آموزش سرور

خطای 404 چیست؟ چرا این خطا به وجود می آید و چگونه آن را رفع کنیم؟

ارور 404 یکی از رایج ترین خطاهایی است که کاربران وب با آن مواجه می شوند. کد خطای 404 زمانی ایجاد می  شود که کاربر سعی می  کند به صفحه ای دسترسی پیدا کند که وجود ندارد، ریدایرکت شده است، لینک پاک شده یا خراب است.

معرفی خطای 404

ارور 404 یکی از رایج ترین خطاهایی است که کاربران وب با آن مواجه می شوند. خطای 404 به کاربر می گوید صفحه ای که به دنبال آن هستید موجود نیست. پیامی که در مواجهه با این صفحات ممکن است مشاهده کنید شامل “خطای 404″، “صفحه 404 یافت نشد” و “URL درخواستی یافت نشد” است.

کد خطای 404 زمانی ایجاد می شود که کاربر سعی می کند به صفحه ای دسترسی پیدا کند که وجود ندارد، ریدایرکت شده است، لینک پاک شده یا خراب است. خطای 404 مرورگر

زمانی که یک کاربر سعی می کند از یک صفحه وب بازدید کند سرور باید آن صفحه را پیدا کند و برای کاربر نمایش دهد. بنابراین، به عنوان مثال، اگر کاربر سعی کند به صفحه ای که ریدایرکت شده دسترسی پیدا کند، اما لینک اصلی آن همزمان تغییر مسیر (ریدایرکت) داده نشده است، با خطای 404 مواجه می شود. کاربر همچنین ممکن است کد را به همراه یک عبارت مانند “صفحه مورد نظر در دسترس نیست” دریافت کند. کدهای خطای 404 می توانند در هر مرورگری رخ دهند.

در صورت دریافتن خطای 404 چه باید کرد؟

کاربری که خطای 404 دریافت می کند باید اقدامات زیر را انجام دهد:

  • URL را به خاطر اشتباهات تایپی دوباره بررسی کنید. فقط یک کاراکتر اشتباه تایپ شده می تواند منجر به خطای 404 شود.
  • صفحه وب را به روز کنید. خطاهای 404 ممکن است یک اشکال لحظه ای باشند. (این مشکل در رفع خطای 401 و رفع خطای 400 نیز کارایی دارد.)
  • آدرس وب سایت را گوگل کنید. سعی کنید صفحه را از طریق جستجوی وب پیدا کنید، زیرا ممکن است به URL دیگری منتقل شده باشد.
  • از دستگاه دیگری استفاده کنید. ممکن است یک خطای کاربر یا مشکل در مرورگر کاربر وجود داشته باشد. اگر صفحه روی دستگاه دیگری باز شد، حافظه پنهان (cache) و کوکی های مرورگر دستگاه اول را پاک کنید.
  • به سایت archive.org بروید. کاربران می توانند از طریق دسترسی به این سایت بررسی کنند یک URL خاص در گذشته چگونه بوده است.
  • با وب سایت تماس بگیرید. یک یادداشت برای مدیر سایت ارسال کنید تا خطای لینک رفع شود.

چرا باید خطاهای 404 را برطرف کرد؟

خطاهای 404 باید بلافاصله توسط مدیر سایت برطرف شوند. وجود تعداد زیادی لینک شکسته، هدایت نشده یا ناموجود در طول زمان، تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می کند و احتمالاً باعث دور شدن کاربران از وب سایت شما می شوند. خطاهای 404 باعث می شوند که یک سایت صفحات کمتری برای دیدن داشته باشد.

فراوانی URL های ناموجود می تواند به بهینه سازی موتور جستجو (SEO) وب سایت آسیب برساند؛ به این معنی که وب سایت کمتر در نتایج جستجو ظاهر می شود. گوگل همچنین به نرخ پرش سایت توجه می کند. نرخ پردازش معیاری است که نشان دهنده درصد کاربرانی است که از یک سایت بازدید می کنند، اما به سرعت آن را ترک می کنند.

نمایش خطای404

نحوه شناسایی و رفع خطاهای 404 توسط مالک سایت

روش های زیر را می توان برای شناسایی و رفع خطاهای 404 می توان به کار برد:

  1. برای شناسایی لینک هایی که منجر به خطای 404 می شوند، از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت مانند Google Search Console یا Screaming Frog SEO Spider استفاده کنید.
  2. اگر آدرس URL برای یک صفحه تغییر کرده است، URL قدیمی باید به عنوان یک فایل تغییر مسیر حفظ شود. (ریدایرکت ساده ترین راه برای رفع خطای 404 است.)
  3. صفحات وب حذف شده را تا زمانی که هیچ دلیل منطقی ای برای حذف آن ها وجود نداشته باشد، مجدد بازیابی کنید. اگر دلیلی برای حذف آن ها وجود دارد، آدرس صفحه باید ریدایرکت شود.
  4. صفحات 404 اختصاصی طراحی و ایجاد کنید و آن را با صفحه 404 که معمولاً یک مرورگر ارائه می دهد جایگزین کنید. می توانید در این صفحات پیام هایی را به کاربران منتقل کنید تا در صورت برخورد با چنین صفحات و خطاهایی فورا آن را به مدیر سایت اطلاع دهند.

شخصی سازی و طراحی یک صفحه با خطای 404 به منظور برندسازی

برخی از سازمان ها صفحات 404 خود را با نقشه سایت (Site Map) یا جعبه جستجو (Search Box) سفارشی می کنند که به کاربر کمک می کند تا به صفحه دیگری هدایت شود. نام تجاری سایت و لینک به صفحه اصلی نیز اغلب در آن صفحه قرار داده می شود.

به عنوان مثال، صفحه خطای 404 وب سایت آمازون عکس یک یا چند سگ را نشان می دهد، با متنی حاوی پیام “متاسفانه نتوانستیم آن صفحه را پیدا کنیم. مجدد جستجو کنید یا به صفحه اصلی آمازون بروید”. صفحه خطا همچنین شامل یک نوار جستجو و آرم آمازون در بالا است، بنابراین کاربران می توانند صفحه مورد نظر خود را پیدا کنند.

نمایش خطای404 در آمازون

برخی از وب سایت ها خطای 404 را با طنز سفارشی می کنند تا تجربه منفی و ناامید کننده کاربر را تغییر دهند. برای مثال صفحه 404 سایت hubspot می گوید: “شما صفحه ای را پیدا کردید که وجود ندارد؛ نفست را بده تو و موقع بیرون دادن، برگرد عقب و دوباره امتحان کن”

نمایش خطای404 در سایت hubspot

حرف آخر

در هر صورت زمان هایی پیش می آید که سایتی دارای خطای 404 باشد اما مهم است زمانی که صفحه ای را که پاک می کنید و یا URL آن را تغییر می دهید، آدرس آن را ریدایرکت 301 کنید. می توانید با نصب پلاگین در سایت خود و یا ابزاری مانند Screaming Frog لینک های شکسته را پیدا و اصلاح کنید. در انتها اینکه فراموش نکنید که داشتن یک صفحه 404 اختصاصی شده باعث جذب بیشتر کاربران می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا