آموزش سرور

آشنایی با مشکلات و خطاهای شایع در سیستم VoIP و نحوه رفع آن ها

هیچ کسی دوست ندارد زمانی که از دست مشکلات سرور عصبانی است، منتظر بماند و با یک پشتیبان شبکه صحبت کند. از همین رو، دانستن برخی از گام ‌های اساسی در رفع مشکلات VoIP می‌ تواند مفید باشد. عیب یابی این امکان را به شما می دهد که برخی از مشکلات احتمالی را زودتر از بین ببرید؛ حتی قبل از اینکه مجبور شوید با یک پشتیبان فنی تماس بگیرید.

در ادامه، پنج مورد از اساسی ترین مسائلی را که ممکن است در هر سیستم VoIP رخ دهد، توضیح داده ایم. همچنین راه رفع مشکل را نیز شرح داده ایم.

5 روش برای رفع مشکلات VoIP

مشکلات VoIP می تواند شامل مشکلات شبکه یا اتصال به اینترنت و همچنین می توانند مرتبط با مشکلات امنیتی و مسائل مربوط به دستگاه ها باشند. در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مشکلات شبکه و LAN
  • کیفیت تلفن و صدا
  • WAN و اتصال به اینترنت
  • امنیت
  • مشکلات فکس و سایر دستگاه ها

مشکل شماره 1: مشکلات شبکه و LAN

رفع مشکلات VoIP مورد اول

علائم رایج: عدم امکان برقراری تماس، صدای یک طرفه، صدای ناواضح، مشکلات پهنای باند، مشکلات روتر

مسائل مربوط به شبکه و شبکه محلی (LAN) معمولاً شامل مشکلاتی در رایانه های شخصی یا تجهیزاتی است که آنها را به اینترنت متصل می کند، که اغلب مشکل در روتر است. مثلا روتر خراب شده یا روتر اشتباهی برای تلفن ابری نصب کرده اید.

هنگام استفاده از VoIP، به روتری نیاز دارید که تماس‌ ها را از طریق اینترنت و زودتر از تماس های درون شبکه ای دریافت کند. این ویژگی به عنوان Quality of Service یا به اختصار QoS شناخته می شود. اکثر روترهای باند پهن مدرن این ویژگی را ارائه می دهند. اگر آن را به درستی تنظیم نکنید، ممکن است در تماس های خود با کیفیت نامطلوب مواجه شوید.

چگونه مطمئن شویم LAN به درستی کار می کند:

  1. برق روتر را قطع کنید. 30 ثانیه صبر کنید. سیم را دوباره به برق وصل کنید.
  2. تنظیمات QoS را برای VoIP تنظیم کنید.
  3. SIP ALG یا پورت های فوروارد را غیرفعال کنید.
  4. به روز رسانی سیستم عامل روتر خود را بررسی کنید.

1) روتر و تمام کامپیوترها را ریست کنید و سیم کشی را بررسی کنید.

این کار ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اولین چیزی که باید بررسی کنید سیم‌ کشی تجهیزاتتان است. اطمینان حاصل کنید که سخت افزار مربوطه به درستی وصل شده است.

در مرحله بعد، تمام کابل های برق را از برق بکشید، آن ها را به مدت 30 ثانیه کنار بگذارید و سپس دوباره وصلشان کنید. صبر کنید تا همه چراغ ها دوباره روشن شوند. این کار به روتر و تجهیزات شبکه شروعی تازه می دهد و مشکلات اساسی را که ممکن است با آن مواجه شوند برطرف می کند.

2) مطمئن شوید که یک روتر برای اولویت بندی VoIP تنظیم شده است.

بررسی کنید آیا روتر شما از تنظیمات VoIP QoS (کیفیت خدمات) پشتیبانی می کند یا خیر. فعال بودن آن ها را بررسی کنید. در حالی که هر روتر متفاوت است، اکثر تنظیمات QoS در رابط مدیریت روتر قرار دارند.

3) سعی کنید SIP ALG را غیرفعال کنید.

اکثر روترها “ویژگی هایی” را ارائه می دهند که سعی در رفع مشکلات VoIP دارند. اما این پیشنهادات بیشتر باعث مشکل می شوند. Application Layer Gateway (ALG) بسته های ارسال شده بین دستگاه های داخلی را تغییر می دهد.

راه حل سریع در اینجا، خاموش کردن SIP ALG و غیرفعال کردن “SIP Helpers” در روتر است. هنگام عیب یابی مشکل اتصال VoIP، قطع شدن تماس ها پس از 10 دقیقه و مشکلات ثبت دستگاه از علائم رایج هستند.

اگر روتر شما دارای ویژگی QoS تنظیم شده با VoIP نیست، ممکن است لازم باشد پهنای باند بیشتری را به دستگاه های VoIP خود اختصاص دهید. برخی از روترها به شما اجازه می دهند حداقل 100 کیلوبیت بر ثانیه را به آدرس MAC اختصاص دهید. برای انجام این کار، باید آدرس سخت افزار گوشی خود را بدانید. آدرس سخت افزاری معمولاً در پشت تلفن یا با بررسی منوی گوشی پیدا می شود.

4) روتر خود را ارتقا دهید.

اگر پیکربندی مجدد تنظیمات روتر کار نمی کند و همچنان با مشکلات روتر مواجه هستید، ممکن است به یک روتر جدید نیاز داشته باشید. ارتقاء به روتر دو بانده می تواند تجربه کار با VoIP را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. اگر فروشنده دیگر از روتر شما پشتیبانی نمی کند، یک سیستم عامل منبع باز مانند DD-WRT یا FreshTomato را بررسی کنید.

روترهای دو بانده قادر به ارسال در فرکانس های مختلف هستند. به این ترتیب، کاربران می توانند به هر فرکانس وظیفه متفاوتی را اختصاص دهند. شبکه 5 گیگاهرتزی برای تلویزیون ها، تلفن های IP، تلفن های کنفرانس، ایستگاه های کاری و… ایده آل است. می توانید ارتباط VoIP را بر روی یک کانال اختصاصی تنظیم کنید.

مشکل شماره 2: کیفیت تلفن و صدا

رفع مشکلات VoIP مورد دوم

علائم رایج: اکو، صدای بد، وزوز، تاخیر در انتقال

اگر مطمئن هستید که تمام تجهیزات شبکه شما به درستی کار می کنند، می توانید دلایل دیگری را بررسی کنید تا متوجه شوید که چرا سرویس VoIP تان به درستی کار نمی کند. اگر با مشکلات کیفیت تلفن و صدا روبرو هستید، عواملی مانند میزان صدای تماس، تداخل و تجهیزات معیوب تلفن را بررسی کنید.

در ادامه نحوه بررسی کیفیت صدا آورده شده است:

  1. دهانی گوشی را بپوشانید. اگر اکو، وزوز یا تداخل متوقف شد، ممکن است نیاز داشته باشید صدای گوشی یا بلندگوهای خود را کم کنید.
  2. روتر را جا به جا کنید. روتر را از مانیتور کامپیوتر، فن ها و دوشاخه های برق دور نگه دارید. نزدیکی آنها به یکدیگر می تواند باعث ایجاد تداخل شود.
  3. تجهیزات واسط را بررسی کنید. هر گونه تقسیم کننده یا دستگاه شناسه تماس گیرنده متصل به روتر و تلفن خود را بردارید. یعنی با وصل کردن مستقیم روتر و تلفن به یکدیگر، هرگونه تجهیزات ثالثی را از معادله خارج کنید. اگر بعد از برداشتن یک قطعه خاص مشکل از بین برود، احتمالاً قطعه ای از تجهیزات خراب است.
  4. سیم ها را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام سیم ها و کابل ها خشک هستند و خیلی بلند نیستند. سیم بیش از حد طولانی می تواند باعث مشکل در کیفیت صدا شود.
  5. تجهیزات قدیمی را بررسی کنید. اگر تجهیزات خاصی مانند هدست، میکروفون یا خود گوشی را برای مدت طولانی استفاده می کنید، ممکن است نیاز به ارتقا داشته باشند. تجهیزات قدیمی گاهی اوقات می توانند منجر به کیفیت صدای ضعیف شوند.

مشکل شماره 3: WAN و اتصال به اینترنت

رفع مشکلات VoIP مورد سوم

علائم رایج: صدای ناواضح، تأخیر یا اکو صدا، مشکل در سرعت، عدم نمایش شماره یا سیگنال مشغول

از دیگر مشکلات رایج می توان به مشکلات شبکه گسترده (WAN) یا اتصال به اینترنت اشاره کرد. این مشکل شامل مشکل با ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) است. برخی از بسته های اینترنت برای وب گردی و پخش استریم هستند، اما به اندازه کافی برای استفاده از VoIP قدرتمند نیستند. ارسال بسته های صوتی برای تماس VoIP ضروری است.

در این حالت به مجموعه دیگری از پروتکل های اینترنتی نیاز دارید که ممکن است ISP شما ارائه نکند. قبل از شروع عیب یابی VoIP، مطمئن شوید که یک بسته اینترنتی کلاس تجاری دارید که از خدمات VoIP پشتیبانی می کند.

نحوه بررسی اتصال WAN و سرعت اینترنت:

  1. تست سرعت پهنای باند
  2. تست از دست دادن بسته
  3. با ISP خود تماس بگیرید

1) سرعت پهنای باند خود را تست کنید

Nextiva یک تست سرعت با استفاده آسان است که تعیین می کند آیا شبکه شما با VoIP سازگاری دارد یا نه. سرعت شما تعیین می کند که شبکه تان امکان اداره چند تلفن VoIP را دارد. قبل از انجام آزمایش، مطمئن شوید که رایانه خود را مستقیماً به مودم وصل کرده اید.

2) تست پینگ برای بررسی از دست دادن بسته

از دست دادن بسته وضعیتی است که در آن بسته های داده به درستی از انتهای یک اتصال ارسال می شوند، اما نمی توانند به مقصد مورد نظر خود برسند.

این حالت معمولاً به دلیل شرایط بد شبکه یا ازدحام اینترنت ایجاد می شود. اتصالات VoIP به انتقال بسته داده وابسته است. بنابراین، حتی مقدار کمی از دست دادن بسته می تواند منجر به مشکلات ارتباطی در VoIP شود. برای اینکه بفهمید آیا با از دست دادن بسته مواجه هستید یا خیر، باید یک تست پینگ را اجرا کنید.

رفع مشکلات VoIP
رفع مشکلات VoIP

همانطور که تست را انجام می دهید، نتایج خود را ثبت کنید تا در صورت لزوم بتوانید آنها را به ارائه دهنده خدمات اینترنت خود بدهید.

3) با ISP خود تماس بگیرید

اگر به LAN، اتصال و تجهیزات خود نگاه کرده اید و متوجه شده اید که مشکل مربوط به WAN است، احتمالاً باید با ISP خود تماس بگیرید. آن ها می توانند کمک کنند تا تشخیص دهید که آیا در منطقه شما قطعی وجود دارد یا خیر؟ و به شما در رفع مشکل اتصال به اینترنت کمک کنند.

مشکل شماره 4: امنیت

رفع مشکلات VoIP مورد چهارم

از آنجایی که VoIP به اینترنت متصل است، در معرض مهاجمان مجازی و تهدیدات امنیتی است. مسائل امنیتی نه تنها می تواند بر کیفیت تماس تأثیر بگذارد بلکه داده های مشتریان تان را نیز در معرض خطر قرار می دهد.

به همین دلیل است که اگر مشکوک هستید که با امنیت VoIP مشکل دارید، باید فورا به آنها رسیدگی کنید.

  1. رمزهای عبور خود را بازنشانی کنید.
  2. دستگاه های مخرب را شناسایی کنید.
  3. تگ گذاری VLAN را پیاده سازی کنید.

1) رمزهای عبور خود را بازنشانی کنید.

اعتبار خدمات VoIP را می توان هک کرد. با اعتبارنامه SIP/VoIP شما، کاربران غیرمجاز می توانند تماس های گران قیمت برقرار کنند یا حتی به تماس های در حال انجام گوش دهند. اگر گمان می‌ کنید رمز عبور شما به خطر افتاده است، همه رمزهای عبور را بازنشانی کنید. علاوه بر این، به طور کل رمزهای عبور خود را به طور منظم ریست کنید.

از رمزهای عبور قوی که حاوی حروف (هم بزرگ و هم کوچک)، اعداد و نمادها هستند استفاده کنید.

2) لایه های امنیتی و فایروال ها را تنظیم کنید.

مدیر VoIP می تواند یک فایروال برای سیستم های VoIP نصب کند. این فایروال ها معمولاً با محدود کردن نوع ترافیک مجاز در تماس ها و بستن جلسه پس از پایان تماس عمل می کنند.

همچنین فایروال هایی وجود دارند که به ترسیم الگوهای غیرعادی و شناسایی نشانه های حمله کمک می کنند. در حالی که بسیاری از روترهای VoIP این قابلیت را دارند، اما باز هم با ارائه دهنده VoIP خود در مورد اقدامات امنیتی ارائه شده صحبت کنید.

مشکل شماره 5: مشکل در فکس و سایر دستگاه ها

رفع مشکلات VoIP مورد پنجم

در عصر دیجیتال، شرکت ‌ها بیشتر به کاغذ بازی دیجیتالی متکی هستند. با این حال، گاهی اوقات دستگاه های فکس، چاپگرها و اسکنرها هنوز برای ارسال و دریافت داده ها استفاده می شوند. متأسفانه دستگاه های فکس با VoIP سازگار نیستند و این مساله می تواند منجر به مشکلاتی برای ارسال اطلاعات شود.

نحوه مبارزه با مشکلات ناشی از تجهیزات شخص ثالث:

  1. اجزای سازگار نصب کنید.
  2. یک راه حل امنیتی سازگار پیدا کنید.

1) نصب اجزای سازگار

بعید است که بتوانید دستگاه فکس خود را به تجهیزات VoIP وصل کنید. احتمالاً برای اجرای دستگاه فکس و سایر دستگاه‌های مشابه از طریق تلفن VoIP خود، نیاز به نصب تجهیزات دیگری دارید.

تجهیزات در بین ارائه دهندگان متفاوت است. اما بسیاری از اجزای پل ارتباطی (مانند پل فکس) را برای کمک به ارسال و دریافت اطلاعات دیجیتال ارائه می دهند.

2) یک سیستم امنیتی سازگار پیدا کنید.

این روزها بسیاری از سیستم های امنیتی نیاز به اتصال به اینترنت دارند. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که تلفن شما با سرویس تلفن VoIP تان سازگار است یا خیر.

اگر سیستم امنیتی سازگار نباشد، می‌ تواند هم با خود سیستم امنیتی و هم در سرویس VoIP مشکل ایجاد کند. ممکن است لازم باشد با ارائه‌دهنده خدمات VoIP خود در مورد سازگاری با سیستم‌ های امنیتی خاص مشورت کنید.

دو حالتی که در آن برای رفع مشکلات VoIP باید تماس بگیرید.

اگر با روش های بالا به بن بست رسیدید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که برای کمک تماس بگیرید. از آنجایی که تماس VoIP به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و تلفن اینترنتی متکی است، گاهی اوقات رفع مشکلات VoIP از دست شما خارج است.

اینترنت تان قطع است.

اگر اینترنت تان قطع است یا هنگام جستجو در وب، ارسال ایمیل یا تماشای ویدیو با مشکل اتصال مواجه هستید، باید با ISP خود تماس بگیرید. اگر قادر به اتصال به اینترنت نیستید، هیچ راهی برای کار با سرویس VoIP وجود ندارد، بنابراین ابتدا باید این مشکل را برطرف کنید.

مشکل اتصال تماس دارید.

همچنین، اگر متوجه مشکلاتی در تجهیزات VoIP یا اتصال تماس خود شدید، بهتر است با ارائه دهنده خدمات VoIP خود تماس بگیرید. آن ها می توانند به شما به عنوان یک متخصص در رفع هر گونه مشکل کمک کنند. با این حال، بیشتر مشکلات اتصال VoIP را می توان به روش های بالا رفع کرد.

عیب یابی VoIP یک راه عالی برای تشخیص مشکلات رایج آن است. با عیب یابی مناسب، می توانید تعیین کنید که مشکل کجاست، چه چیزی باعث آن شده است و چگونه آن را برطرف کنید.

همچنین در جایگزینی روترها و سوئیچ های شبکه صرفه جویی می کنید. بعد از اینکه همه کابل ‌ها و تجهیزات خود را بررسی کردید، ممکن است نیاز باشد تا ارائه ‌دهنده VoIP، عیب‌ یابی پیشرفته‌تری انجام دهد.

در این مطلب مشکلات رایج VOIP را توضیح دادیم و روش رفع این مشکلات را نیز بررسی کردیم. در صورتی که نیاز به آموزش VoIP دارید، به لینکی که در این قسمت ارائه کردیم مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا