آموزش سرور

DNS پویا یا DDNS چیست و چگونه می توان آن را تنظیم کرد؟

زمانی که شما برای اولین بار یک وب سایت را راه اندازی می کنید، ممکن است با واژه های عجیب و متفاوتی روبرو شوید. یکی از این واژه ها DNS است. شاید در نگاه اول تصور کنید که مفهوم عجیب و غریبی در پشت این واژه نهفته است، اما زمانی که به خوبی با آن آشنا شوید، متوجه خواهید شد که تا چه اندازه ساده است. باید اشاره کرد که DNS ها که آن ها را دفترچه های تلفن همراه می دانند، می توانند نام دامنه شما را به یک آدرس IP تغییر دهند. حال یکی از انواع DNSها، DNS پویا است. اما آیا می دانید که منظور از این واژه چیست و چگونه باید آن را تنظیم کرد؟

DNS پویا یا DDNS چیست؟

DNS پویا یا DDNS که ممکن است آن را با نام Dynamic DNS نیز بشناسید، در واقع یکی از ویژگی های DNS است. DDNSها، یک روش خودکار جهت به روزرسانی نیم سرورها هستند. در واقع این نیم سرورها هستند که می توانند نام دامنه وب سایت ها را به IP تغییر دهند. به کمک DNS پویا، می توان به صورت کاملا خودکار و بدون دخالت کاربر، تمامی رکوردهای موجود در DNS را به روزرسانی کرد.
این روش به خصوص در زمان هایی که سرور میزبان، آدرس های IP خود را تغییر می دهد، می تواند بسیار کاربردی واقع شود. از DNS پویا می توان در شبکه های بزرگی که میزبانی سرورهای داخلی را به عهده دارند، استفاده کرد. البته که این مدل از DNS قابلیت استفاده در سرورهای DNS و DHCPها را هم دارد.

تفاوت DNS پویا و DNS معمولی

در کنار DNSهای پویا، DNSهای معمولی قرار گرفته اند. البته که هر کدام از آن ها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند. اما باید اشاره داشت که انتخاب یکی از میان آن ها، کاملا به شرایط شما بستگی دارد.

در صورتی که از IP یکسان و ثابت استفاده می کنید و می خواهید IPها را به صورت دستی وارد کنید، بهتر است از DNS معمولی بهره ببرید. حال آن که DNS پویا زمانی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد که IP شما و یا سرور میزبان به صورت دینامیک و یا پویا، تعریف شده باشد و بخواهید تنظیمات آن به صورت خودکار انجام شود.

راه اندازی و استفاده از DDNS

سرویس DNS پویا زمانی توسط شرکت ها و سازمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که آن شرکت ها قصد دارند، سرویسی را که در یک شبکه خانگی یا داخلی میزبانی می شود، در اینترنت منتشر کنند.

برای این کار شبکه های خانگی معمولا از یک روتر NAT برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. این بدان معنی است که دستگاه های واقع شده در شبکه های داخلی، از طریق اینترنت قابل دسترسی نیستند. در ادامه این بحث فرض می شود که می خواهیم یک وب سرور واقع در یک سرور داخلی در اینترنت را در دسترس قرار دهیم.
به نمودار شبکه پیکربندی زیر توجه کنید:

نمودار شبکه پیکربندی DNS پویا

آدرس IP داخلی توسط یک روتر NAT و از طریق سرویس DHCP به سرور داخلی اختصاص داده می شود. با این حال، به هنگام در دسترس قرار دادن یک سرویس در اینترنت، معمولا یک آدرس IP داخلی ثابت به آن می دهیم. باید خاطر نشان کرد که برای در دسترس قرار دادن وب سرویس در اینترنت، از تکنیکی به نام پورت فورواردینگ (port forwarding) استفاده می کنیم.
اکنون به نظر می رسد که وب سرور ما برای مشترین خارجی در IPex و در پورت Portex قرار دارد. حال می توانیم با قرار دادن تعدادی اعداد معمولی، وب سرور خود را در آن IP مشاهده کنیم. برای مثال:

آدرس IP= 81.157.34.43 و در پورت 80

حال تنها کاری که باید انجام شود این است که به مشتریان خارجی خود بگوییم که از این مقادیر استفاده کنند. با این حال، آدرس IP خارجی IP(81.157.34.43) نیز ممکن است توسط ISP و به صورت پویا تخصیص داده شود. از این رو دیگر نمی توانیم آن را به صورت ثابت نگه داریم. مگر این که هزینه یک آدرس ثابت را برای آن پرداخت کنیم.

سرویس DDNS

این نقطه دقیقا جایی است که سرویس DNS پویا به کار شما خواهد آمد. با یک DNS پویا، ما می توانیم به وب سرور یک نام اختصاص داده و سپس آن را در اختیار مشتریان خارجی قرار دهیم. این نام توسط ارائه دهنده سرویس DDNS ثابت، ارائه می شود. سپس آدرس IP خارجی را به نام اختصاص می دهیم. اکنون از آن جایی که این آدرس IP خارجی به صورت دوره ای تغییر می کند، باید رکورد DNS را به صورت دوره ای به روز کنیم.
البته که می توان این کار را به صورت دستی نیز انجام داد. اما به روزرسانی دوره ای DNS قابلیت اعتماد بیشتری دارد. از سوی دیگر، ما نمی دانیم که این رکورد دقیقا چه زمانی تغییر کرده است. مگر آن که مورد بررسی قرار بگیرد. در عوض، توانایی به روزرسانی خودکار رکوردهای سرور DNS در اکثر روترهای NAT تعبیه شده است.

دریافت DNS پویا از یک ارائه دهنده خدمات

قبل از این که بخواهید از DNS پویا استفاده کنید، لازم است تا یک حساب کاربری در یکی از وب سایت های ارائه دهنده خدمات DDNS ایجاد کنید. بدین صورت می توانید خدمات DNS پویا را از آن ها دریافت کنید. امروزه چندین و چند ارائه دهنده خدمات DDNS وجود دارد، که اکثر آن ها دارای یک سرویس رایگان با حق ارتقا هستند.
برای دریافت خدمات نیاز است تا در وب سایت ها آن ها ثبت نام کنید. ارائه دهندگان چنین خدماتی، معمولا به روش های مشابهی کار می کنند و فرایند ثبت نام نیز در همه آن ها به یک صورت است. شما باید یک نام میزبان برای آدرس IP خود ایجاد کنید. همچنین نیاز است تا یکی از نام های دامنه موجود ارائه شده توسط ارائه دهنده را انتخاب کرده و نام میزبان مورد نظر خود را وارد کنید.

DDNS در روتر پشتیبانی نمی شود!

همواره به یاد داشته باشید که روترها به احتمال زیاد از DDNS یا DNS پویا پشتیبانی نمی کنند. در صورتی که روتر شما هم از به روزرسانی های DNS پویا پشتیبانی نمی کند، می توانید یک سرویس گیرنده DDNS را دریافت کنید. سپس نیاز است تا این سرویس را، روی دستگاهی در شبکه محلی خود نصب کنید. تنها مشکل در این روش آن است که دستگاه شما دائما باید در حال کار باشد.

تست پیکربندی

بعد از دریافت خدمات DDNS نیاز به انجام تست پیکربندی دارید. به دستور ping رفته و آزمایش کنید که آیا با پینگ کردن نام دامنه (که شامل نام میزبان و نام دامنه است)، می توانید به آدرس IP دسترسی پیدا کنید یا خیر؟ برای درک بهتر، می توانید از تصویر زیر کمک بگیرید.

تست پیکربندی DNS پویا
تست پیکربندی DNS پویا

چه کسانی از DNS پویا استفاده می کنند؟

امروزه شرکت ها و سازمان های محلی و کسب و کارهای کوچک می توانند از قابلیت های DNS پویا بهره مند شوند. اما به این دسته از افراد می توان گیمرها و علاقه مندان به حوزه فناوری را هم اضافه کرد. اما با توجه به کاربردهای بسیار زیاد این سیستم، می توان انتظار داشت که در آینده پذیرش گسترده تری از آن در حوزه های امنیتی و نظارتی و کنترل از راه دور رخ خواهد داد.

مزایای DDNS چیست؟

همانطور که متوجه شدید، DDNS راه حلی عملی برای زمان هایی است که آدرس های IP همواره تغییر می کنند. اما از دیگر مزایای این سرویس می توان به قابلیت دسترسی، ساده بودن و اقتصادی بودن آن اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا