آموزش سرور

چگونه یک دامنه com. برای کسب و کار خود ثبت کنیم؟

دامنه سایت، همان آدرس اینترنتی است که با ورود به هر سایتی، در کادر آدرس بالای صفحه مرورگر نمایش داده می شود. زمانی که تصمیم می گیرید یک سایت راه اندازی کنید، ابتدا باید یک آدرس اینترنتی برای سایت خود ثبت کنید. شما می توانید بر حسب نوع فعالیت سازمان تان، از هر یک از دامنه های بین المللی یا ایرانی استفاده کنید. مثلاً با ثبت دامنه ir. می توانید یک سایت با دامنه ایرانی برای خود ایجاد کنید.

برای ثبت دامنه های بین المللی پسوندهای مختلفی مانند com. و int. و  org. و info. وجود دارد که رایج ترین آنها پسوند com. است. اگر شما نیز قصد دارید یک سایت با دامنه محبوب com. برای خود ایجاد کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ثبت دامنه com. و ویژگی های این دامنه

بسیاری از مردم جهان نیازها و خواسته های خود را در موتورهای جست و جو سرچ می کنند. این موضوع فرصت خوبی برای کسب و کارها فراهم می کند تا با ایجاد یک سایت و با کمترین هزینه ممکن، بازاریابی اینترنتی انجام دهند، نسبت به رقبای خود بیشتر دیده شوند و اطلاعات مشتریان خود را به راحتی جمع آوری کنند.

پسوند com مخفف کلمه commercial به معنی تجاری است. اکثر شرکت های فعال در سرتاسر جهان از پسوند com. برای ساخت دامنه (Domain) خود استفاده می کنند و این پسوند برای کسانی که قصد دارند تجارت الکترونیک دارند بسیار مناسب است.

هر شخص، نهاد و سازمانی در هر کجای دنیا و بدون ارائه هیچ گونه مدرکی، می تواند به راحتی یک یا چند دامنه com. را به ثبت برساند. از طرفی دیگر به دلیل تحریم بودن دامنه های ایرانی ir.، امکان استفاده از تبلیغات گوگل برای سایت هایی با دامنه های ایرانی وجود ندارد؛ در نتیجه ثبت یک دامنه com. به ما کمک می کند تا بتوانیم به راحتی از بسیاری از امکاناتی که گوگل برای ساماندهی به سایت ها و تبلیغات آنها در نظر گرفته، استفاده کنیم.

همچنین استفاده از پسوند com. اعتبار بیشتری برای سایت شما در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد، زیرا این پسوند در کل دنیا برای همه افراد آشناست.

اما ثبت یک دامنه com. به مراتب هزینه بالاتری نسبت به ثبت یک دامنه ir دارد زیرا قیمت آن به دلار وابسته است و با افزایش قیمت دلار هزینه ثبت دامنه com. نیز افزایش خواهد یافت.

ثبت دامنه com. هزینه بیش تری نسبت به دامنه ir. دارد. چرا که این دامنه بین المللی بوده و هزینه آن با دلار تعیین می شود.
ثبت دامنه com. هزینه بیش تری نسبت به دامنه ir. دارد. چرا که این دامنه بین المللی بوده و هزینه آن با دلار تعیین می شود.

چرخه حیات دامنه com.

دامنه com. مانند دیگر دامنه های بین المللی، یک چرخه حیات دارد که اگر به آن توجه نکنید ممکن است دامنه سایت خود را از دست بدهید. 

یک دامنه com. در ابتدا و پیش از آنکه انتخاب شود در حالت آزاد قرار دارد. اگر بخواهید دامنه ای برای سایت خود ثبت کنید، این دامنه باید حتماً در حالت آزاد باشد. بعد از انتخاب دامنه و ثبت آن، دامنه به حالت فعال (Active) تغییر وضعیت می دهد. یک دامنه فعال در اختیار یک فرد یا سازمان قرار دارد و برای دیگران قابل انتخاب نیست.

بعد از اتمام دوره فعال بودن دامنه، در صورتی که دامین خود را تمدید نکنید، این دامین وارد مرحله انقضا می شود. در این مدت که 45 روز طول می کشد، دامنه شما غیرفعال خواهد بود. در این بازه دامنه شما در دسترس دیگران قرار نمی گیرد و با پرداخت هزینه، مجدد می توانید دامنه com.تان را فعال کنید.

اگر در این بازه 45 روزه دامنه خود را فعال نکرده باشید، دامین com. وارد دوره بازخرید خواهد شد. در این بازه 30 روزه، دامنه قفل می شود و فعال کردن آن تنها با پرداخت جریمه ای اضافه بر مبلغ اصلی دامین ممکن خواهد بود.

اگر در فرصت 30 روزه باز هم نسبت به بازگرداندن دامنه خود اقدام نکنید، دامین شما به مدت 5 روز قفل می شود. در این بازه دیگر به هیچ وجه امکان بازگردانی دامین وجود ندارد. دامنه com. بعد از 5 روز دوباره به حالت فعال بازمی گردد. معمولاً بلافاصله بعد از فعال شدن این دامنه ها، ربات هایی اقدام به خرید آنها می کنند تا با قیمت های بالاتری این دامنه ها را بفروشند.

مراحل ثبت دامنه com.

ثبت دامنه com. در ایران از طریق سایت هایی انجام می شود که نمایندگی ثبت انواع دامنه های ایرانی و بین المللی را دارند. برای پیدا کردن یک سایت معتبر ثبت دامنه com. کافی است عبارت ثبت دامنه را در گوگل سرچ کنید و به یکی از سایت هایی که در ابتدای صفحه اول نمایش داده می شوند وارد شوید. قبل از ثبت دامنه حتماً چک کنید که سایت مورد نظر چند سال سابقه دارد و از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

در ادامه ما مراحل ثبت دامنه در یکی از سایت های ایرانی را بررسی می کنیم. ثبت دامنه در تمام وب سایت ها تقریبا مشابه است و تفاوت چندانی ندارد.

  1. با ورود به سایت از طریق منو به بخش “جست و جوی دامنه” مراجعه کنید.
جستجوی Domain برای خرید دامنه
به بخش جست و جوی Domain در سایت مدنظرتان مراجعه کنید.
  1. بعد از ورود به صفحه جست و جوی دامنه، کافی است نام و پسوند دامنه مورد نظر خود را در کادر مشخص شده جست و جو کنید. سیستم بررسی می کند که آیا این نام با پسوند com. قبلاً انتخاب شده است یا خیر. در صورت آزاد بودن دامنه، می توانید آن را انتخاب کنید.
دامننه موردنظرتان را در کادر جست و جو وارد کنید.
دامننه موردنظرتان را در کادر جست و جو وارد کنید.
  1. به عنوان مثال با سرچ دامنه zkkkkk.com سیستم نشان می دهد که این دامنه در دسترس و قابل انتخاب است. با انتخاب گزینه مشاهده دامین های پیشنهادی، می توانید تمام دامین های ممکن با نامی که انتخاب کرده اید را مشاهده کنید.
لیست Domainهای پیشنهادی
  1. با افزودن دامنه مورد نظر به سبد خرید و کلیک بر روی تکمیل سفارش، به صفحه ای هدایت می شوید که باید دوره زمانی مورد نظر خود برای در اختیار داشتن دامنه سایت را انتخاب کنید و روی گزینه ادامه در بالای صفحه کلیک کنید. (این مدت از یک سال تا 10 سال قابل انتخاب است که هزینه های متفاوتی خواهد داشت.)
دوره زمانی دامین تان را مشخص کنید.
دوره زمانی در اختیار داشتن دامنه از یک سال تا ده سال قابل انتخاب است، که هزینه های متفاوتی خواهد داشت.
  1. در مراحل بعدی سایت از شما می خواهد که اگر تمایل دارید دامنه خود را محرمانه کنید و یا اگر می خواهید هاست خریداری کنید. شما می توانید در هر مرحله با انتخاب گزینه های مربوطه و اضافه شدن مبلغ به هزینه نهایی، این کار را انجام دهید. در صورتی که تمایل به انجام هیچ کدام از این مراحل ندارید کافی است در هر مرحله روی گزینه هیچ کدام کلیک کنید.
  2. در نهایت اگر قبلاً در سایت ثبت نام نکرده باشید وارد صفحه ثبت نام می شوید و با وارد کردن اطلاعات خود می توانید مراحل خرید را برای پرداخت وجه، تا انتها انجام دهید.
  3. دامنه com. از 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از درخواست، ثبت و آماده استفاده خواهد بود.

سخن آخر

پسوند com. یکی از رایج ترین و محبوب ترین پسوندهای دامنه اینترنتی در سراسر دنیاست. هر شخص یا سازمانی بدون نیاز به ارائه مدرک تنها با مراجعه با سایت های معتبر، می تواند یک سایت با دامنه com. برای خود ایجاد کند.

اگر قصد راه اندازی یک وب سایت برای کسب و کار خود را دارید، ثبت دامنه com. با توجه به ویژگی ها و امکاناتی که برای شما ایجاد می کند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا