آموزش وردپرس

حداقل مقدار منابع لازم (رم، هسته، فضا) برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی چقدر است؟

­اگر قصد راه اندازی یک آنلاین شاپ را دارید، یک پلن هاستینگ مناسب باید حداقل منابع لازم برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی را فراهم کند.

فروشگاه آنلاین نوعی سرمایه گذاری برای کسب و کارتان است و انتخاب یک پلن میزبانی اشتباه بدون در نظر گرفتن منابع لازم برای راه اندازی آن، در آینده موجب ایجاد مشکلاتی می شود که ممکن است باعث شود تا در کارتان شکست بخورید.

بنابراین بهتر است که در همین ابتدا اطلاعاتی در مورد حداقل منابع لازم برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی کسب کنید تا پایه کارتان را محکم کنید.

حداقل منابع لازم برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی

قبل از راه اندازی فروشگاه باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • پیدا کردن یک پلن میزبانی مناسب
  • پشتیبانی از HTTPS
  • حداقل 10 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • PHP نسخه 7 و بالاتر
  • وب سرور انجینکس و یا آپاچی در حال اجرا بر روی یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس
  • حافظه رم حداقل به میزان 4 گیگابایت
  • نصب آخرین نسخه MySQL یا MariaDB به عنوان دیتابیس

5 موردی که برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود به آن ها نیاز دارید

حالا که حداقل منابع لازم برای میزبانی یک سایت فروشگاهی را می دانید، انتخاب یک شرکت هاستینگ مناسب بخش مهمی از این فرآیند است. اما عوامل مختلفی می توانند در این انتخاب دخیل باشند، مانند:

1. پیکربندی سرور

سرورها نسبت به کامپیوترهای خانگی، تفاوت های زیادی دارند و همین عامل سبب می شود تا پیکربندی و تنظیمات آنها، بسیار متفاوت تر از نصب یک ویندوز ساده روی یک سیستم خانگی باشد. شما برای اینکه وب سایتتان را روی یک سرور همیشه متصل به اینترنت راه اندازی کنید، دو راه پیش روی خود خواهید داشت:

  1. خرید یک سرور اختصاصی فیزیکی و انتقال آن به یک دیتاسنتر مطمئن
  2. اجاره یک سرور خصوصی مجازی از یک شرکت میزبانی وب
کش سرور

مسلما انتخاب راه اول، هزینه بسیار بیشتری را خواهد داشت و علاوه بر آن شما به یک متخصص سرور نیز نیاز دارید تا پیکربندی مربوطه را برای شما انجام دهد. این راه فقط برای آن دسته از فروشگاه هایی پیشنهاد می شود که قصد فعالیت در ابعاد بسیار بزرگ را دارند و هزینه های چند صد میلیونی خرید و راه اندازی سرور اختصاصی برای آنها چندان زیاد نیست.

اما تقریبا 95 درصد فروشگاه های اینترنتی معمولی، راه دوم که معمولا کم هزینه تر است را انتخاب می کنند. ضمن اینکه معمولا شرکت های میزبانی برای ارائه خدمات بیشتر و افزایش درصد رضایت مشتریان خود، خدماتی از قبیل پیکربندی مناسب، رفع مشکلات و پاسخگویی به مشتریان خود را نیز ارائه می دهند.

به این ترتیب ما در هنگام انتخاب یک هاستینگ مناسب، علاوه بر مشخصات پلن انتخابی، باید به نکاتی مثل نوع پیکربندی، نوع پشتیبانی، هزینه اجاره ماهیانه، نوع و مشخصات سرورهای بکار گرفته شده و… توجه کنیم. به عنوان مثال اکثر شرکت های میزبانی، پلن هایی تحت عنوان “هاست فروشگاهی” ارائه می دهند که به صورت تخصصی برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، پیکربندی و تنظیم شده اند.

2. محل سرور هاستینگ

فروشگاه اینترنتی خود را بر روی سروری بسازید که در نزدیک‌ترین نقطه به مخاطبان هدفتان قرار دارد. موقعیت مکانی هاستینگ تأثیر مثبتی بر زمان بارگذاری صفحه دارد و عملکرد وب سایت را بهبود می بخشد.

موقعیت سرور

زمان بارگذاری وب سایت فروشگاهی شما به طور مستقیم با نرخ تبدیل تان مرتبط است. بارگذاری سریعتر به معنای نرخ تبدیل بالاتر است. بنابراین اگر مخاطبین اجناس شما در کشور ایران زندگی می کنند، بهتر است که یک سرور داخلی تهیه کنید تا بتوانید تجربه کاربری بهتری را به آن ها ارائه دهید.

3. فضای ذخیره سازی

آنلاین شاپ ها در دراز مدت به فضای دیسک بیشتری نیاز دارند زیرا تصاویر محصول با گذشت زمان بیشتر می شوند. بنابراین، توصیه اولیه به فروشگاه های اینترنتی فضای حداقل 10 گیگابایتی است. اما اگر تنوع محصولات شما بیش از 1000 محصول است، از همین ابتدا حداقل 50 تا 100 گیگابایت حافظه ذخیره سازی را برای فروشگاه آنلاین خود در نظر بگیرید.

برای اطمینان از سرعت مطلوب فروشگاه، حافظه SSD یا NVMe را انتخاب کنید. ما ذخیره سازی NVMe را توصیه می کنیم زیرا سرعت پردازش بالاتری دارد.

4. RAM

در ابتدا، یک رم 4 گیگابایتی برای راه اندازی فروشگاه کافی است. بعداً، می توانید منابع هاست خود را با رشد وب سایت تان ارتقا دهید. این مقدار رم، جزو حداقل منابع لازم برای برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین است.

البته باید این نکته را در نظر بگیرید که مقدار مورد نیاز رم هاست، ارتباط مستقیمی با مقدار بازدیدهای وب سایت شما خواهد داشت. هر چه به مقدار بازدیدهای همزمان وب سایت شما افزوده شود، به مقدار رم بیشتری برای پردازش درخواست ها نیاز خواهید داشت.

برای یک فروشگاه اینترنتی تازه کار که شاید روزانه 100 بازدید داشته باشد، مقدار رم 4 گیگابایت کافی است. اما اگر فروشگاه شما روزانه 2000 الی 5000 بازدید دارد، ممکن است رم 8 گیگابایتی نیز برای آن کافی نباشد!

5. CPU

تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه شما تعیین کننده تعداد هسته های CPU مورد نیاز است. بازدیدکنندگان بیشتر به معنای هسته های بیشتر CPU است. هسته های بیشتر به شما کمک می کند تا درخواست های بازدید بیشتری را به سرعت و به طور همزمان مدیریت کنید.

به طور کلی، 2 هسته CPU برای رسیدگی به ترافیک ذکر شده در بالا توسط فروشگاه کافی است. اما مطمئن شوید که اینها هسته های مجازی نیستند. هسته‌های CPU مجازی بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شوند که عملکرد فروشگاه شما را کاهش می‌دهد. البته همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، با افزایش میزان بازدیدها، باید به فکر افزایش منابع پردازنده خود نیز باشید.

6. عملکرد هاستینگ

میزبانی را انتخاب کنید که بتواند عملکرد بهینه آنلاین شاپ شما را تضمین کند. وب ‌سایت شما باید بتواند تمام ترافیک دریافتی را بدون تأثیر بر سرعت آن مدیریت کند. علاوه بر این، باید در طول فصل فروش یا روزهای برنامه ریزی شده عرضه محصول، ترافیک غیر منتظره و ترافیک سنگین را نیز مدیریت کند.

7. آپتایم و مقیاس پذیری

آپتایم به زمان در دسترس بودن آنلاین شاپ تان اشاره دارد. در زمان تهیه یک پلن هاستینگ، ضمانت آپتایم 99.99% آن را بررسی کنید.

مقیاس پذیری یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در زمان انتخاب هاستینگ به آن دقت کنید. شرکت ارائه دهنده هاستینگ باید بتواند در زمان افزایش بار ترافیکی سایت، منابع را اضافی در اختیارتان قرار دهد.

8. امنیت و حفاظت از داده ها

شرکت ارائه دهنده میزبانی باید دارای فایروالی قوی‌ باشد تا از فروشگاه شما در برابر حملات سایبری محافظت کند.

امنیت

همچنین در صورتی که از نظر توانایی مالی این امکان برای تان هست سرور اختصاصی خریداری کنید تا منابع تان را با دیگر کاربران همانند میزبانی اشتراکی تقسیم نکنید.

شرکت هاستینگ همچنین باید گواهینامه های SSL و حفاظت از DDoS را در اختیارتان قرار دهد.

سخن آخر

همه مواردی که در بالا بیان کردیم، حداقل منابع لازم برای راه اندازی یک سایت فروشگاهی است. هر شرکت میزبانی منابع، امکانات متفاوتی به مشتریان خود ارائه می دهد.

زمین هاست با ارائه پلن های میزبانی مختلف، سعی کرده است تا بهترین منابع و امکانات را در اختیار مشتریان قرار دهد و نیازهای آن ها را برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین برطرف کند.

در صورتی که هنوز نمی دانید باید چه هاستی تهیه کنید، می توانید در ابتدا یک هاست فروشگاهی تهیه کنید تا بسیاری از امکانات به راحتی و بدون نیاز به انجام تنظیمات خاصی توسط خودتان، در اختیارتان قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا