آموزش سرور

استوریج و ذخیره ساز های SAN ، NAS و DAS چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تصمیم گیری در مورد انتخاب یک سیستم ذخیره سازی مناسب برای داده ها، می تواند یک تصمیم پیچیده باشد. زیرا در هنگام انتخاب باید مواردی چون هزینه، ظرفیت ذخیره سازی و میزان مقیاس پذیری را در نظر بگیریم. برای ذخیره سازی داده های سازمانی 3 گزینه اصلی وجود دارد: ذخیره سازی مستقیم (DAS)، ذخیره سازی متصل به شبکه (NAS) و شبکه های منطقه ذخیره سازی (SAN).

هر یک از ذخیره سازها مزایا و معایبی دارند که باید در هنگام انتخاب، آن ها را در نظر بگیرید. در این مقاله به معرفی استوریج های SAN ، NAS و DAS پرداخته ایم. همچنین تفاوت های هر سه استوریج را با یکدیگر بررسی کرده ایم.

از ذخیره ساز SAN در چه مواردی استفاده می کنیم؟

سیستم های مدیریت پایگاه داده

سرعت پردازش بالا و تأخیر کم در استوریج SAN، آن را به گزینه خوبی برای محیط های پر ترافیک با سرعت بالا مانند پایگاه داده های سازمانی و وب سایت های فروشگاهی پر ترافیک تبدیل کرده است.

پایگاه های داده اغلب از بارهای کاری حیاتی پشتیبانی می کنند که تعداد زیادی از داده های تراکنش را پردازش کرده و ممکن است نیاز به انجام صدها یا هزار تراکنش در ثانیه داشته باشند. این کار به ذخیره سازی قابل اعتماد و مقیاس پذیری نیاز دارد که بتواند عملیات ورودی/خروجی بالا در هر ثانیه (IOPS) و نرخ تأخیر پایین را به کاربران ارائه دهد.

مجازی سازی

محیط های مجازی نیاز به استقرار در مقیاس بزرگ و با کارایی بالا دارند و اغلب شامل هزاران ماشین مجازی (VM) هستند که طیف وسیعی از سیستم عامل ها و برنامه های کاربردی را اجرا می کنند.

SAN ها می توانند به سرعت جریان های ورودی/خروجی متعددی را بین VMها و میزبان های مجازی سازی منتقل کنند، که آن ها را نسبت به استوریج NAS برای محیط های مجازی مناسب تر می کند.

ذخیره ساز SAN

از ذخیره ساز NAS در چه مواردی استفاده می کنیم؟

ذخیره سازی و اشتراک گذاری فایل

NAS معمولاً در سازمان ها (با هر اندازه ای)، برای ذخیره سازی و اشتراک گذاری متمرکز فایل ها استفاده می شود. امکان ترکیب چندین سرور فایل روی یک دستگاه NAS وجود دارد. در این حالت دیتا به صورت متمرکز ذخیره شده و مدیریت اطلاعات ذخیره شده آسان تر می شود.

Big Data

NAS برای ذخیره حجم زیادی از داده های بدون ساختار، مانند فایل های نظارت تصویری و داده های اینترنت اشیا، مناسب است.

همچنین از NAS اغلب برای عملیات استخراج، تبدیل، بارگذاری و پردازش خدمات داده هوشمند و همچنین تجزیه و تحلیل داده های بزرگ استفاده می شود.

ذخیره ساز NAS

از ذخیره ساز DAS در چه مواردی استفاده می کنیم؟

محدودیت در بودجه

به عنوان یک کسب و کار کوچک یا متوسط، ممکن است بودجه شما برای راه حل های ذخیره سازی با کارایی بالا مانند SAN یا NAS که ممکن است صدها هزار دلار هزینه داشته باشد، کافی نباشد.

اگر بودجه لازم برای راه حل های ذخیره سازی پیشرفته را ندارید، اما همچنان به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارید، یک سیستم DAS گزینه ای عملی و مقرون به صرفه ای است.

یک راه حل ذخیره سازی ساده

از آنجایی که DAS به شبکه متصل نمی شود، برای سازمان های کوچک تری که داده ها را به صورت محلی به اشتراک می گذارند، مناسب تر است. راه اندازی DAS در رایانه های فردی که فقط به یک دستگاه ذخیره سازی نیاز دارند، آسان است.

اگر پشتیبانی IT داخلی کم یا ضعیفی دارید یا بودجه برون سپاری را ندارید، بهتر است که استوریج DAS را انتخاب کنید.

ذخیره ساز DAS

تفاوت ذخیره سازهای SAN – NAS – DAS با یکدیگر

تفاوت عمده بین استوریج های SAN ،NAS، DAS در هزینه ها، مقیاس پذیری و نحوه اشتراک گذاری فضای ذخیره سازی است.

این سه سیستم همچنین از مکانیسم های ذخیره  سازی متفاوتی استفاده می  کنند. استوریج DAS عمدتاً از فضای ذخیره سازی هارد درایو، NAS از فایل های مشترک و SAN از ذخیره سازی بلوک استفاده می  کند.

همچنین از فناوری های مختلفی برای انتقال داده ها در این سه استوریج استفاده می شود. نحوه انتقال داده در هر یک از استوریج ها به شرح زیر است:

  • انتقال داده در DAS از طریق IDE/SCSI صورت می گیرد.
  • انتقال داده در NAS از طریق TCP/IP و Ethernet صورت می گیرد.
  • انتقال داده در SAN از طریق Fiber Channel و IP صورت می گیرد.

مزایای استوریج ها

هر یک از ذخیره سازها مزایایی دارند که در ادامه مهم ترین آن ها را توضیح می دهیم تا در انتخابتان مطمئن تر باشید.

مزایای استوریج SAN چیست؟

  • عملکرد بهبود یافته: یک SAN عملکرد بهتری را در مقایسه با DAS و NAS ارائه می دهد؛ زیرا پردازش ذخیره سازی در شبکه ای جدا از شبکه محلی (LAN) انجام می شود. انتقال وظایف ذخیره سازی به یک SAN اختصاصی، تضمین می کند که عملکرد در SAN تحت تأثیر ازدحام ترافیک در LAN قرار نمی گیرد. همچنین برای آزادسازی پهنای باند و بهبود عملکرد، ترافیک ذخیره سازی را از شبکه LAN حذف می کند.
  • مقیاس  پذیری بیشتر: یک SAN می تواند شامل هزاران دستگاه ذخیره سازی SAN و سرورهای میزبان باشد که می توانند برای برآورده کردن نیازهای تجاری در حال توسعه افزایش پیدا کنند. سازمان ها می توانند هاست ها و دستگاه های ذخیره سازی جدیدی را برای ساخت SAN اضافه کنند. این کار زمانی انجام می شود که نیاز به ظرفیت بیشتری داشته باشیم.
  • در دسترس بودن: ذخیره سازی SAN از طریق مسیرهای متعدد قابل دسترسی بوده و مستقل از برنامه هایی که پشتیبانی می کند باقی می ماند. Fabric شبکه SAN می تواند از مسیرهای جایگزین برای حفظ در دسترس بودن فضای ذخیره  سازی (در صورت بروز خطای ارتباطی) استفاده کند. با این روش اطمینان حاصل می شود که هیچ نقطه ای از شکست، بین میزبان و دستگاه ذخیره سازی وجود ندارد.

مزایای استوریج NAS چیست؟

  • مقیاس پذیری: NAS به سازمان ها اجازه می دهد تا ظرفیت ذخیره سازی را بدون تعویض یا ارتقاء سرورهای موجود یا خاموش کردن شبکه، تغییر دهند. با افزودن یک دستگاه NAS دیگر، یعنی با اضافه کردن یک هارد دیسک دیگر با ظرفیت بیش تر، می توان فضای ذخیره سازی را به راحتی افزایش داد.
  • دسترسی بیش تر: NAS یک سیستم ذخیره سازی متمرکز ایجاد می کند که دسترسی دستگاه های شبکه را به داده ها آسان تر می کند. کاربران می توانند با یکدیگر همکاری کنند و فایل ها را از مکان های مختلف به اشتراک بگذارند. کاربران می توانند برای ارتباط از رایانه شخصی یا مک استفاده کنند، یا از طریق سیستم عامل های مختلف مانند Windows، Unix یا Mac OS به شبکه متصل شوند.
  • عملکرد: در حالی که سطوح عملکرد NAS به اندازه سیستم های SAN بالا نیست، این سیستم ها هنوز برخی از مزایای عملکردی را به کاربران ارائه می دهند. از آنجایی که NAS مسئولیت سرویس دهی فایل را از سایر دستگاه های شبکه حذف می کند و به شبکه LAN متصل می شود، می تواند فایل ها را با سرعت بیش تری ذخیره و ارائه کرده و به افزایش کارایی کمک کند.

مزایای استوریج DAS چیست؟

  • راه اندازی آسان: راه حل های داخلی و خارجی ارائه شده توسط DAS برای راه اندازی، پیکربندی و دسترسی ساده هستند. حافظه داخلی با اتصال مستقیم، در یک رایانه یا سرور جدید از قبل نصب شده است و می تواند بلافاصله استفاده شود. حافظه خارجی Plug-and-Play را می توان به محض اتصال توسط پورت USB استفاده کرد.
  • هزینه کم: برخلاف دو استوریج قبلی، DAS برای اجرا و مدیریت سیستم ذخیره سازی به سخت افزار یا نرم افزاری نیاز ندارد. در مقایسه با NAS و SAN که به سخت افزار و نرم افزار برای اجرا و مدیریت سیستم ذخیره سازی نیاز دارند، این ویژگی DAS را به گزینه ای مقرون به صرفه تبدیل می  کند. برای راه اندازی یک سیستم DAS، تنها هزینه های شما مربوط به درایوهای دیسک و محفظه درایو است.
  • عملکرد بالا: از آنجا که ذخیره سازی مستقیماً به دستگاه میزبان DAS متصل است، DAS می تواند دسترسی سریع به داده ها را فراهم کند و از عملیات ورودی/خروجی با کارایی بالا پشتیبانی کند. از آنجا که سیستم DAS به شبکه متصل نیست، تحت تأثیر مسائل پهنای باند یا تأخیر شبکه قرار نمی گیرد.

مقایسه انواع ذخیره سازهای NAS،DAS و SAN

معایب استوریج ها

معایب ذخیره ساز SAN چیست؟

  • هزینه ها: هزینه راه اندازی و نگهداری از زیرساخت فیبری برای پشتیبانی از SAN می تواند قابل توجه باشد. ذخیره سازی اضافی و با کارایی بالا پر هزینه است و ممکن است مدتی طول بکشد تا بازگشت سرمایه را مشاهده کنید. SAN همچنین نیاز به نگهداری و مدیریت مداوم دارد و باعث ایجاد هزینه های اضافی می شود. این نکات باعث می شوند که SANها برای سازمان های بزرگ تری که می توانند هزینه بیش تری سرمایه گذاری کنند، مناسب تر باشند.
  • راه اندازی و نگهداری پیچیده تر: پیچیدگی SANها می تواند به تخصص خاصی برای مدیریت و نگهداری نیاز داشته باشد. در نتیجه، احتمالاً برای پشتیبانی از SAN نیاز به برون سپاری پشتیبانی داشته یا نیاز به استخدام پرسنل IT آموزش دیده داشته باشید.

معایب ذخیره ساز NAS چیست؟

  • ترافیک LAN را افزایش می دهد: استفاده زیاد از NAS می تواند ترافیک شبکه را افزایش داده و باعث ازدحام در LAN شود. ابن موضوع بر سایر کاربران تأثیر گذار خواهد بود. افزایش ترافیک LAN باعث می شود که NAS برای برنامه هایی که عملیات انتقال داده فشرده را انجام می دهند نامناسب باشد.
  • محدودیت های عملکردی: NAS توسط پهنای باند شبکه سازمانی محدود شده است و پروتکل های SMB و NFS (سیستم فایل شبکه) آن برای پشتیبانی از برنامه های کاربردی با کارایی بالا به اندازه کافی سریع نیست. با پیوستن مشتریان بیش تر به شبکه و دسترسی به سیستم NAS، عملکرد می تواند کاهش پیدا کند؛ این اتفاق باعث می شود که NAS برای شبکه های کوچک مناسب تر باشد.
  • امنیت و قابلیت اطمینان: NAS را نمی توان برای دسترسی سطح بالا پیکربندی کرد؛ چرا که با رشد شبکه احتمال ایجاد نقطه شکست افزایش پیدا می کند. از آنجایی که NAS فقط پشتیبان گیری از داده ها را به صورت محلی ارائه می کند، در صورت وقوع یک رویداد طبیعی، حمله سایبری یا خطای انسانی، هم NAS و هم داده های تجاری می توانند از بین بروند.

معایب ذخیره ساز DAS چیست؟

  • دسترسی محدود: این ذخیره ساز فقط برای برنامه های در حال اجرا بر روی رایانه یا سروری که DAS به آن متصل است قابل دسترس است. از آنجایی که این استوریج از سخت افزار شبکه برای اشتراک گذاری منابع ذخیره سازی استفاده نمی کند، ذخیره سازی برای سایر گروه های کاربری موجود در شبکه قابل دسترس نیست. این موضوع بر بهره وری سیستم تأثیر است.
  • مقیاس  پذیری محدود: مقیاس پذیری DAS ممکن است دشوار باشد. زیرا گزینه ها به تعداد درایوهای داخلی، ظرفیت دستگاه های DAS خارجی و در دسترس بودن پورت های خارجی در دستگاه های جداگانه، محدود می شوند.
  • بدون مدیریت مرکزی و پشتیبان گیری: DAS هیچ مکانیزمی برای مدیریت مرکزی و پشتیبان گیری ارائه نمی دهد. زمانی که فقط تعداد کمی از رایانه ها از DAS استفاده کنند، این مسئله مشکل کمتری ایجاد می کند؛ اما اطمینان از در دسترس بودن و محافظت از فضای ذخیره سازی DAS، با رشد شبکه سازمانی گران تر و پیچیده تر می شود.

کدام ذخیره ساز بهتر است؟

DAS، NAS و SAN همگی مزایایی را به کاربران خود ارائه می دهند، اما اینکه چقدر برای سازمان شما مفید هستند به نیازهای سازمان بستگی دارد. برای انتخاب مناسب ترین ذخیره ساز، بهتر است که به مقدار ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز، بودجه و نیازهای پشتیبانی و بازیابی داده ها توجه کنید.

آیا در آینده نزدیک نیاز به اضافه کردن ظرفیت ذخیره سازی دارید؟ چند کارمند به طور همزمان نیاز به دسترسی به فضای ذخیره سازی دارند؟ آیا آن ها به دسترسی از راه دور نیاز خواهند داشت؟ آیا منابع IT کافی برای مدیریت سیستم ذخیره سازی را دارید؟ این ها تنها برخی از سوالاتی هستند که هنگام انتخاب بین NAS، SAN و DAS باید به آن ها پاسخ دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا