آموزش مجازی

چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟ قدم به قدم تا موفقیت!

شاید شما هم پیش از این نام واژه فریلنسر را شنیده باشید. افرادی که به عنوان فریلنسر شناخته می شوند این آزادی را دارند که در هر زمان که خواستند کار کنند و در هر زمان که نخواستند، دست از کار بکشند! همین یک جمله کافی است تا طیف گسترده ای از افراد، علاقه مند به این حوزه کاری شوند. امروزه در ایران نیز بسیاری از نیروهای کار به صورت فریلنس مشغول به کار هستند. اما آیا می دانید که چگونه می توانید به یک فریلنسر موفق تبدیل شوید؟ با ما همراه باشید تا قدم به قدم تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق را به شما آموزش دهیم.

قدم به قدم تا تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق

با این که افراد زیادی در ایران و جهان مشغول انجام کار به صورت فریلنس هستند، اما هنوز هم تعداد بسیار محدودی می دانند که سیستم کاری فریلنسری به چه صورت است. ناآشنایی با برخی قواعد و نکات باعث می شود که افراد نتوانند به کمک فریلنسری به آن چیزی که فکرش را می کنند برسند و تنها باعث سرخوردگی و هدر رفتن وقت و انرژی آن ها می شود. اما اگر بدانید که چگونه می توانید از یک فریلنسر ساده به یک فریلنسر موفق بدل شوید، می توانید بعد تازه ای را در حوزه کاری برای خود باز کنید.

اگر شما هم از زندگی کارمندی خسته شده اید و به دنبال کاری هستید که در آن خودتان رئیس خودتان باشید، فریلنسری می تواند همان چیزی باشد که به دنبال آن هستید. ما در ادامه قدم به قدم تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق را به شما آموزش خواهیم داد. پس بیایید با این نکات آشنا شوید:

1. بدانید که اصلا فریلنسری به چه معناست!

ممکن است برخی از افراد، فریلنسری را به عنوان یک کار چند ساعته در هفته بدانند. اما جالب است بدانید که فریلنسری می تواند یک شغل تمام وقت به شمار بیاید. باید بدانید که بعضا به افراد فریلنسر، پیمانکاران مستقل، مشاوران، افراد خوداشتغال و یا حتی کارمندان جانبی نیز گفته می شود. یک تعریف ساده از فریلنسری آن است که به هر کاری در هر سطحی و هر میزانی که به عنوان کارمند نباشد، گفته می شود.

این کار می تواند در اشکال و اندازه های مختلفی باشد. مانند کار کردن به عنوان یک پیمانکار و یا مشاور مستقل که با طرف دیگر همکاری می کند. برخی این نوع فعالیت را خوداشتغالی نیز تعریف کرده اند. معنای تحت اللفظی فریلنسرینگ، آزادکاری است. از این رو فریلنسر به افرادی گفته می شود که به صورت آزاد کار کرده و هیچ قرارداد مشخص و ثابتی با هیچ شرکت و یا مجموعه به خصوصی ندارند.

فریلنسر کیست؟

2. با صنایعی که تمایل به استخدام فریلنسر دارند، آشنا شوید

نکته مهم بعدی برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق آن است که قبل از شروع، بدانید که چه صنایعی بیشتر علاقه مند هستند تا با فریلنسرها کار کنند. برخی از صنایع فرصت های بهتری را برای کار با افراد فریلنسر ایجاد می کنند. بسیار مهم است بدانید که آیا در حوزه کاری شما، امکان کار به صورت فریلنسر وجود دارد یا خیر. در صورتی که می خواهید به یک فریلنسر موفق بدل شوید، لازم است تا با صنایعی که به صورت مداوم با فریلنسرها همکاری می کنند، آشنا شوید.

خوشبختانه هنوز هم صنایع بسیار گوناگون و مختلفی وجود دارد که مستعد همکاری با فریلنسرها هستند. طبق آماری که بین 1 ژانویه تا 31 مه سال 2022 منتشر شد، بیشترین صنایعی که با فریلنسرها همکاری کرده اند، عبارت اند از:

مشاغل فریلنسری
  • حسابداری و امور مالی
  • اداری
  • کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • منابع انسانی و استخدام
  • حسابداری
  • خدمات مشتری
  • نویسندگی
  • مدیر مجازی
  • مدیریت پروژه
  • بازاریابی

3. با عناوین شغلی آشنا شوید

از دیگر نکات مهم برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق آن است که با پردرآمدترین مشاغل فریلنسری آشنا شوید. بدانید که موقعیت شغلی شما به عنوان یک فریلنسر چه خواهد بود و کدام یک از آن ها، درآمد بیشتری برای شما ایجاد می کند. از مهمترین عناوین شغلی فریلنسری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درآمد فریلنسری
  • دستیار اجرایی
  • استخدام کننده
  • نماینده خدمات مشتریان
  • حسابدار
  • معاون اداری
  • طراح گرافیک
  • کپی رایتر
  • مدیر رسانه های اجتماعی
  • مدیر پروژه

4. نرخ خودتان را تعیین کنید، اما نه پیش از انجام کار!

یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین نکات در فریلنسری، تنظیم نرخ است. در صورتی که نرخ کاری شما پایین باشد، ارزش خود را پایین آورده اید و نمی توانید درآمد مناسبی داشته باشید. اگر هم نرخ شما بالا باشد، ممکن است مشتریان بالقوه تمایلی برای همکاری با شما نداشته باشند. یکی از بهترین راه ها برای تعیین نرخ دقیق، مشورت گرفتن از فریلنسرهایی است که در رشته شما سابقه کاری دارند.

شما می توانید برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق، در ابتدای امر با این افراد صحبت کرده و اطلاعات کاملی از میزان نرخ ایده آل به دست بیاورید. حال می توانید درآمد سالانه ایده آل خودتان را تعیین کنید. سپس این درآمد را تقسیم بر هفته و روزهای آن کرده تا میزان نرخ ساعتی شما به دست بیایید.

تعیین نرخ فریلنسری

5. نرخ شما باید تمامی زمان هایی که صرف انجام امور اداری می کنید را پوشش دهد

به عنوان یک فریلنسر مطمئنا این شما هستید که مسئولیت بازاریابی و صورت حساب های خودتان را به عهده دارید. از این رو یک فریلنسر موفق باید علاوه بر یک سیستم کامپیوتری مناسب، چاپگر، میز کار، لوازم تحریر و اداری مختلفی نیز داشته باشد. به خاطر بسپارید که نرخ ساعتی شما باید تمامی زمانی که صرف امور اداری می کنید را شامل شود.

حتی این نرخ باید پا را از این فراتر گذاشته و تمامی هزینه های اضافی، مانند خرید لوازم مورد نیاز را هم پوشش دهد. همواره در طول مذاکره بر سر قیمت، این هزینه ها را نیز ذکر کرده و به صورت کاملا شفاف آن ها را ارائه و توجیه کنید. یک فریلنسر موفق می داند که میزان نرخ ساعتی او در کنار هزینه های مرتبط با انجام امور اداری، باید هزینه های اضافی را نیز پوشش دهد.

مدیریت هزینه ها

6. یک وب سایت تاسیس کنید تا مشتریان بیشتری شرایط شما را بررسی کنند

نکته ای که بسیاری از فریلنسرهای موفق از آن استفاده می کنند، ایجاد یک وب سایت شخصی است. به کمک یک وب سایت شما می توانید به سادگی مشتریان بالقوه زیادی را جذب کنید. همچنین یک فریلنسر موفق از مشتریان قبلی خود درخواست می کند تا نظرات خودشان را در خصوص همکاری با او بیان کرده و آن ها را در وب سایت خود با دیگران به اشتراک می گذارد. این کار به معرفی هرچه بهتر شما کمک کرده و می تواند پالس های بسیار مثبتی را برای جذب مشتریان جدید، ارسال کند. وب سایت شما، به مانند یک رزومه زنده از کار شما خواهد بود.

ساخت سایت شخصی

7. به دنبال اولین مشتری خود باشید

یکی از اولین قدم ها برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق، پیدا کردن اولین مشتری است. به صورت کلی در پروژه های فریلنسری، یافتن یک مشتری نمی تواند بسیار سخت و پیچیده باشد. چرا که فشار بسیار کمتری هم به شما و هم به شرکتی که قصد کار با آن را دارید، وارد خواهد شد. هر کدام از شما در هر زمان که تصمیم بگیرید، می توانید به ادامه کارتان خاتمه دهید. مگر در مواردی که قراردادی با مدت زمان معین بین اشخاص به امضا رسیده باشد. بهترین راه برای پیدا کردن اولین مشتریان این است که از وب سایت هایی که مشاغل فریلنسری ارائه می کنند، بازدید کنید.

وبسایت های فریلنسری

8. بعد از انجام اولین پروژه، به دنبال دومین، سومین و چهارمین پروژه باشید

به صورت کلی، فریلنسرهای موفق چندین مشتری به صورت همزمان دارند. مگر این که وقت شما به گونه ای باشد که تنها بتوانید پروژه یک مشتری را ساپورت کنید و یا یک پروژه سنگین پیدا کرده اید که تمام وقت شما را می گیرید. در این صورت باید بعد از انجام این پروژه، به دنبال مشتریان دیگری نیز باشید. بهترین پیشنهاد این است که از مشتریان قبلی خود بخواهید تا شما را به افرادی که در حوزه کاری آن ها به دنبال فریلنسر هستند، معرفی کنند.

این راهی بسیار عالی برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق است. بدون این که از شما زمان و یا هزینه ای اخذ شود، تبلیغات خوبی برای شما خواهد بود. اما تجربه نشان داده است که همکاری با چند مشتری به صورت همزمان نیز می تواند مزایای زیادی داشته باشید. در این صورت به هنگام از دست دادن یک مشتری، نگران بیکار شدن نخواهید بود!

شبکه سازی و گرفتن مشتری بیشتر

9. مشتریانی که دوست دارید را نگه دارید و از خداحافظی با مشتریانی که دوست ندارید، نترسید!

به زبان ساده تر، آزادی انتخاب داشته باشید! این یک نکته بسیار مهم برای بدل شدن به یک فریلنسر موفق است. زمانی که فعالیت کاری خودتان به عنوان فریلنسر را آغاز می کنید، با افراد و شرکت های مختلفی کار می کنید که هر کدام از آن ها، انتظارات متفاوتی از شما دارند. حتما پیش از کار، از مشتریان در خصوص انتظارات آن ها، زمان مورد نیاز برای تحویل کار و میزان نرخ ساعتی سوال کنید.

زمانی که شما همه جنبه های کار با یک مشتری را پیش از شروع کار بدانید، می توانید ساده تر دست به انتخاب زده و به احتمال زیاد، با وفاداری بیشتری کار کنید. این کار موجب می شود تا رابطه ای طولانی مدت تر با مشتریان داشته باشید. در نهایت از کار کردن با شرکت هایی که به موقع به شما حقوق نمی دهند، بی ادب هستند یا کاری را انجام می دهند که شما دوست ندارید، پرهیز کنید. حذف مشتریان هنگامی که به عنوان یک فیلنسر کار می کنید، بسیار ساده خواهد بود.

با مشتریان بد کار نکنید

10. مطمئن شوید که برای هر پروژه، قرارداد امضا می کنید

زمانی که به صورت فریلنسر کار می کنید، همه چیز تیره و تار است. تنها راه برای کسب اطمینان از این که دستمزد شما به صورت صحیح و به موقع پرداخت خواهد شد، بستن یک قرارداد است. این امری ضروری بوده و افرادی که به عنوان یک فریلنسر موفق شناخته می شوند، این کار را انجام می دهند. چه مشتری از پرداخت دستمزد شما سر باز بزند و چه بخواهد همکاری خود را با شما قطع کند، داشتن یک قراردادکاری امضا شده، می تواند به شما کمک فراوانی کند.

امضای قرارداد

11. داشتن یک سیستم محکم برای پیگیری میزان بدهی و زمان پرداخت

یکی دیگر از چالش هایی که یک فریلنسر موفق باید از پس آن بربیایید، داشتن یک سیستم مناسب برای پیگیری میزان بدهی و پرداخت است. دادن فاکتور به مشتریان و کسب اطمینان از این که پولی به عنوان دستمزد به شما داده شده است، بیشتر از آن چیزی که فکرش را می کنید، می تواند زمان بر باشد. از این رو ضروری است که یک فرایند محکم برای این کار داشته باشید. می توانید از سیستم Trello برای پیگیری پروژه هایی که روی آن کار می کنید، سررسید پرداخت ها و غیره استفاده کنید.

12. وجود یک سیستم برای پیگیری پروژه ها و مهلت های زمانی آن ها

شما باید یک سیستم مناسب برای پیگیری کردن پروژه هایی که هم اکنون در حال کار روی آن ها هستید، داشته باشید. باید بدانید که میزان پیشرفت کار شما چقدر بوده و زمان تحویل آن ها چه تایمی است. شما حتی می توانید از یک دفترچه یادداشت برای پیگیری تکالیف کاری خود استفاده کنید.

13. ضرورت داشتن یک برنامه کاری

یکی از چالش های موجود بر سر راه یک فریلنسر موفق نوشتن یک برنامه کاری است. برای اکثر فریلنسرها دو حالت به وجود خواهد آمد: یا اینکه هیچ کاری انجام نمی دهند، چرا که حواس آن ها بسیار پرت است و یا این که به دلیل نداشتن یک برنامه کاری، همواره در حال کار هستند. از این رو اگر می خواهید به یک فریلنسر موفق بدل شوید، بهتر است تا در پایان روز، برنامه کاری روز بعد را مشخص کنید.

شما حتی می توانید در برنامه خودتان، تایمی را برای انجام هر کار غیرکاری دیگری نیز قرار دهید. البته ممکن است نتوانید همواره به برنامه کاری خود پایبند باشید؛ اما نباید از این اتفاق ناراحت شوید. یک برنامه کاری به شما کمک می کند تا شما در مسیر دسترسی قرار بگیرد و لزومی ندارد که به صورت مو به مو اجرا شود.

14. مشخص کردن زمان کاری متمرکز برای هر پروژه و یا مشتری

اگر شما هم به صورت دائمی از یک پروژه به پروژه دیگری می پرید یا گوشی و صفحات اجتماعی خود را به صورت متناوب چک می کنید، هیچ وقت نمی توانید کارهایتان را به اتمام برسانید. یک فریلنسر موفق از قبل می داند که هر پروژه در طول روز به چه میزان زمان نیاز دارد. در صورتی که برای انجام یک پروژه زمانی را مشخص کرده اید، سعی کنید از عوامل مختلفی که باعث حواس پرتی شما می شود، مانند گوشی همراه، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و… دوری کنید. این کار موجب می شود تا بیشترین کارایی و بازدهی را داشته باشید.

15. دریافت افزایش حقوق

هیچ دلیلی وجود ندارد که نرخ شما همواره ثابت باشد. بهتر است به یاد داشته باشید که در پایان سال به مشتریان خود اعلام کنید که در سال جدید، نرخ شما نیز افزایش پیدا می کند. البته همیشه نیاز نیست تا نرخ کاری خودتان را بیش از اندازه زیاد کنید. شما می توانید سالیانه مقداری به نرخ دستمزد خود اضافه کنید تا بدین صورت مطمئن شوید که همواره در یک مسیر رو به رشد قرار گرفته اید.

16. درآمد و هزینه های خود را پیگیری کرده تا میزان سودآوری خود را تعیین کنید

به عنوان یک فریلنسر موفق باید همواره میزان سود و زیان خود را زیر نظر داشته باشید تا بدانید که آیا به افزایش نرخ نیاز دارید یا نه. این کار همچنین به شما کمک می کند تا بدانید که چه میزان افزایش نرخ، بهترین میزان برای شما خواهد بود.

17. خودتان را در کارهای زیاد غرق نکنید

با این که در ابتدا ممکن است به سختی بتوانید مشتریان زیادی را پیدا کنید، اما بعد از گذشت مدت زمانی متوجه می شوید که چه میزان کار بر سر شما آوار شده است. یک فریلنسر موفق می داند که کار زیاد ممکن است درآمد بیشتری برای او داشته باشد، اما اگر همیشه مشغول به کار باشد، به سرعت خسته و فرسوده شده و کارایی خودش را از دست می دهد.

برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق باید بدانید که در طول یک روز و یا یک هفته دقیقا چه میزان زمان و تایم خالی خواهید داشت. جهت تعیین این زمان، کاملا واقع بین باشید. همچنین یاد بگیرید در صورت نیاز به پروژه ها، جواب منفی دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا