آموزش سرورآموزش مجازی

یک VPS خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

سرور های مجازی کاربرد های بسیاری دارند به طور مثال از یک VPS برای راه اندازی یک سایت، میزبانی سرور گیم، بکاپ‌گیری از اطلاعات، ترید، تست اپلیکیشن و بسیاری موارد دیگ می توان استفاده کرد. در تمام مواردی که از یک سرور مجازی استفاده می شود از ذخیره اطلاعات گرفته تا راه اندازی سایت انتخاب یک VPS خوب اهمیت زیادی دارد. بنابراین آشنایی با ویژگی های یک VPS خوب امری ضروری است. در این پست قصد داریم تا شما را با ویژگی های یک VPS خوب آشنا کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

ویژگی های یک VPS خوب

پیش از هر چیز تصمیم بگیرید ک سرور خود را برای چه چیزی قرار است استفاده کنید. آیا می خواهید تنها اطلاعات خود را روی آن ذخیره کنید یا می خواهید از این سرور مجازی برای راه اندازی سایتتان استفاده کنید. همانطور که پیش از این نیز گفته شد هنگام خرید VPS خوب باید فاکتور ها و موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا بسته به نیاز خود بتوانید از سرور بهترین استفاده را داشته باشید و با مشکلی مواجه نشوید. بنابراین شما باید هنگام خرید سرور مجازی فاکتور های زیر را در نظر بگیرید:

  1. موقعیت سرور
  2. مجازی ساز
  3. سخت افزار سرور
  4. منابع سرور
  5. سیستم عامل سرور و پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی
  6. شرکت ارائه دهنه سرور
  7. نوع سرور مجازی (مدیریت شده یا مدیریت نشده)
  8. آپ تایم سرور
  9. آپلینک شبکه
  10. قیمت


1. موقعیت سرور – VPS ایران بهتر است یا خارج؟

موقعیت مکانی یک VPS خوب

VPS ها به طوری کلی در ایران و خارج ارائه می شوند. اما منظور چیست؟منظور از موقعیت مکانی سرور که گفته می شود ایران است یا خارج موقعیت مکانی دیتاسنتری است که سرور مجازی در آن قرار دارد. این فاکتور بیشتر در وب سایت ها و میزبای سرور گیم اهمیت پیدا می کند چرا که همانطور که می دانید وقتی شخصی به سایتی مراجعه می کند درخواست های او به سرور ارسال می شود و سرور نیز پاسخگو خواهد بود. حال هرچه این سرور به بازدید کنندگان شما نزدیک تر باشد پاسگویی به درخواست کاربران با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

بنابراین باید ابتدا بررسی کنید که بازدید کننده های سایت شما ایرانی هستند یا خارجی و اگر خارجی هستند کدام دیتاسنتر به آن ها نزدیک تر است تا سایت شما سرعت بیشتری داشته باشد. این موضوع در مورد سرور های گیم نیز صادق است . بنابراین در خرید سرور داخلی و خارجی موقعیت مکانی بازدید کنندگان خود را حتما در نظر داشته باشید.

2. مجازی ساز

نوع مجازی سازی یک VPS خوب

و اما دومین فاکتور مهم در انتخاب یک VPS خوب نوع مجازی سازی است. مجازی سازهای مختلفی وجود دارند اما مجازی ساز های Openvz و XEN و VMWare و KVM از محبوبترین ها هستند. در توصیف مجازی ساز می توان گفت: مجازی ساز سیستمی است که منابع یک سرور اختصاصی را تقسیم بندی می کند. به طوری که هر کاربر به منابع خود دسترسی دارد و هیچ کدام از سرورهای مجازی ایجاد شده به یکدیگر دسترسی ندارند.

در استفاده از VPS ها کاربران می توانند برای خود سیستم عامل نصب کنند و در صورت نیاز VPS خود را خاموش و یا روشن کنند. اما برخی از مجازی ساز ها با برخی محدودیت ها رو به رو هستند بنابراین باید هنگام انتخاب یک و VPS خوب به نوع مجازی ساز توجه کنید.

3. سخت افزار سرور

یکی دیگر از پارامترهای حیاتیدر انتخاب یک VPS خوب سخت افزار سرور است. یک سرور باید از سخت افزار قدرتمند و به روزی برخوردار باشد و دائما سلامت سرور و قطعات آن مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین یک سرور باید برای اطمینان بیشتر یک هارد مجزا برای بکاپ گیری از اطلاعات مشتریان خود داشته باشد. همچنین استفاده از قطعات قدرتمند و به روز و همچنین استفاده از SSD در افزایش سرعت سرور تاثیر بسزایی دارد، بنابراین تمام این موارد را هنگام تهیه VPS خوب در نظرز داشته باشید.

4. منابع سرور

منابع یک VPS خوب

همانطور که گفته شد بهتر است پیش از هر چیزی به این فکر کنید که قرار است از این VPS برای چه کاری استفاده کنید و پس از آن میزان منابع مورد نیاز خود را تخمین بزنید. هرچند می تواند در این خصوص با شرکت های ارائه دهنده سرور نیز مشورت کنید و از آن ها مشاوره بگیرید.

به طور مثال برای یک وب سایت میزان بازدید و حجم پردازش در تعیین مزان منابع مورد نیاز دخیل است. به طوری که ممکن است یک سایت روزانه 10 هزار دبازدید داشته باشد اما نیازی به سرور مجازی قدرتمند نداشته باشد. در مقابل ممکنن است سایتی دیگر که از افزونه های زیادی استفاده می کند برای 1000 بازدید منابع بسسیار زیادی نیاز داشته باشد.

در کنار مورد ذکر شده در خصوص منابع سرور یکی از بزرگ ترین معضلات کاربرانی که از سرور مجازی استفاده می کنند عدم پایداری و ثبات‌ سرور است که به دلیل استفاده اشتراکی از منابع سخت‌افزاری سرور است. احتمالا این سوال برایتان پیش بیاید ک اگر در سرور مجازی نیز کاربران به صورت اشتراکی از منابع سرور استفاده می کنند، پس تفاوت سرور مجاز نسبت به سرور اشتراکی چیست؟

همانطور که می دانید استفاده اشتراکی منابع مشکلات مختلفی را برای کاربران به همراه دارد از جمله کند شدن و کمبود منابع و نیز عدم استفاده عادلانه از منابع توسط برخی کاربران که تمام این موارد موجب عدم پایداری چنین سرور هایی می شود.

در چنین شرایطی، شرکت های هاستینگ سقف مصرف منصفانه ای را برای هر سرور مجازی در نظر می‌گیرند تا نتنها که منابع برای کاربران کم نیاید بلکه هر کاربر تنها بتواند از منابع مشخص شده ای از منابع سرور استفاده کنید نه بیشتر که این مزیت سرور مجازی نسبت به اشتراکی است به علاوه این که امنیت سرور های مجازی نسبت به اشتراکی بیشتر است.

5. سیستم عامل سرور و پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی

سیستم عامل و زبان های برنامه نویسی پشتیبانی شده

پششتیبانی سرور از زبان های برنامه نویسی مختلف و امکان نصب سیستم عامل های مختلف از دیگر ویژگی های یک VPS خوب است. شما باید این امکان را داشته باشید که بسته به زبان برنامه نویسی سایت خود، سیستم عامل سرور مجازی را انتخاب کنید. به طور مثال برای سایت های طراحی شده با وردپرس یا برنامه نویسی شده با زبان برنامه نویسی PHP بهتر است از توزیع های مختلف سیستم عامل لینوکس استفاده کنید.

در مقابل اگر سایت شما با ASP طراحی شده باشد شما تنها می توانید از سیستم عامل ویندوز روی سرور خود استفاده کنید. بنابراین این موضوع که سرور شما از زبان های برنامه نویسی مختلف پشتیبانی کند و دست شما در انتخاب سیستم عامل باز باشد یک مزیت بزرگ است.

6. شرکت ارائه دهنه سرور

یکی از مهم ترین مسائل در انتخاب یک VPS خوب انتخاب یک شرکت هاستینگ خوب است که در پست های قبل به طور مفصل به ویژگی های یک شرکت هاستیگ خوب برای انتخاب بهترین ارائه دهنده VPS پرداخته بودیم. اما به طور خلاصه یک شرکت ارائه دهنده VPS خوب باید علاوه بر مدیریت و کانفیگ صحیح سرور، باید امنیت سرور را نیز تامین کنند.

چرا که در غیر این صورت ظرف چند ماه به دلیل اسپم شدن سرور یا هک شدن آنمجبور به تغییر سرور خود خواهید شد. و اما از مهم ترین مسائل، پشتیبانی شرکت هاستینگ است. یک شرکت هاستینگ خوب باید در هر لحظه ای از شبانه روز و به صورت 24/7 پسخگو باشد و مشکلات سرور را رفع کند.

7. نوع سرور مجازی

نوع سرور مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده

سرور های مجازی عموما در دو نوع سرور مجازی مدیریت‌ شده و مدیریت‌نشده ارائه می شوند. منظوز از سرورهای مدیریت‌شده سروری با سیستم عاملی بدون هیچ‌گونه کانفیگ است که در آن، شخصِ خریدار دسترسی کاملی به تنظیمات سرور دارد و می‌تواند تمام بخش های سرور را مدیریت کند. این نوع از سرور های مجازی برای افراد حرفه ای و متخصص مناسب است و به این دلیل که هیچ کانفیگی توسط شرکت ارائه دهنده انجام نشده است، عموماً هزینه‌های کم‌تری دارد.

و اما در سرورهای مجازی مدیریت‌شده شرکت ارائه دهنده متناسب با نیاز و درخواست شما کلیه کانفیگ‌ها را روی سرور انجام می دهد و آپتایم و سلامت سرور را بررسی و مشکلات احتمالی را برطرف می کند. در این نوع سرور مجازی نیازی به دانش خاص نیست اما به دلیل کانفیگ های انجام شده توسط شرکت هاستینگ هزینه بیش‌تری برای شما خواهد داشت.

8. آپ تایم سرور

آپ تایم 100 درصدی VPS خوب

یکی دیگر از ویژگی ای یک VPS خوب عدم قطعی سرور است که به شرکت‌ ارائه‌دهنده سرور بستگی دارد. هرچه آپتایم به عدد 100 نزدیک تر باشد نشان از این است که سرور در طولانی مدت کمترین قطعی را داشته است. بنابراین هنگام تهیه سرور می تواند با مطالعه نظرات کاربران از آپتایم واقعی ارائه دهنده سرویس مطمئن شوید.

9. آپ لینک شبکه

جدا از تمام موارد ذکر شده یکی از مهم ترین موارد برای اشخاصی که می‌خواهند سرویس‌های استریم ویدیو راه‌اندازی کنند آپ لینک شبکه است. شرکت های هاستینگ معمولا یک سرعت حداقلی‌ شبکه برای هر VPS در نظر می گیرند که سرعت VPS و پورت آپ لینک براساس آن محاسبه می‌شود. بنابراین هنگا خرید سرور مجازی حتما به حداقل سرعت شبکه و آپ لینک توجه داشته باشید.

10. قیمت

با توجه به مواردی که تا کنون مطالعه کرده اید متوجه شده اید برخی از ویژگی های یک سرور مجازی خوب منجر به افزایش قیمت آن شده است. به طور مثال دیتاسنترهای ایرانی در مقایسه با دیتا سنتر های خارجی، هزینه‌ کم‌تری را به خود اختصاص می‌دهند. VPS های مدیریت شده به دلیل عدم کانفیگ توسط شرکت هاستینگ هزینه کمتری در مقابل VPS های مدیریت نشده دارند. در پایان یکی از تعیین کننده ترین موارد بودجه ای است که شما برای تهیه سرور دارید. بنابراین بسته به نیاز خود وموارد ذکر شده و بودجه ای که دارید می توانید اقدام به خرید VPS کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا