آموزش سرور

راهنمای انتخاب و خرید بهترین سرور اختصاصی و آشنایی با معیار های مهم آن

انتخاب سرور اختصاصی اساساً به این منظور است که یک تجارت یا کسب و کار حرفه ای یک سرور جداگانه برای وب سایت خود دارد. این سرور اختصاصی قدرت، انعطاف پذیری، امنیت و کنترل زیادی را برای وبسایت ها فراهم می کند در نتیجه عملکرد، سرعت و امنیت سایت نسبت به سرور های اشتراکی و VPS ها تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

فهرست مطالب

مواردی که قبل از خرید سرور اختصاصی باید مد نظر قرار بگیرد؟

قبل از خرید سرور اختصاصی باید موارد مختلفی مانند تعداد کاربرانی که انتظار دارید، نوع خدماتی که می خواهید ارائه دهیدرا مدنظر قرار دهید تا نوع سرور، نیاز ها و تعداد سرورها مشخص شود. اما پیش از این در ادامه برخی نکات مهم را در انتخاب سرور های اختصاصی بیان می کنیم.

قبل از انتخاب سرور اختصاصی چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

سوال رایجی که اکثر مردم می پرسند این است که چگونه از بین گزینه های موجود در بازار، یک سرور اختصاصی را برای وبسایت تجارت و کسب و کار خود انتخاب کنیم؟ بنابراین برای پاسخ به این سوال در زیر برخی از نکات مهم انتخاب سرور اختصاصی آورده شده است که می توانید به کمک آن ها سرور اختصاصی مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

1. دیتاسنتر کارآمد (Efficient Data Center)

دیتاسنتری که سرور اختصاصی شما در آن قرار دارد مهم است، چرا که Uptime سرور یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه شود زیرا قطعی های مکرر باعث نارضایتی کاربران کسب و کار شما خواهد شد. بنابراین مهم است که سرور شما در دیتاسنتری نگهداری شود که تمام موارد ایمنی و امنیتی و نیاز های سرور را فراهم می کند تا سرور دچار مشکل و قطعی نشود.

از این رو مهم نیست که ارائه‌دهنده سرور اختصاصی شما چقدر حرفه‌ای باشد چرا که اگر دیتاسنتر آن ها مشکل برق داشته باشد، سرور شما دائما از دسترس خارج خواهد شد. این بدان معنا است که سایت شما تا زمانی که دیتاسنتر آن ها دوباره آنلاین شود، از دسترس کاربران خارج خواهد شد. بنابراین، باید عملکرد و کیفیت خدماتی که دیتاسنتر آنها ارائه می دهد را بررسی کنید.

دیتاسنتر کارآمد

2. قیمت ها در بازار (Prices in the Market)

هزینه سرور اختصاصی کمی بالاست. با این حال، به این معنا نیست که این سرورها ارزش سرمایه گذاری را ندارند. اما مهم است که برای کسب و کارتان تصمیمات مالی درستی بگیرید زیرا انتخاب سرور اختصاصی خوب می تواند در دراز مدت هزینه های شما را کاهش دهد.

سرور های اختصاصی با وجود هزینه های بالا بر خلاف سرور های اشتراکی امنیت بالا تر، منابع اختصاصی قدرتمند با سرعت بالا تری را ارائه می دهند، پس صرف هزینه بیشتر نسبت به سرور های مجازی و اشتراکی ارزشش را دارد؛ اما باز هم عامل تعیین کننده بودجه شما خواهد بود. بنابراین باید برای دسترسی به یک سرور اختصاصی به دنبال یک شرکت میزبانی خوب با قیمت های مناسب باشید.

 قیمت ها در بازار

3. اقدامات امنیتی بالاتر( Higher Security Measures)

نگرانی‌های مربوط به امنیت سایبری یک مسئله اصلی برای اکثر مشاغل آنلاین است زیرا یک حمله از یک ویروس یا بدافزار می‌تواند داده‌ها را به خطر بیندازد. این نه تنها شما را عقب می‌اندازد، بلکه سئوی وب‌سایت‌های آسیب‌ دیده با بدافزار معمولا دچار مشکل شده و ترافیک سایت به سرعت از بین خواهد رفت. این بدان معناست که اگر هکری به وب سایت شما حمله کند، می تواند موجب از دست رفتن مشتریان شما برای همیشه شود یا از دسترسی به وب سایت شما توسط هکر جلوگیری کنید.

خوشبختانه، یک سرور اختصاصی تفاوت زیادی در این زمینه ایجاد می کند زیرا به شما امکان می دهد وب سایت خود را بر خلاف سرور های اشتراکی بدون به اشتراک گذاشتن منابع راه اندازی کنید. به این ترتیب تمام اطلاعات، منابع و داده های حساس شما در برابر تهدیدات و حملات احتمالی در امان می ماند.

علاوه بر این، سرورهای اختصاصی معمولا فایروال نرم افزاری که احتمال وقوع هرگونه نفوذ را کاهش می دهند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که روی سرور اختصاصی انتخابی شما اقدامات امنیتی مناسب انجام شده باشد.

انتخاب سرور اختصاصی

4. انعطاف پذیری بیشتر( More Flexibility )

یکی از مشکلات اصلی اجرای یک وب سایت این است که گاهی اوقات مشخصات سیستم و الزامات وب سایت شما با هم مطابقت ندارند. حال اگر به شما بگوییم که می توانید منابع سرور ( CPU ، RAM، هارد دیسک و غیره )خود را با توجه به نیازهای خاص خود تغییر دهید، چه؟

هاست اشتراکی به دلیل منابع اشتراکی ممکن است گاها نتواند نیاز های وبسایت شما را تامین کند چرا که اگر یکی از وب سایت های این هاست اشتراکی به میزان زیادی از منابع استفاده کند سایت شما دچار مشکل خواهد شد.

راه حل این مشکل استفاده از VPS ها و VDS ها است چرا که منابع سرور های اختصاصی به طور کامل متعلق به وبسایت شما هستند و شما می توانید با خیال راحت همان ابتدای کار سرور اختصاصی متناسب با نیاز های سایت خود تهیه کنید.

به علاوه اگر سرور اختصاصی مناسبی دارید، می توانید محیط سرور را تغییر دهید. این به شما امکان می دهد سرور خود را مطابق با سیستم خود پیکربندی کنید و عملکرد وبسایت خود را افزایش دهید.


انعطاف پذیری بیشتر

5. مقیاس پذیری و پتناسیل (Scalability and Potential)

اکثر سرورهای اشتراکی قوانین و مقرراتی در رابطه با ارتقاء دارند.اما یک سرور اختصاصی به کاربران این امکان را می دهد که با کلیک یک دکمه از حداکثر ارتقاء، منابع، ویژگی ها و موارد دیگر لذت ببرند. به این ترتیب می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید که این به معنای درآمد بهتر در دراز مدت است.

شما می توانید این کار را به سادگی با ارتقای پلتفرم میزبان فعلی خود انجام دهید. همچنین سرور های اختصاصی به کاربران اجازه می دهند تا اطلاعات نامحدودی را به دلیل تخصیص پهنای باند بالا، بدون کاهش سرعت ذخیره کنند. بنابراین، همیشه بررسی کنید که آیا ارائه دهنده سرور اختصاصی شما مقیاس پذیری مناسبی دارد یا خیر.

انتخاب سرور اختصاصی

6. گزینه های سفارشی ساده تر(Easier Customization Options)

نظارت، ارتقاء و انتخاب نرم افزار مشکل بزرگی در مورد سرورهای اشتراکی است. به این دلیل است که شما باید از بین هر آنچه که سرور اشتراکی ارائه می دهد انتخاب کنید. اما در مقابل می توانید سرور اختصاصی خود را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کنید و وب سایت کسب و کار خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

همچنین می‌توانید نرم‌افزار، برنامه‌ها و افزونه های امنیتی لازم را نصب کنید که فکر می‌کنید کسب و کار شما را بهبود می‌بخشد. این بدان معناست که سرورهای اختصاصی می توانند به صاحبان مشاغل، صرف نظر از زمینه کسب و کار آن ها کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید خرید سرور اختصاصی مناسب است.

7. خدمات مدیریت شده(Managed Services)

مهمترین عامل در انتخاب سرور اختصاصی، نوع خدماتی است که این سرورها ارائه می دهند. سرور مدیریت شده به طور کلی شامل به روز رسانی های امنیتی، جدیدترین ابزارها و پشتیبانی بهتر مشتری در صورت بروز مشکل است. بنابراین، مهم است که مزایایی که سرور اختصاصی شما ارائه می دهد را مشاهده کنید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که هر سرور اختصاصی که انتخاب می کنید بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه بدهد. این خدمات مدیریت شده بهینه سازی فرایند کسب و کار خود را در دراز مدت برای شما آسان تر می کند.

خدمات مدیریت شده

8. عملکرد بهبود یافته (Improved Performance)

کسب‌وکارهای آنلاین زمانی که وب‌سایت‌هایشان بهینه نیست، ضرر زیادی می کنند. اگرچه طراحی وب سایت شما ممکن است بی نقص باشد، اما همچنان در سرور اشتراکی به خوبی عمل نمی کند. از طرف دیگر، یک سرور اختصاصی می تواند سودمندتر باشد. به این ترتیب می توانید از تمام منابع سرور خود برای کسب و کارتان استفاده کنید، در نتیجه عملکرد سایتتان تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

انتخاب سرور اختصاصی

9. اتصال قابل اعتماد (Reliable Connection)

عملکرد وب سایت شما به پهنای باند شما بستگی دارد. شما می توانید با ارائه یک اتصال پهنای باند مطمئن تر، تجربه کاربران از سایت خود را بهبود ببخشید. اما خبر خوب این است که یک سرور اختصاصی به عملکرد خوب اینترنت کمک می کند، در نتیجه زمان بارگذاری سایتتان کاهش می یابد.

علاوه بر این، نیازی نیست که پهنای باند خود را با سایت های دیگر به صورت اشتراکی استفاده کنید، در نتیجه این موضوع بر عملکرد سایتتان تاثیر گذار خواهد بود. سرورهای اختصاصی، با پیکربندی مناسب، می‌توانند افزایش ناگهانی ترافیک وب‌سایت را مدیریت کنند.

اتصال قابل اعتماد

10. یک ادرس IP متفاوت (A Distinct IP Address)

سرور اشتراکی باعث می شود میلیون ها کاربر نه تنها اطلاعات خود را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند، بلکه باعث می شود آدرس IP یکسانی را نیز به اشتراک بگذارند. این نه تنها یک مشکل بزرگ سئو است، بلکه یک نگرانی جدی امنیتی است، چرا که احتمال درگیر شدن سایت شما را برای مواجه شدن با یک حمله سایبری افزایش می دهد.

با این حال، با توجه به اینکه سرور اختصاصی منحصراً متعلق به شما خواهد بود، می توانید به همه این مشکلات پایان دهید. لازم نیست مثل سرور اشتراکی نگران وبسایت های دیگری باشید که امنیت وب سایت شما را به خطر می اندازد. چرا که با میزبانی اختصاصی،IP های شما در قالب یک بلوک IP در اختیارتان می گذارد. همچنین می توانید از این IP ها برای جداسازی وب سایت ها و زیرساخت های داخلی خود استفاده کنید.

انتخاب سرور اختصاصی

VPS و VDS چه تفاوت هایی باهم دارند؟

در این بخش به طور مختصر به تفاوت VPS و VDS می پردازیم. VPS راهی مقرون به صرفه با قابلیت کنترل متوسط را ​ارائه می دهد. البته این عملکرد ممکن است به دلیل منابع مشترک متفاوت باشد.در مقابل VDS عملکرد ثابت و قابل پیش بینی را ارائه می دهد و آن را به گزینه ای ایده آل برای برنامه های کاربردی حیاتی تبدیل می کند.

VPS و VDS چه تفاوت هایی باهم دارند؟

چه زمانی سرور اختصاصی نیازدارید؟

اکنون که با سرور های اختصاصی و برخی نکات مهم هنگام خرید آن ها آشنا شدید قصد داریم بررسی کنیم که چه سرور اختصاصی برای نیاز های شما مناسب است. چند راه برای فهمیدن اینکه آیا زمان ارتقا به سرور بهتر فرا رسیده است وجود دارد که در زیر به بررسی این روش ها می پردازیم:

1. ترافیک سنگین (High Traffic)

ترافیک بالاتر بزرگترین شاخص نیاز به میزبانی سرور اختصاصی است. سرورهای اختصاصی می‌توانند عملکرد کلی سایت شما را با ساده‌تر کردن، سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری بیشتر بهبود ببخشند. با این حال، ترافیک بالاتر به این معنی است که فشار بیشتری روی وب سایت شما و منابع آن وارد می شود.

علاوه بر این، شما باید امنیت سایت خود را افزایش دهید اطلاعات ارزشمندتان یا کنترل سایتتان را از دست بدهید. به علاوه، ترافیک بالاتر به این معنا است که شما کمی بیشتر بر روی سئو سایت خود تمرکز می کنید و سعی می کنید سود را به حداکثر برسانید. در نتیجه خرید یک سرور اختصاصی می تواند به شما کمک کند تا همه اینها را بدون دردسر زیاد انجام دهید.

2. بهینه سازی وب سایت (Website Optimization)

اگر احساس می کنید که وب سایت شما از نظر بارگذاری صفحه و عملکرد کلی سایت ضعیف عمل می کند، وقت آن رسیده است که اقدام به مهاجرت به سرور اختصاصی دیگری کنید. سرور اختصاصی منحصراً برای وب سایت کسب و کار شما کار می کند، به این معنی که نیازی به نگرانی در مورد اشتراک گذاری داده ها با سایت های دیگر نخواهید شد. با پیکربندی مناسب سرور، سرور اختصاصی فرصتی را برای بهبود عملکرد وب سایت و به حداکثر رساندن نتایج فراهم می کند.

3. برآورده سازی الزامات تجاری (Meeting Business Requirements)

در حالی که سرورهای اختصاصی می توانند تقریباً با هر کسب و کاری سازگار شوند، اما همچنان مهم است که ببینید آیا کسب و کار شما به آن نیاز دارد یا خیر. اگر احساس می کنید که منابع میزبان فعلی شما قادر به مدیریت کسب و کار شما نیست، وقت آن رسیده است که آن را ارتقا دهید.

سرعت پردازنده، فضای ذخیره سازی دیسک و سرعت اینترنت تنها تعدادی از عواملی هستند که باید برای این کار در نظر بگیرید. اگر احساس می کنید نیازهای کسب و کار شما با میزبانی وب فعلی شما مطابقت ندارد، تغییر به میزبانی سرور اختصاصی ممکن است انتخاب عاقلانه ای باشد.

چگونه سرور اختصاصی را نصب کنیم؟

در این بخش قصد داریم مراحل راه اندازی سرور اختصاصی را به صورت خلاصه به شما اموزش دهیم (در پست های دیگر به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم.) این مراحل عبارتند از:

  1. یک ماشین مجازی ایجاد کنید.
  2. سیستم عامل مورد نظر را راه اندازی کنید.
  3. سیستم عامل را برای میزبانی سرور اختصاصی پیکربندی کنید.
  4. دامنه میزبان خود را تنظیم کنید (اختیاری)
  5. نصب ابزارهای نظارتی (اختیاری)

نتیجه

احتمالاً اکنون می دانید که چگونه انتخاب یک سرور اختصاصی می تواند عملکرد و درآمد کسب و کار شما را با بهینه سازی کامل وب سایت شما افزایش دهد. استفاده از یک سرور اختصاصی به شما کمک می کند تا کسب و کار آنلاین خود را گسترش دهید آن هم در حالی که مدیریت آن برای شما آسان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا