آموزش سرور

خطای 401 چیست؟ چرا این خطا به وجود می آید و چگونه آن را رفع کنیم؟

شاید شما هم تاکنون هنگام کار با وب سایتی با خطای 401 مواجه شده باشید. ارور 401 نشان می دهد که در تایید احراز هویت شما مشکلی وجود دارد. اما قبل از اینکه عصبانی یا مضطرب شوید، می خواهیم به شما بگوییم که این یک مشکل موقتی است. در ادامه نیز به بررسی 7 روش برای حل این مشکل پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

خطای 401 چیست؟

خطای 401 یک کد وضعیتی HTTP است که نشان می دهد سرور یک درخواست تأیید نشده دریافت کرده است.

به زبان ساده تر به این معنی است که، وب سایتی که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید، بارگیری نمی شود، مگر اینکه با شناسه کاربری و رمز عبور معتبر وارد سیستم شوید. این نوع خطای کاربر در سایت هایی به وجود می آید که اجازه دسترسی افراد را برای ورود به سایت، محدود کرده اند. مانند سایتی که برای استفاده از امکاناتش باید در آن ثبت نام کنید و سپس برای ورود به آن سایت، از نام کاربری و رمز عبور استفاده کنید.

اگر اطلاعات وارد شده صحیح نباشد، مرورگر وب به جای دسترسی به صفحه درخواستی، یک پیام خطا به شما نشان می دهد. پیام های ارور 401 می توانند در هر مرورگری ظاهر شوند، بنابراین پیام های ظاهر شده، ممکن است از مرورگری به مرورگر دیگر متفاوت باشند.

خطای 401 یک کد وضعیتی HTTP است که نشان می دهد سرور یک درخواست تأیید نشده دریافت کرده است.

به طور کلی چند دلیل برای ایجاد کد خطای 401 وجود دارد، که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • URL نادرست
  • اطلاعات ورود ناصحیح (یوزر و پسورد غلط)
  • خطاهای DNS
  • مشکل در فایروال سیستم
  • وجود افزونه معیوب در سایت

خطای 401 Unauthorized و خطای 403 Forbidden به طور کلی دارای شباهت ها و تفاوت هایی هستند. در حالی که EROR 401 نشان می دهد که سرور یک درخواست تایید نشده دریافت کرده است، خطای 403 نشان می دهد اگر چه کاربر احراز هویت مورد نیاز را ارائه کرده است، اما هنوز اجازه دسترسی به منبع درخواستی را ندارد.

EROR 401 چگونه ظاهر می شود؟

راه های مختلفی برای ظاهر شدن این خطا وجود دارد. در اینجا چند مورد از پیام هایی که در مرورگرهای وب یا وب سایت های مختلف ظاهر می شوند را می بینید:

  • HTTP 401 Error – Unauthorized
  • 401 Unauthorized
  • Access Denied
  • Error 401 Unauthorized

اگرچه کمی ظاهرشان متفاوت است، اما معنی همه آن ها یکی است. اینکه یک مشکل در تایید احراز هویت شما وجود دارد و سرور وب سایت، دسترسی شما را به سایت درخواستی مسدود کرده است.

EROR 401 BROWSER

روش های رفع خطای 401

1. بررسی URL

اولین کاری که باید هنگام مشاهده خطای 401 انجام دهید این است که بررسی کنید آیا URL را درست تایپ کرده اید یا خیر. به URL نگاه دقیق تری بیندازید و ببینید آیا تمام حروف صحیح را در خود دارد یا نه. اگر URL حاوی کاراکترهای خاصی است، مطمئن شوید که به درستی آن ها را نوشته اید. همچنین ممکن است لینک قدیمی ای را باز کرده باشید که به آدرس اشتباه یا پاک شده ای می رود.

2. کش مرورگر و فایروال خود را پاک کنید

مرورگرهای وب، داده ها را ذخیره می  کنند. بنابراین لازم نیست هر بار که به وب سایتی دسترسی پیدا می کنید، آن را از ابتدا بارگیری کنید. به این حالت cache (حافظه پنهان وب) گفته می شود. ممکن است اطلاعات ورود نامعتبر یا نادرست در کش مرورگر وب شما ذخیره شده باشند. این موضوع می تواند روند ورود به سایت مورد نظر را مختل کند و در نتیجه مرورگر ارور 401 را به شما نشان می دهد.

رفع این مشکل نسبتاً ساده است. اکثر مرورگرهای امروزی به شما این امکان را می دهند که کش خود را در عرض چند دقیقه پاک کنید. پس از پاک کردن کش مرورگر، سعی کنید مجددا وب سایت مورد نظرتان را باز کنید. اگر مشکل همچنان برقرار بود، ممکن است خطای 401 Unauthorized مربوط به کش فایروال سیستم باشد. فایروال ممکن است به درستی با سرور ارتباط برقرار نکند و در نتیجه خطای احراز هویت ایجاد شود. رفع این مشکل به نوع فایروالی که استفاده می کنید بستگی دارد.

3. خروج از سیستم و ورود مجدد به آن

از آنجایی که وب سایت مورد نظر شما نیاز به تایید هویت دارد، روش دیگری برای رفع خطا، خروج از سیستم و ورود مجدد به آن است. اگر قبلاً حافظه پنهان خود را پاک کرده اید، باید به طور خودکار از سیستم خارج شده باشید. با وارد کردن اطلاعات کاربری خود، سعی کنید دوباره وارد شوید و ببینید آیا همه چیز درست شده است یا نه.

4. سعی کنید پلاگین ها (افزونه) یا طرح زمینه (Theme) وب سایت خود را غیرفعال کنید

گاهی اوقات ممکن است یک پلاگین خراب دلیل ایجاد خطای 401 باشد. برای اینکه ببینید آیا این مشکل دلیل بروز خطا هست یا نه، مراحل زیر را طی کنید:

  1. به داشبورد CMS خود بروید و افزونه های خود را غیرفعال کنید.
  2. سپس شروع به فعال سازی یک به یک افزونه ها کنید تا ببینید کدام یک باعث این مشکل شده است.
  3. هنگامی که تشخیص دادید کدام افزونه مشکل دارد، با تیم پشتیبانی سایت تان تماس بگیرید تا به شما در رفع این مشکل کمک کنند. 

به غیر از وجود یک پلاگین معیوب در سایت، یک تم (قالب) ناسازگار یا معیوب نیز ممکن است باعث ارور 401 شود. بهترین راه برای اینکه ببینید آیا تم فعال شما دلیل اصلی این خطا است یا خیر، این است که تم مورد نظر را به صورت دستی غیرفعال کنید و به یکی از تم های پیش فرض CMS خود بازگردید.

اگر یکی از موارد بالا باعث بروز این خطا شده باشد، پس از غیرفعال شدن، باید مشکل در سایت شما رفع شود.

5. سوابق DNS خود را پاک کنید

خطاهای DNS بسیار نادر هستند، اما گاهی اوقات می توانند باعث بروز خطای 401 در سایت شما شوند. برای رفع این مشکل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که سوابق DNS خود را پاک کنید. پاک کردن سوابق DNS به معنای حذف داده های موقت از رایانه شما است. با انجام این کار، دفعه بعد که سعی می کنید به آن URL مشکل دار دسترسی پیدا کنید، یک درخواست کاملاً جدید ارسال می کند و دوباره احراز هویت می شوید.

فرآیند پاک کردن DNS از سیستمی به سیستم دیگر متفاوت است. اگر کاربر ویندوز هستید، باید Command را باز کنید و commandipconfig/flushdns را تایپ کنید. اگر کاربر مک هستید، باید DNS خود را با تایپ کردن commandsudo killall-HUO mDNSResponderin Terminal (Command Promt) پاک کنید.

اگر خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید بهتر است از یک متخصص IT کمک بگیرید.

6. بارگذاری مجدد صفحه

اگر چه این راه حل ممکن است ساده به نظر برسد، اما فقط با بستن مرورگر و باز کردن مجدد آن بعد از چند ثانیه، ممکن است بتوانید خطای 401 را برطرف کنید. بارگذاری مجدد تنها در صورتی خطا را برطرف می کند که بارگذاری نادرست صفحه، عامل اصلی ایجاد آن خطا باشد. بازگذاری مجدد صفحه برای رفع خطاهای دیگری از جمله خطای 400 نیز کارایی دارد.

7. با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید

اگر همه کارهای بالا را انجام دادید و بازهم ناموفق بودید، بد نیست که با ارائه دهنده هاست خود تماس بگیرید. شما همه تلاش خود را کرده اید، بنابراین این احتمال وجود دارد که دلیل بروز آن، خطا از جانب سرور باشد. ارائه دهنده هاست شما به ابزارهای تشخیصی بهتری دسترسی دارد و می تواند سریع تر مشکل را تشخیص دهد.

امیدواریم این پست به شما کمک کرده باشد تا مشکل خطای 401 را در وب سایت یا مرورگر خود حل کنید و اگر اینطور نبوده، امیدواریم ارائه دهنده هاست شما این کار را به راحتی انجام داده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا