دسته‌بندی نشده

آشنایی با مهم ترین و کاربردی ترین دستورات داکر

اکثراً توسعه‌دهندگان و مهندسان نرم‌افزار از داکر برای توسعه، تست و مدیریت محیط‌هایی که نرم‌افزار خود را در آن‌ها اجرا می‌کنند، استفاده می‌کنند. این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به راحتی محیط‌های پورتابلی ایجاد کنند و از راه دور با دیگران همکاری کنند. اگر تازه کار با Docker را شروع کرده‌اید، یادگیری تمام دستورات ممکن است کمی شما را نگران کند. همچنین زیاد بودن دستورات مربوط به داکر ممکن است گیج‌کننده باشد. با این حال، تعدادی از دستورات هستند که بیشتر از سایر دستورات استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با مهم ترین و کاربردی ترین دستورات داکر آشنا کنیم، پس نگران نباشید!

داکر چیست؟

داکر یا Docker یک ابزار رایگان و منبع باز است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا کانتینرها را در فضای ابری یا روی سرورها ایجاد، مدیریت و اجرا کنند. این پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) برای توسعه‌دهندگان تلقی می‌شود که از مجازی‌سازی برای اجرای نرم‌افزار در کانتینرها استفاده می‌کند.

استفاده از Docker برای توسعه‌دهندگان بهبود دادن کارایی منابع سیستمی را آسان می‌کند، زیرا برنامه‌های کانتینری معمولاً نسبت به ماشین‌های مجازی حافظه کمتری مصرف می‌کنند. همچنین، Docker برنامه‌ها را پورتابل می‌کند زیرا یک کانتینر شامل تمامی مواردی است که برنامه برای اجرا نیاز دارد. حال که با اصول پایه آشنا شدید، بیایید به 20 مورد از دستورات مهم داکر نگاهی بیندازیم.

کاربردی ترین دستورات داکر

کاربردی ترین دستورات داکر

Docker run

هنگامی که دستور docker run را اجرا می‌کنید، داکر برای ایجاد و راه‌اندازی کانتینرها استفاده می‌شود. ابتدا، داکر به دنبال یک ایمیج می‌گردد. اگر ایمیج مورد نظر پیدا نشد، یک ایمیج جدید ایجاد می‌کند و سپس آن را اجرا می‌کند.

Docker run[OPTIONS] IMAGE [COMMAND] [ARG...]

مثالی از اجرای یک کانتینر Nginx از ریپازیتوری داکر:

docker run —-name nginx-root -p 8080:80 -d nginx

وقتی از -d استفاده می‌کنید، کانتینر به صورت جدا گانه در بک‌گراند اجرا می‌شود. همچنین، امکان سفارشی کردن نام و مپ کردن پورت کانتینر به پورت میزبان نیز وجود دارد.

شما می‌توانید از این دستور برای جستجوی ایمیج‌های مختلف از هاب اصلی داکر استفاده کنید. این دستور اطلاعاتی مانند نام، توضیحات و سایر ویژگی‌های ایمیج را برای شما نمایش می‌دهد.

مثال:

docker search nginx

Docker stop

این دستور برای متوقف کردن کانتینرهایی که در حال اجرا هستند استفاده می‌شود. بر خلاف دستور docker kill که کانتینر را فوراً متوقف می‌کند، این دستور به کانتینر اجازه می‌دهد که به آرامی خودش را متوقف کند. روش استفاده از این دستور به این صورت است:

docker stop [container name or ID]

Docker rename

این دستور توضیح بسیار ساده‌ای دارد. اگر می‌خواهید نام یک کانتینر را تغییر دهید، می‌توانید از این دستور استفاده کنید. روش استفاده از این دستور به شرح زیر است:

docker rename [current_name] [new_name]

Docker restart

دستورات داکر

اگر یک کانتینر را متوقف کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از این دستور آن را مجددا راه اندازی کنید.

docker restart [container name]

Docker pause /unpause

این دستور به شما امکان می دهد تا تمام فرآیندهای در حال اجرا در یک کانتینر را متوقف یا به حالت تعلیق درآورید.

docker pause [container name]

همچنین می‌توانید کانتینرها را با استفاده از دستور unpause لغو مکث کنید:

docker unpause [container name]

Docker kill

این دستور برای ارسال سیگنال “KILL” به یک کانتینر استفاده می‌شود. بدون ارسال درخواست توقف (Docker stop)، این دستور سیگنال SIGKILL را ارسال می‌کند. معمولاً، این دستور در شرایط اضطراری استفاده می‌شود، بنابراین قبل از آنکه از این دستور استفاده کنید، بهتر است از دستور توقف داکر استفاده کنید.

docker kill [container name]

Docker pull

دستور Docker pull را می‌توان برای استخراج ایمیج از داکر هاب استفاده کرد.

docker pull [container name]

همچنین می‌توانید از برچسب‌ها برای شناسایی ایمیج استفاده کنید، به طور مثال می‌توانید از دستور -all-tags- برای بیرون کشیدن همه ایمیج ها از یک ریپازیتوری استفاده کنید.

Docker ps

اگر می‌خواهید همه کانتینرهایی که در پس زمینه در حال اجرا هستند را لیست کنید، می‌توانید از این دستور استفاده کنید.

docker ps—-all

Docker login

اگر می‌خواهید وارد داکر هاب شوید، می‌توانید از این دستور استفاده کنید. هنگامی که از این دستور استفاده می‌کنید، باید اطلاعات ورود Docker hub خود را وارد کنید.

docker login

Docker commit

می‌توانید از این دستور برای ذخیره ایمیج یک کانتینر یا ایجاد آن در یک سیستم محلی استفاده کنید.

docker commit [container name]

Docker exec

دستورات Docker

می‌توانید از این دستور داکر برای اجرای دستورات جدید در کانتینری که از قبل در حال اجرا است استفاده کنید.

docker run --name ubuntu_1 --rm -i -t ubuntu bash

این دستور یک کانتینر جدید با عنوان ubuntu_1 ایجاد می کند و یک سشن Bash راه‌اندازی می‌کند.

Docker rmi

اگر می‌خواهید یک ایمیج را از نود هاست حذف کنید و مقداری فضا آزاد کنید، می‌توانید از این دستور استفاده کنید. برای اجرای این دستور باید id ایمیج را وارد کنید.

docker rmi [add image ID]

Docker cp

این دستور برای کپی فایل‌ها و دایرکتوری‌ها از کانتینر به هاست و بالعکس استفاده می‌شود.

docker cp test-container:/1/2/random.conf ./test

این دستور فایل random.conf را از کانتینر تست کپی می‌کند و سپس آن را در پوشه آزمایشی قرار می‌دهد، که در حالت ایده‌آل در همان دایرکتوری وجود دارد.

Docker logs

اگر می‌خواهید گزارش (log) های مربوط به همه کانتینرهای Docker را بررسی کنید، می‌توانید از این دستور استفاده کنید. این دستور زمانی که می‌خواهید خطاها را بررسی کنید و سپس مشکلات را حل کنید، بسیار عالی است.

docker logs [container name or ID]

Docker info

این یک دستور نسبتاً ساده و اطلاعاتی درباره لوکال هاست یا میزبانی که داکر روی آن اجرا می‌شود را به شما نشان می‌دهد.

docker info

Docker logout

همانطور که مشخص است، این دستور شما را از داکر هاب خارج می‌کند.

docker logout

Docker inspect

اگر اطلاعات اولیه‌ای از ایمیج و کانتینرها مانند لایه‌ها یا آدرس IP کانتینر می‌خواهید، می‌توانید از این دستور استفاده کنید.

docker inspect [image name]

Docker history

اگر می‌خواهید تاریخچه هر ایمیجی را در سیستم داکر خود بررسی کنید، می‌توانید از این دستور برای دریافت تمام اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنید. این دستور می‌تواند به شما کمک کند تا تغییرات ایجاد شده در ایمیج و همچنین هر گونه کامیتی را شناسایی کنید، این لیست از آخرین تغییرات شروع می‌شود.

docker history [container name]

Docker push

این دستور برای آپلود یک ایمیج داکر در یک ریپازیتوری خاص یا هاب داکر استفاده می‌شود.

docker push [image ID]

نتیجه گیری

داکر به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد و مفید در دنیای توسعه نرم‌افزار، توانسته است جای خود را به عنوان یکی از ابزارهای اساسی و حیاتی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها باز کند. در این مقاله، ما به معرفی و بررسی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستورات داکر پرداختیم.

از آنجا که داکر به عنوان یک ابزار بسیار قدرتمند و چندمنظوره شناخته می‌شود، آشنایی با دستورات اصلی و کاربردی آن می‌تواند به بهبود فرایند توسعه و اجرای برنامه‌ها کمک شایانی نماید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا راحت تر با داکر کار کنید.

با توجه به اهمیت وسیع داکر در جهان توسعه نرم‌افزار، آشنایی با دستورات اساسی و کاربردی آن، یکی از اساسی‌ترین قدم‌هایی است که هر فردی که به حوزه توسعه نرم‌افزار علاقه‌مند است، باید بردارد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بوده باشد و به شما کمک کند تا در دنیای پیچیده و متغیر توسعه نرم‌افزار، بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا