هزینه ای که شما باید در این سیستم پرداخت کنید کاملا بستگی به نیازهایتان دارد و در صورتی که نیاز به یک وب سایت ساده داشته باشید طبیعتا هزینه های آن کمتر از وب سایتی به بزرگی و دسترسی خوب و سریع دیجی کالا است. بنابراین در صورتی که سایتتان روزانه بازدید زیادی داشته باشد باید هاست خود را ارتقا دهید و همین ارتقا هاست یکی از هزینه های بالایی است که در طراحی سایت باید مد نظر گرفته شود.

برای استفاده از وردپرس به چه چیزهایی نیاز داریم؟

اگر تصمیم خود را برای نصب و راه اندازی این سیستم گرفته اید برای شروع به کار می توانید مراحل زیر را دنبال کنید تا بدین صورت سایت خود را راه اندازی کنید.

1. انتخاب دامنه مناسب

اولین چیزی که برای راه اندازی وب سایت نیاز دارید نام دامنه است؛ به طور مثال در صورتی که قصد راه اندازی سایت فروش مواد غذایی، لباس فروشی و یا زیور آلات و طلا را دارید بهتر است اسمی یکتا و متناسب با حرفه خود انتخاب کنید تا از روی نامتان مخاطب متوجه کسب و کارتان بشود. اگر تاکنون نسبت به ثبت دامنه خود اقدام نکرده اید حال کارتان بسیار سخت شده است چرا که امروزه اکثر کسب و کارها دارای سایت هستند و بسیاری از دامنه ها را اشغال کرده اند.

2. انتخاب هاست مناسب

با توجه به میزان عکس، فیلم، محصول و اطلاعاتی که قصد دارید درون سایتتان قرار دهید باید هاست تان را خریداری کنید. امروزه اکثر شرکت های هاستینگ دارای مشاوره رایگان هستند و شما می توانید با توضیح دادن نیاز هایتان بهترین هاست را دریافت کنیدو با توجه به زمینه کسب و کارتان از هاست های وردپرس و ووکامرسی استفاده کنید اما باید با تفاوت هاست وردپرس و ووکامرس آشنایی کامل داشته باشید.

3. ایمن سازی وب سایت

گواهی SSL برای وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید مشتریانتان را از دست ندهید بهتر است نسبت به این نکته حساس باشید و ایمنی سایتتان را بالا ببرید. حال پس از استفاده از SSL می توانید نسبت به راه اندازی سایت وردپرسیتان اقدام کنید و محصولاتتان را در وب سایت بارگذاری کرده و برای آن متن و تصویر مناسبی بگذارید.

کلام آخر

در این مقاله در خصوص وردپرس، ویژگی ها، مزایا و معایب آن توضیحاتی ارائه دادیم. اما اکنون می توانید با راه اندازی این سیستم از مزایای وب سایت بهره مند شوید و مشتریان خود را از سراسر جهان جذب کنید. در پایان در صورتی که همچنان ابهاماتی دارید می توانید به سوالات متداول انتهای مقاله مراجعه کنید و پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

سوالات متداول

وردپرس چیست؟

وردپرس سیستم توزیع محتوا بوده و شما با استفاده و راه اندازی آن می توانید وب سایت های زیبایی با توجه به کسب و کارتان بسازید. امروزه این سیستم یکی از سیستم های قدرتمند برای طراحی سایت های اینترنتی محسوب می شود.

استفاده از وردپرس رایگان است؟

بله استفاده از این سیستم رایگان بوده و منبع آن نیز باز است اگر بخواهیم ساده تر بگوییم در صورتی که اهل طراحی و توسعه وب هستید می توانید با تغییر دادن کد ها طراحی زیبایی را به آن ببخشید.

زبان برنامه نویسی این سیستم چیست؟

این سیستم به زبانPHP نوشته شده است و امروزه از همین زبان برای بخش بک اند آن استفاده می کنند.

چگونه وردپرس را دانلود و نصب کنیم؟

وردپرس را می توان از وب سایت های رسمی دانلود و نصب کرد. امروزه بسیاری از ارائه دهندگان هاست برای نصب آن خدمات نصب با یک کلیک را عرضه می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا