آموزش سرور

آموزش آپگرید و بروز رسانی نسخه گرافانا در چند روش ساده

پیشنهاد می کنیم Grafana را به طور مداوم بروز رسانی کنید، تا بتوانید به راحتی از آخرین اصلاحات و بروزرسانی های آن استفاده کنید. پس از بروز رسانی گرافانا داشبوردها و نمودارها با نسخه قبلی کاملا یکسان به نظر می رسند، اما از نظر امنیت و رفع باگ ها، آخرین نسخه تغییرات زیادی با نسخه قبلی دارد. فرآیند ارتقا گرافانا کاملا آسان و سریع است و ما در این مطلب به آموزش آپگرید گرافانا می پردازیم:

اول از همه پشتیبان گیری

قبل از آپگرید گرافانا حتما از تمامی موارد زیر پشتیبان تهیه کنید. چرا که شاید بعدها نیاز داشته باشید از نسخه های قبلی گرافانا استفاده کنید و بتوانید پشیتبان های مورد نظرتان را ریستور نمایید.

  • افزونه های نصب شده: اگر بخواهید نسخه Grafana را به عقب برگردانید و بخواهید دقیقاً همان افزونه هایی را که قبل از ارتقا اجرا می کردید دریافت کنید، حتما باید از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید. (فایل های پیکربندی نیازی به پشتیبان گیری ندارند اما اگر می خواهید در آینده تنظیمات را مجدد انجام ندهید می توانید از آن ها نیز بک آپ تهیه کنید.)
  • پشتیبان گیری از پایگاه داده: بک آپ از دیتابیس قبل از ارتقا، ایده خوبی است. چرا که تضمین بازگشت به نسخه قبلی را فراهم می کند. هنگام راه اندازی، Grafana به طور خودکار ساختار پایگاه داده را منتقل می کند (در صورت وجود تغییرات یا جداول جدید). اگر بعداً بخواهید آنها را تغییر دهید، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.
    اگر از sqlite استفاده می کنید، فقط باید از grafana.db خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این معمولا در /var/lib/grafana/grafana.db سیستم های یونیکس قرار دارد. اگر مطمئن نیستید که از چه پایگاه داده ای استفاده می کنید و در کجا ذخیره می شود، فایل پیکربندی grafana را بررسی کنید. اگر grafana را با استفاده از tar/zip باینری در مکان سفارشی نصب کرده باشید، معمولاً پایگاه داده در <grafana_install_dir>/data قرار دارد.

برای بک آپ گرفتن از پایگاه داده MySQL از قطعه کدهای زیر استفاده کنید:

backup:
> mysqldump -u root -p[root_password] [grafana] > grafana_backup.sql

restore:
> mysql -u root -p grafana < grafana_backup.sql

برای بک آپ گرفتن از پایگاه داده از قطعه کد زیر استفاده کنید:

backup:
> pg_dump grafana > grafana_backup

restore:
> psql grafana < grafana_backup

آپگرید گرافانا در اوبونتو یا دبیان

برای آپگرید گرافانا در اوبونتو یا دبیان می توانید با پیروی از همان روشی که هنگام نصب آن انجام دادید، آن را ارتقا دهید.

اگر Grafana را با دانلود یک بسته دبیان ( .deb) نصب کرده اید، می توانید همان دستور dpkg -i را اما با بسته جدید اجرا کنید. پس از نصب Grafana شما به نسخه جدید ارتقا پیدا می کند.

wget <debian package url>
sudo apt-get install -y adduser
sudo dpkg -i grafana_<version>_amd64.deb

آپگرید گرافانا از مخزن ATP در اوبونتو و دبیان

اگر Grafana را از مخزن APT نصب کرده باشید، پس از اجرای دستور apt-get update یا upgrade گرافانا به طور خودکار به روز رسانی می شود.

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

آپگرید گرافانا از فایل .tar باینری

اگر .tar.gz بسته باینری را دانلود کرده اید، می توانید پس از دانلود آن را اکسترکت کرده و همه فایل های موجود را بازنویسی کنید. با این حال، ممکن است این عملیات باعث تغییراتی در پیکربندی شود.

توصیه می کنیم تغییرات پیکربندی سفارشی سازی شده را در فایلی با نام /conf/custom.ini ذخیره کنید. این امر به شما امکان می دهد بدون خطر از دست دادن تغییرات پیکربندی قبلی خود، Grafana را ارتقا دهید.

Centos / RHEL

اگر Grafana را با دانلود یک بسته RPM نصب کرده اید، می توانید همان راهنمای نصب را دنبال کنید و همان yum install یا دستور rpm -i را اما با بسته جدید اجرا کنید. این کار نسخه Grafana شما را ارتقا می دهد.

اگر از مخزن YUM استفاده کرده اید، می توانید از قطعه کد زیر استفاده کنید:

sudo yum update grafana

آپگرید گرافانا در داکر

برای آپگرید گرافانا در داکر می توانید به مثال زیر توجه نمایید. (جزئیات سفارشی سازی و پیکربندی به گرافانا بستگی دارد).

docker pull grafana/grafana
docker stop my-grafana-container
docker rm my-grafana-container
docker run -d --name=my-grafana-container --restart=always -v /var/lib/grafana:/var/lib/grafana grafana/grafana

بروزرسانی گرافانا در ویندوز

اگر قصد آپگرید گرافانا را با بسته باینری ویندوز دارید، می توانید یک بسته جدیدتر را دانلود کرده و در همان مکان اکسترکت کنید (و فایل های موجود را بازنویسی کنید). این کار ممکن است تنظیمات پیکربندی شما را دچار تغییر کند. توصیه می کنیم تغییرات پیکربندی خود را در فایلی با نام ذخیره کنید /conf/custom.ini زیرا این کار ارتقاء را بدون خطر از دست دادن تغییرات پیکربندی آسان تر می کند.

افزونه ها را به روز کنید

پس از ارتقا گرافانا توصیه می‌کنیم که همه افزونه‌های خود را به روز رسانی کنید، زیرا نسخه جدید Grafana می‌تواند باعث عدم عملکرد صحیح افزونه‌های قدیمی شود.

با استفاده از قطعه کد زیر می توانید همه افزونه ها را به روز کنید.

grafana-cli plugins update-all

از اینکه در مقاله آموزش آپگرید گرافانا همراه ما بودید متشکریم. ما در مقاله سرور مانیتورینگ گرافانا به نحوه نصب و راه اندازی سرویس گرافانا پرداختیم که می توانید قبل از این مقاله آن را مطالعه کنید. در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکل می توانید از طریق درج کامنت با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا