هک و امنیت

آموزش نصب گواهینامه SSL و TLS در aapanel

کنترل پنل aaPanel که توسط تیمی از توسعه دهندگان در سال 2018 ایجاد شد، به عنوان یک کنترل پنل جامع برای مدیریت سرور شناخته است. نصب aaPanel با رابط بصری و ویژگی های فوق العاده، کارهایی مانند مانیتورینگ سرور و مدیریت امنیت را ساده می کند. aaPanel با داشتن پایگاه کاربری بیش از 10000 کاربر در سراسر جهان، مدیریت سرور را ساده می کند و ابزاری قدرتمند برای مدیریت کارآمد محیط میزبانی وب خود در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. در آموزش های قبل آموزش نصب SSL در دایرکت ادمین و سی پنل را آموزش دادیم اما امروز در این آموزش از سری آموزش های زمین هاست قصد داریم به شما نحوه نصب گواهینامه SSL و TLS روی کنترل پنل aaPanel را آموزش دهیم، پس با ما همراه باشید.

گواهینامه SSL چیست؟

گواهینامه (SSL ( Secure Sockets Layer، از فایل های کوچک حاوی اطلاعات تشکیل شده است که به تبادل اطلاعات، به صورت ایمن بین کاربر و سایت کمک می کند. حال گواهینامه SSL این کار را با کدگذاری اطلاعات منتقل شده بین سایت و کاربر انجام می دهد، با این کار تمام اطلاعات به صورت ایمن بین مرورگر و سرور منتقل شده و دسترسی هکرها به این اطلاعات محدود خواهد شد.

از این رو سایت هایی که دارای این گواهینامه هستند از اعتبار بیشتری در بین کاربران برخوردار هستند. پروتکل پیش فرض سایت های اینترنتی http است. بعد از نصب ssl، این پروتکل از http به https تغییر کرده و یک اتصال ایمن بین مرورگر و سرور ایجاد می‌شود. بنابراین بعد از نصب گواهینامه SSL در aapanel خواهید دید پروتکل http در URL تمام صفحات سایت شما به https تبدیل شده است و یک علامت قفل نیز پیش از آدرس URL قرار گرفته است. اکنون پس از آشنایی کوتاهی با گواهینامه TLS همراه ما باشید با مراحل نصب گواهینامه SSL در aapanel.

گواهینامه TLS چیست؟

گواهینامه TLS (Transfer Layer Security)، نسخه پیشرفته تر گواهینامه SSL است و همان کاری که گواهینامه SSL انجام می دهد را انجام می دهد، اما سریع تر و ایمن تر، البته نحوه ایجاد اتصال ایمن نیز در این دو با هم متفاو.ت است.

آشنایی با انواع گواهینامه های SSL

همانطور که گفته شد گواهینامه های SSL (Secure Sockets Layer) برای ایمن سازی وب سایت ها و اطمینان از محرمانه بودن و یکپارچگی داده های منتقل شده بین سرورها و مشتریان ضروری هستند. اما همه گواهینامه های SSL یکسان نیستند و هر کدام سطوح مختلفی از امنیت و اعتبار را ارائه می دهند. اکنون بیایید انواع مختلف گواهینامه های SSL را بررسی کنیم:

1. SSL شخصی

گواهینامه های Domain Validated یا DV ابتدایی ترین نوع گواهینامه SSL هستند. این گواهینامه مالکیت دامنه را تأیید می کند اما هویت صاحب وب سایت را تأیید نمی کند.دریافت گواهینامه های DV آسان است و برای وب سایت های شخصی، وبلاگ ها و مشاغل کوچک مناسب است.

2. SSL حرفه ای

گواهینامه های Organization Validated یا OV سطح بالاتری از اعتبار سنجی را در مقایسه با گواهینامه های DV ارائه می دهند. یعنی علاوه بر تایید مالکیت دامنه، آنها هویت سازمان را نیز تأیید می کنند. گواهینامه های OV برای مشاغل و سازمان هایی که می خواهند اعتماد کاربران خود را جلب کنند مناسب هستند.

3. SSL حرفه ای پلاس

گواهینامه های Enterprise Validated یا EV بالاترین سطح اعتبار و اعتماد را در بین انواع گواهینامه SSL ارائه می دهند. آنها تحت فرآیند اعتبار سنجی دقیق، از جمله تأیید وضعیت حقوقی سازمان، آدرس فیزیکی، و پایبندی به
آئین نامه قرار دارند . گواهینامه های EV برای وب سایت های تجارت الکترونیک، موسسات مالی و سایر نهادهایی که امنیت و اعتماد کاربر برایشان اولویت دارند ضروری هستند.

در پایان، انتخاب نوع گواهینامه SSL مناسب به سطح اعتبار و اعتمادی که می خواهید برای وب سایت خود ایجاد کنید بستگی دارد.

نصب گواهینامه SSL در aapanel

برای نصب گواهینامه SSL در aapanel شما می توانید به دو روش اقدام کنید اولین روش استفاده از SSL رایگان است و دومین روش نیز استفاده از لایسنس خریداری شده است. در این لحظه توصیه ما این است که اگر امنیت سایتتان برایتان اهمیت زیادی دارد و قصد گرفتن دو ستاره در اینماد سایتتان را دارید حتما SSL لایسنس دار خریداری و نصب کنید.

اما اگر قصد نصب SSL رایگان را دارید، به خاطر داشته باشید که SSL رایگان هر 1 تا 3 ماه نیاز به تمدید دارد در حالی که SSL های پولی را می توانید به صورت 1 یا 2 ساله خریداری کنید. در این آموزش، نصب SSL رایگان را فرا می گیرید.

مراحل نصب گواهینامه SSL رایگان در aapanel

برای دریافت SSL رایگان باید به سایت Let’s Encrypt مراجعه کنید. اکنون پس از دریافت SSL رایگان از این سایت باید وارد aapanel شوید.

نصب گواهینامه SSL در aapanel
مرحله 1
نصب گواهینامه SSL در aapanel
*مرحله 2
نصب گواهینامه SSL در aapanel
مرحله 3
  1. از منوی کناری گزینه Website را بزنید.
  2. در این مرحله در وب سایتی که می خواهید گواهینامه SSL را نصب کنید، روی Not Set کلیک کنید.
  3. اکنون تیک گزینه Select All را بزنید و روی Apply را کلیک کمید تا نصب گواهینامه SSL وب سایت شما شروع شود.

فرآیند نصب رایگان گواهینامه SSL طی چند دقیقه تکمیل می شود. در aaPanel، گواهی SSl به طور خودکار قبل از تاریخ انقضا تمدید می شود. اما اگر به طور خودکار تمدید نشد، باید آن را به صورت دستی تمدید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا