آموزش سرور

مهمترین فاکتورهایی که باید در هنگام انتخاب یک ارائه دهنده میزبانی وب در نظر بگیرید

انتخاب ارائه دهنده میزبانی وب خوب، موضوعی است که به راحتی نباید از کنار آن گذشت چرا که اگر شرکت ارائه دهنده میزبانی وب خوبی انتخاب نکنید مشکلات مختلفی سد راه موفقیت کسب و کار شما خواهد شد. فرض کنید که یک سایت با طراحی فوق العاده و بی نقص دارید اما مشتریان شما از عملکرد وب سایتتان راضی نیستند یا بازدید سایت شما آن طور که باید خوب نیست و حال به دنبال مشکل می گردید. معمولا یکی از عمده مشکلات وب سایت ها، نارضایتی های بازدید کنندگان و کاهش ترافیک سایت به هاست ارائه دهنده میزبانی وب شما بر می گردد.

بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و کسب بهترین نتیجه بعد از آن همه زحمتی که برای سایت خود کشیده اید و هزینه ای که برای آن صرف کرده اید، باید برای انتخاب شرکت ارائه دهنده میزبانی وب کمی سخت گیر باشید و پارامتر هایی را در نظر بگیرید. در این پست فاکتور هایی که هنگام انتخاب یک شرکت ارائه دهنده میزبانی وب باید در نظر گرفته شود به تفضیل مورد بررسی قرار گرفته است، پس تا انتهای این پست همراه ما باشید.

1. تخصص

پیش از هر چیز مهم ترین و اولین فاکتوری که باید در انتخاب ارائه دهنده میزبانی وب در نظر گرفته شود تخصص شرکت هاستینگ است. یک شرکت هاستینگ خوب باید بتواند متناسب با نیاز مشتری به او پیشنهاد بدهد. بسیاری از شرکت های هاستینگ بدون در نظر گرفتن شرایط مشتری تنها پلن های خود را به مشتری پیشنهاد می کنند و تنها می خواهند کسب درآمد کنند و برایشان مهم نیست که سرویسی که مشتری را راغب به خرید آن کرده اند برای کسب و کار او کافی است و در آینده جوابگوی نیاز های اوست یا خیر. گاهی اوقات نیز ممکن است پلن پیشنهادی به مشتری تنها هزینه اضافه ای برای مشتری داشته است.

به طور مثال برای کسی که در ابتدای کار است و کسب و کار کوچکی دارد تهیه یک هاست اشتراکی یا هاست VPS می تواند کافی باشد، اما شرکت هاستینگ مشتری را راغب به خرید هاست VDS کرده باشد که با این کار شخص تنها هزینه ای اضافی برای سرویس کرده است. اما از سوی دیگر شرکت ارائه دهنده میزبانی وبی را در نظر بگیرید که به مشتری با ترافیک بالا که کسب و کار بزرگی دارد خرید هاست اشتراکی را پیشنهاد می دهد که علاوه بر امنیت پایین به دلیل استفاده اشتراکی از منابع سرعت سایت را نیز بسیار کم می کند.

2. سخت افزار

سخت افزار سرور ارائه دهنده میزبانی وب

هنگام تهیه سرویس از یک شرکت میزبانی وب حتما از قدرتمند و بروز بودن سخت افزار سرور های آن ها مطمئن شوید به خصوص اگر وب سایت شما حاوی تصاویر و ویدیو های با کیفیت بالا است یا سایت تماما کد نویسی شده است. بنابراین بهتر است به سراغ شرکت هایی بروید که RAM، توان پردازشی و فضای ذخیره سازی بالایی دارند و سخت افزار بروزی دارند تا جوابگوی نیازهای شما باشند، در غیر این صورت باید زمان خود را صرف مشکلات سایت خود بکنید و بازدید کنندگان خود را نیز از دست بدهید.

3. پشتیبانی

بعد از بحث سخت افزار، پشتیبانی فنی از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یک شرکت هاستینگ خوب باید به صورت 24 ساعته و هر روز هفته پشتیبانی ارائه دهد تا در هر زمان پاسخگوی مشتریان خود باشد. اما این تنها کافی نیست چرا که پاسخگویی فردی که تخصص کافی ندارد، نه تنها به شما کمکی در رفع مشکل نخواهد کرد بلکه شما را سر در گم نیز می کند. بنابراین باید در بخش نظرات بررسی کنید که اعتبار شرکت و کیفیت پشتیبانی چطور بوده است.

4. آپ تایم بالا

معمولاً شرکت­‌های ارائه دهنده میزبانی وب قول آپ‌تایم 99 درصدی با منابع نا محدود و پشتیبانی 24 ساعته را می دهند که این یعنی در 99 در صد مواقع سرور قطع نخواهد شدو بدون کوچک ترین مشکل و اختلالی کار خواهد کرد، اما در مواقع بروز مشکل یا پاسخگو نیستند یا با ارائه توضیحات فنی پیچیده شما را گیج تر می کنند.

5. فضای ذخیره سازی

گاهی ممکن است برای وبسایت خود نیاز به فضای ذخیره سازی بالا یا نا محدود داشته باشید یا حتی ممکن است نیاز به فضای ذخیره سازی زیاد یا سخت افزار قوی نداشته باشید. بنابراین هنگام تهیه سرویس به این نکته توجه داشته باشید. اما اگر شرکت هاستینگ مورد نظر شما فضای ذخیره سازی نا محدودی ارائه می دهد می توانید بدون نگرانی از سرویس های آن استفاده کنید.

6. ترافیک مصرفی

برخی از شرکت های هاستینگ با محدودیت هایی در ارائه ترافیک در سرویس های خود همراه هستند و برای استفاده بیشتر از شما هزینه دریافت می کنند یا ممکن است پس از اتمام ترافیک، سایت از دسترس خارج شود. اما برخی از شرکت های هاستینگ دارای سرویس هایی با ترافیک نا محدود هستند یا در صورت اتمام ترافیک مقداری ترافیک اضافی با در نظر گرفتن هزینه مازاد برای شما در نظر می‌گیرند تا در صورت اتمام ترافیک مصرفی، سایت شما از دسترس خارج نشود.

7. سرعت لود صفحات سایت

سرعت لود صفحات سایت یکی از مهم ترین پارامتر ها در تعیین رتبه سایت شما در نتایج گوگل است. شاید چند ثانیه دیرتر لود شدن سایت برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد اما برای کاربرانی که از سایت شما بازدید می کنند دیر لود شدن صفحه سایت حوصله سر بر خواهد بود و در این صورت به سراغ سایت دیگری خواهند رفت. با این کار هم ترافیک سایت خود را از دست خواهید داد هم رتبه سئو شما کاهش خواهد یافت.

پس توجه به سرعت لودینگ سایت در سرور مربوطه موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. سخت افزار سرور، لوکیشن قرارگیری آن، نوع ارتباط اینترنت سرور و چگونگی پیکربندی سرور، همه از جمله مواردی هستند که روی کاهش یا افزایش سرعت سایت تاثیر گذار خواهند بود.

8. امنیت

تامین امنیت از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که با بروز مشکلات امنیتی در سرور به خصوص هاست های اشتراکی تمام سرور درگیر می شود. حال اگر وب سایت شما حاوی اطلاعات مهمی از کاربران نظیر اطلاعات حساب بانکی کاربران باشد تبعات سنگینی مورد توجه شما خواهد بود. همچنین شرکت ارائه دهنده میزبانی وب باید به صورت دوره ای از اطلاعات شما بکاپ تهیه کند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی اطلاعات از دست نرود.

9. قیمت

در نهایت بعد از بررسی فاکتور های بالا از دیگر مواردی که بیشتر مورد توجه افراد است هزینه هایی است که باید برای سرویس ها پرداخته شود. تنها راه برای دریافت خدمات خوب با قیمت مناسب بررسی و مقایسه پلن ها، نظرات درباره کیفیت پشتیبانی و در نهایت یافتن قیمت مناسب بین ارائه دهندگان میزبانی مختلف است. چرا که بالا بودن قیمت سرویس های یک شرکت هاستینگ، دلیلی بر خوب بودن آن نیست و برعکس.

10. کنترل پنل

شما می توانید کوچک ترین کار های سایت خود را از نصب وردپرس گرفته تا تنظیم ایمیل و حساب کاربری FTP به شرکت ارائه دهنده هاستینگ بسپارید اما ممکن است پشتیبانان شرکت هاستینگ به دلیل وجود انبوهی از کار ها نتوانند به سرعت کار شما را انجام دهند یا ممکن است شما خود بتوانید به راحتی از پس کار خود بر بیاید و لازم نباشد دائما با پشتیبانی برای انجام کوچک ترین کار ها تماس بگیرید.

حال این امکان از سوی شرکت های هاستینگ برای کاربران امکان پذیر است، اما این که این شرکت چه کنترل پنلی را در اختیار شما می گذارد اهمیت دارد. به طور مثال این که شرکت از کنترل پنل هایی همچون cPanel یا Plesk استفاده می‌­کند تا به‌­روز­رسانی‌­ها و اصلاحات برای کاربران ساده­‌تر باشد، یا از کنترل پنلی استفاده می­‌کند که کار کردن با آن سخت است و خود آن نیاز به آموزش دارد و هیچ‌ کس نمی تواند با آن کار کند.

سخن پایانی

با توجه به مطالب عنوان شده با در نظر گرفتن فاکتور های ذکر شده می توانید بهترین سرویس و پشتیبانی را با قیمتی مناسب داشته باشید. اما پیش از هر چیز هر آنچه مد نظر دارید را با شرکت ارائه دهنده میزبانی مد نظر خود در میان بگذارید و با آن ها مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا