آموزش لینوکس

Ubuntu 23.04 – هرآنچه که لازم است درباره این نسخه اوبونتو بدانید!

توزیع اوبونتو لینوکس مبتنی بر دبیان است و همچنین یکی از محبوب ترین توزیع های لینوکس است. در بین همه جوامع، چه توسعه دهنده یا گیمر، این توزیع بسیار محبوب است. هر نسخه از اوبونتو با ویژگی های جدیدی همراه است. کاربران اغلب مشتاقانه منتظر آخرین نسخه اوبونتو هستند. Lunar Lobster نسخه اخیر اوبونتو است که با نام Ubuntu 23.04 نیز شناخته می شود. در این پست به بررسی دقیق Ubuntu 23.04 و امکانات و ویژگی های این نسخ می پردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

ویژگی های جدید Ubuntu 23.04

Ubuntu 23.04 به‌عنوان یک نسخه کوتاه‌مدت 9 ماهه ارائه شده است که Ubuntu 23.10 حدودا 6 ماه پس از انتشار نسخه Ubuntu 23.04 منتشر در تاریخ 12 اکتبر 2023 منتشر شد. Ubuntu 23.04 ویژگی های پیشرفته بسیاری دارد که تجربه کاربران را در استفاده از این نسخه فوق العاده بهبود می دهد. در ادامه به ویژگی های این نسخه می پردازیم:

رابط کاربری و طراحی پیشرفته

رابط کاربری و طراحی پیشرفته Ubuntu 23.04

Ubuntu 23.04 بهترین رابط کاربری و طراحی را دارد چرا که این نسخه از اوبونتو با installer مبتنی بر Flutter ارائه می شود. این installer مبتنی بر flutter به کاربران جدید اوبونتو در فرآیند نصب کمک زیادی می کند. به علاوه در این نسخه اوبونتو ، GNOME 44 با ویژگی‌های جدید زیر به‌صورت پیش‌فرض روی Ubuntu 23.04 نصب شده است:

  • منو با امکان دسترسی سریع حاوی دکمه ای برای گرفتن اسکرین شات
  • تصاویر پس زمینه و تم های جدید چشم نواز
  • GNOME Circle مجموعه ای از کتابخانه های کاربردی را ارائه می دهد
  • همچنین با جایگزینی سرور X.Org به طور پیش فرض این نسخه با پروتکل Wayland ارائه می شود.

به زبان ساده، محیط دسکتاپ این نسخه ساده تر است و تعامل بهتری را برای کاربران جدید ایجاد می کند.

همچنین تصویر زمینه این نسخه جدید شده است و تم Yaru GTK و Shell مبتنی بر Adwaita برای انطباق با تغییرات ایجاد شده توسط توسعه دهندگان اصلاح شده است. در آیکون ها چند تغییر قابل توجه وجود دارد: یک نماد جدید برای دکمه اسکرین شات در منوی تنظیمات سریع وجود دارد و تیم طراحی اوبونتو از مجموعه‌ای از آیکون‌های سفارشی شدهاستفاده کرده اند.

نرم افزار به روز شده

بعد از محیط دسکتاپ نکته مهم بسته های سخت افزاری و نرم افزاری است. در این نسخه بسته ها و نرم افزارهای زیر به روز شده است:

  • نسخه 6.2.0-18-generic
  • نسخه GCC 13
  • Ruby نسخه 3.1
  • LLVM با نسخه 16
  • LibreOffice 7.5
  • Mozilla Firefox 111
  • نسخه 102.9.1 Thunderbird (از پیش نصب شده)
  • Shotwell 0.30.17
  • Remmina 1.4.29
  • Transmission 3.0

این نسخه های به روز نرم افزار ها، سازگاری بهتر سیستم عامل با سیستم را تضمین می کند، همچنین امنیت و عملکرد سیستم را بهبود می بخشد. علاوه بر این، حاوی آخرین به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های امنیتی است که امنیت داده‌های کاربر را تضمین می‌کند.

بهبود عملکرد

با Ubuntu 23.04 زمان بوت و راه اندازی برنامه در مقایسه با نسخه های قبلی بسیار سریعتر شده است. همچنین قابلیت power management در این نسخ فراهم شده است که به وسیله آن کاربران می توانند عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهند.

پشتیبانی سخت افزاری بهبود یافته

نسخه جدید اوبونتو به گونه ای طراحی شده است که بر روی رایانه ای با مشخصات سخت افزاری زیر نصب می شود:

GraphicCPURAM
مورد نیاز نیستمعماری AMD64 یا EM64T1024MB

یکپارچه سازی Snap Package

Snapcraft اپ استوری است که صدها برنامه لینوکس را ارائه می کند. برای دانلود و نصب این اپلیکیشن، کاربران باید snapd package manager را در نسخه های قبلی نصب کنند. اما در این نسخه جدید، snap desktop client از پیش نصب شده است که به این معنی است که کاربران می توانند به راحتی اسنپ های تلگرام، اسپاتیفای و بسیاری از برنامه های لینوکس دیگر را دانلود و مدیریت کنند.

installer جدید

همانطور که پیش از این گفته شد Ubuntu 23.04 شامل یک installer سیستم عامل جدید مبتنی بر Flutter است که به جای installer Ubiquity عرضه می شود. Flutter در واقع چارچوبی است که برای ساخت برنامه های کاربردی چند پلتفرمی توسعه یافته توسط گوگل استفاده می شود. این installer جدید از Subiquity، برای اوبونتو، همراه با ظاهری مدرن استفاده می‌کند که فرآیند نصب سیستم‌ عامل را سریع‌تر می‌کند.

از نظر ویژگی‌ها، این installer جدید اوبونتو تفاوت زیادی با installer قدیمی ندارد، اما فناوری زیر ساختی مطمئناً متفاوت است! این installer جدید مبتنی بر Flutter است و همانطور که گفته شد از Subiquity، installer CLI Canonical برای سرور اوبونتو و Curtin استفاده می کند.

Nautilus File Manager

آخرین نسخه Nautilus File Manager با یک سری ویژگی های جدید عرضه می شود. قابل توجه ترین قابلیت، گسترش پوشه ها در نمای لیست است که به کاربران امکان می دهد تمام محتویات یک فهرست را از همان صفحه مشاهده کنند. حتی می توانید اسکرین شات گرفته شده را در هر جایی از فایل جایگذاری کنید.

سخن پایانی

اوبونتو “Ubuntu 23.04” را با نام “Lunar Lobster” در ماه آوریل 2023 منتشر کرد. این نسخه با به روز رسانی ها و ویژگی های امنیتی جدید ارائه می شود. در این پست Ubuntu Lunar Lobster به طور کامل مرورد بررسی قرار گرفت که پس از آن به کاربران توصیه می شود فایل ISO آن را دانلود کنند. آن را روی کامپیوتر نصب کنند و از تجربه آن لذت ببرند.

برای استفاده از این نسخ فوق العاده تنها کافی است برای دانلود فایل ISO به وب سایت رسمی اوبونتو بروید تا آن را روی دستگاه نصب کنید. همچنین درصورتی که یکی از نسخه های اوبونتو را بر روی سیستم خود دارید، می توانید برای ارتقای آن به Ubuntu 23.04 دستور زیر را اجرا کنید:

ارتقا سیستم عامل به نسخه Ubuntu 23.04
update-manager -c

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا