آموزش سرور

افزایش سرعت سایت با استفاده از لایت‌اسپید

توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها همیشه در حال تلاش برای بهتر کردن سرعت وب‌سایت‌شان هستند. برای کسانی که محیط سروری این شرکت‌ها را مدیریت می‌کنند نیز این یک سوال همیشگی است که کدام وب سرور برای سرور شما، بهترین انتخاب است؟
اگر قصد دارید تا بین آپاچی و لایت‌اسپید یکی را انتخاب کنید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. برای کسانی که از پلتفرم‌های آماده مثل وردپرس استفاده می‌کنند، لایت اسپید بهترین وب سروری است که می‌توانند انتخاب کنند. 
 

آپاچی چیست؟

آپاچی یک وب سرور رایگان، کراس پلتفرم و متن‌باز است که بر روی سرورهای ویندوزی و لینوکسی کار می‌کند. آپاچی توسط یک جامعه از توسعه دهندگان بنیاد نرم‌افزار آپاچی توسعه داده شده و نگهداری می‌شود. هدف آن‌ها ایجاد یک کد با منبع قدرتمند و رایگان است که در راستای اهداف تجاری نیز بتواند بهترین پیاده سازی از یک وب سرور را در اختیار قرار دهد. 
 

لایت‌اسپید چیست؟

لایت‌اسپید یک کمپانی مستقل و خصوصی است که توسط تیمی از مهندسان که توسط George Wang بنا نهاده شده است هدایت می‌شوند. هدف این تیم دسترسی سریع‌تر به وب‌سایت‌ها و همین‌طور کاهش هزینه‌ها ست. آن‌ها این اهداف را با راه حل‌های نوینی مثل LSWS و LSCache دنبال می‌کنند. 


وب سرور چیست؟

وب سرور می‌تواند اشاره به نرم افزار و یا سخت افزار داشته باشد. ما در این مقاله در مورد بخش نرم افزاری آن صحبت می‌کنیم. وب سرور بخش‌های مختلفی را در بر دارد که نشان‌گر این موضوع هستند که کاربر چگونه به فایل‌های هاست یا به طور خلاصه HTTPserver‌ دسترسی دارد. یک سرور HTTP در واقع یک نرم افزار است که آدرس‌های وب را در بر می‌گیرد. سرور HTTP از طریق دامنه سایت در دسترس است و محتوا و هرچه در بر دارد را به یوزر نهایی انتقال می‌دهد. 
به طور کلی، هر زمان که یک مرورگر نیاز به یک فایل در سرور داشته باشد. مرورگر از طریق http آن را درخواست می‌کند. وقتی که درخواست به سرور برسد،‌ وب سرور آن را قبول کرده و در بین فایل‌ها به دنبال نتیجه گشته و آن را به سمت مرورگر می‌فرستد. اگر فایل مورد نظر را پیدا نکند نیز به صورت ارور ۴۰۴ پاسخ خواهد داد. 
 

ویژگی‌ها و عملکرد آپاچی

آپاچی ویژگی‌های مختلفی را در بر می‌گیرد؛ بیشتر آن‌ها به صورت ماژول‌های مختلف پیاده سازی می‌شوند و به دلیل وجود همین ماژول‌ها ست که آپاچی بسیار منعطف بوده و قابل تنظیم است. این ماژول‌ها رنج گسترده‌ای را در بر می‌گیرند که از شماهای مختلف برای شناسایی گرفته تا زبان‌های مختلف نظیر پایتون و پی اچ پی را پشتیبانی میکنند. آپاچی از ثبات خوبی برخوردار بوده و پیکربندی آن نیز آسان است. به لطف جامعه بزرگ و متن‌بازی که دارد نیز بروزرسانی‌های مکرر و پچ‌های امنیتی مختلفی را دریافت می‌کند. 
 

چرا لایت‌اسپید بهتر است؟

در حال حاضر، وب سرور لایت‌اسپید تنها سرور وب در دسترس است که قابلیت پیاده سازی با http/3 را دارد. برای توسعه دهندگان و تیم‌هایی که به دنبال http/3 هستند لایت اسپید در حال حاضر تنها آپشن آن‌ها است. در http/3 به جای استفاده از tcp به عنوان لایه انتقال از یک پروتکل جدید که توسط گوگل طراحی شده، به نام QUIC‌ استفاده می‌شود. لایت‌اسپید نیز به صورت مجزا cdn‌ خود را به گونه‌ای طراحی کرده از مزایای http/3 و quic بهره بگیرد.

هم‌چنین به طور مشابه لایت‌اسپید از http/2‌ نیز پشتیبانی کرده و به پیشرفت در کارایی و سرعت ادامه میدهد. در آپدیت آخر نیز پیاده سازی جدید http/2 بر روی لایت‌اسپید، سرعت ۱۰ برابری نسبت به Nginx و ۷۸ برابری نسبت به آپاچی دارد. برخی دیگر از بهبودهای نسل ۲ نیز شامل موارد زیر می‌شوند:
•    کاهش کپی‌های داده از بافر داده‌ها بهه بافر رکورد TLS
•    تنظیم کردن سایز رکوردهای TLS برای ارسال سریع‌تر داده‌ها (TTFB)
•    کاهش سربار سیستم و پراکندگی در سطح شبکه
•    ایجاد چارچوب http/2 در بافر رکوردها، برای به حداقل رساندن کپی‌های داده‌ها
 

عملکرد بهتر وردپرس با استفاده از LSCache

کش لایت‌اسپید که با عنوان LSCache شناخته می‌شود، محبوب‌ترین پلاگین کش برای وردپرس است که بیش از ۱ میلیون نصب نیز دارد. این افزونه لایت‌اسپید در واقع کار سرور را آسان کرده و اتصالی سریع‌تر و کارآمدتر برای سایت وردپرسی شما به همراه خواهد داشت. پلاگین ذکر شده امکانات فراوانی من جمله بهینه کردن سرعت صفحات، بهینه سازی تصاویر، یکپارچگی CDN و … را در اختیار شما خواهد گذاشت. هم‌چنین از حافظه کش ووکامرس نیز پشتیبانی کرده و به طور قابل توجهی، تجربه کاربر را در تمام سایت‌های شما بهبود می‌بخشد. 
 

نتیجه نهایی بین لایت‌اسپید و آپاچی

در مطلبی که خواندید به وضوح اشاره کردیم که لایت‌اسپید برتری بسیاری نسبت به آپاچی دارد. این برتری مخصوصا زمانی که به مقایسه عملکردی و ساده بودن در پیاده سازی می‌پردازیم، به وضوح مشخص است. 
همچنین لایت‌اسپید در آپدیت‌های نسل ۲ http نیز پیش قدم بوده و همواره بارگذاری وبسایت‌های وردپرسی را سریع‌تر از گذشته می‌کند. 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا