آموزش سرورهک و امنیت

اهمیت پشتیبان گیری و گرفتن بکاپ از سایت ها و سرور ها

بکاپ گرفتن به معنی ایجاد کپی از تمام فایل ها و پوشه های مهم وب سایت شما است. هر نسخه پشتیبان از وب سایت شما باید شامل پایگاه داده ها، تصاویر، فایل های کد وب سایت و هر فایل دیگری باشد که توسط وب سایت شما استفاده می شود.

پشتیبان گیری منظم از وب سایت بسیار مهم است. هر لحظه ممکن است هر اتفاقی برای وب سایت شما رخ دهد. مانند به خطر افتادن امنیت، تزریق بد افزار، حملات ورپرس، حملات هکر ها یا هر اشتباهی از سوی میزبان وب شما می تواند باعث شود که وب سایت شما به طور تصادفی حذف یا هک شود. اگر نسخه پشتیبان از وب سایت خود نداشته باشید، نمی توانید کاری انجام دهید.

پشتیبان گیری تضمین می کند که حتی اگر اتفاقی برای وب سایت شما بیفتد، می توانید به آخرین نسخه پشتیبان برگردید یا فقط پشتیبان را بازیابی کنید تا همه چیز دوباره عادی شود.

اهمیت بکاپ گرفتن از وب سایت

پشتیبان گیری از سایت

امروزه، بسیاری از شرکت های ارائه دهنده هاست از تمام سرور ها نسخه پشتیبان رایگان و منظم ارائه می دهند، اما حتی با این وجود هم همه چیز کاملاً ایمن نیست و پشتیبان گیری منظم از سایت شما تضمین شده نخواهد بود . شما نمی توانید در مورد وب سایت خود به هیچ کس اعتماد کنید زیرا حتی یک اشتباه کوچک می تواند شما را مجبور کند که دوباره از صفر شروع کنید.

داده های وب سایت با هر به روز رسانی اطلاعات تغییر می کنند، بنابراین بکاپ گرفتن منظم ضروری است. داشتن یک نسخه پشتیبان به شما این امکان را می دهد که اگر اتفاقی افتاد سریعاً بتوانید دوباره همه چیز را مثل قبل کنید. اگر وب سایت شما چند روز در دسترس نباشد، رتبه و ترافیک خود را از دست خواهید داد. بنابراین تهیه بکاپ می تواند به شما در جلوگیری از این اتفاق کمک کند.

نسخه پشتیبان شما باید همیشه در مکان های مختلف نگهداری شود و نه در همان سروری که سایت شما به آن متصل است، زیرا سرور نیز ممکن است خراب یا به بد افزار آلوده شود.

هکر ها حتی می توانند از راه دور تمام فایل های سرور شما را در صورتی که به طور اتفاقی به فضای وب شما دسترسی داشته باشند حذف کنند. همچنین، زمانی که به روزرسانی قابل توجهی در سایت خود ایجاد می کنید، اگر آن را دوست نداشته باشید، می توانید به راحتی با استفاده از نسخه پشتیبان، به روزرسانی را به عقب برگردانید.

یک استراتژی خوب برای پشتیبان گیری از وب سایت

تعداد دفعات پشتیبان گیری به ریسک و نرخ به روز رسانی سایت شما بستگی دارد. اگر صاحب چندین سایت هستید و آن ها را مدیریت می کنید، پس خوب است که از سرور نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای وب سایت های ثابتی که به طور مکرر تغییر نمی کنند، بکاپ گرفتن ماهانه یا هفتگی راه حل مناسبی است. اما برای سایت های بزرگی مانند سایت های فروشگاهی و تجارت الکترونیک که در آن داده ها هر ساعت تغییر می کند، باید به صورت ساعتی نسخه پشتیبان تهیه کنید تا مطمئن شوید که هیچ داده ارزشمندی از مشتریان خود را از دست نمی دهید.

همچنین می توانید از پایگاه داده وب سایت خود نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. زیرا پایگاه داده بیشتر از فایل های وب سایت شما تغییر می کند و چون حجم این دیتاها معمولا کمتر از حجم کل سایت است، این موضوع می تواند کل فرآیند پشتیبان گیری را سرعت ببخشد.

نحوه بکاپ گرفتن از وب سایت

بکاپ گرفتن

در حال حاضر، روش های مختلفی برای تهیه نسخه پشتیبان وجود دارد. ما در ادامه دو روش مهم بکاپ گرفتن از وب سایت را به شما آموزش می دهیم:

1) پشتیبان گیری دستی:

در این روش، می توانید از FTP سرور برای ذخیره فایل های وب سایت خود در یک رایانه محلی استفاده کنید. این روش خودکار نیست و حجم بالایی دارد و اگر می خواهید آخرین نسخه پشتیبان را داشته باشید، باید این کار را به طور منظم انجام دهید.

برای این کار از FileZilla استفاده می کنیم. FileZilla یک سرویس گیرنده پروتکل انتقال فایل (FTP) رایگان است که به شما امکان می دهد به تمام فایل های وب سایت خود دسترسی داشته باشید. برای این کار، فایل زیلا را دانلود، نصب و راه اندازی کنید.

اطلاعات سرور خود مانند آدرس IP یا نام دامنه خود، نام کاربری FTP و رمز عبور FTP و شماره پورت خود را وارد کنید. اگر اطلاعات را ندارید با میزبان وب خود تماس بگیرید. در ناحیه Remote Site، دایرکتوری ریشه وب سایت خود را باز کنید.

در ناحیه Local Site، پوشه ای را که می خواهید فایل های وب سایت خود را در آن ذخیره کنید، باز کنید. پس از آن تمام فایل ها و فهرست های وب سایت خود را انتخاب کنید. سپس آن ها را از ناحیه Remote Site به ناحیه Local Site بکشید.

بکاپ گرفتن از سایت تکمیل شده است، اما اگر در وردپرس، دروپال و … هستید باید از پایگاه داده سایت خود نیز نسخه پشتیبان تهیه کنید. فقط در این صورت شما یک نسخه پشتیبان کامل از وب سایت خود خواهید داشت.

اگر از FTP در cPanel استفاده می کنید، برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه داده خود باید به قسمت Files و سپس Backups بروید. در قسمت Download, MySQL Database Backup روی نام پایگاه داده وب سایت خود کلیک کنید و دانلود خواهد شد.

2) پشتیبان گیری خودکار:

اگر بیش از یک وب سایت را مدیریت می کنید یا به پشتیبان گیری امن تری نیاز دارید، بهتر است تمام فرآیند پشتیبان‌گیری خود را خودکار کنید تا بتوانید وقت خود را صرف کار های دیگر کنید.

اگر از هر سیستم مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده می کنید، افزونه های رایگان زیادی نیز وجود دارد که به طور خودکار بکاپ می گیرند. شما می توانید با بکاپ گرفتن خودکار از سایت خود مستقیماً نسخه پشتیبان در یک فضای ابری داشته باشید.

اهمیت پشتیبان گیری از سرور ها

بکاپ گرفتن از سرور

برخی اهمیت بکاپ گرفتن از سرور های سایت خود را دست کم می گیرند و این به خاطر این است که سرور ها به طور کلی قابل اعتماد تر هستند. تهیه نسخه پشتیبان محلی برای جلوگیری از آسیب حملات، مناسب است اما کافی نیست. خرابی سیستم یا فاجعه ای مانند سیل یا آتش سوزی می تواند کسب و کار شما را فلج کند. در اینجا دلایلی وجود دارد که اهمیت پشتیبان گیری از سرور شما را بیان می کند.

جلوگیری از نابود شدن و از دست رفتن داده ها

داده هایی که از بین رفته اند ممکن است هرگز بازیابی نشوند. در صورت از بین رفتن سیستم بکاپ با بروز بلایای طبیعی، ممکن است اطلاعات حیاتی وب سایت خود را از دست بدهید و نسخه پشتیبان سرور در این حالت به شما کمک خواهد کرد.

حفاظت از داده های مشتریان

اگر وب سایت های مشتریان را میزبانی می کنید، پشتیبان‌گیری های معمولی، از داده های مشتریان شما و همچنین اطلاعات شما محافظت می کند. اهمیت بکاپ گرفتن از وب سایت مشتریان بیشتر است. زیرا نمی توانید به مشتری بگویید که داده هایش را از دست داده اید و برای حوادث پیش بینی نشده برنامه‌ریزی نداشته اید.

هر چند وقت یکبار باید یک نسخه پشتیبان تهیه کنم؟

بسیاری از شرکت ها در پایان هر روز کاری از سایت خود بکاپ می گیرند. اگر این امکان پذیر نیست یا اگر کسب و کار کوچک تری هستید، باید هر هفته یا هر ماه از سایت و سرور خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. مهم است که به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید، هم برای اینکه به بکاپ گرفتن از سایت خود عادت کنید و هم برای اینکه احتمال وقوع بلایای تصادفی را به حداقل برسانید.

نتیجه

از سایت خود بکاپ بگیرید و هنگام بکاپ گرفتن به نکاتی مانند موقعیت مکانی، روش های پشتیبان گیری و تعداد دفعات آن توجه کنید. هر نوع وب سایتی که دارید، همیشه آخرین نسخه پشتیبان را نگه دارید، زیرا ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است.

منبع: wirebox.co.uk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا