آموزش سرور

مدیریت سرور چیست و به طور کلی چه وظایفی را دنبال می کند؟

در عصر دیجیتال، سازمان ها بیش از هر زمان دیگری به دانش IT وابسته هستند. اساس بسیاری از عملکردهای IT، مدیریت سرور است که شامل ذخیره سازی داده ها، میزبانی وب، ایمیل و نرم افزار می باشد. بدون داشتن سرورهای قابل اعتماد و کارآمد، اکثر عملکردهای IT از بین می رود.

امروزه بسیاری از کسب و کارها امور مربوط به IT خود را به سرورهای ابری منتقل کرده اند، اما هنوز هم تعداد قابل توجهی از شرکت ها از سرورهای داخلی یا ترکیبی از سرورهای داخلی و ابری استفاده می کنند. صرف نظر از مکان، مدیریت سرور مستلزم نظارت و نگهداری سخت افزار، نرم افزار، امنیت و پشتیبان گیری از اطلاعات است.

در ادامه مقاله تعریف جامع تری از مدیریت سرور ارائه می دهیم و همچنین ابزارهای لازم برای این کار را معرفی می کنیم.

مدیریت سرور چیست؟

مدیریت سرور شامل تمام فعالیت های نظارت و نگهداری مورد نیاز برای سرورهاست تا عملکرد قابل قبول و بهینه ای داشته باشند. مدیریت سرور همچنین شامل مدیریت سخت افزار، نرم افزار، امنیت و پشتیبان گیری است که همگی جزو فعالیت های عملیاتی برای کارآمد نگه داشتن محیط فناوری اطلاعات هستند.

اهداف کلیدی مدیریت سرور عبارتند از:

  • کاهش سرعت خرابی سرور و در عین حال افزایش قابلیت اطمینان آن
  • حفظ ایمنی و محافظت از محیط سرور
  • تغییر مقیاس سرورها و عملیات مرتبط با آن برای رفع نیازهای سازمان در طول زمان

مبانی مدیریت سرور

مدیریت سرور همانند یک چتر تمام فعالیت های IT را تحت پوشش قرار می دهد. پس بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از ویژگی های این مفهوم گسترده بیاندازیم:

مدیریت server
مدیریت سرور شامل مدیریت سخت افزار، نرم افزار، امنیت و پشتیبان گیری است.

مدیریت سخت افزار

شروع کار مدیریت سرور با سخت افزار است، چرا که همه چیز به عملکرد سخت افزار بستگی دارد. در این موضوع گسترده، چند عنصر سخت افزاری کلیدی وجود دارد که باید به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت سرور از نزدیک نظارت و مدیریت شوند:

واحد پردازش مرکزی (CPU):

CPU مغز یک سرور است و تمام محاسبات را برای اجرای برنامه ها انجام می دهد. از آنجایی که وجود CPU ضروری است و به شدت مورد استفاده قرار می گیرد، باید دائما تحت نظارت باشد تا از ایجاد فشار زیاد بر روی آن جلوگیری شود.

راه های زیادی برای جلوگیری از فشار بیش از حد بر روی CPU وجود دارد که بدیهی ترین راهکار، ارتقا آن است. راه دیگر این است که سایر منابع سرور را ارتقا دهید تا بار فشار کاری از روی CPU کم شود.

دمای CPU:

انجام کار زیاد باعث می شود که CPU داغ شود. سرورها به طور کلی مقادیر زیادی گرما تولید می کنند، به همین دلیل است که مراکز نگهداری سرورها در مکان هایی سرد ساخته می شوند. داغ شدن زیاد CPUها نتایج فاجعه باری به همراه خواهد داشت.

سرورها با سیستم های خنک کننده و دماسنج هایی ساخته شده اند که امکان مدیریت راحت تر سرور را حتی از راه دور فراهم می کنند. اگر دمای سرور خیلی زیاد شود، یک تکنسین فناوری اطلاعات می تواند سخت افزار را خاموش کرده و وضعیت را قبل از اینکه گرما بحرانی شود ارزیابی کند. مشکل گرمای بیش از حد اغلب به دلیل فشار زیاد روی سیستم یا خرابی دستگاه های خنک کننده ایجاد می شود.

حافظه با دسترسی تصادفی (RAM):

RAM حافظه کاری سرور است؛ ذخیره ساز موقتی که برای عملیات سریع و کش داده ها استفاده می شود. RAM ارتباط مستقیمی با عملکرد یک سیستم دارد. پر شدن حافظه رم در طول استفاده می تواند عملکرد را مختل کرده و ممکن است از اجرای برنامه های خاص جلوگیری کند.

هارد دیسک:

هارد دیسک یا هارد درایو، ذخیره سازی دائمی را برای سرور فراهم می کند. داده های مهمی در این هارد ذخیره می شوند و از آنجایی که هارد دیسک ها در بسیاری از موارد برای ذخیره سازی حافظه پنهان نیز استفاده می شوند، می توانند مشکلات عملکردی را در زمان پر شدن ظرفیت شان ایجاد کنند.

در زمان استفاده از هارد دیسک باید نظارت به طور کامل صورت گیرد تا مقدار ظرفیت ذخیره سازی مورد نیاز همیشه در دسترس باشد. علاوه بر این، برای جلوگیری از خرابی های پرهزینه که ممکن است به از دست رفتن اطلاعات منجر شوند، باید به طور مداوم سلامت هارد دیسک را به دقت تحت نظر داشت.

محیط عملیاتی سرور:

سرور باید در مکانی با شرایط محیطی بهینه نگهداری شود. رطوبت باید کنترل شود و اتاق سرور به درستی خنک شود. همچنین به دلایل امنیتی مدیریت سرور ها باید فقط برای افراد مجاز در دسترس باشند.

مدیریت سخت افزار Server
مدیریت سخت افزار یکی از مهم ترین ارکان مدیریت Server می باشد.

مدیریت نرم افزار

زیرساخت IT برای انجام فعالیت نیاز به نرم افزار دارد. به این ترتیب، نرم افزار باید مانند سخت افزار تحت نظارت دائمی و نگهداری باشد. داشتن درک درست در محیط IT به شناسایی مشکلات عملکردی و انجام عیب یابی آسان تر کمک می کند.

امنیت

امنیت یکی از نگرانی های کلیدی در تمام جنبه های فناوری اطلاعات است و مدیریت سرور باید شامل یک شبکه امن از درون به بیرون باشد. در حالی که سیاست های امنیتی بسته به سازمان ها متفاوت هستند، چندین مورد برای توجه بیش تر در این زمینه وجود دارند:

  1. به روز رسانی نرم افزارها در زمان لازم
  2. نصب و به روزرسانی آنتی ویروس
  3. نصب فایروال و پیکربندی آن به منظور جلوگیری از ورود ترافیک غیرمجاز به شبکه
  4. تنظیم یک رمز عبور مناسب و تعیین دسترسی ها به افراد مورد اعتماد و لازم
  5. رمزگذاری ذخیره سازی داده های حساس و داده های در حال انتقال
  6. استفاده از ابزار SEIM، گزارش و نظارت بر SOC
  7. استفاده از ابزارهای مانیتورینگ سرور برای حفظ امنیت بیشتر

پشتیبان گیری از داده ها

یکی از نکات مهم و حیاتی برای حفظ امنیت و تداوم یک کسب و کار، پشتیبان گیری منظم و تست پشتیبانی است. از دست دادن داده ها در اثر یک حادثه یا هک شدن، می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به شرکت ها وارد کند. داشتن یک پشتیبانی قوی می تواند در چنین شرایطی نجات بخش باشد. گزینه های پشتیبان گیری شامل، نرم افزارهای پشتیبانی محلی، ابری و سرور برای پشتیبانی از سرورهای فیزیکی و مجازی است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد، مدیریت پشتیبان گیری است. بک آپ گرفتن از داده ها نه تنها باید به درستی انجام شود، بلکه فایل های بکاپ باید به طور مرتب آزمایش شوند تا از عملکرد آن ها قبل از نیاز اطمینان حاصل شود.

پشتیبان گیری از منبع تغذیه سرور

منبع تغذیه سرور باید حالت ذخیره داشته باشد تا در زمان قطع برق داده ها از بین نروند. گزینه های زیادی برای حفظ عملکرد منبع تغذیه سرور در دسترس است، از جمله آن ها می توان به منابع تغذیه اضطراری (USP) با محافظت داخلی در برابر نوسانات، تهویه برق و برق اضطراری که می تواند سرور را برای مدت کوتاهی در هنگام قطعی برق روشن نگه دارد اشاره کرد.

نظارت و کنترل منابع سرور

مدیریت سرور مجازی چگونه است؟

در یک سرور فیزیکی معمولا عملکردها بر روی یک قطعه سخت افزاری اجرا می شوند، اما در سرور مجازی، سرورهای متعدد اجازه میزبانی بر روی یک دستگاه را دارند. سرورهای مجازی یا ماشین های مجازی (VM)، به شما اجازه عملکرد بیش تر با سخت افزار کمتر را می دهند.

مدیریت سرورهای مجازی کمی پیچیده تر از سرورهای فیزیکی است؛ اما به طور کلی اصول پایه برای مدیریت سرورهای فیزیکی، برای مدیریت سرورهای مجازی نیز اعمال می شود.

جمع بندی

سازمان های مدرن برای عملکردهای خود به واحد IT متکی هستند. اساس یک واحد IT قابل اعتماد و کارآمد، سرورهایی است که توسط متخصصان نظارت و نگهداری می شوند. روش های مختلفی برای مدیریت بهتر سخت افزار و نرم افزار در سرور وجود دارد که در صورت پیروی از این دستورالعمل ها می توان سرور کارآمدی با حداقل زمان خرابی داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا