آموزش سرور

نحوه ثبت دامنه ir از طریق وب سایت IRNIC

اولین قدم برای راه اندازی یک سایت، ثبت دامنه است. شما می توانید بر حسب نوع فعالیت سازمان خود، از هر یک از دامنه های بین المللی یا ایرانی استفاده کنید و با ثبت دامنه ir یا ثبت دامنه com. سایت خود را ایجاد کنید. یکی از رایج ترین پسوندهای ثبت دامنه ایرانی، پسوند ir است. اگر قصد دارید یک سایت با دامنه ir برای کسب و کار خود ثبت کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

دامنه ir چیست و چه انواعی دارد؟

پسوند ir یکی از رایج ترین و محبوب ترین پسوندهای ثبت دامنه ایرانی است. این پسوند فقط به نام افرادی قابل ثبت است که مقیم کشور ایران باشند. برای ثبت این دامنه به یک شناسه ایرانیک نیاز دارید که برای ساخت آن باید از طریق سایت www.nic.ir اقدام کنید. دامنه ir انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  • پسوند ac.ir. : مختص ثبت دامنه مؤسسات آموزش عالی است که دارای مجوز هستند و به صورت قانونی فعالیت می کنند. برای دریافت این پسوند، باید کپی مجوز مؤسسه ارائه گردد. به عنوان مثال در دامنه سایت دانشگاه های معتبری مانند دانشگاه تهران (ut.ac.ir) این پسوند وجود دارد.
  • پسوند sch.ir. : مختص ثبت دامنه مؤسسات آموزشی است که از وزارت آموزش و پرورش مجوز دارند. برای دریافت این پسوند، باید کپی مجوز آموزشگاه و درخواست کتبی با سربرگ مؤسسه ارائه شود.
  • پسوند gov.ir. : مختص ثبت دامنه مراکز دولتی و سایر ارگان های جمهوری اسلامی است. برای دریافت این دامنه، باید یک درخواست کتبی با سربرگ نهاد مربوطه ارائه شود.
  • پسوند co.ir. : مختص ثبت دامنه شرکت های غیردولتی است که مجوزهای لازم را برای فعالیت دارند.
  • پسوند net.ir. : مختص ثبت دامنه شرکت های دارای مجوزی است که خدمات شبکه یا ISP ارائه می دهند.
  • پسوند id.ir. : مختص ثبت دامنه برای هر شخص حقیقی است که تابعیت ایران را دارد. ارائه تصویر شناسنامه برای دریافت این پسوند ضروری است.
  • پسوند org.ir. : مختص ثبت دامنه شرکت های غیرانتفاعی، انجمن علمی، مؤسسه بین المللی و… دارای مجوز است، که دولت ایران یا یکی از نهادهای دولتی عضو آن شرکت ها باشد. نام درخواستی باید مطابق با نام ثبتی مؤسسه یا مخفف دقیق آن باشد.
ثبت دامنه ir

چطور می توان یک دامنه ir ثبت کرد؟

قبل از ایجاد دامنه ir ابتدا باید یک شناسه ایرانیک بسازید. ایرانیک مرکز ثبت دامنه های مرتبه اول کشوری نقطه-آی-آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) است که زیر نظر پژوهشگاه دانش های بنیادین یا همان مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات تهران فعالیت دارد.

بعد از ثبت نام در وب سایت www.nic.ir، یک شناسه 11 حرفی در اختیار شما قرار می گیرد. شما با این شناسه می توانید یک دامنه ir برای خود ایجاد کرده و با نام خود ثبت کنید.

نحوه دریافت شناسه ایرانیک

برای دریافت شناسه 11 حرفی ایرانیک مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا وارد سایت ایرانیک شوید و از گوشه بالا سمت چپ صفحه، مشخصه های شناسه را انتخاب کرده و از لیست باز شده روی گزینه ساختن شناسه کاربری کلیک کنید.
مراحل دریافت شناسه ایرانیک
مطابق تصویر “مشخصه های شناسه” را انتخاب کرده و از لیست باز شده روی گزینه” ساختن شناسه کاربری” کلیک کنید.
  1. در صفحه باز شده با توجه به نوع فعالیت وب سایت خود و نوع پسوندی که در نظر دارید، روی عبارت تکمیل فرم و دریافت شناسه در یکی از کاربری های زیر کلیک کرده و اطلاعات خود را به دقت وارد کنید:
    1. شخص حقیقی
    2. شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی
    3. وزارتخانه، سازمان یا شرکت دولتی
    4. مرکز آموزشی و پژوهشی
    5. شناسه محدود
مراحل دریافت شناسه ایرانیک 2
  1. در این مرحله باید اطلاعات خود را با توجه به راهنمای هر بخش وارد کنید.
مراحل دریافت شناسه ایرانیک مرحله 3
اطلاعات خود را با دقت وارد کنید.
  1. در آخرین مرحله، گزینه آزاد را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه هر کدام از کاربران ایرانیک می توانند این شناسه را به عنوان صاحب امتیاز یا رابط برای دامنه قرار دهند.
مراحل دریافت شناسه ایرانیک مرحله 4
با انتخاب گزینه “آزاد”، هر کدام از کاربران ایرانیک می توانند این شناسه را به عنوان صاحب امتیاز یا رابط برای دامنه قرار دهند.
  1. بعد از ثبت تمام اطلاعات و در انتهای فرم گزینه بازنگری را انتخاب کنید تا به مرحله بعد برای بازبینی اطلاعات بروید. در این مرحله در صورت وجود هرگونه ایراد در اطلاعات می توانید با زدن دکمه بازگشت، به مرحله قبل رفته و اطلاعات خود را ویرایش کنید. هنگام وارد کردن اطلاعات توجه و دقت کافی داشته باشید زیرا بسیاری از آنها بعد از تأیید نهایی، غیر قابل تغییر خواهند بود.
  2. بعد از اطمینان از صحت تمامی اطلاعات در مرحله بازبینی، گزینه موافقم، دریافت شناسه را انتخاب کرده تا پیغام موفقیت آمیز بودن ثبت شناسه به همراه شناسه ایرانیک یا نیک هندل را مشاهده کنید. بعد از ایجاد شناسه ایرانیک، یک ایمیل حاوی رمز عبور یکبار مصرف برای شما ارسال می شود که با استفاده از آن می توانید به سیستم وارد شوید. در اسرع وقت و با ورود به سیستم رمز عبور را تغییر دهید.

نحوه ثبت دامنه ir

بعد از دریافت شناسه ایرانیک، می توانید دامنه مورد نظر خود را در سایت ایرانیک ثبت کنید.

برای ثبت دامنه ir مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا وارد سایت www.nic.ir شوید و از گوشه بالا سمت راست صفحه از منو دامنه ها، گزینه ثبت دامنه را انتخاب کنید. در این مرحله اگر به سامانه وارد نشده باشید به صفحه ورود هدایت می شوید.
مراحل ثبت دامنه ir
مطابق تصویر گزینه “ثبت دامنه” را انتخاب کنید.
  1. در صفحه ورود، بعد از وارد کردن شناسه یا پست الکترونیکی، گذرواژه و کد کپچا، گزینه ورود را انتخاب کنید تا به صفحه ثبت دامنه منتقل شوید.
مراحل ثبت دامنه ir مرحله 2
بعد از وارد کردن شناسه یا پست الکترونیکی، گذرواژه و کد کپچا، گزینه ورود را انتخاب کنید تا به صفحه ثبت دامنه منتقل شوید.
  1. ابتدا بخش های پسوند و نام دامنه را تکمیل کرده و سپس روی گزینه “بررسی موجود بودن دامنه” کلیک کنید. برای انتخاب پسوند کافی است از لیست موجود پسوندی که قبلاً برای آن شناسه ایرانیک تهیه کردید انتخاب کنید. برای انتخاب نام دامنه نیز نام مورد نظر خود را بدون www و پسوند وارد کنید.
  2. اگر دامنه برای ثبت وجود داشته باشد، برای تعیین مدت زمان و رابط های دامنه به مرحله بعد منتقل می شوید. یکی از گزینه های مدت دامنه یعنی 12 ماهه یا 60 ماهه انتخاب کنید.

نکته: اگر برای تعیین صاحب امتیاز و رابط های دامنه، گزینه “خودم” را انتخاب کنید، فقط خودتان می توانید به دامنه دسترسی داشته باشید. اگر گزینه “شناسه کاربری دیگر” را انتخاب کنید و شناسه کاربری دیگری را وارد نمایید، به آن شخص یا نمایندگی اجازه دسترسی به پنل خود را می دهید. بعد از تکمیل این اطلاعات گزینه “بازنگری” را انتخاب کنید.

  1. با انتخاب گزینه بازنگری به مرحله تأیید قوانین و موافقت نامه ها منتقل خواهید شد. ابتدا قوانین را مطالعه کنید. بعد از فعال کردن گزینه “بله قبول دارم” و وارد کردن کد امنیتی، روی گزینه “اقدام به ثبت” کلیک کنید.
  2. در آخرین مرحله وارد سبد خرید خود می شوید و بعد از انتخاب واحد پول و انتخاب گزینه بعدی، می توانید نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر اقدام کنید. بعد از پرداخت، دامنه برای شما رزرو می شود و تا زمان تأیید توسط کارشناسان، در وضعیت در انتظار تأیید قرار می گیرد. اطلاعیه های سایت مبنی بر تأییدیه ها و سایر موارد، از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.

سخن آخر

یکی از محبوب ترین پسوندهای ثبت دامنه ایرانی پسوند ir است که با توجه به نوع سازمان و فعالیت آن می توانید برای ثبت انواع متفاوتی از آن مانند .org.ir یا .id.ir اقدام کنید. برای ثبت دامنه ir به نام خودتان ابتدا باید از طریق سایت nic.ir و از بخش مشخصه های شناسه، یک شناسه ایرانیک دریافت کنید. بعد از دریافت شناسه می توانید با مراجعه به سایت nic.ir و از بخش دامنه ها، اقدام به ثبت دامنه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا