آموزش سرور

آموزش ساخت زیر دامنه یا Subdomain در سی پنل

در این مقاله به طور کامل درمورد ساخت زیر دامنه در سی پنل صحبت خواهیم کرد. اما قبل از هر چیز باید بدانید هدف از ایجاد زیر دامنه یا همان Sub Domain، هدایت ترافیک به یک دایرکتوری جداگانه در سایت است؛ برای مثال بخشی از سایت شما و فایل های آن فقط برای اعضای سایت قابل نمایش است.

زمانی که یک زیر دامنه ایجاد می کنید، می توانید از URL مانند members.ggexample.com. استفاده کنید. به عبارت دیگر ساب دامین یا زیر دامنه، URL دیگری از دامنه اصلی را در اختیارتان قرار می دهد.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم علاوه بر آموزش ساخت زیر دامنه، روش ویرایش آن را در سی پنل به شما یاد خواهیم داد و درباره اینکه چه زمانی باید به سراغ زیر دامنه برویم هم صحبت خواهیم کرد.

ساب دامین یا زیر دامنه چیست؟

زیر دامنه نامی است که بخشی از دامنه اصلی سایت است. برای تشخیص زیر دامنه کافی است ببینید که آیا اول URL اصلی نام دیگری قرار دارد یا نه؛ مانند مثال بالا که کلمه Member در اول URL قرار گرفته است.

ساب دامنه ها معمولاً برای تعیین یک بخش جداگانه از سایت یا در برخی موارد، برای ساخت یک وب سایت کاملاً متفاوت استفاده می شوند.

هنگامی که یک زیر دامنه ایجاد می کنید، یک رکورد A به DNS Zone دامنه اضافه می شود. یک ورودی نیز در یک فایل پیکربندی در وب سرور ایجاد می شود. به این دلیل که سرور بداند ترافیک زیر دامنه را به کجا هدایت کند.

نحوه ساخت زیر دامنه در سی پنل

زمان مورد نیاز: 15 minutes.

آموزش گام به گام نحوه ساخت زیر دامنه در سی پنل

  1. وارد سی پنل شوید.

    در بخش “Domains” بر روی لینک یا آیکون “Subdomains” کلیک کنید.
    ساخت زیردامنه در سی پنل

  2. نام زیر دامنه جدید را وارد کنید.

    در قسمت “Subdomain” نام زیر دامنه خود را وارد کنید. این بخشی است که قبل از دامنه اصلی قرار می گیرد. به عنوان مثال Member.ggexample.com.
    اگر چندین دامنه در حساب cPanel خود دارید، دامنه‌ای را که می‌خواهید روی آن یک زیر دامنه ایجاد کنید، از منوی کشویی «Domain» انتخاب کنید.
    “Document Root”دایرکتوری اصلی برای زیر دامنه است. بنابراین در مثال بالا، دایرکتوری اصلی ساب دامنه /public_html/members خواهد بود.

    وارد کردن نام ساب دامین

  3. روی دکمه “Create” کلیک کنید.

    کلیک بر روی دکمه ایجاد

  4. زیر دامنه جدید ایجاد شد.

    هنگامی که ساب دامنه ایجاد شد، یک پیام موفقیت آمیز خواهید دید.
    پیام موفقیت آمیز بودن ساخت زیر دامنه جدید

زیر دامنه باید در عرض 5 تا 10 دقیقه در دسترس قرار گیرد. از آنجایی که شما در حال ایجاد یک به روز رسانی در DNS هستید، ممکن است مدتی طول بکشد تا رکورد DNS جدید در سراسر اینترنت منتشر شود. معمولاً این انتشار در یک یا دو ساعت کامل می شود.

ساخت یک زیر دامنه Wildcard در سی پنل

در صورتی که بخواهید هر کدام از زیر دامنه های ساب دامین خود را به دایرکتوری خاصی در سایت هدایت کنید، از یک زیردامنه wildcard استفاده می شود.

هنگامی که یک دامنه wildcard ایجاد می کنید، هر پیشوندی که قبل از دامنه شما تایپ شده باشد به دایرکتوری اصلی ساب دامین منتقل می شود.

بنابراین pacific.ggexample.com، Members.ggexample.com و asdf99qwer.ggexample.com همگی می توانند به یک دایرکتوری در سایت منتهی شوند.

ویرایش، حذف یا تغییر مسیر یک زیر دامنه

برای تغییر دایرکتوری اصلی یک زیر دامنه به قسمت “Modify a Subdomain” بروید و روی نماد مداد زیر دامنه، کلیک کنید. با کلیک بر روی لینک مسیر، به ویرایشگر فایلی می ‌روید که آن را نمی ‌خواهید.

کلیک بر روی ایکون مداد

نام دایرکتوری جدید را در قسمت “Document Root” وارد کنید و روی دکمه “Change” کلیک کنید.

وارد کردن نام دایرکتوری جدید

برای حذف یک ساب دامین به قسمت “Modify a Subdomain” بروید و روی لینک یا آیکون “Remove” کلیک کنید.

کلیک بر روی پاک کردن

روی دکمه “Delete Subdomain” کلیک کنید.

کلیک بر روی گزینه دیلیت

برای تغییر مسیر یک زیر دامنه به قسمت “Modify a Subdomain” بروید و روی لینک یا آیکون “Manage Redirection” کلیک کنید.

کلیک بر روی لینک مدیریت ریدایرکت ها

URL را که می خواهید زیر دامنه را به آن هدایت کنید وارد کنید و روی دکمه “Save” کلیک کنید.

وارد کردن url و زدن گزینه ذخیره

برای حذف تغییر مسیر زیر دامنه، روی لینک یا آیکون “Manage Redirection” کلیک کنید، سپس روی دکمه “Disable Redirection” کلیک کنید.

چه زمانی باید از زیر دامنه یا ساب دامین استفاده کرد؟

زمانی که یک وب سایت دارای بخشی جدا از سایت اصلی باشد، معمولاً از یک زیر دامنه استفاده می شود. مانند وبلاگ، انجمن، کنترل پنل، بخش اعضا و غیره.

ساب دامنه ها همچنین برای نسخه های مختلف منطقه ای یا زبانی یک سایت استفاده می شوند. برای مثال english.ggexample.com و spanish.ggexample.com. یا pacific.ggexample.com و atlantic.ggexample.com.

برای اکثر سایت های شخصی یا کوچکتر، استفاده یا عدم استفاده از یک زیر دامنه یک موضوع ترجیحی و شخصی است.

زمانی که نباید از زیر دامنه استفاده کنید؟

در حالی که استفاده از یک زیر دامنه یک موضوع ترجیحی و شخصی است، چند نکته وجود دارد که قبل از ایجاد یک زیر دامنه باید در نظر بگیرید.

گزینه اول نگهداری است. اگر از زیر دامنه استفاده می کنید و لازم است سایت خود را به یک میزبانی جدید منتقل کنید، در زمان انتقال باید پیکربندی ها و تنظیمات اضافی را برای ساب دامین انجام دهید.

و شاید مهمتر از آن، زیردامنه ها بر نحوه مشاهده سایت شما توسط موتورهای جستجو تأثیر می گذارند. برای گوگل یک زیر دامنه، یک وب سایت جداگانه است. ترافیک ورودی به blog.ggexample.com جدا از ترافیک ggexample.com دیده می شود. این موضوع درست مانند این است که ما عمل اضافه کردن دامنه به سی پنل را انجام داده باشیم.

بنابراین اگر در حال ساختن یک برند هستید، ساخت زیر دامنه می تواند مشکل ساز باشد.

اکنون که اطلاعات بیشتری در مورد ساخت و استفاده از زیر دامنه ها در سی پنل به دست آورده اید، باید براساس نیاز وب سایت خود ببینید آیا نیاز به ساب دامین دارید یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا