هک و امنیت

همه چیز درباره فایروال سوفوس (Sophos)

فایروال سوفوس با تکیه بر تکنولوژی‌های پیشرفته و قدرتمند، به عنوان یکی از جوانترین نسل‌های فایروال، امکاناتی بی‌نظیر برای امنیت شبکه و مدیریت اطلاعات را فراهم می‌کند. این فایروال با ارائه یک کنسول مدیریت ابری متمرکز و ابزارهای ساده‌سازی، امنیت شبکه را به یک سطح جدید ارتقا می‌دهد. از طرف دیگر، معماری Xstream Sophos Firewall با توانایی‌های چندگانه‌اش، از حفاظت گسترده تا بهبود عملکرد و تسریع ترافیک، به کاربران امکان می‌دهد تا به یک تجربه امن و بهینه در مقابل تهدیدات امروزی بپردازند.

مهم‌ترین دلیلی که امروزه فایروال سوفوس را به یکی از محبوب ترین Firewall ها بین سازمان‌ها تبدیل کرده است، ویژگی تشخیص و پاسخ خودکار به تهدیدات امنیتی است. این فایروال قدرتمند، تهدیدات را پیش از گسترش متوقف می‌کند و به صورت خودکار تهدیدهای فعال را تشخیص می‌دهد و آنها را مسدود می‌کند. این فایروال همچنین قادر است از حملات جانبی جلوگیری کرده و برای دستگاه‌ها، کاربران و برنامه‌های در معرض خطر به شما آگاهی دهد.

معماری Xstream Sophos Firewall نیز سطوح گوناگونی از حفاظت، عملکرد و آگاهی را ارائه می‌دهد. این فایروال شبکه را در برابر تهدیدات جدید محافظت می‌کند و سرعت ترافیک مهم SaaS، SD-WAN و برنامه‌های ابری را افزایش می‌دهد. اکنون همراه ما باشید با ادامه این مقاله تا شما را کمی بیشتر با مزایا، معایب و ویژگی های این فایروال محبوب آشنا کنیم.

فهرست مطالب

مزایا و معایب فایروال سوفوس

مزایا:

  • فیلتر کردن وب
  • قابلیت کنترل گسترده برنامه
  • قابلیت اتصال VPN
  • IPS پیشرفته
  • راحتی در استفاده
  • امکانات
  • پشتیبانی مشتری
  • حفاظت قدرتمند
  • رابط کاربری

معایب:

  • پیکربندی پورتال پیچیده
  • عدم امکان سفارشی‌سازی برای ویژگی‌های خاص
  • گران

مهم‌ ترین ویژگی های فایروال سوفوس

مهم‌ترین ویژگی های فایروال سوفوس

فایروال وظیفه پردازش جامع ترافیک شبکه از لایه 2 تا لایه 7 (در مدل OSI) را دارد و حفاظت و امنیت را در تمام لایه‌های بالاتر پشته شبکه فراهم می‌کند. امکانات امنیتی اصلی هر فایروال عبارتند از:

  • دسترسی از راه دور: دسترسی از راه دور به برنامه‌ها و منابع در شبکه از طریق ZTNA ،VPN Site-to-site و پیکربندی آنها.
  • SSL/TLS: ردیابی و رمزگشایی اتصالات SSL و TLS از طریق TCP.
  • IPS: جلوگیری از حملات شبکه با استفاده از قوانین.
  • کنترل امنیت وب: تعیین محدودیت‌های مرور وب با دسته‌بندی‌ها، گروه‌های URL و انواع فایل.

همانطور که مشخص است، فایروال سوفوس نیز این ویژگی‌ها و امکانات را دارد. اما مهم‌ترین ویژگی‌های این فایروال کدام‌اند و چه چیزی دلیل تمایز این فایروال است؟ در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

محفاظت در برابر تهدید پیشرفته

با استفاده از محفاظت در برابر تهدید پیشرفته (ATP) در فایروال سوفوس، می‌توانید ترافیک شبکه ورودی و خروجی را برای تهدیدات تجزیه و تحلیل کنید. این ویژگی باعث می‌شود که بتوانید سیاست هایی را برای اقدامات در هنگام شناسایی تهدید و تنظیمات امنیتی پیشرفته، در نظر بگیرید. این اقدامات می‌توانند شامل حذف شبکه‌ها، میزبان‌ها، دامنه‌ها و آدرس‌های IP از اسکن ATP باشد.

اتصال و پیکربندی پیشرفته از راه دور

می‌توانید از راه دور به سایر فایروال‌ها، برنامه‌ها و منابع موجود در شبکه خود دسترسی پیدا کرده و پیکربندی کنید.

  • با فعال‌سازی دسترسی به شبکه Zero Trust (ZTNA) از طریق Sophos Central، شما می‌توانید کنترل دسترسی به منابع شبکه خود (اعم از برنامه‌ها و صفحات وب) را از طریق Gate های خود مدیریت کنید.
  • استفاده از ویژگی تونل اختصاصی Site-to-site فایروال به شما این امکان را می‌دهد که ترافیک شبکه را از طریق تونل‌های IPsec و SSL در شبکه خود رمزگذاری کنید و تونل‌های اختصاصی را براساس سیاست، مسیر محور و SSL پیکربندی کنید تا امنیت انتقال اطلاعات را بالا ببرید.
  • برای ارتباط از راه دور، می‌توانید IPsec و SSL های دسترسی از راه دور را با استفاده از سرویس گیرنده Sophos Connect پیکربندی کرده و SSL ، L2TP و PPTP های بدون کلاینت را پیکربندی نمایید.
  • قبل از اجرای یک راه برای اتصال از راه دور در سازمان خود، می‌توانید تحلیل کنید که بهتر است از ZTNA یا تونل اختصاصی برای دسترسی از راه دور استفاده کنید.
  • با تنظیم RED، می‌توانید اتصال ایمن بین دفاتر شعب راه دور و دفاتر اصلی در سازمان را فراهم کرده و رابط‌های RED را از طریق کنسول مدیریت وب فایروال پیکربندی کنید. این رابط‌ها به شما اجازه می‌دهند تا لوازم RED را پیکربندی و نصب کنید و یک تونل RED سایت به سایت بین دو دستگاه فایروال سوفوس ایجاد کنید.

پشتیبان گیری، سیستم عامل و نظارت پیشرفته فایروال سوفوس

شما می‌توانید با تهیه نسخه پشتیبان از تنظیمات، فایل‌ها و اطلاعات مهم خود، امنیت سیستم خود را تضمین کنید و فایروال سوفوس را به آخرین نسخه سیستم عامل آن ارتقا دهید. همچنین، با تنظیم هشدارها، گزارش‌ها و اعلان‌ها، قادر خواهید بود بر فعالیت‌های شبکه و رویدادهای سیستم خود به‌طور مداوم نظارت داشته باشید و آنها را مدیریت کنید.

پشتیبان‌گیری از پیکربندی و تنظیمات

شما می‌توانید پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات و ایمپورت و اکسپورت پیکربندی فایروال خود را انجام دهید:

  • برای تهیه نسخه پشتیبان از پیکربندی، باید به بخش Backup and restore در رابط کاربری سوفوس مراجعه کنید.
  • برای ایمپورت و اکسپورت پیکربندی‌ها و تنظیمات خود نیز، می‌توانید به بخش Import/Export در رابط کاربری سوفوس مراجعه کنید.

سیستم عامل

  • می‌توانید آخرین نسخه سیستم‌عامل را بررسی کنید و سیستم عامل فعلی را به راحتی ارتقا دهید. همچنین می‌توانید نسخه جدیدتر را آپلود کرده و به صورت دستی سیستم‌عامل را ارتقا دهید.

نظارت

  • شما می‌توانید هشدارهای مربوط به رویدادهای سیستم را در ویجت هشدارها در Control Center ببینید.
  • همچنین می‌توانید گزارش‌های مربوط به فعالیت شبکه و رویدادهای سیستم خود را به یک سرور syslog ارسال کنید یا آن ها را در نمایشگر گزارش در فایروال مشاهده کنید.
  • می‌توانید تنظیم کنید تا از طریق اعلان‌های ایمیل و تله‌های SNMP هشدارهایی در مورد رویدادهای ایجاد شده توسط سیستم به مدیر ارسال شود.

مدیریت امنیت در فایروال سوفوس

در این بخش بهترین روش‌ها هنگام پیکربندی فایروال برای محافظت از شبکه را بررسی می‌کنیم.

شبکه‌های خود را از هم جدا کنید و سیاست‌های IPS را اعمال کنید

با فایروال سوفوس، شما می‌توانید شبکه خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و آن ها را از هم جدا کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا سرویس‌هایی که به اینترنت متصل هستند، مانند سرورهای وب یا سرورهای دسترسی از راه دور، را در بخشی از شبکه LAN اصلی خود جدا کنید. بهتر است سرویس‌های به اینترنت متصل را در یک منطقه DMZ قرار داده و قوانین فایروال را برای مسدود کردن اتصالات از DMZ به LAN پیکربندی کنید.

همچنین، با استفاده از سابنتینگ و زیرشبکه‌های کوچک‌تر، می‌توانید آن‌ها را به مناطق مجزا در LAN اختصاص دهید و با پیکربندی قوانین فایروال، ترافیک بین این شبکه‌ها را مدیریت کنید. این اقدام به شما امکان می‌دهد تا سایر مناطق LAN را بر اساس نیازهای خود تقسیم‌بندی کنید. در مثال زیر، شبکه به صورت تقسیم نشده است که این موضوع می‌تواند باعث انتقال آسان ویروس‌ها و تهدیدات بین نقاط پایانی شود.

شبکه تقسیم بندی نشده

فایروال سوفوس با جدا کردن شبکه به بخش‌هایی مانند شبکه های DMZ و LAN از گسترش و انتقال ویروس از یک منطقه به مناطق دیگر جلوگیری می کند.

شبکه تقسیم بندی شده توسط فایروال سوفوس

با انجام این اقدام و اعمال یک سیاست IPS برای قوانین کنترل ترافیک بین این شبکه‌ها، خطر بدافزارها یا نفوذ هکرها کاهش می‌یابد، زیرا این اقدام می‌تواند جلوی حرکت جانبی آن‌ها در شبکه‌های شما را بگیرد. اگر این افراد موفق به انجام یک حمله اولیه شوند، این کار زمان بیشتری برای شناسایی و کاهش تهدیدها فراهم می‌کند.

امکانات امنیتی فایروال سوفوس

دسترسی از راه دور را قفل کنید

در صورت امکان، بهتر است تنها از طریق اتصال تونل اختصاصی به منابع داخلی دسترسی داشته باشید و از پورت فورواردینگ خودداری کنید. اگر ضروری است که از آن استفاده کنید، حتما اطمینان حاصل کنید که یک سیاست IPS برای کنترل ترافیک وضع شده است.

قوانین بازرسی SSL/TLS را پیکربندی کنید

یک قانون بازرسی SSL/TLS را برای اسکن گسترده‌تر ترافیک شبکه تنظیم کنید، البته با اعمال استثناها برای سرویس‌هایی که اسکن SSL برای آنها مشکل ایجاد می‌کند.

فقط به کاربران احراز هویت شده اجازه دهید از LAN شما به اینترنت متصل شوند

هنگام پیکربندی قوانین فایروال برای مدیریت ترافیک کاربران، مطمئن شوید که کاربران شناخته شده را مطابقت دهید. این کار تضمین می‌کند که فقط کاربران تأیید شده می‌توانند از داخل شبکه LAN شما به منابع خارجی دسترسی داشته باشند.

تنظیم دسترسی کاربران از طریق LAN

فقط از NAT برای خدماتی استفاده کنید که ضروری هستند

ترجمه آدرس شبکه (NAT) به شما این امکان را می‌دهد که ترافیک را بین شبکه‌های مختلف به راحتی منتقل کنید. با این حال، قوانین NAT را تنظیم کنید تا فقط برای سرویس‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید و نه برای هر سرویسی، این کار را انجام دهد. این اقدام باعث کاهش احتمال آلوده شدن شبکه به بدافزارهای سطحی می‌شود یا در صورت نفوذ هکرها، نفوذ فقط به یک بخش از شبکه انجام می‌شود.

سیستم آلوده را به طور خودکار ایزوله کنید

از ابزار Security Heartbeat برای نظارت بر سیستم‌ها استفاده کنید و به‌صورت خودکار مواردی که نمایانگر آلودگی به بدافزار یا آسیب هستند، تشخیص دهید و آن ها را جدا کنید. این ابزار از اتصال سیستم‌های آسیب‌دیده به دیگر سیستم‌ها در شبکه و از اتصال سیستم‌های سالم به سیستم‌هایی که ممکن است در معرض خطر باشند، جلوگیری می‌کند.

تنظیم ایزوله کردن سیستم آلوده در فایروال سوفوس

دستیار سوفوس

دستیار سوفوس یک ویژگی یکپارچه شده با فایروال و سایر محصولات سوفوس است که به شما کمک می‌کند که وظایف خود را به خوبی انجام دهید و اطلاعات را به سرعت پیدا کنید. دو ویژگی اصلی در دستیار سوفوس وجود دارد. نوار جستجو برای جستجوی سریع اطلاعات در راهنمای سوفوس و فهرستی از منابع کمکی از جمله لینک‌ها به صفحات راهنما و ویدیوها.

پلتفرم هایی که می‌توان روی فایروال سوفوس نصب کرد

فایروال سوفوس را می‌توانید بر روی پلتفرم‌های زیر نصب کنید:

  • سخت افزار
  • ابری و مجازی
  • نرم افزار

سخت افزار

فایروال سوفوس برای پاسخگویی به نیازهای مختلف سازمان‌ها در هر اندازه و هر نوع، از جمله کاربران خانگی، کسب و کارهای کوچک و شرکت‌ها، در یک طیف گسترده از دستگاه‌های سخت‌افزاری فیزیکی قابل دسترسی است.

ابری و مجازی

شما می‌توانید فایروال سووفوس را بر روی فضاهای مجازی و ابری نیز نصب کنید. این فایروال‌ها امنیت شبکه را به دیتا سنتر مجازی ارائه می‌دهند، “security-in-a-box” را برای MSSP ها و سازمان‌ها فراهم می‌سازند و سرویس “office-in-a-box” را نیز راه اندازی می‌کنند. فایروال سوفوس، با ارائه ویژگی‌های امنیتی جامع موجود در دستگاه‌های امنیتی سخت‌افزاری، به صورت مجازی امنیت مبتنی بر هویت لایه 8 را ارائه می‌دهد.

سوفوس به سازمان‌ها راه‌حل امنیتی مجازی کامل را با فایروال‌های شبکه مجازی، فایروال‌های نسل بعدی و Sophos Central ارائه می‌دهد تا دستگاه‌های فایروال شما به صورت متمرکز مدیریت شوند. شما می‌توانید لوازم مجازی را در محیط‌های میزبانی شده روی VMware، Hyper-V، KVM و Citrix Hypervisor نصب کنید. برای نصب فایروال سوفوس در یک محیط مجازی باید حداقل شرایط زیر را برآورده کنید:

سخت افزارمشخصات
vCPU1Core
vRAMحداقل 4 گیگابایت
vNIC2
Primary diskحداقل 16 گیگابایت
Report diskحداقل 80 گیگابایت

اگر حداقل الزامات را برآورده نکنید، فایروال سوفوس به حالت Fail-Safe می رود.

توجه: لطفاً پیکربندی vCPU و vRAM را بر اساس مجوز خریداری شده انجام دهید و از بیشتر از تعداد حداکثر vCPU های مشخص شده در مجوز، استفاده نکنید.

نرم افزار

می‌توانید نرم‌افزار فایروال سوفوس را روی سخت‌افزار سفارشی از طریق سیستم‌های Windows و macOS نصب کنید. همچنین جالب است بدانید که برای سیستم عامل لینوکس معمولا از فایروال UFW استفاده می‌شود.

برای نصب فایروال سوفوس بر روی سخت افزار، باید حداقل شرایط زیر را برآورده کنید:

سخت افزارمشخصات
کارت های رابط شبکه2
RAMحداقل 4 گیگابایت
HDD یا SSDحداقل 10 گیگابایت
64 گیگابایت توصیه می شود
USB pen drive1 گیگابایت

توجه: نصب سیستم عامل فایروال سوفوس (SFOS) باعث جایگزینی هر سیستم‌عامل یا فایل قبلی موجود روی کامپیوتر می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی جامع و جزئیاتی از فایروال سوفوس پرداختیم. از ابزارها و ویژگی‌های پیشرفته امنیتی گرفته تا رویکردهای مدیریتی و مزایای این فایروال را بررسی کردیم. سوفوس به عنوان یکی از بهترین سرویس های امنیتی در محیط‌های شبکه شناخته می‌شود که با توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود، به مدیران شبکه کمک می‌کند تا از تهدیدات امنیتی مختلف محافظت کرده و شبکه‌های خود را بهتر مدیریت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا