هک و امنیت

VPN و Proxy چه تفاوت هایی با هم دارند؟ استفاده از کدامیک بهتر است؟

بحث امنیت یکی از جدی ترین بحث ها در مدیریت شبکه است. امروزه روش های مختلفی برای برقراری امنیت وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به استفاده کردن از VPN و Proxy اشاره کرد. VPNها و سرورهای پروکسی هر دو قادر هستند تا از هویت کاربران محافظت کنند. از این رو ابزارهای بسیار عالی برای دسترسی هرچه ایمن تر به محتوا شناخته می شوند. با این وجود سوالی که همیشه مطرح می شود این است که تفاوت VPN و Proxy در چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل به این سوال پاسخ دهیم.

تعریف VPN و Proxy

VPN و Proxy خدمات آنلاینی هستند که می توانند به کمک یک سرور راه دور، آدرس IP شما را با تغییر مسیر ترافیک، پنهان کنند. این در حالی است که اولین تفاوت VPN و Proxy در این نکته نهفته است که یک پروکسی فقط با یک برنامه و یا سرویس کار می کند. در حالی که VPN تمام ترافیک اینترنت شما را ایمن سازی کرده و برای افزایش امنیت و حریم خصوصی، آن را رمزگذاری نیز می کند.

به مانند یک پروکسی، VPN نیز آدرس IP شما را هنگام اتصال به سرور مخفی می کند. از این رو آدرس IP شما با آدرس IP ارائه دهنده VPN عوض خواهد شد. با این حال، VPN داده های اینترنت شما را از طریق یک تونل رمزگذاری شده هدایت می کند و بدین صورت، حضور شما را در فضای اینترنت، خصوصی نگه خواهد داشت.

اما اگر بخواهیم بیشتر در خصوص تفاوت VPN و Proxy صحبت کنیم بدون شک باید به این نکته اشاره کرد که Proxy برای مرور در سطح اینترنت مناسب تر است. حال آن که سطح امنیت و ویژگی های پیشرفته ای که یک VPN به شما ارائه می کند، بیشتر خواهد بود.

پروکسی سرور چیست و چگونه کار می کند؟

سرورهای پروکسی می توانند به عنوان یک دروازه بین وب سایتی که بازدید می کنید و دستگاه شما عمل کنند. بدین صورت ترافیک شما به واسطه یک ماشین راه دور که برای اتصال شما به سرور میزبان درنظر گرفته شده است، ایجاد خواهد شد.

شماتیک طرز کار پروکسی

Proxy آدرس IP شما را پنهان کرده و بدین صورت وب سایتی که آن را بازدید می کنید، تنها IP پروکسی شما را مشاهده می کند. با این وجود یک پراکسی تنها در سطح یک برنامه کار خواهد کرد. این بدان معناست که Proxy تنها قادر است تا ترافیکی را که از یک برنامه واحد (که توسط همان پراکسی تنظیم شده است) تغییر دهد. از سوی دیگر، پروکسی ها ترافیک شما را رمزگذاری نخواهند کرد. حال برای آشنایی هرچه بیشتر با پروکسی ها، اجازه دهید تا سه نوع اصلی آن را به شما معرفی کنیم:

پروکسی های HTTP

این پروکسی ها تنها قادر به پاسخ گویی به صفحات وب هستند. در صورتی که مرورگر خود را به کمک یک پروکسی HTTP راه اندازی کنید، تمام ترافیک مرورگر شما از طریق آن تغییر مسیر پیدا می کند.

پروکسی SOCKS

این مدل از پروکسی ها به ترافیک وب محدود نخواهند بود. با این وجود هنوز هم در سطح برنامه کار می کنند. با اینکه می توان از آن ها انواع ترافیک را مدیریت کرد، اما معمولا پروکسی های SOCKS از پروکسی های HTTP کندتر هستند. دلیل آن هم این است که افراد بیشتری از آن ها استفاده می کنند و به همین دلیل بار بیشتری دارند.

پروکسی های شفاف

این مدل Proxyها متفاوت از سایر مدل های پروکسی هستند؛ زیرا کاربران آن ها معمولا از وجود چنین پروکسی هایی بی اطلاع هستند. پروکسی های شفاف می توانند توسط کارفرمایان و یا والدینی که می خواهند بر فعالیت آنلاین کاربران خود نظارت کرده و دسترسی آن ها را به وب سایت های به خصوصی مسدود کنند، استفاده می شود.

هتل ها و یا کافه ها نیز برای احراز هویت کاربران خود در شبکه وای فای عمومی، از پروکسی های شفاف استفاده می کنند. شرکت ها و کاربران خانگی نیز ممکن است از پروکسی های شفاف برای صرفه جویی در پهنای باند، بهره ببرند.

برخی از سرویس ها، پروکسی های خصوصی را هم ارائه می دهند. با این وجود حتی چنین پروکسی هایی نیز به مانند VPN خصوصی نیستند. در عوض، آن ها یک آدرس IP واحد را به کاربران ارائه می دهند که فقط همان کاربر می تواند از آن استفاده کند. به همین دلیل ردیابی کاربر بسیار ساده خواهد بود. اما داشتن یک آدرس IP اختصاصی مجزا، می تواند مزایای خاص خودش را هم داشته باشد.

VPN یا شبکه خصوصی مجازی چیست و چگونه کار می کند؟

برای درک تفاوت VPN و Proxy بعد از معرفی پروکسی ها، این بار نوبت به معرفی VPNها رسیده است. به مانند یک پروکسی، VPN نیز ترافیک اینترنت شما را به کمک یک سرور راه دور، تغییر می دهد. همین امر منجر می شود تا آدرس IP شما پنهان شده و وب سایت ها نتوانند IP و یا مکان اصلی شما را ببینند.

شماتیک طرز کار وی پی ان

با این وجود، VPNها در سطح سیستم عامل کار می کنند. این بدان معنی است که یک VPN می تواند تمام ترافیک شما را تغییر دهد. به همین دلیل فرقی ندارد که قصد استفاده از یک مرورگر را دارید و می خواهید از سایر نرم افزارها و برنامه ها استفاده کنید.

یک VPN همچنین قادر خواهد بود تا ترافیک شما را رمزگذاری کند. بدین صورت ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) که بر فعالیت اینترنتی شما نظارت کرده و داده های مرتبط با شما را جمع آوری می کنند، دیگر نمی توانند آنچه را که شما به صورت آنلاین انجام می دهید، مشاهده کنند. آن ها تنها متوجه می شوند که شما به یک سرور VPN متصل شده اید. چنین رمزگذاری می تواند از شما در برابر نظارت های دولتی، ردیابی وب سایت و هرگونه عملیات جاسوسی و یا هکری که ممکن است سعی در رهگیری شما داشته باشد، محافظت کند. به کمک VPNها می توانید امنیت حریم خصوصی خود را افزایش دهید.

تفاوت VPN و Proxy در چیست؟

اکنون که به صورت کامل با VPNها و Proxyها آشنا شدید و متوجه شدید که به چه صورت کار می کنند، شاید تا حدودی تفاوت VPN و Proxy را درک کرده باشید. برای آشنایی هر چه بیشتر شما با تفاوت های اصلی VPN و Proxy، ما در این قسمت به تمامی آن ها اشاره کرده ایم:

  • VPNها قادر هستند تا ترافیک شما را رمز گذاری کنند. در حالی که یک Proxy نمی تواند چنین کاری را انجام دهد. یک سرویس VPN از شما در برابر ردیابی ISP، نظارت های دولتی و هکرها محافظت می کند. اما پروکسی ها اینطور نیستند. از این رو اگر در سیستم و یا دستگاه خود داده های حساس و مهمی دارید و یا مدیریت اطلاعات برای شما اهمیت دارد، بهتر است از VPNها استفاده کنید.
  • VPNها می توانند تمام ترافیک شما را به کمک یک سرور VPN تغییر دهند؛ چرا که در سطح سیستم عامل کار می کنند. در حالی که اکثر Proxyها فقط ترافیک یک برنامه و یا یک مرورگر خاص را تغییر می دهند؛ زیرا در سطح یک برنامه کار می کنند.
  • سرعت VPNها از سرعت Proxyها کمتر است؛ زیرا باید داده های حساس شما را رمزگذاری کنند. با این حال روش هایی وجود دارد که به کمک آن می توانید اتصال اینترنت و سرعت مرورگر خود را بهبود ببخشید.
  • به صورت معمولی استفاده از VPNها ملزم به پرداخت هزینه است. (پیشنهاد می کنید تا از خدمات VPNهای رایگان استفاده نکنید؛ چرا که این برنامه ها مستعد استخراج داده های شما هستند.) در حالی که بسیاری از Proxyها رایگان هستند.
  • اتصال به کمک VPN از اتصال به کمک Proxy مطمئن تر خواهد بود.
تفاوت VPN و Proxy در چیست؟

آیا می توان از VPN و Proxy با هم استفاده کرد؟

حال که با تفاوت VPN و Proxy آشنا شدید، شاید بپرسید که امکان استفاده همزمان VPN و Proxy وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید اشاره کرد که شما قادر هستید تا از VPN و Proxy به صورت همزمان استفاده کنید. اما در این حالت ممکن است پیکربندی کمی بیشتر طول بکشد. حتی پیشنهاد می شود در صورتی که از پروکسی ها استفاده می کنید، حتما از یک VPN نیز در کنار آن بهره ببرید. این کار می تواند باعث افزایش ضریب اطمینان در زمانی که به اینترنت متصل هستید، شود.

آیا می توان از VPN و Proxyهای رایگان استفاده کرد؟

استفاده کردن از VPN و Proxyهای رایگان می تواند در نهایت به قیمت از دست رفتن اطلاعات و حریم خصوصی شما تمام شود. از آن جایی که توسعه دهندگان چنین خدماتی باید به نحوی بتوانند برای خود درآمدزایی کنند، ممکن است اطلاعات شما را در پس زمینه جستجو کرده و یا شما را زیر بمباران پیام های تبلیغاتی، منهدم کنند. همچنین این امکان وجود دارد که چنین برنامه هایی میزان داده هایی را که می توانید از آن ها استفاده کنید را هم محدود کنند.

از این رو پیشنهاد می کنیم تا حتما از VPN و Proxyهایی استفاده کنید که زیرساخت های مناسب برای یک دسترسی مطمئن و ایمن را در اختیار شما قرار دهند. استفاده از VPN و Proxyهای رایگان و شناخته نشده، می تواند هزینه های سنگینی را در دراز مدت برای شما به همراه بیاورد.

در صورت داشتن VPN به یک Proxy نیاز پیدا خواهم کرد؟

خیر؛ حال که با تفاوت VPN و Proxy آشنا شدید، به خوبی درک می کنید که یک VPN نه تنها می تواند همان خدماتی که پروکسی در اختیار شما قرار می دهد به شما ارائه کند، بلکه چیزی فراتر از آن را انجام خواهد داد. از این رو اگر از یک VPN قابل اعتماد و مطمئن استفاده می کنید، نیازی به استفاده از Proxy وجود نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا