آموزش سرور

نحوه ادغام گرافانا و پرومتئوس با یکدیگر

ادغام گرافانا و پرومتئوس بسیار آسان است. Prometheus یک سیستم مانیتورینگ اوپن سورس است که Grafana از آن پشتیبانی می کند. در این مطلب قصد داریم در مراحل ایجاد یک سری داشبورد در Grafana برای نمایش معیارهای سیستم برای سروری که توسط Prometheus نظارت می‌شود، راهنمایی جامع ارائه دهیم.

در ابتدا نیاز است که خود پرومتئوس و برنامه نود اکسپورتر آن را دانلود و نصب نمایید که مراحل آن در زیر گفته شده است:

دانلود Prometheus و node_exporter

Prometheus، مانند Grafana، می تواند بر روی بسیاری از سیستم عامل های مختلف نصب شود. برای دانلود آن می توانید به صفحه دانلود Prometheus مراجعه کنید، در آن صفحه تمام نسخه های پایدار Prometheus را به صورت فهرست مشاهده خواهید کرد.

Prometheus node_exporter را نصب کنید

Prometheus node_exporter ابزاری پرکاربرد است که معیارهای سیستم را در معرض دید قرار می دهد. node_exporter را روی همه هاست هایی که می خواهید نظارت کنید نصب کنید. برای دستورالعمل‌های نحوه نصب node_exporter، به بخش نصب و اجرای node_exporter در مستندات Prometheus و در پایین همان صفحه دانلود، مراجعه کنید.

ادغام گرافانا و پرومتئوس (نصب و پیکربندی)

Prometheus را طبق دستورالعمل های موضوع نصب پرومتئوس نصب کنید.

Prometheus را برای نظارت بر میزبان هایی که node_exporter را در آن نصب کرده اید، پیکربندی کنید. برای انجام این کار، فایل پیکربندی Prometheus را تغییر دهید. به طور پیش فرض، Prometheus فایل را prometheus.yml در دایرکتوری کاری فعلی جستجو می کند. این رفتار را می توان از طریق پرچم config.file در کامند لاین تغییر داد. به عنوان مثال، برخی از نصب کنندگان Prometheus از آن برای تنظیم فایل پیکربندی روی
etc/prometheus/prometheus.yml
استفاده می کنند. در اینجا نمونه ای از کدی که باید اضافه کنید را قرار داده ایم:

 # A scrape configuration containing exactly one endpoint to scrape from node_exporter running on a host:
 scrape_configs:
     # The job name is added as a label `job=<job_name>` to any timeseries scraped from this config.
     - job_name: 'node'

     # metrics_path defaults to '/metrics'
     # scheme defaults to 'http'.

     static_configs:
     - targets: ['<hostname>:9100']

راه اندازی سرویس Prometheus و ادغام گرافانا و پرومتئوس

 ./prometheus --config.file=./prometheus.yml

بررسی معیارهای Prometheus در Grafana Explore

پس از نصب گرافانا، به مود اکسپلور بروید و برای معیارهایی را که می خواهید مانیتور کنید، کوئری هایی ایجاد کرده تا آنها را آزمایش کنید. در اینجا می‌توانید مسائل مربوط به جمع‌آوری معیارهای Prometheus را نیز اشکال زدایی کنید. توجه ویژه ای به بخش Prometheus-specific features نیز داشته باشید تا از تجربه درخواست سفارشی برای پرومتئوس استفاده کنید.

ایجاد داشبورد

اکنون که فهرستی از کوئری ها را دارید، داشبوردهایی ایجاد کنید تا معیارهای مانیتور شده سیستم به وسیله Prometheus ارائه شوند. هنگامی که Prometheus و node_exporter یا windows_exporter را نصب می کنید، داشبوردهای پیشنهادی برای استفاده را خواهید دید.

تصویر زیر یک داشبورد با سه پنل را نشان می دهد که برخی از متریک های سیستم را نشان می دهد.

ادغام گرافانا و پرومتئوس

از همراهی شما در مقاله ادغام گرافانا و پرومتئوس متشکریم. در صورت وجود هر گونه ابهام و سوال از طریق درج کامنت با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا