آموزش وردپرس

راه اندازی فروشگاه محصولات دانلودی و مجازی در وردپرس

فروشگاه های آنلاین دیگر محدود به فروش محصولات فیزیکی نیستند؛ بلکه به سمت فروش محصولات دیجیتالی و دانلودی مانند موسیقی، تصویر، کتاب الکترونیکی و نرم افزار گسترش پیدا کرده اند. فروشگاه های محصولات دانلودی این امکان را ارائه می کنند تا در لحظه پرداخت، محصول مورد نظر در اختیار مشتری قرار گیرد. برعکس فروش محصولات فیزیکی که در آن، علاوه بر اینکه برای ارائه محصول به مشتری زمان نیاز است، هزینه هایی برای بسته بندی و ارسال نیز در نظر گرفته می شود.

تصور عموم افراد این است که ووکامرس بیشتر برای فروش محصولات فیزیکی مناسب است در حالی که با استفاده از یک افزونه، می توان محصولات دیجیتالی و مجازی را هم به فروش گذاشت. پس اگر قصد دارید که یک فروشگاه آنلاین داشته باشید، فروشگاه محصولات دانلودی می تواند گزینه مناسب و سودآوری برایتان باشد.

در ادامه این مقاله روش ایجاد یک فروشگاه محصولات دانلودی را به شما آموزش می دهیم.

مزایای فروشگاه محصولات دانلودی

با فروش محصولات مجازی در ووکامرس، دیگر نیازی نیست که نگران موجودی انبار خود باشید، زیرا این نوع محصولات عمدتا فایل های ذخیره شده در وب سرور شما هستند. به زبانی ساده، یعنی اینکه می توانید آن ها را بارها و بارها از طریق همان فایل بفروشید.

یکی دیگر از مزایای محصولات مجازی، عدم نیاز به سفارشی بودن رنگ، اندازه یا سایز است. نکته مهم دیگر در فروشگاه محصولات دانلودی این است که محصولات هیچوقت خراب نمی شوند و نگرانی از بابت زمان نگهداری محصولات در انبار نخواهید داشت.

عدم نیاز به پرداخت هزینه های انبار و نگهداری، هزینه نگهبانی و بسیاری از هزینه های جانبی دیگر، از جمله مزایای داشتن یک وب سایت فروش محصولات دانلودی می باشد.

انواع محصولات مجازی

اگر در فضای فروش محصولات مجازی تازه کار هستید، شاید از خودتان بپرسید فروش چه نوع محصولاتی بیشترین سود و درآمد را دارد؟ در ادامه لیستی از انواع محصولات دانلودی و مجازی را برای فروش در فروشگاه تان آماده کرده ایم:

  • کتاب های الکترونیک
  • ویدئو (مانند دوره های آنلاین)
  • نرم افزار (مانند اپلیکیشن ها، پلاگین، بازی، ابزار)
  • موسیقی و فایل های صوتی
  • فایل های گرافیکی (مانند آیکون، فونت، فایل های PSD، قالب سایت)
  • حق عضویت استفاده از یک سرویس آنلاین

نحوه ساخت فروشگاه محصولات دانلودی

قبل از ایجاد یک فروشگاه بهتر است ابتدا یک قدم به عقب بردارید و ببینید نیاز بازار چیست؟ در این حالت متوجه خواهید شد که محصول مدنظرتان متقاضی دارد یا خیر؟ برای این کار می توانید کلمه کلیدی محصول مورد نظر را با عبارت های دیگر در Google Trends مقایسه کنید.

محصول موردنظرتان را در گوگل ترندز آنالیز کنید.

زمانی که محصول مجازی مورد نظرتان را انتخاب کردید، گام بعدی این است که ببینید این محصول چقدر در بازار اشباع شده است؟ همینطور باید رقبایتان را بررسی کنید و ببینید چه نقاط ضعف و قوتی در عملکردشان دارند. با جستجو در گوگل می توانید ببینید که چند وب سایت، محصولی همانند شما می فروشند. این کار کمک می کند تا در مورد نوع کیفیت مورد انتظار مردم و کلمات کلیدی که برای جستجوی این محصولات استفاده می کنند، ایده بهتری پیدا کنید.

در نهایت می توانید فروشگاه محصولات دانلودی خود را راه اندازی کنید. برای این کار با توجه به محصولی که به دنبال فروش آن هستید، باید مطمئن شوید که از ابزار مناسبی استفاده می کنید. برای مثال، اگر می خواهید فایل های قابل چاپ ایجاد کنید، می توانید از ابزار رایگانی مانند Canva استفاده کنید. یا اگر می خواهید کلیپ های صوتی ایجاد کنید، ممکن است نیاز باشد که از Audacity استفاده کنید.

راهنمای گام به گام راه اندازی یک فروشگاه محصولات دانلودی

در ادامه به شما خواهیم گفت که برای فروش محصولات مجازی با استفاده از ووکامرس باید چه کاری انجام دهید.

گام اول: نصب افزونه ووکامرس و انجام تنظیمات آن

  • برای فروش محصولات مجازی از طریق ووکامرس، ابتدا باید افزونه ووکامرس را نصب و فعال کنید. (در صورت نیاز به مقاله نصب ووکامرس مراجعه کنید.)
  • پس از فعال شدن ووکامرس باید صفحات فروش محصولات دیجیتالی را بسازید و پیکربندی کنید. برای انجام این کار، وارد پنل مدیریت وردپرس خود شوید و به ووکامرس >> تنظیمات (پیکربندی) بروید.
پس از فعال شدن وکامرس باید صفحات فروش محصولات دیجیتالی را بسازید و پیکربندی کنید.
  • در صفحه پیکربندی می توانید گزینه “پیکربندی ووکامرس برای محصولات دیجیتال” (Configure WooCommerce Settings for Digital Products) را ببینید.

نکته: قالبی که در سایتتان از آن استفاده کرده اید تاثیر زیادی در نوع ایجاد فروشگاه محصولات دانلودی دارد. ممکن است که قالب سایت شما بعضی از تم ها و یا تنظیمات فروش محصولات دانلودی را نداشته باشد.

  • بعد از کلیک بر روی گزینه “پیکربندی ووکامرس برای محصولات دیجیتال”، تنظیمات زیر را به روزرسانی کنید:
  • تب تنظیمات عمومی – تعداد خرید اقلام قابل دانلود را به 1 محدود کنید.
  • تب تنظیمات موجودی – مدیریت موجودی را غیرفعال کنید.
  • تب تنظیمات حمل و نقل – حمل و نقل را غیرفعال کنید.
  • تب تنظیمات درگاه پرداخت – گزینه های پرداخت چکی و مستقیم بانکی را غیرفعال کنید و گزینه پرداخت با درگاه بانکی (مانند زرین پال، پی پینگ، سامان و…) را فعال کنید.
  • تب تنظیمات ایمیل – تنظیمات اعلان سفارش را پیکربندی کنید و قالب های ایمیل ووکامرس را برای خود سفارشی کنید. (برای مثال بعد از خرید چه ایمیلی به مشتری ارسال شود)

گام دوم: ساخت دسته محصولات

بهتر است قبل از افزودن محصولات، دسته بندی محصولات خود را تنظیم کنید. برای انجام این کار در قسمت مدیریت وردپرس به محصولات >> دسته ها بروید.

گام سوم: اضافه کردن محصولات دانلودی در ووکامرس

  • محصولاتی که می خواهید توسط مشتریان دانلود شوند را اضافه کنید. برای انجام این کار به مسیر محصولات >> افزودن جدید بروید.
برای افزودن محصولات  به مسیر محصولات >> افزودن جدید بروید.

با کلیک بر روی گزینه افزودن محصول، به فرم ایجاد محصول هدایت می شوید. اطلاعات هر محصول را با دقت کامل کنید.

 اطلاعات هر محصول را با دقت کامل کنید.
  • عنوان
  • توضیحات کامل
  • توضیحات کوتاه
  • انتخاب دسته بندی محصول
  • انتخاب تصویر محصول
  • درج تصاویر در گالری محصول (در صورت لزوم)
  • قیمت
  • برای اینکه محصول قابل دانلود باشد حتما طبق تصویر بالا، گزینه مجازی و دانلودی را تیک بزنید.
  • در صورت نیاز می توانید برای محصول تاریخ انقضای دانلود تعیین کنید. این کار باعث می شود محصولات پس از منقضی شدن لینک، دیگر دانلود نشوند.

درک فرآیند سفارش

تا این جا مهم ترین بخش ها را برای راه اندازی یک فروشگاه محصولات دانلودی در ووکامرس انجام داده اید. حالا در ادامه باید یاد بگیرید که چگونه یک سفارش دیجیتالی انجام می شود:

زمانی که مشتری از طریق درگاه پرداخت خرید خود را انجام می دهد یکی از موارد زیر رخ می دهد:

  • اگر تمامی محصولات مجازی و قابل دانلود باشند، سفارش به سرعت تکمیل می شود و فایل محصول در اختیار مشتری قرار می گیرد.
  • اگر به سرعت قابل دانلود نباشد، مشتری باید منتظر تایید سفارش و ارسال آن از طرف شما باشد.

پس از تکمیل سفارش، کاربری که محصول را خریداری کرده است با چنین گزینه هایی رو برو می شود:

  • به مشتری اجازه دانلود محصول خریداری شده داده می شود.
  • مشتری، لینک دانلود محصولات خریداری شده را در صفحه دریافت سفارش دریافت می کند.
  • ایمیلی که حاوی لینک محصول است را در آدرس ایمیل خود دریافت می کند.
  • پس از ورود به حساب کاربری اش در سایت، لینک دانلود را مشاهده می کند.

برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد هر محصول مجازی، می توانید در جدول محصولات ووکامرس از افزونه WooCommerce Quick View Pro استفاده کنید.

پیشنهاد می شود که از پلاگین WooCommerce Quick View Pro برای ارائه جزئیات بیشتر محصول استفاده کنید.

مشتریان می توانند به سادگی روی دکمه “مشاهده سریع” در جدول محصول کلیک کنند و جزئیات بیشتری از محصول را در لایت باکس مشاهده نمایند. همچنین کاربر می تواند محصولات را مستقیماً از لایت باکس باز شده مشاهده کرده و به سبد خرید اضافه کند. مزیت کلیدی استفاده از WooCommerce Quick View Pro این است که مشتریان مجبور نیستند به صفحه محصول بروند.

چگونه محصولات دیجیتال را در ووکامرس در دسته خصوصی قرار دهیم؟

بسته به نوع محصول دیجیتالی که می فروشید می توانید آن ها را خصوصی سازی کنید. برای مثال می توانید دسته ای از محصول را درست کنید که تنها و اختصاصا برای یک مشتری درست شده است مانند آلبوم عکس عروسی یا جشن تولد دیجیتال. همچنین می توانید برخی از محصولات را در ووکامرس تنها برای اعضای ثبت نام شده در دسترس قرار دهید. مانند فروختن حق اشتراک به اعضای سایت خود برای دسترسی بیشتر به امکانات سایت.

ساده ترین راه برای خصوصی کردن محصولات دیجیتال استفاده از افزونه WooCommerce Protected Categories است.

نحوه ارسال محصولات دیجیتال یا مجازی به مشتری

یکی از مهمترین جنبه های فروش محصولات مجازی در ووکامرس، تحویل کالاهای قابل دانلود به مشتری است. البته، مشتریان همیشه می توانند پس از پرداخت، فایل ها را مستقیماً از سایت شما دانلود کنند. با این حال، اگر به دنبال راه خاصی برای ارسال محصولات مجازی به مشتریان خود هستید، می توانید لینک دانلود محصول را مستقیما به ایمیل مشتری ارسال کنید. یا اینکه با استفاده از افزونه Follow-Ups مراحل دریافت محصول دانلودی یا دیجیتالی را به مشتری توضیح دهید.

توضیح نحوه دریافت محصول از جمله نحوه دریافت بلیط یک رویداد یا نحوه دسترسی به محصولات قابل دانلود در ووکامرس باعث می شود که مشتری شما تجربه کاربری بهتری از خرید خود داشته باشد.

فروش حق اشتراک

یکی از محبوب ترین انواع محصولات مجازی، عضویت و حق اشتراک است. فروش حق اشتراک محصولات، یک راه عالی برای ایجاد درآمد مکرر است. شما می توانید از افزونه WooCommerce Subscriptions برای فروش حق اشتراک محصولات خود استفاده کنید تا به طور مرتب در فواصل زمانی تعیین شده مشتریان هزینه اشتراک خود را بپردازند.

کلام آخر

در این مقاله به شما توضیح دادیم که چگونه می توانید با استفاده از ووکامرس فروشگاه محصولات دیجیتال و دانلودی خود را راه اندازی کنید. شما می توانید با خرید هاست مناسب فروشگاه محصولات مجازی و انتخاب دامنه مناسب، فعالیت خودتان را در جهت فروش محصول مجازی، آغاز کنید. پس همین حالا وب سایت خودتان را راه اندازی کرده و فروش محصولات دانلودی خود را با استفاده از ووکامرس آغاز کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا