آموزش سرور

مقایسه سیستم VoIP با سیستم تلفن سانترال و بررسی تفاوت های آنها

سیستم Voip رقیب هوشمند و پیشرفته تلفن های سانترال قدیمی آنالوگ است. در حال حاضر استفاده از سیستم ویپ نسبت به تلفن های سانترال بیشتر است، دلیل آن هم مزایایی است که این سیستم نسبت به تلفن های سانترال دارد. البته مقایسه سیستم ویپ با تلفن سانترال در یکی از کاربرد های سیستم ویپ است که در این مقاله به آن می پردازیم. ما در این مقاله در ابتدا قصد داریم شما را با سیستم ویپ و سانترال آشنا کنیم، سپس هر یک را بررسی کرده و مزایا ومعایب آن ها را بیان می کنیم و در نهایت به بیان مقایسه Voip با تلفن سانترال می پردازیم. پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

سیستم تلفن سانترال

تلفن سانترال

در هر شرکت تجاری و اداری معمولا برای برقراری ارتباط بین کارمندان و مشتریان از یک خط تلفن به صورت مشترک استفاده می شود و به هر کارمند یک خط تلفن جدا تخصیص داده نمی شود. در واقع شما با یک خط تلفن می توانید داخلی های متعددی برای کارمندان خود داشته باشید. با این کار شما یک مرکز مخابرات داخلی خواهید داشت که در ایران به آن سانترال می گویند، که خود به دو شکل سانترال سخت افزاری و نرم افزاری است. نوع سخت افزاری نیاز به تلفن ها و لوازم جانبی سانترال دارد، در مقابل سانترال نرم افزاری از تکنولوژی انتقال صدا بر بستر شبکه استفاده می‌کند.

تلفن ویپ

سیستم Voip

در سیستم ویپ هر صدایی که در بستر اینترنت بین دو کلاینت منتفل شود از ویپ استفاده می کند. سیستم ویپ نیز مانند سانترال به شکل سخت افزاری و نرم افزاری قابل استفاده است. شما به کمک سیستم ویپ می توانید از امکاناتی چون تلفن‌گویا، ضبط مکالمه و گزارش مکالمات، صف انتظار، صندوق صوتی و غیره بهره مند شوید.

مقایسه voip با سانترال

در ادامه به مقایسه سیستم Voip و سانترال می پردازیم تا بسته به نیاز خود مرکز تلفن مورد نیاز را برگزیند. البته لازم به ذکر است که سیستم ویپ آنچنان مزایایی دارد که احتمالا بعد از مطالعه تفاوت های آن ها، سیستم ویپ را انتخاب خواهید کرد.

زیر ساخت ها و هزینه ها

همان طور که می دانید در تلفن های سانترال بستر انتقال صدا خطوط مخابراتی هستند، اما در سیستم ویپ ارتباط صوتی تحت شبکه انجام می پذیرد. در مقایسه Voip و سانترال خواهید دید که تمام ارتباطات سیستم ویپ با استفاده از آدرس IP انجام می پذیرد، بنابراین با وجود چنین بستر ارتباطی هیچگونه محدودیتی در ایجاد ارتباطات وجود نخواهد داشت. اما تلفن های سانترال آنالوگ برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها از زوج سیم هایی استفاده می کنند که محدودیت هایی را ایجاد می کند.

از نظر هزینه سیستم ویپ به دلیل تحت شبکه بودن نیازی به سیم کشی و نصب تجهیزات جانبی ندارد به همین خاطر از نظر هزینه بسیار به صرفه تر است. از طرفی برای برخی امکانات در تلفن سانترال مثل تلفن گویا، شما نیازمند استفاده از ماژول ها و سخت افزار های جانبی خواهید بود که خود هزینه های بیشتری برای شما دارد در حالی که این امکان در ویپ به طور رایگان و پیش فرض در دسترس است.

پشتیبانی و توسعه

از طرفی پشتیبانی، نگهداری و توسعه سیستم VOIP در مقایسه با تلفن های سانترال ساده تر است. علاوه بر این تمامی کار هایی که می توان با تلفن های سانترال انجام داد در سیستم ویپ نیز امکان پذیر است، همچنین سیستم های ویپ امکاناتی دارند که تلفن های سانترال قادر به انجام آن ها نیستند. به طور مثال شما نمی توانید با استفاده از یک تلفن سانترال ارتباطی با نرم‌افزار هایی چون اتوماسیون اداری یا نرم‌افزار ارتباط با مشتری (CRM) و غیره برقرار کنید.

به علاوه در تلفن های سانترال نمی توانید امکانات را متناسب با نیاز کسب و کار خود شخصی سازی کنید، اما به کمک سیستم ویپ و کمی برنامه نویسی به راحتی می توانید آن را متناسب با کسب و کار خود شخصی سازی کنید. به طور مثال می توانید سیستم ویپ را طوری شخصی سازی کنید که بتوانید از آن برای کار هایی چون نظرسنجی تلفنی، نوبت‌دهی بیمارستان، دفترچه تلفن هوشمند، رزرو هتل و غیره استفاده کنید.

نحوه دسترسی به پنل مدیریت

سیستم ویپ به دلیل این که برای برقراری ارتباط نیازی به کابل ندارد اگر در مکانی دور از شرکت هم باشید می توانید به راحتی به به پنل مدیریت خود متصل شوید و با مشتریان خود تماس بگیرید، به مکالمات ضبط شده گوش دهید و کار های مورد نظر خود را انجام دهید.

از جمله نرم‌افزارهایی که به عنوان یک ماژول اختصاصی در شرکت‌ها بر روی سیستم تلفن تحت شبکه برنامه نویسی می‌شوند می‌توان به نظرسنجی تلفنی، سیستم رزرواسیون هتل‌ها، نوبت‌دهی بیمارستان و مراکز درمانی، دفترچه تلفن هوشمند و … اشاره کرد.

راه اندازی سیستم ویپ

در سیستم ویپ شما یک خط تلفن و یک سرور Voip دارید و با کمک آداپتوری که به عنوان یک واسطه عمل می‌کند، می‌توانید همزمان از یک تلفن معمولی هم استفاده کنید. در این حالت به راحتی و با کمترین هزینه می توانید بدون هیچ محدودیت جغرافیایی با هر شخصی در هر نقطه ای از زمین تماس صوتی و تصویری بدون محدودیت و مشکل داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا